مقالات کارگشا

تعویض سینک ظرفشویی چگونه است؟ مراحل اجرا و راهنمای یافتن نصاب ماهر

سینک ظرفشویی بخش مهم و پرکاربرد هر آشپزخانه‌ای است. استفاده بیش از حد، قدمت بنا، عدم بازسازی ساختمان طی سال‌های استفاده، نیاز به ظرفشویی بزرگ‌تر، به‌روزتر، با امکانات بیشتر، لگن‌های عمیق‌تر، فرسودگی سینک، خط و خش زیاد که چهره آن را زشت می‌کند، همگی از دلایل تعویض سینک ظرفشویی هستند. در این مقاله مروری بر مراحل تعویض سینک ظرفشویی و یافتن فردی ماهر برای این منظور داریم. با کارگشا همراه بمانید.

مراحل تعویض سینک ظرفشویی کدام است؟

در حال حاضر دو نوع سینک ظرفشویی روکار و توکار در بازار ایران عرضه می‌شود که در این مقاله به تعویض هر کدام پرداخته شده است. به ‌طور کلی مراحل تعویض سینک به صورت اجمالی شامل خرید سینک جدید مورد نظر، جدا کردن سینک قدیمی و نصب سینک جدید است که با جزییات بیشتر در زیر به آن اشاره شده است.

خرید سینک

یکی از گام‌های اولیه تعویض سینک ظرفشویی، خرید سینک جدید است. نکته‌ای که در هنگام خرید سینک به آن توجه کرد این است که به ابعاد سینک توجه کنید و سینک جدید نباید از سینک قدیمی کوچک‌تر باشد، چون ممکن است درون قسمت برش خورده صفحه روی کابینت جای نگیرد. از طرفی اگر سینک قدیمی توکار باشد می‌توان آن را با سینک روکار تعویض کرد ولی تعویض سینک قدیمی روکار با توکار تنها در صورت تعویض صفحه روی کابینت ممکن است. پس در هنگام خرید به ابعاد سینک قدیمی و جدید و همچنین به روکار یا توکار بودن آن نیز توجه کنید.

مراحل تعویض سینک ظرفشویی کدام است؟

 جداسازی سینک قدیمی

پس از خرید سینک جدید با توجه به نکاتی که در بالا به آن اشاره شد، حالا نوبت نصب آن می‌رسد. برای نصب سینک جدید ابتدا باشد سینک قدیم برداشته شود که طبق مراحل زیر انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: مراحل اجرای کابینت از نقشه تا نورپردازی با نصابان ماهر

جدا کردن شیر آب

اولین کار برای جداسازی سینک قدیمی، باز کردن شیر آب از سینک است. برای این کار ابتدا دو شیر آب سرد و گرم که در کابینت زیر سینک وجود دارد را می‌بندیم. این دو شیر جریان آب سرد و گرم لوله کشی را قطع و وصل می‌کند که برای باز کردن شیر باید این جریان قطع باشد.

با باز کردن شیر آب پس از بستن دو شیر سرد و گرم در کابینت، آب مانده در لوله‌ها و شیر را تخلیه می‌کنیم. سپس با استفاده از آچار فرانسه اقدام با باز کردن دو شلنگ فلزی منتهی به شیر آب می‌کنیم. پس از این کار، مهره‌های خود شیر آب را باز کرده و اقدام به جدا کردن شیر آب از سینک می‌کنیم.

جدا کردن لوله‌های فاضلاب از سینک

در هر سینکی از انتهای لگن، لوله‌هایی به لوله اصلی فاضلاب متصل است که معمولاً به صورت یو شکل و از جنس پلاستیک و یا فلز هستند. برای تعویض سینک لازم است لوله‌های فاضلاب از سینک قدیمی جدا شوند و به سینک جدید متصل شوند. برای جدا کردن لوله‌های فاضلاب کافی است با استفاده از پیچ گوشتی دو سو یا چهارسو اقدام به باز کردن پیچ خروجی فاضلاب هر لگن سینک کنید.

البته به یاد داشته باشید که پیش از این کار حتماً از یک لگن در زیر سینک استفاده کنید تا در صورت وجود لجن و یا آب، کابینت کثیف نشود و بو نگیرد. حالا که لوله فاضلاب سینک برای جداسازی سینک قدیمی و نصب سینک جدید باز شده است، فرصت مناسبی برای تمیز کاری است. اگر لوله‌های فاضلاب تازه ولی کثیف هستند، اقدام به تمیز کردن آن‌ها با استفاده از دستکش و مواد شوینده کنید ولی اگر لوله‌ها کهنه شده‌اند آن‌ها را با لوله‌های جدید تعویض کنید.

حالا که هیچ اتصالی از سوی شیر آب و لوله‌های فاضلاب با سینک برقرار نیست، می‌توانید با استفاده از کاردک یا یک شی تیز مانند چاقوی کند پهن، اقدام به جدا کردن سینک کنید. به یاد داشته باشید که ممکن است سینک به منظور پایداری بیشتر، با استفاده از پیچ و رولپلاک به دیوار محکم شده باشد، لذا پیش از استفاده از کاردک و جداسازی سینک اطراف آن را به دقت بررسی کنید.

جدا کردن لوله های فاضلاب از سینک

تمیزکاری زیر سینک

برای نصب سینک ظرفشویی از نوار آب بندی و چسب سیلیکونی (آکواریوم) استفاده می‌شود که پس از جدا کردن سینک قدیمی این چسب‌ها به صفحه روی کابینت و کابینت‌های اطراف سینک چسبیده و باقی می‌مانند. به نظر می‌رسد، استفاده از کاردک تیز بهترین وسیله برای پاک کردن این چسب‌ها است. لازم به یادآوری است که اگر صفحه روی کابینت از جنس ام دی اف باشد، موقع کندن چسب دقت کنید که صدمه و خشی روی صفحه نیفتد تا باعث تورم بعدی صفحه در برخورد با آب نشود.

بیشتر بخوانید: نوسازی کابینت های قدیمی : از ایده های خلاقانه تا تعویض کابینت

نصب سینک جدید

بالاخره نوبت به نصب سینک جدید رسید. سینک جدید را از کارتن و محافظ خود خارج کنید و با دقت روی کابینت جاگذاری کنید. اگر برای نصب سینک جدید نیاز به برش قسمتی از کابینت یا صفحه روی آن دارید. با قرار دادن سینک روی آن، با استفاده از ماژیک یا مداد علامت گذاری‌ها را انجام دهید و سپس سینک را از محل خارج کنید تا هم مانعی برای انجام برش کاری نشود و هم صدمه‌ای نبیند.

وقتی جاگذاری سینک به دقت انجام شد، حالا نوبت به نصب شیر آب و لوله‌های فاضلاب است. به همان روندی که شیر آب و لوله‌های فاضلاب از سینک قدیمی باز شده بود حالا، این روند برای راه اندازی سینک جدید نیز باید انجام شود. دو شلنگ فلزی خروجی از لوله کشی آب سرد و گرم را به زیر شیر آب وصل می‌کنیم و لوله‌های فاضلاب را نیز با استفاده از پیچ گوشتی به زیر سینک متصل می‌کنیم. پس از پایان همه محکم کاری‌ها، نصب سینک جدید با موفقیت به پایان می‌رسد که البته پایان کار تعویض سینک ظرفشویی نیست.

نصب سینک جدید

آب بندی

پس از نصب سینک، وصل کردن آب لوله کشی به شیر آب از طریق شلنگ‌های فلزی و متصل کردن لوله‌های فاضلاب به سینک، نوبت به آب بندی سینک می‌رسد. همانطور که در بخش تمیزکاری نیز به آن اشاره شد، برای نفوذ ناپذیری هر سینکی نسبت به آب، از چسب سیلیکونی استفاده می‌شود. البته یک مرحله چسب سیلیکونی زیر سینک‌های توکار اجرا می‌شود ولی در پایان نصب یک دور چسب سیلیکونی دور سینک روکار و نوار آب بندی به دور سینک روکار اجرا می‌شود تا از نفوذ آب به درون کابینت و صفحه روی کابینت جلوگیری شود.

آب بندی

نصب سینک را به چه کسی بسپاریم؟

مراحل نام برده در بالا به منظور داشتن اطلاعات کافی از روند کار تعویض سینک ظرفشویی، آموزش افرادی است که خود اشتیاق به انجام این کار دارند. البته بسیاری به دلیل مشغله زیاد و نداشتن اطلاعات فنی قادر به انجام این کار نیستند و معتقدند که هر کاری را باید به کاردان سپرد. در این زمان توصیه می‌شود نسبت به پیدا کردن یک نصاب حرفه‌ای و با تجربه به منظور تعویض سینک ظرفشویی اقدام شود. پیشنهاد ما به شما استفاده از وب سایت کارگشا مرجع خدمات ساختمانی است. با ورود به صفحه ثبت درخواست با جست و جوی عبارت نصاب سینک یا تعویض سینک ظرفشویی می‌توانید فردی ماهر را در این زمینه بیابید.

سخن آخر

آموزش نصب سینک ظرفشویی، یافتن نصاب ماهر، چگونگی تعویض سینک ظرفشویی و داشتن اطلاعات در زمینه چگونگی روند کار از اهداف این مقاله بود که امید است با توجه و عنایت مخاطبان محترم وب سایت کارگشا به آن دست یافته باشیم. برای انجام امور ساختمانی خود به وب سایت کارگشا مرجع تخصصی ساختمان مراجعه کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا