مقالات کارگشا

تعاونی های فراگیر ملی صنعت ساختمان

در این مطلب می خوانید:

تعاونی فراگیر ملی چیست؟

روش تشکیل تعاونی های فراگیر ملی صنعت ساختمان

سیاست های اجرایی اصل 44 قانون اساسی به عنوان قوانین بالادست

تعاونی فراگیر ملی چیست؟

بر طبق ماده 10 حمایت از مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات اشخاص حقیقی و حقوقی، به منظور توسعه اقتصاد دانش‌محور، هم‌افزایی علم و ثروت، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (تولید، توزیع و خدمات) در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان تولید نرم‌ افزارهای مربوط با عضویت و مشارکت حداقل 70% سه دهک پایین درآمدی، تعاونی فراگیر ملی در صنعت تولید مسکن و مصالح ساختمانی می تواند راه اندازی شود.

ظرفیت های مغفول مانده و بالقوه کشور، در صنعت راه و شهرسازی، تشکیل این تعاونی ها را به فرصت مناسبی برای مشارکت عملی فعالان و کاهش تصدی گری های دولت به همراه کنش تخصصی و حرفه ای بیشتر مردم، تبدیل نموده است.

تعاونی های فراگیر ملی در این صنعت، فرصت ها را تبدیل به ثروت می نمایند و با تجمیع سرمایه های خرد، اصول هفت گانه تعاون را گسترش می دهند تا مردم از اثربخشی و کارآمدی تعاون اطمینان حاصل کرده و با تعهد و مسئولیت پذیری موجب موفقیت سازندگان تعاونگر شوند.

تعاونی های فراگیر ملی

روش تشکیل تعاونی های فراگیر ملی صنعت ساختمان

جهت تشکیل تعاونی های فراگیر ملی صنعت ساختمان اعم از تولید، توزیع یا خدمات، سرمایه‌گزاران و افراد دارای ایده در حوزه عمران و معماری، یا برق و تاسیسات، شهرسازی و نقشه برداری و … با ثبت درخواست در سامانه ثبت الکترونیکی، اقدام به ارائه اطلاعات و تکمیل فرم مرتبط می‌نمایند.

پس از موافقت با تشکیل تعاونی فراگیر ملی یکی از زیر مجموعه های صنعت ساختمان، در این مرحله فرم درخواست و اطلاعات مشخصات هیأت مؤسس تکمیل می‌شود و تصویر مدارک مرتبط به صورت الکترونیکی ارسال شده و سپس با آماده شدن موافقتنامه، متقاضی یا متقاضیان می بایست به همراه اصل مدارک به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان محل سکونت یا کار خویش مراجعه کنند.

معرفی‌ متقاضی یا متقاضیان به اداره ثبت برای دریافت شماره الزامی است که در این مرحله علاقمندان تشکیل تعاونی با ارائه موافقتنامه به دستگاه اجرایی یا سازمان مربوطه، مجوز لازم تولید، توزیع یا خدمات یک یا چند بخش هم جنس و مشابه زیر مجموعه صنعت راه و ساختمان برای فعالیت را هم دریافت می نمایند.

هیأت مؤسس با برگزاری مجمع عمومی و تشکیل اولین جلسه هیأت مدیره، مدارک مرتبط را به همراه اساسنامه ارسال می نماید که در مرحله پس از آن، آگهی تأسیس و شماره ثبت در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از متقاضیان دریافت و در نهایت پروانه تأسیس صادر خواهد شد.

جغرافیا و محدوده عمل تعاونی های فراگیر ملی در سراسر کشور بوده و حداقل ارزش اسمی هر سهم ده هزار ریال تعیین و اعضا تکلیف دارند، مبلغ تعهد شده سهم خود را تا مدت مقرر در اساسنامه که نباید از دوسال تجاوز کند، پرداخت نمایند.

سیاست های اجرایی اصل 44 قانون اساسی به عنوان قوانین بالادست

چه فرصت هایی را سیاست های اجرایی اصل 44 قانون اساسی به عنوان قوانین بالادست در اختیار صنعت راه و ساختمان قرار می دهد؟

ماده 29 بند 2 اختصاص 30 درصد از درآمدهای حاصل از واگذاری شرکت های دولتی به تعاونی‌های فراگیر ملی را دربر می گیرد به همراه ماده 9 بند (د) این سیاست های ابلاغی که دولت را موظف به کمک و حمایت از تشکیل تعاونی‌های فراگیرملی برای فقرزدایی با ایجاد و گسترش اتحادیه تعاونی های تخصصی نموده است می تواند از بزرگترین فرصت های قانونی برای صنعت راه و ساختمان، به شمار آید.

تعاونی های فراگیر ملی با شراکت هدفمند دهک های مختلف درآمدی، می‌توانند مسائل ناشی از بیکاری، رکود و تورم اقتصادی را با خودیاری و کمک متقابل 30 درصد از سهام دارانی که روحیه و توان مالی انجام کار خیر را دارند به همراه 70 درصد از سه دهک پایین درآمدی، حل نموده و مدیریت بحران های ناشی از تحریم ها را بر عهده بگیرند.

دولت با این روش موفق خواهد شد تا پرداخت یارانه و کمک های نقدی یا غیر نقدی را تبدیل به حمایت های اجتماعی و اقتصادی همچون تخفیف ۲۵ درصدی درآمد مشمول مالیات، کمک های بلاعوض، تخصیص ۲۰ درصد بیشتر سهم کارفرما برای تعاونگران، تسهیلات قرض‌الحسنه برای تامین تمام یا بخشی از آورده، اختصاص ۳۰ درصد درآمد حاصل از محل واگذاری‌های شرکت های دولتی به تعاونی‌های فراگیر ملی، آموزش و مهارت‌آموزی به صورت رایگان، اختصاص ۲۰ درصد یارانه بیشتر برای اعضای سه دهک پایین درآمدی عضو تعاونی های فراگیر ملی، نماید.

صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون نیز در این راستا با هدف حمایت از جوانان کارآفرین خلاق در کنار بانک توسعه تعاون، حمایت از تعاون گران جوان ایده‌پرداز و اقشار کم‌ درآمد را در دستور کار قرار داده که برای تعاونی های فراگیر ملی این دو نهاد تضمین و تامین سرمایه همچون بال های قدرتمند برای پرواز خواهند بود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا