مقالات کارگشا

تجهیزکارگاه، تأمین آب شرب و برق مصرفی

تأمین آب شرب بهداشتی برای مصرف کارگاه یکی از مهمترین اقدامات در تجهیزکارگاه می باشد.چنانچه پروژه در مناطق شهری باشد، دسترسی به آب شرب بهداشتی آسان است، اما اگر پروژه ساختمانی در نقطه ای دور از امکانات شهری باشد، با نصب یک مخزن بهداشتی در مکانی مناسب، تهیه  آب شرب بهداشتی در کارگاه در حین اجرای پروژه تأمین می شود.

  • باید توجه داشت بخاطر اینکه آب شرب مانده نشود با توجه به مقدار مصرف آب، حجم مخزن آن تعیین می شود، با این دیدگاه که حداکثر مدت ماندگاری آب در مخزن رعایت گردد و اگر از مدت مذکور گذشته شود، آب شرب به مصارف غیر شرب برسد و مجدداً آب شرب تازه در مخزن ریخته شود.
  • آب غیر شرب که به مصارف بنایی و مراحل اجرایی و عمل آوری می رسد باید درمخازن بزرگتری ریخته شود و حتماً بر روی مخزن یا مخازن آن برچسب (غیرقابل شرب) درج گردد.
  • برای پمپاژ آب به طبقات بالاتر، از الکتروپمپ مناسب استفاده گردد.
  • استفاده از دستگاه کف کش یا لجن کش برای پمپ کردن آب به طبقات بالاتر توصیه نمی گردد. لذا سرویس گرفتن از چنین تجهیزاتی مستلزم قراردادن دستگاه کف کش در داخل مخزن است و این خود احتمال اتصال برق گرفتگی ایجاد می کند و علاوه بر خطر اتصال و برق دار شدن، چنین تجهیزاتی از نظر امنیتی به راحتی قابل سرقت خواهند بود.
  • در صورتیکه قرار است مخازن آب غیر شرب باکامیون حامل آب پر شوند، راه دسترسی به مخازن مذکور تا کنار آنها ایجاد شود تا اولاً پرشدن مخازن با کوتاه ترین مدت انجام بپذیرد و نیز آب پرت نشود.
    تجهیزکارگاه
  • برق مصرفی کارگاه برای پروژه هایی که از تخریب یک ساختمان قدیمی قرار است ایجاد شوند همان کنتور برق قبلی خواهد بود.

اما چنانچه پروژه فرسوده ای قرار نیست تخریب گردد و بر روی زمین ساخته شود از یک کنتور 32A تحت عنوان برق موقت تأمین می گردد، برق موقت پس از اتمام کار با یک طی طریق اداری برق دائم ساختمان خواهد شد. در جاهایی که امکان دسترسی به شبکه برق شهری وجود ندارد و یا آمپر خواسته شده جهت تأمین برق تجهیزات کارگاهی از آمپر برق منطقه بیشتر است، برای تأمین برق از دیزل ژنراتور استفاده می کنند.

نکات مهم در خصوص تأمین برق کارگاه از شبکه برق شهری:

  1. محل نصب کنترل برق کارگاهی در دسترس باشد.
  2. تابلو برق قفل نداشته باشد.
  3. جهت جلوگیری از برخورد با عوامل جوی حفاظ مناسب داشته باشد.
  4. مکان نصب کنتور، نزدیک ترین جا به درب ورودی باشد.
  5. فیوزها فقط جهت قطع شدن برق مورد استفاده قرار گیرند.
  6. فیوزهای مینیاتوری بکار رفته در کابل همجنس و از یک برند باشند.
  7. جهت هدایت برق اصلی از کنتور تا تابلو برق کارگاه سایز کابل کمتر از 2×6 نباشد.
  8. کابل برق از کنتور تا تابلو حتماً لوله پلی اتیلن تعبیه گردد و لوله مذکور، بصورت افقی بر روی دیوار نصب گردد.
  9. تابلو برق کارگاه با توجه به نیازهای شبانه روزی توسط مهندس طراح برق طراحی شود و اجرا گردد.
  10. حتماً تابلو برق به ارت متصل گردد.
    تجهیزکارگاه

از برق کارگاه برای مصارف جوشکاری و دیگر کارهای مرتبط با آن، پمپاژ آب به طبقات، دستگاه های برش و خم آرماتور، کمپرسورهای تأمین هوای فشرده جهت مصارف مختلف کارگاهی، دستگاه های برش سنگ و موزائیک، ملات ساز برقی و بالابرهای برقی، دستگاه های ساب و شاتکریت های برقی و دیگر ابزارآلات و ماشین آلات ساختمانی که برق مصرف می کنند و تأمین آسایش عوامل کارگاهی استفاده می شود.

تأمین برق موقت کارگاه ساختمانی:

اقدام برای تأمین برق ساختمانی می تواند اولین قدم در تجهیزکارگاه باشد. لذا از بدو اقدام به تجهیزکارگاه نیاز به برق کاملاً محسوس و ضروری می باشد و نیز چنانچه قرار باشد برق کارگاه توسط ژنراتور تأمین گردد، باید با توجه به نیاز برق مصرفی کارگاه اقدام به تهیه ژنراتور مناسب کرد.

نکات مهم در خصوص تأمین برق کارگاه از ژنراتور:

  1. نصب ژنراتور در یک اتاق مخصوص با تهویه مناسب
  2. نصب مخزن سوخت در مکانی مسقف و بسته که سرما و گرما تأثیر زیادی بر آن نداشته باشد.
  3. تعبیه یک هیتر برقی در زیر کارتل روغن ژنراتور در روزهای سرد، جهت گرم نگه داشتن روغن موتور ژنراتور، بدلیل اینکه هنگام روشن کردن دیزل ژنراتور، دور آن ثابت وبالا بوده و کار کردن آن با روغن سرد برای دستگاه زیان آور خواهد بود.
  4. نصب ژنراتور بر روی سطحی تراز
  5. تهیه دفترچه و سرویس دستگاه

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا