مقالات کارگشا

بهترین روش تخلیه چاه فاضلاب و خدمات شرکت های تخلیه چاه چیست؟

یکی از روش‌های تخلیه فاضلاب‌های خانگی و صنعتی حفر چاه است که امروزه متأسفانه هنوز در بسیاری از مناطق ایران مرسوم است و در شهر بزرگی مانند تهران با تأخیر زیادی مواجه بوده است و برای بسیاری مشکلاتی را به وجود آورده است. اگر از روش چاه برای دفع فاضلاب استفاده می‌کنید با این مقاله از کارگشا همراه شوید تا اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید.

مکانیسم چاه فاضلاب چیست و چه قسمت‌هایی دارد؟

استفاده از چاه فاضلاب قدیمی‌ترین راه برای دفع فاضلاب خانگی است. به طور کلی یک چاه فاضلاب دارای قسمت‌هایی مانند انباره، گلدانی و دیواره چاه است. وقتی از دریچه چاه به پایین نگاه کنید در واقع این گلدانی چاه است که دیده می‌شود. گلدانی به قسمتی گفته می‌شود که به سمت پایین از قطر آن کم می‌شود.

این بخش به منظور پایداری دیواره و دریچه چاه ساخته می‌شود. انباره هم انتهایی‌ترین قسمت چاه است که مواد جامد در آن تجمع پیدا می‌کند. دیواره چاه هم بخشی از چاه است که معمولاً با آب پر می‌شود.

فاضلاب از طریق لوله‌ها به چاه ریخته می‌شود. با ورود فاضلاب به چاه، بخش‌های جامد و سنگین به ته چاه می‌روند و آب دیواره چاه را پر می‌کند. آب از طریق نفوذپذیری دیواره به زمین اطراف نفوذ می‌کند و مواد جامدی که در آب محلول هستند به دیواره چاه می‌چسبند.

به مرور که فاضلاب به چاه ریخته می‌شود. بخش انباره پر می‌شود و دیواره چاه نفوذپذیری خود را از دست می‌دهد و آب به بالا (بخش گلدانی چاه) صعود کرده و در مراحل بیشتر از آن نیز به درون لوله‌ها می‌رسد.

«چنانچه نیاز به خدمات تخلیه چاه تهران دارید؛ می‌توانید درخواست خود را در سامانه ثبت درخواست کارگشا درج نمایید.»

چه روش‌های برای تخلیه چاه وجود دارد؟

وقتی آب از طریق دیواره چاه به زمینه‌ای اطراف نفوذ نکند به اصلاح گفته می‌شود که چاه پر شده است و باید تخلیه شود. امروزه برای تخلیه چاه فاضلاب از پمپ‌های مکنده به دو روش استفاده می‌شود که در زیر به شرح آن پرداخته‌ایم.

تخلیه چاه به وسیله پمپ

در این روش متخصص تخلیه چاه با بازدید از محل با استفاده از پمپ‌های مکنده قوی متصل به یک تانکر اقدام به تخلیه چاه می‌کند. لازم به یادآوری است که در تخلیه چاه اقدام به تخلیه مواد جامد چسبیده به دیواره، انباشته شده در انباره و لجن روی چاه می‌شود. متخصص با استفاده از دستگاه مکنده، مواد جامد چسبیده به دیواره را که سبب نفوذ ناپذیری چاه می‌شوند را جدا کرده و همین‌طور مواد جامد انباره را تخلیه می‌کند.

چه روش های برای تخلیه چاه وجود دارد؟

تخلیه چاه به وسیله چاه کمکی

تخلیه چاه به کمک چاه کمکی از روش‌های تخلیه چاه است که در شهرهای بزرگ و مناطق با فضای کم امکان ندارد. در این روش هنگامی که نفوذپذیری دیواره چاه از بین می‌رود. با حفر چاه کمکی در کنار چاه قدیمی، نفوذپذیری چاه را افزایش داده و سطح آب درون چاه را پایین می‌آورند. لازم به یادآوری است که در این روش از پمپ برای تخلیه چاه استفاده نمی‌شود.

شرکت‌های تخلیه چاه چه خدماتی ارائه می‌دهند؟

به طور کلی شرکت‌های تخلیه چاه علاوه تخلیه مواد جامد درون چاه خدمات دیگری مانند رفع بوی بد فاضلاب، تشخیص محل درب چاه در چاه‌های قدیمی، تعمیر و ترمیم چاه ریزشی، لایروبی چاه و پاکسازی آن، نصب دریچه بازدید فاضلاب، نصب سپتیک و تانکر فاضلاب، تخلیه چاه با تانکر ده هزار لیتری، معرفی کول گذاری و طوقه چینی، استفاده از تانکر مکنده فاضلاب چاه، تخلیه چاه فاضلاب تمامی ساختمان‌ها، از بین بردن حشرات فاضلاب و سوسک‌ها، تعمیر چاه فاضلاب و تبدیل آن به چاه کهنه، اتصال فاضلاب ساختمان به شبکه فاضلاب، بررسی چاه ارت یا سیستم ارتینگ در ساختمان و حفر انواع چاه، نصب منهول فاضلاب و بررسی سیستم فاضلاب ساختمان‌ها و تعیین محل چاه پیش از تخلیه را نیز انجام می‌دهند.

چه زمانی برای تخلیه باید صورت گیرد؟

به طور کلی معمولاً افراد زمانی برای تخلیه چاه مراجعه می‌کنند که چاه آن‌قدر پر شده است که از لوله‌های فاضلاب بالا می‌زند. این زمان برای تخلیه چاه بسیار دیر است و ممکن است آب و مواد درون چاه به دیواره چاه و گلدانی آسیب جدی وارد کرده باشند که باعث ریزش دیواره چاه شود.

لازم به ذکر است که تخلیه چاه در دفعات زیاد، ممکن است دیواره چاه را سست کرده و موجب ریزش دیواره شود. برای اطلاع از زمان دقیق تخلیه چاه باید با کارشناس چاه تماس گرفته شود، میزان ورودی به چاه با توجه به خانواری که از چاه استفاده می‌کنند، عمق چاه، جنس زمینی که چاه در آن حفر شده است و عمر چاه عواملی هستند که در تعیین زمان تخلیه چاه مؤثر هستند.

چه زمانی برای تخلیه باید صورت گیرد؟

چه عواملی در پر شدن چاه دخیل هستند؟

به طور کلی عواملی مانند عمق و قطر چاه، متراژ انباره چاه و جنس زمینی که چاه در آن حفر شده است، در پر شدن چاه مؤثر هستند. گاهی نیز با ساخت و ساز، تعداد طبقات یک آپارتمان زیاد می‌شود ولی چاه دیگری برای تخلیه فاضلاب در نظر گرفته نمی‌شود. در این عامل پر شدن چاه، افزایش ورودی به چاه است.

قطر چاه فاضلاب

هر چه چاه قطر کمتری داشته باشد، نفوذپذیری دیواره آن سریع‌تر کاهش پیدا می‌کند و چاه زودتر پر می‌شود.

عمق چاه فاضلاب

 عمق چاه نیز مانند قطر چاه اگر کم باشد نفوذپذیری دیواره چاه سریع‌تر کاهش پیدا می‌کند و انباره سریع‌تر پر می‌شود و نیاز به تخلیه پیدا می‌کند.

متراژ انباره چاه

 اگر انباره چاه کم باشد مسلماً چاه سریع‌تر پر می‌شود و نیاز به تخلیه پیدا می‌کند.

جنس خاک محل حفر چاه

 آب در ون چاه فاضلاب از طریق دیواره‌های چاه به زمین‌های اطراف نفوذ می‌کند. اگر زمینی که چاه در آن حفر شده باشد، نفوذپذیری کمی داشته باشد، چاه سریع پر می‌شود و نیاز به تخلیه پیدا می‌کند.

البته گاهی نیز مشاهده می‌شود که یک خانه قدیمی در بین خانه‌های تازه ساخت بلند گرفتار می‌شود و از آنجایی که خانه‌های بلند پی عمیقی از بتن دارند. این بتن نفوذپذیری خاک اطراف چاه خانه قدیمی را کاهش می‌دهد و به همین دلیل چاه آن سریع پر می‌شود.

نشانه های پر شدن چاه فاضلاب ساختمان چیست؟

نشانه‌های پر شدن چاه فاضلاب ساختمان چیست؟

از جمله نشانه‌های پر شدن چاه فاضلاب می‌توان به پیچیدن بوی بد فاضلاب در داخل ساختمان، باز نشدن گرفتگی توالت فرنگی و یا ایرانی، بالا آمدن آب توالت و یا حمام یا گرفتگی ظاهری آن و پیدا شدن حشراتی موزی مثل سوسک در توالت و حمام یا آشپزخانه اشاره کرد.

ایمن سازی چاه و حذف چاه قدیمی

پس از انجام هر بار عملیات تخلیه چاه سست شدن دیواره‌های چاه فاضلاب و ریزش دیواره اتفاق میفتد که نیاز است تا با عمل طوقه چینی نسبت به ایمن سازی چاه فاضلاب اقدام شود. البته ایمن سازی بهتر است پس از یک بار تخلیه چاه انجام دهید تا ایمنی چاه تضمین شود.

عوامل بسیاری از جمله عدم توانایی چاه در ذخیره فاضلاب به مرور زمان وجود دارد که نیاز است چاه فاضلاب به صورت ایمن حذف و به اصطلاح کور شود. بهترین راه ممکن تخلیه چاه به صورت کامل توسط پمپ مکنده و پر کردن چاه مورد نظر با خاک و مصالح ساختمانی است.

سخن آخر

برای پیدا کردن یک شرکت معتبر و با تجربه در زمینه خدمات تخلیه چاه، ترمیم چاه‌های فرسوده، اصلاح چاه‌هایی که مکرراً پر می‌شوند، انتقال لوله کشی به فاضلاب شهری و … در صفحه سفارش کارگشا، درخواست خود را ثبت کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا