مقالات کارگشا

بلوک پرلکس چیست؟

بلوک پرلکس (perelex block )

بلوک پرلکس یکی از بلوک های سبک بتنی در حوزه مصالح با نام اختصاری CLC است. این بلوک از دوغاب (ماسه بادی) مواد حباب ساز، آب و سیمان که با فوم مایع مخلوط می شود تشکیل می گردد، به همین دلیل به آن (فوم بتن) نیز می گویند. مهم ترین خصلت این بلوک ضریب حرارت آن است که باعث می شود با استفاده از آن در مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان مباحث مربوط به دیوار چینی رعایت شود.

پرلکس در دو نوع پلی استایرنی و بدون پلی استایرن تولید می گردد.( البته ضخامت 10cm فقط در یک نوع تولید می گردد)همچنین این بلوک ، دارای فاق و زبانه جهت چفت شدن در یکدیگر می باشد. به دلیل استفاده از قالب در تولید بلوک بتنی سبک پرلکس ، دقت ابعادی آن بالا و فاقد اعوجاج می باشد.

مهمترین مواد اولیه تشکیل دهنده این بلوک عبارتند از سیمان ، ماسه ( بادی)، مواد حباب ساز ، آب و فوم می باشد.
مقاومت فشاری این بلوک دیواری معمولا بیش از 25kg/cm2 می باشد که الزامات استاندارد ملی 7782 برای بلوک های غیر باربر را کاملا رعایت می کند.
اما مهمترین خصلت این بلوک ، ضریب انتقال حرارت حدود 0.15w/m.k می باشد که باعث می شود با استفاده از آن مبحث 19 انرژی در ساختمان مربوط به بحث دیوارچینی  رعایت شود. همچنین به دلیل ساختار مجوف و حفره دار این بلوک ها ، استهلاک صوت در آنها بالا بوده و نقش یک عایق صوتی خوب را ایفا می نمایند.

نکته مهمی که لازم به ذکر است آن است که تخلخل و حفره دار بودن این بلوک از نوع بسته می باشد. این بدان معناست که رطوبتی که به بلوک می رسد تنها به مقدار نسبتا کم جذب بلوک می گردد . لذا جذب آب آن پایین بوده و عمل سیمان کاری و کارکردن کاشی و سرامیک و… روی آن به راحتی انجام می گیرد.

همانگونه که می دانیم در بسیاری از مصالح دیگر به هنگام آتش سوزی به دلیل آزاد شدن انرژی گاز در اثر حرارت ، رفتار انفجارگونه ای از طرف مصالح اتفاق می افتد و دیوار تخریب می گردد؛ در صورتیکه یکی از مزایای ارزشمند این بلوک آن است که به دلیل ساختار متخلخل آن ، در هنگام آتش سوزی گازهای داخلی فرصت خروج از داخل آن را پیدا می کنند و این موضوع باعث می گردد بلوک تخریب نگردد.

نوع دیگری از بلوک پرلکس ،نوع فوق سبک پلی استایرنی است که در ساختار آن یک لایه پلی استایرن به ابعاد حدودی 3*25*45 سانتیمتر تعبیه گردیده است.مزیت این نمونه نسبت به نوع معمولی آن ، سبک تر بودن(دانسیته حدودی 600kg/m3)  می باشد. اما در عین حال مقاومت مکانیکی آن پایین تر از نوع توپر معمولی است. همچنین به دلیل استفاده از دو متریال کاملا متفاوت در ساختار بلوک امکان ترک خوردن بلوک در حین اجرا نسبت به نوع توپر بیشتر است به همین دلیل در پروژه ها عمدتا استفاده از نوع اول (توپر) با دانسیته 700kg/m3 توصیه می گردد.

کاربرد بلوک پرلکس

از این بلوک به دلیل عدم نفوذ پذیری رطوبت در ساختمان های مسکونی، انبار ها، هتل ها و مراکز تجاری در کف سازی ساختمان و دیوار چینی ساختمان و به طور کلی در پروژه های صنعت ساختمان کاربرد دارد.

مزایای بلوک پرلکس

  1. سرعت و سهولت در اجرای کار.
  2. عایق صوتی مناسب به دلیل ساختار مجوف و حفره ای آن.
  3. عایق رطوبت.
  4. عدم قابلیت اشتعال و آتش سوزی به دلیل داشتن ساختاری متخلخل.
  5. داشتن فاق و زبانه جهت چفت شدن به یکدیگر.

معایب بلوک پرلکس

  1. عدم استحکام کافی در متصل نبودن کامل به سازه.
  2. غیر قابل استفاده در دیوار های باربر.
  3. کاهش فضای مفید ساختمان به دلیل حجیم بودن بلوک ها.
  4. به دلیل استفاده از ماده سیلسی در مواد تشکیل دهنده، از آن به عنوان مصالح غیر اقتصادی و گران قیمت نام برده می شود.

مشخصات بلوک پرلکس

پرلکس دارای دانسیته ای حدود 700kg/m3 است و به دلیل اینکه دانسیته آن از آب سبکتر است ، روی آب شناور می ماند. 
بلوک پرلکس دارای ابعاد زیر می باشد : 
طول : 60cm
ارتفاع : 25cm
ضخامت : دارای 3 ضخامت 10cm-15cm-20cmاز دیگر مزایای چشمگیر این دیوار ، سرعت اجرای بالای آن است . به دلیل بزرگ بودن بلوک ها و در عین حال سبکی نسبی ، سرعت دیوارچینی معمولا تا دو برابر مصالحی مانند آجر ، سفال و لیکا نیز می رسد که این نکته ، باعث صرفه جویی قابل ملاحظه ای در هزینه دیوارچینی می گردد.
اما همانگونه که هیچ مصالحی بدون عیب نیست ، پرلکس نیز از این قضیه مستثنی نیست ؛ انقباض یا جمع شدگی بلوک و همچنین امکان به وجود آمدن ترک های مویی  پس از اجرا یکی از معایب عمومی بتن های سبک CLC و AAC می باشد. این جمع شدگی در مورد پرلکس پس از تولید تا بازه زمانی حدود 20 روزه  حدود 0.2 درصد (دو دهم درصد)می باشد که به این معناست که پس از چیدن یک دیوار به ارتفاع حدود 3 متر محتمل است که بالای دیوار تا حدود 6 میلیمتر از سقف جدا شود(البته لازم به ذکر است که این انقباض در کلیه بتن های سبک اعم از هبلکس و … نیز وجود دارد و بهتر است در حین دیوارچینی ابتدا یک اتصال موقت بین دیوار و سقف انجام شود و پس از این که با گذشت حدود 4 هفته از دیوارچینی ، بلوک ها به حد نهایی انقباض رسیدند اتصال نهایی دیوار به سقف انجام گردد) 

 دستور العمل اجرای دیوار پرلکس

در اجرا و نصب پرلکس باید به نکات زیر توجه داشت :
1- بهترین ملات برای این بلوک ملاتی متشکل از "یک پیمانه سیمان، یک پیمانه پودر سنگ و سه پیمانه  شن 03 می باشد.  
2- با توجه به جذب آب نسبتا پایین بلوک های پرلکس نسبت به بلوک های گازی (AAC) ، زنجاب نمودن بلوک قبل از مصرف ضرورتی نداشته و فقط کافی است که سطح ملات گیر در مرحله نصب به خوبی خیس شود
3- ضرورت دارد تا دو روز پس از انجام عملیات دیوارچینی ، نسبت به آبدهی جهت گیرش ملات اقدام گردد. عدم آبدهی کافی باعث عدم استحکام ملات و جدایش بلوک از آن یا مشکلات دیگر می گردد
4-  مصرف ملات در حدود 5 میلیمتر تا 8 میلیمتر در هر رج مناسب است. استفاده از ملات با ضخامت بیشتر ضمن افزایش هزینه ، باعث کاهش عایق بندی حرارتی و صوتی می گردد
5- اگرچه امکان برش توسط اره های چوب بری معمولی وجود دارد ، اما استفاده از اره برقی زنجیری می تواند سرعت و دقت اجرا را افزایش دهد. بدین منظور اره Makita 40-20-A که در شیارزنی و انجام عملیات تاسیساتی نیز به کار می رود ، پیشنهاد می شود 
6- گاهی مواقع ، به دلیل سفارش بالا و یا موجود نبودن دپو بار در موقع سفارش ، ممکن است بلوک ها هنوز مقداری رطوبت داشته باشند که این موضوع باعث جمع شدگی یا انقباض بلوک خواهد گردید که به منظور اجتناب از این امر در هنگام دیوارچینی ، پیشنهاد می گردد که چینش دیوار حدود 10 روز پس از تحویل بار انجام گردد که بر این اساس انجام عملیات اندود کاری سطحی دیوار نیز حتی الامکان دیرتر انجام خواهد گرفت
7- به منظور اتصال دیوار با ستون یا اتصال دو دیوار متقاطع با هم استفاده از شاخک های فلزی به منظور بهبود اتصال پیشنهاد می گردد

8-به منظور جلوگیری از ترک خوردن دیوار در محل اتصال به ستون ، پیشنهاد اکید می گردد که از رابیتس استفاده شود
9- در صورتی که بعد از اجرای بلوک ها ترک های موئی در دیوار مشاهده گردید ، می توان با استفاده از درزگیرهای مخصوص بتن و یا چسب های مخصوص درزگیری آنها را پر کرد تا در نازک کاری خود را نشان ندهند و بهتر است از توری مرغی برای زیر کار قبل از نازک کاری استفاده شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. با سلام برای تولید یک قعطه از این بلوک چه موادی لازم داریم و درصد اختلاط ان چه میزان است با تشکر….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا