بررسی پمپ حرارتی کولرهای گازی، نحوه عملکرد و تعمیر و نگهداری آن ها

با شروع فصل سرما استفاده از سیستم های گرمایشی افزایش می باید، یکی از سیستم هایی که اخیرا مورد توجه کاربران قرار گرفته و برای خود به صنعتی تبدیل شده است استفاده از هیت پمپ در کولر های گازی است. 

در این مقاله می خواهیم بررسی مختصری روی پمپ های حرارتی و نحوه ی عملکرد آن ها داشته باشیم و در این بین به مرور چند نکته ی فنی نیز بپردازیم.

همان طور که همه ی ما می دانیم آب در دمای F° 212 و در فشار اتمسفریک تبدیل به بخار می شود اما اگر در شرایطی با فشار بیشتر از فشار اتمسفر باشیم، شاهد افزایش دمای جوش خواهیم بود(مثلا دیگ زود پز)، هم چنین آب برای تبخیر به انرژی گرمایی بسیاری نیاز دارد، حالا تصور کنید اگر قرار باشد تا در یک روز بادی مقداری آب را به نقطه ی تبخیر برسانیم چقدر باید انرژی مصرف کنیم.

بیان مثال های بالا از این جهت اهمیت پیدا می کند که می توانید نسبت به عملکرد سیستم های تهویه، پمپ های گرمایی و دستگاه های مبرد درک درستی پیدا کنید.

به گراف زیر نگاه کنید،

گراف مبرد A410-R بر حسب دما و فشار

مبرد A410-R در دمای F° 20- و فشار psi 420 یا psig 27 آب را تبخیر می کند، اگرچه در حین جوش این دما تا °F 120 هم افزایش می یابد.

در پمپ گرمایی که در شکل زیر نشان داده شده است، مبرد به داخل کمپرسور مکیده می شود و تا فشار psig 420 متراکم می شود دمایش نیز تا °F 120 افزایش می یابد. بخار داغ و متراکم شده وارد مبدل حرارتی می شود سپس فن ها با دمیدن هوا به میان کویل هایی که بخار داغ در مجرای خود دارند، موجب سرد شدن بخار می شوند، این عمل پایین آمدن نقطه ی تقطیر را به همراه دارد و به موجب آن بخار سریع تر به مایع تبدیل می شود.

در ادامه آب داغ که نتیجه ی تقطیر بخار است، از مبدل حرارتی وارد شیر انبساطی شده و سپس به مبدل حرارتی و فنی که خارج از خانه نصب شده می رود.

شیرانبساط، همان گونه که از اسم آن پیداست باعث انبساط و تقلیل فشار تا psig 30 می شود (هم چنین شیر های انبساطی امکان تبخیر بهتر و سریع تر را در اواپراتور ایجاد می کنند). به لطف شیر انبساط آب در دمایی بالاتر از °F 20- بخار می شود.

هوای خارجی، گرمای مورد نیاز برای تبخیر را به مبدل حرارتی می دهد و به این ترتیب، با ورود بخار سرد جدید به داخل کپرسور سیکل جدید آغاز می شود.

شماتیک چرخه ی هیت پمپ کولر گازی

چند نکته ی فنی

قبل از اینکه با تعمیرکار تماس بگیرید….

  1. اگر مبدل حرارتی شما کار نمی کند، ابتدا کلید اتوماتیک و فیوز آن را چک کنید.
  2. اگر یونیت کار می کند اما مانند گذشته عمل گرمایش و سرمایش را به خوبی انجام نمی دهد، ابتدا فیلتر های داخلی و سپس کویل های داخلی و خارجی را تمیز کنید.
  3. از اینکه مسیر خروج هوا مسدود نشده باشد اطمینان حاصل کنید.

مطالب مرتبط

نقشه های اجرایی تاسیسات مکانیکی

روش گام به گام محاسبه نرخ تهویه پارکینگ + مثال کاربردی

منبع انبساط باید در کجای سیستم هیدرونیک نصب شود؟ بررسی یک پرسش تکراری

چیلر های جذبی یا تراکمی؟ مساله این است…

از سیستم های تولید هم زمان برق و حرارت ( CHP) چه می دانید؟

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا