مقالات کارگشا

بررسی روند اجرای سازه های کششی

سازه های کششی(سازه های چادری-سازه های غشایی)

همانطور که از نام این نوع سازه ها مشخص می باشد، سازه های کششی از پارچه هایی بصورت کاملا کشیده شده ساخته شده است. یکی از ساده ترین انواع این سازه ها، چادرها می باشد که چادرهای عشایر ایرانی یکی از بارزترین و زیباترین و قدیمی ترین آنها می باشد.
سازه های کششی به دلیل نوع ساختار، زیر مجموعه سازه های فضاکار قرار گرفته و مانند سازه های فضاکار امکان پوشش های گسترده با فاصله تکیه گاههای زیاد را برای طراحان فراهم می نماید. همچنین به دلیل انعطاف پذیری، سبکی، زیبایی بصری، سرعت بالای اجرایی و در نتیجه طرح پذیری، می توان فرم ها و طرح های زیبا و بدیعی را با استفاده از این نوع سازه پدید آورد.

سازه های کششی

قطعات این نوع سازه ها شامل قوسها و ستونها، قطعات یا کابلهای کششی، لایه غشایی و بست های نگهدارنده و اتصالات می باشد. انتقال نیرو در سازه های کششی بدین شرح است که، لایه غشایی که در حقیقت همان پارچه کششی می باشد، نیروهای کششی را و قوسها و ستون ها، نیروی فشاری را تحمل می نمایند. در حین انتقال نیروهای کششی توسط پارچه های کشیده شده، لبه های آن در اثر نیروی باد تمایل به لرزش پیدا کرده و احتمال پارگی آن بوجود خواهد آمد. به همین علت تلاش می شود لبه چادرها را بصورت مقعر ایجاد می نمایند تا در حالت کشیده قرار گرفته و از پارگی آنها جلوگیری به عمل آید.

سازه های کششی

انواع ساختار سازه های کششی :

  1. پوسته های زین اسبی :

این نوع سازه های غشایی همانطور که از نام آن مشخص است، ساختاری همچون زین اسب دارند. بدین معنا که دو گوشه روبروی آن به سمت بالا و دو گوشه دیگر آن به سمت پایین کشیده می شوند تا این نیروها به نوعی باعث خنثی شدن نیروی کششی شوند. کلیه این نیروها بوسیله سیم های بکسل و بست ها، به ستونها منتقل شده و از آنجا به فونداسیون آن انتقال داده می شود.

سازه های کششی

  1. پوسته های خیمه ای :

این نوع پوسته ها، ساختاری کاملا شبیه به خیمه های عشایر دارد. بدین معنا که تمامی جهات آن بجز مرکز، به سمت پایین کشیده می شوند و این بار خنثی کردن نیروها به دو جهت بالا و پایین صورت می گیرد.

سازه های کششی

  1. پوسته های آرک شکل :

این مدل سازه های غشایی شباهت زیادی به پوسته های زین اسبی دارد. با این تفاوت که در پوسته های غشایی زین اسبی، گوشه های روبرو به سمت بالا یا پایین کشیده می شوند ولی در پوسته های آرک شکل دوگوشه کنار هم به سمت بالا و دو گوشه دیگر به سمت پایین کشیده می شوند.

سازه های کششی

گفتنی است هنگام اجرای سازه های کششی، نوع دوخت و اتصال چادرها به یکدیگر باید به نحوی صورت پذیرد تا در محل درز دوختها چروک ایجاد نشده باشد. عدم ایجاد چروک و یا پارگی در محل اتصالات، کابلها و نیز قطعات فلزی یکی دیگر از نکاتی است که باید به آنها توجه نمود.

مطالب مرتبط با این مقاله را در کارگشا دنبال کنید:

به منظور آشنایی بیشتر با این مبحث و رسیدن به جواب سوالات خود و یا ارائه هر گونه انتقاد و پیشنهاد به بخش مشاوره آنلاین کارگشا مراجعه فرمایید.

منبع : دپارتمان اجرا سامانه جامع صنعت ساختمان (کارگشا)

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا