با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید – بخش سه

در بخش سوم و پایانی از بررسی دفاتر شرکت گوگل، نگاهی خواهیم داشت به مراکز گوگل در توکیو، ورشو، لندن و آمستردام. خواهیم دید چرا برای مردم ژاپن، لهستان، انگلیس و هلند ذهنیتی جدید به نام لذت بردن از محیط کار، با یک مصداق تقریباً بی‌عیب و نقص همراه شده است.

در این بخش از بررسی دفاتر گوگل می‌خوانید:

دفتر گوگل در توکیو

دفتر گوگل در ورشو

دفتر گوگل در لندن

دفتر گوگل در آمستردام

و در پایان، یک خبر خوب!

دفتر گوگل در توکیو

مکان: توکیو، ژاپن

طراح: Klein Dytham Architecture

اخیراً گوگل به دفتر جدید خود در توکیو نقل مکان کرده است که طراحی آنها توسط مؤسسه Klein Dytham Architecture انجام گرفته. این دفاتر جدید در بیش از 4 مرحله ساخته شده و سبک‌های بسیار متنوعی را ارائه می‌کنند. یکی از اولین چیزهایی که در دیدن این تصاویر به ذهن می‌رسد، تعداد زیاد دیوارهایی هستند که آثار هنری با طرح‌های مختلف روی آنها اضافه شده یا نقاشی شده‌اند. حتی دیوارپوش‌های پارچه‌ای که بر این دیوارها افزوده شده‌اند نیز خاص و متنوع هستند. ضمناً هر اتاق گرافیک خاص خود را دارد. برخی جنبه‌های این دفاتر که بسیار مورد علاقه واقع شده‌اند عبارتند از نشان‌های برگرفته از گوگل مپ، اندروید، و گوگل کروم؛ که این محصولات را بسیار شاخص‌تر نشان می‌دهند. طراحان می‌توانند از این نوآوری‌های گرافیکی همراه با رنگ‌های خاص دفاتر گوگل استفاده کنند تا در هر نقطه از این دفاتر که هستند، محل خاص و مورد نظر خود را مشخص نمایند.

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید – بخش سه

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید – بخش سه

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید – بخش سه

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید – بخش سه

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید – بخش سه

 

دفتر گوگل در ورشو

طراح: Massive Design
مساحت: 8230 متر مربع

شرکت Massive Design طراحی مرکز گوگل که هماهنگ کننده چند دفتر گوگل در اروپا است و نیز طراحی یکی از Google Space ها که در ورشو قرار دارد را انجام داده است. Google Space ها فضاهایی هستند که گوگل برای تبادل نظر گروهی و گفتگوی مجازی ایجاد نموده. این فضاها هم مراکز فیزیکی دارند که پشتیبانی و مدیریت اپلیکیشن Space را انجام می‌دهند و هم به‌صورت مجازی در سراسر دنیا برای تبادل نظر، محتوا و گفتگو استفاده می‌شوند.
Massive Design متخصصین خود که دارای بیش از 20 سال تجربه در برنامه‌ریزی و طراحی فضاهای داخلی و معماری داخلی و خدمات مرتبط می‌باشند بهترین و بیشترین استفاده را نمود تا از عهده طراحی و نیز ایجاد خدمات مختلفی که گوگل در پروژه‌های داخل دفاترش ارائه می‌دهد، برآید. به این ترتیب Massive Design به گوگل کمک کرد تا یک کارخانه متروکه قدیمی در ورشو که ساخت آن به قرن نوزدهم برمی‌گشت را به یک مرکز پویا و نوآور که محل تجمع کارآفرینان و صاحبان کسب و کار در تمام لهستان، و اروپای مرکزی و شرقی است. از آماده سازی محل اصلی این دفتر تا طراحی مفهومی و آماده‌سازی جزئیات فنی ایستگاه‌های کاری و مسیرها، از نظارت بر پروژه تا تعیین و تهیه تمام الزامات فنی، Massive Design موفق به خلق یک فضای غیررسمی مؤثر و غنی برای شبکه‌سازی و نیز خلق فضای کاری‌ای که در آن تعامل بیشتری وجود داشته باشد و با این ساختمان تاریخی که کاملاً بازسازی شده است نیز هماهنگ باشد شده است.
معماران این شرکت از طریق ایجاد عملکردهای خاص یک محیط اداری در مرحله طراحی به دستاوردهای فوق رسیده‌اند. آنها بهترین مواد و مصالح را برای فضاهای داخلی انتخاب کرده‌اند و در انتخابشان هم دیدگاه کاربر را در نظر گرفته‌اند و هم محیط کلی را مد نظر قرار داده‌اند. این پروژه گواهی‌های LEED و BREEAM را اخذ کرده است. همچنین این شرکت طراحی، موفقیت‌های خود را از طرق گوناگون؛ از جمله همکاری در طراحی عناصر خاص معماری داخلی در مرکز ورشو، به دست آورده است که شامل استفاده از برخی اشیائی که از کارخانه قدیمی «کنِزِر» باقی مانده‌اند و نیز نشانه‌های فرهنگی و نقش‌مایه‌هایی که میراث‌دار تاریخ و هنر آن منطقه هستند می‌شوند. در کنار اینها اثرگذاری و حمایت از کارآفرینان در استارتاپ‌های آنها یکی از قابلیت‌هایی است که از نظر الزامات دکوراتیو و معمارانه در فضای این دفتر پیش‌بینی شده است. 
این دفتر به دو منطقه مختلف تقسیم می‌شود که هر یک دارای حدود 762 متر مربع مختص فضای کار و همکاری اعضای مرکز است، و فضای کار منعطفی با سطوح مختلفی از دسترسی را ایجاد می‌کند. در دو طبقه بالایی این ساختمانِ چهار طبقه، معماران فضاهای بزرگ و باز، سالن‌های کنفرانس، و محل‌های مخصوص مکالمه تلفنی در نظر گرفته‌اند که برای کار در محیط آرام، جلسات گروه‌های کوچک و گفتگوهای شخصی طراحی شده‌اند. بعلاوه، برای گروه‌های بزرگ‌تر نیز یک کلاس درس، چند آشپزخانه کوچک، چند دوش برای استحمام و غیره در این مجموعه وجود دارد. در طبقه بالایی چند محوطه کار مشارکتی که دور آنها بسته است وجود دارند.

در طبقه همکف، علاوه بر دفاتر پشتیبانی، فضاهای تعاملی غیررسمی‌تر ایجاد شده‌اند که شامل سالن اجتماعات و یک کافه تریا با میزهای بلند برای استراحت افراد (معروف به میزهای سوشال یا اجتماعی) و میزهای دیگری می‌شوند که اختصاصاً توسط Massive Design برای این دفتر طراحی شده‌اند. در این کافه‌تریا صندلی کانتر، صندلی‌های بلند وجود دارند که کلیه اثاثیه، ساخت لهستان است. نیمکت‌های رستورانی و محل‌های صرف غذا که برای تشویق به تعامل بیشتر در کار در نظر گرفته شده‌اندنیز توسط Massive Design طراحی شده‌اند. محل‌های صرف غذا با تصاویری از کارخانه «کنِزِر» در دوران پیش از جنگ جهانی تزئین شده‌اند و نیز تصاویری گرافیکی از برندهای معروف نوشیدنی‌های آن زمان. سقف محل‌های غذاخوری از جنس استیل ضدزنگ بازیافت شده است که برای جذب صدا روی آن منافذی ایجاد شده و در هماهنگی با دیگر مواد طبیعی استفاده شده در این شرکت، مانند وسایل چوبی و یک دیوار آجری بسیار قدیمی 100 ساله می‌باشد.
دیوار آجری که توجه افراد را به تاریخ غنی این کارخانه فرا می‌خواند، امروز به‌عنوان یک دیوار پشتیبان برای سرسرایی استفاده می‌شود که ارتفاع سقف آن به اندازه سه طبقه از کارخانه می‌باشد و جنسش از شیشه است. این فضا نور مستقیم را وارد طبقات پایین‌تر می‌کند. Massive Design پنجره‌هایی را نیز در سرسرا ایجاد کرده که رو به کافه‌تریا باز می‌شوند و یادآور پنجره‌های قدیمی ساختمان‌هایی هستند که در حال حاضر در منظره بیرون از کارخانه دیده می‌شوند. 
جنس میز پذیرش اصلی این مرکز از چوب بازیافت شده است و یک دیوار تزئینی پذیرش نیز در کنار آن وجود دارد که با چراغ‌های قابل تنظیم LED بوده و یادگاری از کارخانه قدیمی می‌باشند. در نزدیکی محوطه پذیرش، مبلمان و اجزاء دکوراتیو تزئین شده مختلفی دیده می‌شوند: یک باغچه عمودی طبیعی به ارتفاع ده متر، کفپوش terrazzo که در دهه‌های پنجاه و شصت میلادی مورد استفاده بود، و یک پری دریایی بزرگ که نماد شهر ورشو است و بر دیوار سرسرا با چراغ نئون پرنور زرد رنگ ساخته شده است. 
آنچه گفته شد تنها چند نمونه از عوامل معماری داخلی هستند که توسط Massive Design در این پروژه استفاده شده‌اند و تضمین می‌کنند که مرکز گوگل در ورشو، با دقت و تعهد نسبت به نظم زمانی و بودجه به انجام می‌رسد و نتیجه نهایی آن از انتظارات فراتر است.

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید – بخش سه

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید – بخش سه

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید – بخش سه

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید – بخش سه

 

دفتر گوگل در لندن

مکان: سوهو، لندن، انگلیس
طراح: PENSON
مساحت: 48768 متر مربع
سال ساخت: 2013

شرکت PENSON طراح مرکز جدید گوگل در سن گیلز مرکزی (Central Saint Giles) در لندن است که یکی از معروف‌ترین دفاتر آن می‌باشد زیرا مرکز Youtube Creator Space در این دفتر قرار دارد. در تصاویری که در ادامه می‌آیند و نیز در این مجموعه تصاویر به خوبی متوجه خواهید شد که چرا مرکز لندن، بسیار شاخص است و البته از تماشای آنها لذت خواهید برد. 
در این پروژه حدود پنجاه هزار متر مربع فضا در پنج طبقه به دفتر گوگل اختصاص شده است که فضای آن یک فضای کاملاً بریتانیایی است و اجزاء معمارانه جذاب مختلفی دارد: بر دیوارها پرچم‌های بزرگ و باشکوه این کشور نصب شده‌اند و باغ‌های انگلیسی کوچکی نیز بر پشت بام ساخته شده‌اند. یک اتاق برای گردهمایی‌ها و ایونت‌ها با بیش از 200 نفر ظرفیت طراحی شده که نامش «تالار شهر» است و تخت‌هایی با پارچه‌های گلدار و ست شده با دیوارپوش‌ها این مرکز را متفاوت ساخته‌اند. همچنین کارمندان گوگل می‌توانند در باغچه‌های محل کارشان به گذشته‌های بشر رجوع کنند و انواعی از سبزی‌ها که مورد علاقه‌شان است را کشت دهند!
در کنار اینکه این مرکز  برای مخاطبین جذابیت بسیاری دارد، اتاقک‌های اختصاصی کوچکی را نیز برای کار به خود اختصاص داده و انواع بسیار متنوعی از فرش‌های مدرن و سنتی را نیز دارا می‌باشد. طراحان این مرکز، از این روش‌ها برای ایجاد جذابیت در محیط استفاده نموده و تا حد امکان اجزاء آزاردهنده را از ساختمان خود و اجزاء دکوراتیو آن حذف کردند و از اجزاء‌ مبتنی بر آب در هر جایی که امکان داشت استفاده نمودند و به این ترتیب مقدار بسیار زیادی مواد بازیافت شده و بازتولید شده را به‌کار بردند.
مرکز لندن که در منطقه سوهو (Soho) واقع است ویژگی‌های جذاب دیگری نیز دارد: یک مرکز تجمع برای خبرنگاران، مجموعه ورزشی، حمام‌های کوچک، امکانات تفریحی، پارکینگ دوچرخه، 1250 عدد میز و 1250 صندلی و نشیمنگاه، چندین تن مواد بازیافت شده و بازتولیدشده که برای کاربردهای مختلف در نظر گرفته می‌شوند و مناظری شبیه تصاویر پانوراما رو به لندن و آسمان زیبای آن.

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید – بخش سه

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید – بخش سه

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید – بخش سه

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید – بخش سه

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید – بخش سه

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید – بخش سه

مرکز گوگل در آمستردام

مکان: آمستردام، هلند
طراح: D/DOCK
سال ساخت: 2014
مساحت: 9842 متر مربع

شرکت D/DOCK یک دفتر جدید و نوآورانه را برای فعالیت‌های گوگل در آمستردام طراحی کرد. این دفتر جدید از گاراژی ملهم بود که گوگل در آن توسط مؤسسینش یعنی Lary Page و Sergey Brin متولد شد. این عوامل نوآورانه در تمام دفتر یادآور آن دوران هستند – از دیوارهای منقش به گرافیتی و نورپردازی‌های ساخته شده با جعبه‌های تخته سه‌لایی گرفته تا سقف‌های ساخته شده با مواد مصنوعی، همه اجزاء سرسرای این دفتر که 70 نفر ظرفیت دارد نیز به همان حال و هوا اشاره دارند.
نقش طراحی پایدار در طراحی این پروژه انکار ناپذیر است. مبلمان جلساتی که در حال حاضر وجود دارند، ایستگاه‌های کاری تک‌نفره و بخش‌هایی از آشپزخانه‌های کوچک در طراحی مجدد دفتر اضافه شدند. D/DOCK با استفاده از مواد غیرسمی، و غیر زیان‌آور برای محیط زیست و انسان، و نیز با تمرکز بالا بر بهینه‌سازی مصرف انرژی و آب، پایبندی خود به قوانین و ارزش‌های گوگل را اثبات نمودند.
این دفتر که در جنوب آمستردام واقع شده است، به‌عنوان یک منظره هوشمندانه تلقی می‌شود. هر طبقه از آن سبک خود را دارد: منطقه ساخته شده در اطراف هسته اصلی بنا، مجهز به امکانات عمومی‌ای مانند اتاق‌های جلسات، اتاق‌های استراحت، فضاهای تماشای فیلم و آشپزخانه‌های کوچک است. همسایگان این دفتر که در واقع فضاهای کاری شخصی هستند که فضای مرکزی را احاطه کرده‌اند، نماینده بخش‌های مختلف مرکز گوگل می‌باشند. هر فضای کاری دارای یک پنجره است که افراد داخل فضای کار می‌توانند از میان این پنجره دید 180 درجه‌ای به شهر آمستردام در حین کار کردن داشته باشند. این چیدمان موجب شده است که فضای دفتر دارای انعطافی بسیار بالا باشد. تدابیر گرفته شده در طراحی موجب شده‌اند که کارکنان گوگل بتوانند با یکدیگر کار کرده و ضمن آن با یکدیگر نیز در محیط‌های متنوعی در ارتباط باشند، بدون اینکه مجبور به خروج از فضای کار انفرادی‌شان شوند.
هر طبقه از این ساختمان دارای نمادهایی از هلند است. در میز پذیرش، پنل‌های بیسکویت مانند موازی و نزدیک سقف، شیرینی‌های محلی هلندی و رستوران مرکز گوگل که به رنگ آبی رایج در Delft می‌باشد. دیوار اسنک‌ مانندی که قبلاً به‌عنوان کافه‌تریای این مرکز استفاده می‌شد حالا در بخش توزیع تجهیزات مورد استفاده مجدد قرار گرفته است. آنهایی که می‌خواهند جلساتشان با سرگرمی همراه باشد، کاراوان‌های واقعی به جا مانده از دهه 60 در وسط دفتر قرار گرفته‌اند تا راهکار خوبی برای نیاز آنها باشند. مبلمان راحتی شامل انواع بالش و کوسن که سراسر اتاق جلسات قرار دارند، آن را به هر چیزی جز اتاق جلسه شبیه ساخته‌اند. 
D/DOCK معتقد است که دفتر آمستردام به کارکنانش احساس خوبی می‌دهد. به‌طوریکه Coen van Dijk، یکی از شرکای این مؤسسه طراحی می‌گوید: «دفتر آمستردام جایی است که موجب می‌شود تا کارکنانش با داشتن محیط‌های کاری‌ای که نیازهای آنان را براورده می‌سازد، عملکرد بهتری داشته باشند. شادی، راحتی، انعطاف، فراغت، تغذیه مناسب و سالم، تمرینات ورزشی، هوای تازه و مناظر جذاب فقط بخشی از عوامل اساسی‌ای هستند که موجب شده‌اند این دفتر، یک محیط کار سالم محسوب شود. برنامه غذای سالم گوگل (Google’s Healthy Food) شامل منوهای متشکل از انواع غذاهای سالم است که در رستوران آمستردام نیز ارائه می‌شوند و 80 نفر کارکنان گوگل، مشتری آن هستند. باشگاه این دفتر، اتاق مدیتیشن و میزکارهای دارای دوچرخه ثابت نیز پیشنهادهای دفتر گوگل در آمستردام برای تناسب اندام افراد و سلامت ذهنی آنها می‌باشند».

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید – بخش سه

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید – بخش سه

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید – بخش سه

و در پایان، یک خبر خوب!

خبر خوب، یک محصول دیگر از کارگشا است: مجموعه‌ای از تصاویر با کیفیت، به تفکیک هر دفتر و با تنوع بسیار بالا از دفاتر مختلف گوگل در دنیا را می‌توانید از اینجا برای خود ذخیره کنید. برای دیدن دیگر نمونه‌ها نیز می‌توانید روی مطالب مرتبط، پایین همین مطلب کلیک کنید.

 

مطالب مرتبط

با متفاوت‌ترین دفاتر شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید – بخش یک
با متفاوت‌ترین دفاتر شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید – بخش دو

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات کارگشا

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید – بخش یک

گوگل نه‌تنها یکی از رهبران فناوری و غول‌های موتورهای جستجو است، بلکه به‌خاطر طراحی‌های نوآورانه و خاصی که برای دفاتر کار و مراکزش دارد نیز به شهرت رسیده است. گوگل توانسته با ایجاد فرهنگ سازمانی مختص به خود، یک محیط کاری مترقی، پایدار و مدرن برای سازندگان متفکر و کارمندان خود ایجاد کند.

 

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید.

بد نیست بدانید روزی 1000 رزومه به صورت متوسط روانه گوگل می‌شود، و کسی که موفق به استخدام در آن شود قطعاً فرد خاص با توانمندی‌هایی گرانبها است. شایستگی‌های چنین کارمندی آنقدر زیاد هستند که محور بودن کارمندان در طراحی فضای کار؛ و تمرکز بر نیازهای آنان در چیدمان هر اتاق امری است که گوگل با کمال میل خود را ملزم به آن نموده است. طبق گفته گوگل: «رمز موفقیت ما این است که در دفاتر کاری، کارکنان را بر کارشان متمرکز نموده و چیزهای اضافی را حذف کنیم. ما به دنبال راهی هستیم تا سلامتی و نشاط کارمندان را افزایش دهیم. اما این نهایت هدف ما نیست، ما می‌خواهیم که کارمندانمان بوسیله همکاری با ما، به فرد بهتری تبدیل شوند.»
در این دفترها دو وجه عمده را به‌صورت شاخص می‌توان بررسی نمود: فرهنگ کارکنان و ویژگی‌های محلی هر یک از مراکز از یک سو و از سوی دیگر، هویت سازمانی این برند و شاخص‌های جهانی آن که می‌بایست حفظ شوند. 
در این مطلب کارگشا درباره گوگل، به بررسی و بیان ویژگی‌های بعضی از دفترها و مراکز گوگل در دنیا می‌پردازیم و بررسی می‌کنیم که علت شاخص بودن آنها چیست.

دفتر گوگل در کمبریج

•    مکان :  بوستون ، ماساچوست ، ایالات متحده   
•    مساحت:   300 هزار متر مربع
•    زمان ساخت :  2016
•    طراح :  NELSON Studio

دفتر گوگل در کمبریج ، مجموعه‌ای جدید است که در بوستون در ایالت ماساچوست تأسیس شده. البته زمان ورود گوگل به این ایالت، به سال 2003 برمی‌گردد که احتمالاً هیچکس فکر نمی‌کرد روزی با 1200 کارمند به کار ادامه خواهد داد. سه ساختمان که گرداگرد یک پارکینگ بزرگ در محدوده MIT در کمبریج ساخته شده‌اند، به دو ساختمان داخلی‌تر مرتبطند که بین تمام فضاها دسترسی ایجاد می‌کنند.
جلسات بحث و بررسی که کارکنانی از تمام بخش‌ها در آنها شرکت داشتند تشکیل شد و نتیجه آنها، کانسپت محوطه اصلی بر اساس سیستم‌های MBTA حمل و نقل بود. سیستم «T» که یک رنگ واحد به هر ساختار اختصاص می‌داد و بر اساس آن به واسطه جغرافیا و فرهنگ هر طبقه، فضاهایی مختص حال و هوای بوستون و کمبریج ایجاد شده و با هر دو، ارتباط برقرار نموده‌اند. 
از کافه رستوران ملهم از باغ‌ها و پارک‌ها تا اتاق روشن که فضایی ساحلی در آن حس می‌شود، هر یک از اتاق‌ها و فضاها دارای منظره منحصر به‌فرد و هویتی اختصاصی هستند و البته هیچیک بیش از حد عجیب و غریب نیست. بعلاوه، این مجموعه برای کاربران مجموعه گسترده‌ای از فعالیت‌ها و نیز آمیزه‌ای از کار و لذت را ایجاد می‌کند که هدف تمام این تشویق‌ها، افزایش بهره‌وری است. در تمام این موارد، پایبندی به اصول جهانی طراحی پایدار و نیز ارائه سالم‌ترین محیط‌های کاری یک دغدغه اساسی است.

 

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید.

 

 

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید.

 

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید.

 

 

 

دفتر گوگل در اورنج کانتی کالیفرنیا

•    مکان :  اورنج کانتی ، کالیفرنیا 
•    مساحت: 91 هزار متر مربع
•    زمان ساخت : 2015
•    طراح :  Rapt Studio

دفتر گوگل در اورنج کانتی، چهار طبقه دارد که با پلکانی از جنس استیل و آکریلیک به هم متصلند. اغلب کارکنان این دفتر، متخصصان جمع‌آوری داده، پیش‌بینی، مدیریت نوآوری، بهینه‌سازی و جستجو می‌باشند. فضاهای پرنور با چشم‌انداز زیبا، و نیز فضاهای اختصاصی برای ورزش‌هایی مثل تنیس روی میز، و بازی‌های ویدئویی از ویژگی‌های خاص این مرکز است. 
علاوه بر چیزهای جالبی که گفته شد، در این دفتر اتفاقات جذاب دیگری نیز وجود دارند. یک باشگاه بدنسازی با تمام تجهیزات لازم، اتاق استراحت با امکاناتی برای یک خواب کوتاه، اتاق ماساژ که دو ماساژـ‌درمان‌گر تمام وقت در آن مشغول به کار هستند، اتاقی برای مادرانی که کودک شیرخوار یا بسیار کوچک دارند، و نیز فضایی باز برای قدم زدن؛ امکانات خاصی هستند که این دفتر برای کارکنانش در نظر گرفته است. 
کارکنان گوگل معمولاً در یک آشپزخانه 45 متری در رفت و آمدند (کافه رستوران اصلی در طبقه چهارم است). قبلاً این آشپزخانه پر از تنقلات بود اما حالا چیزی جز خوراکی‌های ارگانیک در آن نیست. تنقلات و غذای ارائه شده در گوگل، ارگانیک و البته رایگان است و البته این مزیت، همیشه مورد استقبال کارکنانش واقع شده.
در ادامه تصاویری از دکور داخلی این مرکز را می‌بینیم:

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید.

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید.

 

 

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید.

 

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید.

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید.

 

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید.

 

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید.

 

 

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید.

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید – بخش دو

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید - بخش دو

دفتر گوگل در دوسلدورف آلمان  

مکان: دوسلدورف (Düsseldorf)، آلمان 
زمان ساخت: 2011
طراح:
 LEPEL & LEPEL Architektur
شرکت LEPEL & LEPEL نیز می‌توانست مانند بسیاری دیگر از مؤسسات طراحی، یک سبک بسیار شاخص و قابل ملاحظه را در سراسر این دفتر گوگل تکرار کند، اما به جای این کار تصمیم گرفت تا به درک و شناختی بهتر از روح حاکم بر این گوگلو هویت سازمانی‌ای که این شرکت در پی آن است برسد. و حال چند سال است که توانسته با موفقیت آن را در طراحی خود ایجاد نماید. به این ترتیب، دفتر گوگل در دوسلدورف سرشار از آثار این تصمیم است. آثاری که خود را در انبوه فضاهای خلاقانه و بسترسازی برای ظهور ایده‌های جدید نشان می‌دهند. 
فضای کاری این مرکز که زمانی یک محوطه طبیعی بود حالا به ترکیبی شامل فضاهای باز، ایستگاه‌های کاری فردی، اتاق‌های کنفرانس، محوطه‌های بازآفرینی و محیط‌های ارتباطی‌ای که پویایی، خلاقیت، بازی‌های نوآورانه و انعطاف را اشاعه می‌دهند تبدیل شده‌اند. رنگ‌های اصلی گوگل (سبز، زرد، قرمز و آبی خاص گوگل) در این مرکز چندان به چشم نمی‌خورند. به جای آنها روح و جلوه‌های بصری دیگر گوگل به واسطه تِم‌های مختلف بیان شده‌اند که اثر آنها در تمام محیط‌های متفاوت گوگل نفوذ کرده است. 
مکان دفتر گوگل در دوسلدورف مرجع کل منطقه راین/ رور (Rhine/Ruhr) است: طبیعت شاداب راین‌لاندر (Rhinelander)، منطقه برگیشس لاند (Bergisches Land)، فرهنگ ناشی از صنایع عظیم و گسترده تولیدی در آن منطقه، و البته خود شهر دوسلدورف که مهد فرهنگ اوت کوتوغ (Haute Couture) است که بهترین‌‌های کیفیت و تجملات و شکوه را با قیمت‌های بسیار بالا و به‌صورت سفارشی طی زمان طولانی ارائه می‌دهد؛ همگی در این مرکز جمع شده‌اند. 
تمام موارد فوق در ارتباط با شناخت طراحان از هویت آلمانی، و نیز شناخت آنها از گوگل، در قالب یک شعار غیررسمی درآمدند که سینه به سینه نقل می‌شد و عبارت بود از «مردان فولاد و زنان نشاط»؛ و بعدتر به شکل این استراتژی طراحی تغییر یافت: «محوطه‌های کاری باز که عملکرد ورک‌شاپ‌ها را دارند و با استفاده از نورپردازیو مواد مناسب، بر بخش‌های مهم‌تر آنها تأکید می‌شود.» بسترسازی برای ارتباط آسان و همه‌جانبه و نیز آزادی فراوانی جهت تخیل و داشتن ایده‌های نو؛ به عهده این محوطه‌ها است. همه چیز به شعاری برمی‌گردد که با آنچه تعریف شده و برای خلاق بودن گوگل ضروری است، تطبیق دارد: «مردان فولاد».
اتاق‌هایی که همه افراد در بازه‌های زمانی مشخص و کوتاه قادر به استفاده از آن‌ها هستند، به فضای استفاده فردی مرتبطند. مثلاً «تالار هنر» که اتاق جلسات است، «جویبار راین» که اتاق ویدئو کنفرانس است یا تریای این مرکز با نام «باهاوس» (Bauhaus)، محبوب همه کارکنان است.  و در سراسر این مرکز، طیف‌های رنگی متنوع از درخشان گرفته تا رنگ‌های مبتنی بر سلیقه، تداعی‌کننده این شعار هستند: «زنان نشاط».
گاهی کارکنان نیاز دارند تا در یک محیط جدا از دیگران، به‌صورت فردی بر روی کاری تمرکز کنند و هیچ رفت و آمد یا سر و صدایی در اطرافشان نباشد. در این صورت می‌توانند به محل‌های مخصوصی برای این امور بروند. ممکن است این تمرکز در فاصله میان یک جلسه ایده‌پردازی گروهی تا یک دور همی برای اندکی استراحت و گپ و گفت صورت بگیرد. حالت جزیره‌ای و منفرد این فضاها طوری است که به محض ورود به آنها، امکان تمرکز بر موضوع مورد نظر، فارغ از برنامه‌های قبلی و بعدی این تمرکز ممکن است.  «میزهای پرنده»، آلاچیق‌های کوچکی ویژه جلسات ایده‌پردازی – به‌خصوص brain storming یا بارش فکری – هستند که به تبادل ایده‌های خلاقانه از دنیاها و فضاهای متفاوت اختصاص دارند: «مردان فولاد» و «زنان نشاط».
نمادهای شاخصی که فرهنگ تعاملی گوگل را تجسم می‌بخشند، چراغ‌های موسوم به گدازه، و محل‌های بازی می‌باشند که از مشخصات جالب توجه این مرکز هستند. استراتژی و کانسپت طراحی در کار با گوگل، به صورت همکاری نزدیک با کارفرماها که اغلب، آغوششان به روی پیشنهادهای مختلف باز است، توسعه یافته‌ است. همچنین در این استراتژی ایده‌‌ها، آرزوها و تجربیات کارکنان در برنامه‌ریزی و رویکردهای مختلف نقش دارند.
آنچه گفته شد به‌صورت تعداد زیادی ایده‌های خلاقانه عینیت یافته‌اند که فرایند طراحی باز ارائه داده و راهکارهایی خاص و بسیار خارق‌العاده را به‌وجود آورده‌اند.

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید - بخش دو

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید - بخش دو

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید - بخش دو

 

 

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید - بخش دو

 

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید - بخش دو

 

دفتر گوگل در مادرید

مکان: مادرید (Madrid)، اسپانیا
مساحت: 8230 متر مربع
زمان ساخت: 2015
طراح:
 Jump Studios
در سال 2015، شرکت معروف و محبوب Jump Studios مراکز همکار و نیز محوطه اجتماعات گوگل را طراحی کرده است. در این فضای وسیع یک طرح گذشته‌گرا برای گوگلدر نظر گرفته شده است. اولین محوطه اجتماعات این غول فناوری، ظرفیت تجمع 7000 نفر را برای یادگیری، به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و استارتاپ‌های همراه با صرف ناهار دارا است. پیش از این نیز Jump Studios در همکاری با گوگل در مورد فضاهای کاری، همکاری داشته است که نتیجه آن، مرکز لندن است که در سال 2012 تأسیس شد. موفقیت این مرکز منجر به توسعه محوطه‌های اجتماعات شد که نمونه بارز آن را در حال حاضر در مادرید، لندن، سئول، ورشو، و سائو پائولو می‌بینیم.
زادگاه گوگل در مادرید، گاراژ یک ساختمان بوده است؛ و همین امر را در برخی از ایده‌های ساختارشکنانه به صورتی نوستالژیک می‌توان به خاطر آورد. رویکرد Jump Studios ، گرامیداشت زادگاه گوگل از طریق خلق یک محیط مناسب برای آزمودن ایده‌های مختلف می‌باشد. در ابتدا توجه به ارزش‌های گوگل در سراسر فرایندهای طراحی، مورد نظر بود. این کار شامل در نظر گرفتن طراحی محلی، طراحی ساختمان، خلق چندگانگی و تنوع بر اساس اجتماعات مختلف، و ایجاد محیطی دوستانه و «سبز» می‌شد.
این ساختمان 5 طبقه قبلاً یک کارخانه باتری و تجهیزات ذخیره‌سازی برق بود که در سال 1892 ساخته شد و Jump Studios با دقت و وسواس آن را به محلی برای عملکردهای مختلف تبدیل کرد که محیطی برای اعضای گوگل باشد. یک ورودی جدید نیز در بخش جنوبی ساختمان ایجاد شد که دسترسی به لابی مرکزی و راهروی اصلی بالای آن را از طریق یک راه پله متحرک تسهیل می‌کند. درست پشت محوطه ورودی، کافی‌شاپ این ساختمان قرار گرفته است که شامل محوطه استراحت و محل‌های شخصی برای استراحت است و در طبقه اول و طبقه همکف قرار دارند. 
رنگ‌های متنوع، در کنار مواد و بافت‌های خامی مثل سنگ و آجر، به ایجاد فضایی سرزنده و محیطی برای راحتی بیشتر کمک می‌کنند. رویکردی که خود را به بهترین نحو در نورپردازی اتاق کنفرانس با نام «قفس نور» که بالای یک میز کنفرانس هفت متری بوده و از جنس فولاد و به رنگ قرمز می‌باشد نشان می‌دهد. 
Jump Studios با استفاده از خطوط گرافیکی تمیز و پررنگ، تم گرافیکی کلی این ساختمان را که تحت تأثیر مناظر خیابان‌های مادرید است به جلوه‌های بصری قابل درک تبدیل ساخته است. این موسسه در آغاز پروژه به خوبی درک کرد که ملاحظات گوگل در مورد کارکنانش را باید در عناصر و عوامل محیط، هم به صورت فیزیکی و هم به صورت مفهومی منعکس کند. هیچ استارتاپی مانند دیگری نیست و این امر را به‌عنوان شاخصه‌ای بی‌نظیر در کار Jump Studio می‌شناسند که انواعی از فضاهای رسمی و غیررسمی را در کنار یکدیگر جمع کرده و به کارکنانش این امکان را می‌دهد که نه‌تنها کار خود را رشد دهند، بلکه به رشد شخصیت و هویت خود نیز توجه داشته باشند.
طبقه‌های دوم و سوم ساختمان مادرید گوشه‌هایی دنج برای ملاقات‌ها و جلسات دو نفره یا چند نفره که خصوصی‌تر محسوب می‌شوند داشته و نیمکت‌های خاصی دارند که به سلیقه کارکنان قابل تغییر هستند و به انعطاف‌پذیری فضای کار کمک می‌کنند. هر یک از اتاق‌های جلسات رنگ‌بندی خاص خود را دارند که از آثار هنرمندان معروف، از پیکاسو (picasso) گرفته تا یواکین سورولا باستیدا (joaquin sorolla y bastida) ملهم هستند. طراحی آنها گویای یک همبستگی  میان سنت و مدرنیته است که در آن تاریخ با سبک‌های معاصر در هم می‌آمیزد و محیطی بی‌مانند برای کارکنان گوگل ایجاد می‌کند.

 

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید - بخش دو

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید - بخش دو

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید - بخش دو

 

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید - بخش دو

 

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید - بخش دو

دفتر گوگل در کوالالامپور    

مکان: کولالامپور (Kuala lumpur)، مالزی
زمان ساخت: 2014
طراح:
 M Moser Associates
اخیراً‌ شرکت M Moser Associates یک طراحی جدید برای دفتر گوگل در کوالالامپور به پایان رسانده است. پیش از این دفتر، کارکنان گوگل در فضاهای اداری مختلفی پراکنده بودند که هیچیک نمایان‌گر برند گوگل نبود، فرهنگ محلی مالایی را منعکس نمی‌ساخت و شیوه کاری اختصاصی این شرکت را حمایت نمی‌کرد. 
این طراحی که توسط تیم طراحی M Moser Associates در کوالالامپور هدایت و اجرا شد، نیازهای مذکور را به شیوه ای مطابق با گرایش‌های هنری امروز برآورده می‌ساخت. از نظر زیبایی‌شناسی فضای دفتر گوگل در کوالالامپور، مخاطب خود را به کاوش در گوشه و کنار خود که با تمرکز بر اختصاصات کشور مالزی ـ از جنگل و ساحل گرفته تا خیابان‌های شهر ـ فرا می‌خواند و تعاملی خاص با وی برقرار می‌کند. نمادهایی در این فضا دیده شده که  هر یک به ویژگی یا حقیقتی خاص از فرهنگ، مردم و طبیعت مالزی ارجاع می‌دهند اما در پس آنها یک دفتر کار را می‌بینیم که حول این هدف شکل گرفته است که افراد، مشتریان و ایده‌های گوگل دور هم جمع شوند.

پیشینه پروژه

هدف گوگل تقویت اثرگذاری فعالیت‌های آن در کوالالامپور به‌وسیله گردهم آوردن تمام افراد گوگل در یک فضا می‌باشد و تنها یک «شیوه گوگل» برای انجام امور وجود دارد که آن را از تمام شرکت‌های دیگر متفاوت می‌سازد. در حقیقت این شیوه ارزش‌های اصلی که به تعریف برند گوگل می‌انجامند را تحقق می‌بخشد. موردی که در میان آنها در اولویت می‌باشد، عبارت است از مفهوم «جمع» و «یکی بودن» میان گوگل و افرادی که محصولاتش را استفاده می‌کنند و نیز میان کارکنان گوگل که به شکل‌دهی مفاهیم، رشد و عرضه آن محصولات مشغول می‌باشند. 
در هر حال، چنین نیست که تمام ویژگی‌های اولیه دفتر موقت فروش و بازاریابی گوگل در کوالالامپور به صورت طبیعی به گروه پشتیبان آن نیز منتقل شده باشند. این دفتر از چندین محل مختلف برای خدمات و کاربردهای مختلف تشکیل شده که در سراسر فضای ساختمان، به تناسب ارتباطشان با یکدیگر و میزان مراجعه به آنها، قرار دارند. چیدمان این محل برای دور هم بودن و کار گروهی جذاب است و نیز در این فضا به خوبی می‌توان تشخیص داد محدوده‌ای که گوگل در چارچوب آن کارفرمایان را جذب کرده و برند خود را ارائه می‌دهد، چیست. 

نیازهایی که طراحی مبلمان اداری گوگل برآورده می‌سازد 

مهم‌ترین امر مطلوب برای گوگل، کشف دیدگاه جمع‌گرایانه و مبتنی بر ارتباط با مخاطبان است که برای نشان دادن این موضوع، تصمیم به تأسیس یک دفتر جدید در کولالامپور گرفت. دفتری که بتواند در آن محیط خود را بر اساس ارزش‌های شرکت رشد و توسعه بدهد. 
رامش سوبرامانیان (Ramesh Subramanian) ـ مدیر یکی از تیم‌های پروژه در M Moser ـ اینگونه توضیح می‌دهد که هنگام شروع به کار، هدف گوگل از تأسیس دفتر جدید به وضوح مشخص و محقق شده بود؛ اما کارهای زیادی وجود داشت که طراحان باید انجام می‌دادند: «به فضایی نیاز داشتند که همه بتوانند در آن به تعامل با یکدیگر مشغول باشند. می‌خواستند دفتر گوگل جایی باشد که بتوانند همه افراد را در جای واحدی گرد هم آورند. به همین دلیل نیاز به وجود یک هویت واحد در تمام محل بود تا حضور خود در کوالالامپور را قوام دهند.»
طی یک سری ورکشاپ با گوگل، رامش و تیم او اقدامات مختلفی انجام دادند: درک خود از نحوه کار گوگل با مخاطبینش را تعمیق نمودند، اهداف پروژه‌شان را اصلاح و مرزهای آن را به‌صورت دقیق‌تری تعیین کردند و البته در این جلسات برای برخی راهکارها نیز ایده گرفتند. او توضیح می‌دهد: «گوگل دیدگاه‌هایی بسیار خاص درباره فضاهای کاری خود و نحوه استفاده از آنها دارد. فضاهای کاری در گوگل باید به وضوح اعلام کنند که این برند، یک سازمان چندوجهی است. همچنین، ویژگی‌های کشوری که دفتر در آن تأسیس شده است را نیز باید در آن دید.»

طراحی

طراحی این مجموعه را می‌توان کاربردی، منعطف و از نوع دفاتر باز (دفاتری که دیوارهای جداکننده میان کارکنان حذف یا کوتاه یا تبدیل به پارتیشن شده باشند) دانست که بر کاربرد فضاها و نیز فرهنگ محلی تأکید دارند. میان آنچه که در فرایند ایجاد مفاهیم اولیه به وجود آمد، با دفاتر کوچکی که پیش از آن، گوگل در کولالامپور داشت تفاوت بسیار زیادی دیده می‌شود. می‌توان گفت این دفتر مانند هیچ دفتر دیگری در دنیا نیست.

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید - بخش دو
رامش توضیح می‌دهد: «ما طراحی را به‌عنوان فرصتی برای یک سفر ماجراجویانه برای مراجعه‌کنندگان و کارکنان آن در نظر گرفته‌ایم. اولین چیزی که با قدم گذاشتن به دفتر گوگل می‌بینید، یک در قدیمی است که آغازی می‌باشد بر مجموعه‌ای منتخب، مرکب از عناصر قدیمی و جدید. در تمام دفتر می‌توان این عناصر را دید و باعث می‌شوند کمی هم احساس حضور در یک فضای صنعتی به فرد دست دهد.»از در ورودی که وارد می‌شوید، یک کافی‌شاپ وجود دارد که نسبت به فضاهای دیگر متفاوت است: هم ابعاد گسترده‌تر و هم رنگ، فرم و بافتی متفاوت دارد. 

رامش می‌گوید: « عناصر بسیار و متنوعی را استفاده کردیم که اختصاصاً به مالزی مرتبطند، اما نه به شکل اصلی‌شان؛‌ بلکه به شکلی انتزاعی.» و به همین دلیل است که اتاق هیئت مدیره شبیه یک غار با قندیل‌های آویخته از سقف است و اتاق‌های جلسات کوچک‌تر که به فضای کافی‌شاپ راه دارند، برای این امر طراحی شده‌اند که حس حضور در ساحل یا جنگل را تداعی کنند. ورقه‌های شبیه به شاخ و برگ درختان از دیوارها و حتی سقف کافی‌شاپ بیرون آمده‌اند و فضا را مانند یک جنگل بارانی کرده‌اند.

 

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید - بخش دو
دیگر فضاها، عناصری شبیه به پارک دارند. مثلاً تاب‌های زمین بازی پارک را می‌توان در این دفتر نیز دید. همچنین یک مینی‌بوس صورتی رنگ که بخش‌های مختلفی دارد نیز به‌عنوان کافه متحرک کوچکی برای فروش آبمیوه و اسنک در نظر گرفته شده است. در بعضی قسمت‌ها نیز پارچه‌های آشنای مالزی مانند پارچه‌های باتیک و پارچه‌های چهارخانه معروف به پیچازی، به‌عنوان شاخصه‌هایی برای تجمیع و یکپارچه کردن تمام عناصر دکوراتیو فوق به‌صورت یک تِم و هویت واحد و آشنا عمل می‌کنند.

 

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید - بخش دو

«تِک تاک» یا Tech Talk یک محوطه خاص دیگر از این مجموعه است که در کنار فضاهای پذیرش، جلسات و کافی‌شاپ قرار دارد و تا حدی شبیه به یک آمفی‌تئاتر است. از این فضا به‌عنوان مجموعه‌ای غیررسمی برای صحبت با مشتریان و نیز جلسات داخلی و جلسات آموزشی استفاده می‌شود.

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید - بخش دو

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید - بخش دو

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید - بخش دو

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید - بخش دو

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید - بخش دو

پشت تِک تاک، در کنار پنجره‌ها، میزها و صندلی‌هایی برای جلسات و بحث‌های غیررسمی که گاه گداری پیش می‌آیند و به نوعی متفاوت و ویژه هستند در نظر گرفته شده است. رامش یادآوری می‌کند که: «تمام این فضاها بسیار باز هستند و البته با یکدیگر مرتبطند. به این ترتیب نیاز به ارتباط و تعامل حداکثر را به زبان طراحی فضای اداری ترجمه کرده‌ایم.»

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید - بخش دو

فضای کار

این فضاها برای همکاری و نوآوری طراحی شده‌اند و پاسخگوی هر نوع کار گروهی می‌باشند.
به صورت مشابهی با بخش‌هایی که ذکر شد، در ارتباط بودن، شفافیت و دیده شدن، و تعامل در فضاهای کاری این دفتر که بر اساس باز بودن فضاها طراحی شده است نیز دیده می‌شود. اما فضاهای کاری کمی آرام‌تر و دنج‌تر می‌باشند. کارکنان در واحدهای کاری‌ای که با یکدیگر 120 درجه زاویه دارند کار کرده و این تضمین وجود دارد که هر کدام از آنها یا مقابل هم‌تیمی خود قرار دارد و یا در کنار او.
فضاهای  بیرونی دو نوع هستند: فضاهای شلوغ و پر از همهمه، و فضاهای دنج و آرام. این بخش‌ها برای بحث‌های بداهه و آنی یا حتی برای تنها چند دقیقه استراحت بیرون از میز کار استفاده می‌شوند. آنها در تمام محیط، در کنار پنجره‌ها قرار دارند. و جلوه نهایی مختص به اقلیم و جغرافیای مالزی، یک فضای دنج است که در حقیقت یک ماشین پرودوا (Produa) ـ خودروی ساخت مالزی ـ‌ می‌باشد که البته برای استفاده در این فضا برش طولی خورده است. 
رامش در پایان اضافه می‌کند: «همیشه چیزی برای غافلگیری در این مجموعه وجود دارد. هرگز نمی‌توانید حدس بزنید در راهرو بعدی یا اتاق کناری چه چیزی در انتظارتان است.»

 

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید - بخش دو

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید – بخش سه

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید – بخش سه

دفتر گوگل در توکیو

مکان: توکیو، ژاپن

طراح: Klein Dytham Architecture

اخیراً گوگل به دفتر جدید خود در توکیو نقل مکان کرده است که طراحی آنها توسط مؤسسه Klein Dytham Architecture انجام گرفته. این دفاتر جدید در بیش از 4 مرحله ساخته شده و سبک‌های بسیار متنوعی را ارائه می‌کنند. یکی از اولین چیزهایی که در دیدن این تصاویر به ذهن می‌رسد، تعداد زیاد دیوارهایی هستند که آثار هنری با طرح‌های مختلف روی آنها اضافه شده یا نقاشی شده‌اند. حتی دیوارپوش‌های پارچه‌ای که بر این دیوارها افزوده شده‌اند نیز خاص و متنوع هستند. ضمناً هر اتاق گرافیک خاص خود را دارد. برخی جنبه‌های این دفاتر که بسیار مورد علاقه واقع شده‌اند عبارتند از نشان‌های برگرفته از گوگل مپ، اندروید، و گوگل کروم؛ که این محصولات را بسیار شاخص‌تر نشان می‌دهند. طراحان می‌توانند از این نوآوری‌های گرافیکی همراه با رنگ‌های خاص دفاتر گوگل استفاده کنند تا در هر نقطه از این دفاتر که هستند، محل خاص و مورد نظر خود را مشخص نمایند.

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید – بخش سه

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید – بخش سه

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید – بخش سه

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید – بخش سه

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید – بخش سه

 

دفتر گوگل در ورشو

طراح: Massive Design
مساحت: 8230 متر مربع

شرکت Massive Design طراحی مرکز گوگل که هماهنگ کننده چند دفتر گوگل در اروپا است و نیز طراحی یکی از Google Space ها که در ورشو قرار دارد را انجام داده است. Google Space ها فضاهایی هستند که گوگل برای تبادل نظر گروهی و گفتگوی مجازی ایجاد نموده. این فضاها هم مراکز فیزیکی دارند که پشتیبانی و مدیریت اپلیکیشن Space را انجام می‌دهند و هم به‌صورت مجازی در سراسر دنیا برای تبادل نظر، محتوا و گفتگو استفاده می‌شوند.
Massive Design متخصصین خود که دارای بیش از 20 سال تجربه در برنامه‌ریزی و طراحی فضاهای داخلی و معماری داخلی و خدمات مرتبط می‌باشند بهترین و بیشترین استفاده را نمود تا از عهده طراحی و نیز ایجاد خدمات مختلفی که گوگل در پروژه‌های داخل دفاترش ارائه می‌دهد، برآید. به این ترتیب Massive Design به گوگل کمک کرد تا یک کارخانه متروکه قدیمی در ورشو که ساخت آن به قرن نوزدهم برمی‌گشت را به یک مرکز پویا و نوآور که محل تجمع کارآفرینان و صاحبان کسب و کار در تمام لهستان، و اروپای مرکزی و شرقی است. از آماده سازی محل اصلی این دفتر تا طراحی مفهومی و آماده‌سازی جزئیات فنی ایستگاه‌های کاری و مسیرها، از نظارت بر پروژه تا تعیین و تهیه تمام الزامات فنی، Massive Design موفق به خلق یک فضای غیررسمی مؤثر و غنی برای شبکه‌سازی و نیز خلق فضای کاری‌ای که در آن تعامل بیشتری وجود داشته باشد و با این ساختمان تاریخی که کاملاً بازسازی شده است نیز هماهنگ باشد شده است.
معماران این شرکت از طریق ایجاد عملکردهای خاص یک محیط اداری در مرحله طراحی به دستاوردهای فوق رسیده‌اند. آنها بهترین مواد و مصالح را برای فضاهای داخلی انتخاب کرده‌اند و در انتخابشان هم دیدگاه کاربر را در نظر گرفته‌اند و هم محیط کلی را مد نظر قرار داده‌اند. این پروژه گواهی‌های LEED و BREEAM را اخذ کرده است. همچنین این شرکت طراحی، موفقیت‌های خود را از طرق گوناگون؛ از جمله همکاری در طراحی عناصر خاص معماری داخلی در مرکز ورشو، به دست آورده است که شامل استفاده از برخی اشیائی که از کارخانه قدیمی «کنِزِر» باقی مانده‌اند و نیز نشانه‌های فرهنگی و نقش‌مایه‌هایی که میراث‌دار تاریخ و هنر آن منطقه هستند می‌شوند. در کنار اینها اثرگذاری و حمایت از کارآفرینان در استارتاپ‌های آنها یکی از قابلیت‌هایی است که از نظر الزامات دکوراتیو و معمارانه در فضای این دفتر پیش‌بینی شده است. 
این دفتر به دو منطقه مختلف تقسیم می‌شود که هر یک دارای حدود 762 متر مربع مختص فضای کار و همکاری اعضای مرکز است، و فضای کار منعطفی با سطوح مختلفی از دسترسی را ایجاد می‌کند. در دو طبقه بالایی این ساختمانِ چهار طبقه، معماران فضاهای بزرگ و باز، سالن‌های کنفرانس، و محل‌های مخصوص مکالمه تلفنی در نظر گرفته‌اند که برای کار در محیط آرام، جلسات گروه‌های کوچک و گفتگوهای شخصی طراحی شده‌اند. بعلاوه، برای گروه‌های بزرگ‌تر نیز یک کلاس درس، چند آشپزخانه کوچک، چند دوش برای استحمام و غیره در این مجموعه وجود دارد. در طبقه بالایی چند محوطه کار مشارکتی که دور آنها بسته است وجود دارند.

در طبقه همکف، علاوه بر دفاتر پشتیبانی، فضاهای تعاملی غیررسمی‌تر ایجاد شده‌اند که شامل سالن اجتماعات و یک کافه تریا با میزهای بلند برای استراحت افراد (معروف به میزهای سوشال یا اجتماعی) و میزهای دیگری می‌شوند که اختصاصاً توسط Massive Design برای این دفتر طراحی شده‌اند. در این کافه‌تریا صندلی کانتر، صندلی‌های بلند وجود دارند که کلیه اثاثیه، ساخت لهستان است. نیمکت‌های رستورانی و محل‌های صرف غذا که برای تشویق به تعامل بیشتر در کار در نظر گرفته شده‌اندنیز توسط Massive Design طراحی شده‌اند. محل‌های صرف غذا با تصاویری از کارخانه «کنِزِر» در دوران پیش از جنگ جهانی تزئین شده‌اند و نیز تصاویری گرافیکی از برندهای معروف نوشیدنی‌های آن زمان. سقف محل‌های غذاخوری از جنس استیل ضدزنگ بازیافت شده است که برای جذب صدا روی آن منافذی ایجاد شده و در هماهنگی با دیگر مواد طبیعی استفاده شده در این شرکت، مانند وسایل چوبی و یک دیوار آجری بسیار قدیمی 100 ساله می‌باشد.
دیوار آجری که توجه افراد را به تاریخ غنی این کارخانه فرا می‌خواند، امروز به‌عنوان یک دیوار پشتیبان برای سرسرایی استفاده می‌شود که ارتفاع سقف آن به اندازه سه طبقه از کارخانه می‌باشد و جنسش از شیشه است. این فضا نور مستقیم را وارد طبقات پایین‌تر می‌کند. Massive Design پنجره‌هایی را نیز در سرسرا ایجاد کرده که رو به کافه‌تریا باز می‌شوند و یادآور پنجره‌های قدیمی ساختمان‌هایی هستند که در حال حاضر در منظره بیرون از کارخانه دیده می‌شوند. 
جنس میز پذیرش اصلی این مرکز از چوب بازیافت شده است و یک دیوار تزئینی پذیرش نیز در کنار آن وجود دارد که با چراغ‌های قابل تنظیم LED بوده و یادگاری از کارخانه قدیمی می‌باشند. در نزدیکی محوطه پذیرش، مبلمان و اجزاء دکوراتیو تزئین شده مختلفی دیده می‌شوند: یک باغچه عمودی طبیعی به ارتفاع ده متر، کفپوش terrazzo که در دهه‌های پنجاه و شصت میلادی مورد استفاده بود، و یک پری دریایی بزرگ که نماد شهر ورشو است و بر دیوار سرسرا با چراغ نئون پرنور زرد رنگ ساخته شده است. 
آنچه گفته شد تنها چند نمونه از عوامل معماری داخلی هستند که توسط Massive Design در این پروژه استفاده شده‌اند و تضمین می‌کنند که مرکز گوگل در ورشو، با دقت و تعهد نسبت به نظم زمانی و بودجه به انجام می‌رسد و نتیجه نهایی آن از انتظارات فراتر است.

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید – بخش سه

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید – بخش سه

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید – بخش سه

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید – بخش سه

 

دفتر گوگل در لندن

مکان: سوهو، لندن، انگلیس
طراح: PENSON
مساحت: 48768 متر مربع
سال ساخت: 2013

شرکت PENSON طراح مرکز جدید گوگل در سن گیلز مرکزی (Central Saint Giles) در لندن است که یکی از معروف‌ترین دفاتر آن می‌باشد زیرا مرکز Youtube Creator Space در این دفتر قرار دارد. در تصاویری که در ادامه می‌آیند و نیز در این مجموعه تصاویر به خوبی متوجه خواهید شد که چرا مرکز لندن، بسیار شاخص است و البته از تماشای آنها لذت خواهید برد. 
در این پروژه حدود پنجاه هزار متر مربع فضا در پنج طبقه به دفتر گوگل اختصاص شده است که فضای آن یک فضای کاملاً بریتانیایی است و اجزاء معمارانه جذاب مختلفی دارد: بر دیوارها پرچم‌های بزرگ و باشکوه این کشور نصب شده‌اند و باغ‌های انگلیسی کوچکی نیز بر پشت بام ساخته شده‌اند. یک اتاق برای گردهمایی‌ها و ایونت‌ها با بیش از 200 نفر ظرفیت طراحی شده که نامش «تالار شهر» است و تخت‌هایی با پارچه‌های گلدار و ست شده با دیوارپوش‌ها این مرکز را متفاوت ساخته‌اند. همچنین کارمندان گوگل می‌توانند در باغچه‌های محل کارشان به گذشته‌های بشر رجوع کنند و انواعی از سبزی‌ها که مورد علاقه‌شان است را کشت دهند!
در کنار اینکه این مرکز  برای مخاطبین جذابیت بسیاری دارد، اتاقک‌های اختصاصی کوچکی را نیز برای کار به خود اختصاص داده و انواع بسیار متنوعی از فرش‌های مدرن و سنتی را نیز دارا می‌باشد. طراحان این مرکز، از این روش‌ها برای ایجاد جذابیت در محیط استفاده نموده و تا حد امکان اجزاء آزاردهنده را از ساختمان خود و اجزاء دکوراتیو آن حذف کردند و از اجزاء‌ مبتنی بر آب در هر جایی که امکان داشت استفاده نمودند و به این ترتیب مقدار بسیار زیادی مواد بازیافت شده و بازتولید شده را به‌کار بردند.
مرکز لندن که در منطقه سوهو (Soho) واقع است ویژگی‌های جذاب دیگری نیز دارد: یک مرکز تجمع برای خبرنگاران، مجموعه ورزشی، حمام‌های کوچک، امکانات تفریحی، پارکینگ دوچرخه، 1250 عدد میز و 1250 صندلی و نشیمنگاه، چندین تن مواد بازیافت شده و بازتولیدشده که برای کاربردهای مختلف در نظر گرفته می‌شوند و مناظری شبیه تصاویر پانوراما رو به لندن و آسمان زیبای آن.

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید – بخش سه

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید – بخش سه

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید – بخش سه

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید – بخش سه

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید – بخش سه

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید – بخش سه

مرکز گوگل در آمستردام

مکان: آمستردام، هلند
طراح: D/DOCK
سال ساخت: 2014
مساحت: 9842 متر مربع

شرکت D/DOCK یک دفتر جدید و نوآورانه را برای فعالیت‌های گوگل در آمستردام طراحی کرد. این دفتر جدید از گاراژی ملهم بود که گوگل در آن توسط مؤسسینش یعنی Lary Page و Sergey Brin متولد شد. این عوامل نوآورانه در تمام دفتر یادآور آن دوران هستند – از دیوارهای منقش به گرافیتی و نورپردازی‌های ساخته شده با جعبه‌های تخته سه‌لایی گرفته تا سقف‌های ساخته شده با مواد مصنوعی، همه اجزاء سرسرای این دفتر که 70 نفر ظرفیت دارد نیز به همان حال و هوا اشاره دارند.
نقش طراحی پایدار در طراحی این پروژه انکار ناپذیر است. مبلمان جلساتی که در حال حاضر وجود دارند، ایستگاه‌های کاری تک‌نفره و بخش‌هایی از آشپزخانه‌های کوچک در طراحی مجدد دفتر اضافه شدند. D/DOCK با استفاده از مواد غیرسمی، و غیر زیان‌آور برای محیط زیست و انسان، و نیز با تمرکز بالا بر بهینه‌سازی مصرف انرژیو آب، پایبندی خود به قوانین و ارزش‌های گوگل را اثبات نمودند.
این دفتر که در جنوب آمستردام واقع شده است، به‌عنوان یک منظره هوشمندانه تلقی می‌شود. هر طبقه از آن سبک خود را دارد: منطقه ساخته شده در اطراف هسته اصلی بنا، مجهز به امکانات عمومی‌ای مانند اتاق‌های جلسات، اتاق‌های استراحت، فضاهای تماشای فیلم و آشپزخانه‌های کوچک است. همسایگان این دفتر که در واقع فضاهای کاری شخصی هستند که فضای مرکزی را احاطه کرده‌اند، نماینده بخش‌های مختلف مرکز گوگل می‌باشند. هر فضای کاری دارای یک پنجره است که افراد داخل فضای کار می‌توانند از میان این پنجره دید 180 درجه‌ای به شهر آمستردام در حین کار کردن داشته باشند. این چیدمان موجب شده است که فضای دفتر دارای انعطافی بسیار بالا باشد. تدابیر گرفته شده در طراحی موجب شده‌اند که کارکنان گوگل بتوانند با یکدیگر کار کرده و ضمن آن با یکدیگر نیز در محیط‌های متنوعی در ارتباط باشند، بدون اینکه مجبور به خروج از فضای کار انفرادی‌شان شوند.
هر طبقه از این ساختمان دارای نمادهایی از هلند است. در میز پذیرش، پنل‌های بیسکویت مانند موازی و نزدیک سقف، شیرینی‌های محلی هلندی و رستوران مرکز گوگل که به رنگ آبی رایج در Delft می‌باشد. دیوار اسنک‌ مانندی که قبلاً به‌عنوان کافه‌تریای این مرکز استفاده می‌شد حالا در بخش توزیع تجهیزات مورد استفاده مجدد قرار گرفته است. آنهایی که می‌خواهند جلساتشان با سرگرمی همراه باشد، کاراوان‌های واقعی به جا مانده از دهه 60 در وسط دفتر قرار گرفته‌اند تا راهکار خوبی برای نیاز آنها باشند. مبلمان راحتی شامل انواع بالش و کوسن که سراسر اتاق جلسات قرار دارند، آن را به هر چیزی جز اتاق جلسه شبیه ساخته‌اند. 
D/DOCK معتقد است که دفتر آمستردام به کارکنانش احساس خوبی می‌دهد. به‌طوریکه Coen van Dijk، یکی از شرکای این مؤسسه طراحی می‌گوید: «دفتر آمستردام جایی است که موجب می‌شود تا کارکنانش با داشتن محیط‌های کاری‌ای که نیازهای آنان را براورده می‌سازد، عملکرد بهتری داشته باشند. شادی، راحتی، انعطاف، فراغت، تغذیه مناسب و سالم، تمرینات ورزشی، هوای تازه و مناظر جذاب فقط بخشی از عوامل اساسی‌ای هستند که موجب شده‌اند این دفتر، یک محیط کار سالم محسوب شود. برنامه غذای سالم گوگل (Google’s Healthy Food) شامل منوهای متشکل از انواع غذاهای سالم است که در رستوران آمستردام نیز ارائه می‌شوند و 80 نفر کارکنان گوگل، مشتری آن هستند. باشگاه این دفتر، اتاق مدیتیشن و میزکارهای دارای دوچرخه ثابت نیز پیشنهادهای دفتر گوگل در آمستردام برای تناسب اندام افراد و سلامت ذهنی آنها می‌باشند».

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید – بخش سه

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید – بخش سه

با متفاوت ترین دفاتر اداری شرکت گوگل بیشتر آشنا شوید – بخش سه

و در پایان، یک خبر خوب!

خبر خوب، یک محصول دیگر از کارگشا است: مجموعه‌ای از تصاویر با کیفیت، به تفکیک هر دفتر و با تنوع بسیار بالا از دفاتر مختلف گوگل در دنیا را می‌توانید از اینجا برای خود ذخیره کنید. برای دیدن دیگر نمونه‌ها نیز می‌توانید روی مطالب مرتبط، پایین همین مطلب کلیک کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا