مقالات کارگشا

بازسازی نمای ساختمان اداری، چه موقع و با چه مصالحی؟

نمای ساختمان همچون خود بنا طول عمر خاصی دارد که عوامل زیادی مثل شرایط آب و هوایی منطقه، نحوه اجرا و کیفیت مصالح در تعیین میزان طول عمر نمای ساختمان دخیل هستند و پس ‌از آن بازسازی نما لازم است. در این مقاله دلایل و نحوه بازسازی نمای ساختمان اداری را مطالعه خواهید نمود.

بازسازی نمای ساختمان

چرا بازسازی نما؟

درگذر زمان، نما دچار تغییراتی هم از نظر ظاهری و هم از نظر مقاومت مصالح بکار رفته می‌شود. به همین دلیل پس از چند سال صاحبان بنا تصمیم به بازسازی و ترمیم نما می‌گیرند. گاهی بازسازی‌ها برای حفظ زیبایی نما و ایجاد تنوع در ظاهر آن هماهنگ شدن با محله و حفظ زیبایی شهر انجام می‌شود؛ اما بیشتر اوقات برای تأمین میزان استحکام نما و جلوگیری از خطرات احتمالی ناشی از سقوط مصالح فرسوده شده انجام می گیرد.

نمای ساختمان اداری

نمای ساختمان های قدیمی مسکونی که تغییر کاربری داده اند و به اداره و شرکت تبدیل شده اند از قاعده بازسازی مستثنی نیست. بهتر است برای بازسازی نمای ساختمان اداری از کامپوزیت، ترمووود، شیشه و یا ترکیبی از این متریال استفاده نمود. البته تنوع متریال موجود در بازار برای بازسازی نما بسیار فراوان است که با توجه به بودجه مورد نظر باید جهت خرید متریال اقدام نمود.

قبل از خرید متریال باید طرح نمای مورد نظر طراحی گردد. سپس طرح به کمیسیون نما در شهرداری می رود و پس از تایید، مجوز اجرای طرح صادر گردد.

بازسازی نمای ساختمان اداری با کامپوزیت

نمای کامپوزیت بیشترین طرفدار را در نماهای اداری دارد. علت آن سرعت اجرای این نوع نما، طیف رنگ گسترده متریال آن، زیر سازی آسان و سریع، قابل شستشو بودن، عدم تغییر رنگ کامپوزیت در دراز مدت بر اساس عوامل جوی و تابش آفتاب و نیز عدم نگهداری های بعدی در دراز مدت است. ضمناً این نوع نما را می توان بدون تخریب نمای قبلی، روی همان نما اجرا نمود. از نظر قیمت و هزینه نیز، متعادل و مناسب است.

تغییر نمای ساختمان

اینکه امکان تخریب و نوسازی کامل ساختمان برای برخی میسر نیست و در بازار امروز با به وجود آمدن برند ها و رقیب های تجاری و شرکت ها مالکان در تلاش اند تا با به وجود آوردن سیمایی زیبا و پر زرق و برق برای محل کار خود اقدام به جذب مراجعین خود کنند، زیرا یک نمای زیبا و شکیل در ذهنیت افراد نسبت به تعامل و فعالیت‌های گروه تاثیر گذار است.

«چنانچه قصد بازسازی نما ساختمان را دارید، می‌توانید درخواست خود را در سامانه ثبت درخواست کارگشا درج نمایید.»

با وجود تغییرات بازار و بر آمدن شرکت ها و برندهای تجاری تازه و پر زرق و برق، آن ها نیز می بایستی توان رقابتی مناسب ساختاری و تشکیلاتی را برای خود ایجاد نمایند. در این گونه شرایط سازمان ها اقدام به بهره گیری از تکنولوژی های روز ساختمان می کنند تا بتوانند ضمن استفاده از مزایای ساختمانی این تکنولوژی های نو، ساختمانشان را تا حد امکان برای مخاطبین و مراجعین مدرن تر و جذاب تر نشان دهند. دلیل این امر آن است که ذهنیتی که در هنگام ورود مراجعان به یک ساختمان اداری در برداشت های ذهنی آنان رخ می دهد در ادامه بر روی  نوع تعامل آنان با سازمان مربوطه تاثیر زیادی می گذارد. بنا بر این هرچه نمای ساختمان زیباتر و جذاب تر باشد می تواند جلوه بهتری از وضعیت داخلی سازمانی و محیط داخلی آن نشان دهد.

بازسازی نمای ساختمان اداری

بازسازی نمای ساختمان اداری با شیشه

در بازسازی نمای ساختمان اداری از شیشه نیز استفاده میشود و جلوه زیبا و لوکسی به ساختمان می دهد. در دهه های اخیر فناوری جدید در مورد بازسازی نما مورد توجه طراحان بین المللی قرار گرفته و این نوع بازسازی نما در بین سایر طرح ها از شفافیت برخوردار است.
بعد از نمای سنگی و آجری بیشترین کاربرد بر روی نما را نمای شیشه‌ای دارد.
امروزه ساختمان‌ها و برج های بلند و مرتفع اداری را می توان در سطح شهر رویت کرد که نمای شیشه ای در طرح ها و رنگ های بسیار متنوع و گوناگون را استفاده کرده اند. 

نمای شیشه ای ساختمان

نمای شیشه‌ای علاوه بر اینکه عایق بسیار قوی در برابر صوت (دوجداره) می باشد حداکثر روشنایی به داخل ساختمان را می دهد و شستشو و ترمیم آن بسیار ساده است و در نتیجه بکارگیری این نوع نما در بازسازی بسیار عالی می باشد. اما علاوه بر استفاده اقتصادی که این شیشه های دو جداره دارند هزینه نصب و خریداری آن ها زیاد است و در برابر آتش سوزی و زلزله مقاوم نیستند.
نمای شیشه ای انواع طرح و روشهای اجرای متفاوت دارد. نمای کرتین وال، لامل، اسپایدر و … از جمله روش هایی است که برای بکار گیری شیشه در نما استفاده می شود. حتی اگر نمای فعلی ساختمان بتنی و یا سنگی است می توان با زیر سازی مناسب، نما را تبدیل به نمای شیشه ای کرد. برای پوشاندن زیر کار در قسمت هایی که پنجره نیست، از شیشه های به رنگ تیره استفاده می کنند. 

بازسازی نمای ساختمان اداری با شیشه

برای شستشوی شیشه های نما در حال حاضر دیگر نیاز به بستن داربست نیست. شرکت های شستشوی نما با استفاده از روش ها و لوازم تخصصی این کار را انجام می دهند.

بازسازی نمای ساختمان اداری با سنگ

استفاده از سنگ در نمای ساختمان اداری نیز همچنان کاربرد دارد. البته برای بازسازی نمای ساختمان اداری بهتر است رنگ سنگ، مشکی و یا تیره باشد تا از نظر ظاهری نشان دهنده یک ساختمان اداری باشد. سنگ هایی مثل مرمریت و تراورتن که اکثراً به رنگ های روشن هستند برای نمای ساختمان اداری مناسب نیستند.

شستشوی نماهای شیشه ای ساختمان

بازسازی نمای اداری بر اساس سلیقه مالکان ساختمان، می تواند ترکیبی از متریال مختلف باشد. برای مثال ترکیب کامپوزیت و ترمووود و یا ترکیب کامپوزیت و شیشه برای نمای اداری بسیار مناسب است. یکی از مزیت های نماهای ترکیبی، این است که دست طراح برای طراحی این نوع نما بسیار باز است و می تواند طراحی های متنوع و زیبایی را ارائه دهد.

بازسازی نمای ساختمان اداری

بازسازی نمای ساختمان اداری با GRC

متریال جدیدتر از کامپوزیت نیز در بازار موجود است. جی آر سی (GRC) نیز برای بازسازی نمای اداری و مسکونی کاربرد دارد. یکی از ویژگی های این متریال، عدم جذب گرد و غبار و کثیف شدن آن است. البته هزینه آن نسبت به کامپوزیت بالاتر است. مانور این متریال برای ایجاد طرح های کرو (گرد) بسیار بالا است و طراح می تواند طرح های بسیار زیبا و شگفت انگیزی را طراحی نماید.
جی آر سی مانند کامپوزیت دارای زیر سازی و آهن کشی مخصوص به خود است که برای بازسازی می تواند بدون تخریب نمای قبلی، اجرا شود. سرعت اجرای این نما بالا است و می تواند با شیشه تلفیق شود و نمایان اداری بهتری را به نما ببخشد.

بازسازی نمای ساختمان اداری با GRC

در نهایت اینکه بازسازی نمای ساختمان دلایل زیادی دارد. گاهی به علت ترمیم قسمت های آسیب دیده است، گاهی به علت قدیمی بودن نما و عدم همخوانی با ساختمان های مجاور و گاهی به علت ایجاد زیبایی است. 
نماهای داخل ساختمان بیشتر جنبه خصوصی دارند، اما نماهایی که به سمت خیابان و بافت شهر باز می شوند، جنبه عمومی تر دارند. پس اگر تصمیم به بازسازی نمای ساختمان خود گرفتید، تمامی جنبه های آن اعم از زیبایی، قیمت، مقاومت، هزینه های رسیدگی به آن در آینده مانند شستشو، ترک خوردگی و … را در نظر بگیرید. برای اطلاع از نحوه بازسازی نمای ساختمان های قدیمی که سنگ و آجر در آن بکار رفته است می توانید بازسازی نمای ساختمان مسکونی را مطالعه بفرمایید.

بازسازی نمای اداری

مطالب مرتبطی که پیشنهاد می شود مطالعه کنید:

به منظور رسیدن به جواب سوالات خود، ارائه هر گونه انتقاد و پیشنهاد و نیز مشاوره در امر بازسازی به بخش مشاوره آنلاین کارگشا مراجعه فرمایید.

لطفا نظرات خود را در خصوص مطلب فوق در پایین صفحه درج نمایید و اگر می خواهید دیگران نیز این مطلب را بخوانند از طریق شبکه های اجتماعی روبرو، آن را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا