مقالات کارگشا

بازسازی ساختمان مسکونی، 5 دلیل مهم برای بازسازی خانه

بازسازی ساختمان مسکونی شامل آشپزخانه، سرویس بهداشتی، حمام، اتاق نشیمن، پذیرایی، اتاق خواب، تراس و دیگر قسمت های خانه است. دلایل مختلفی برای بازسازی این قسمت ها وجود دارد که در این مقاله به مهمترین آنها پرداخته می شود.

در این مقاله می خوانید:

1- بازسازی به دلیل تعمیر و رفع خرابی های به وجود آمده
2- بازسازی به دلیل بازتر شدن فضای موجود
3- بازسازی به دلیل زیباتر شدن محیط
4- بازسازی به دلیل بالا بودن عمر خانه
5- بازسازی به دلیل تغییر سبک زندگی (و یا تغییر کاربری)

1- بازسازی خانه به دلیل تعمیر و رفع خرابی های به وجود آمده

گاهی پیش می آید قسمتی از خانه دچار آسیب و خرابی گردد. این آسیب می تواند به قسمت نازک کاری و یا به قسمت تاسیسات خانه وارد شود. ممکن است لوله آب بر اثر نوسانات دما ترک خورده و یا بترکد که در این صورت نشت آب به طبقه زیر را در پی خواهد داشت. جهت رفع این مشکل، زمین در آن قسمت باید کنده شده، محل ترک خوردگی مشخص و لوله معیوب تعویض گردد. سپس آن قسمت از زمین مجدد با متریال مشابه خودش ترمیم شود. در ضمن سقف طبقه زیر نیز باید مرمت و تعمیر گردد به این صورت که ابتدا آن قسمت سقف گچ کاری شود و بعد از خشک شدن گچ، رنگ آمیزی گردد.

ممکن است پس دادن نم از کف آشپزخانه یا کف سرویس بهداشتی و حمام به جهت از بین رفتن ایزولاسیون باشد که باز هم سقف طبقه پایین دچار مشکل می شود. در این صورت زمین در آن قسمت تا رسیدن به ایزولاسیون قبلی باید کنده شود، قیر گونی یا ایزوگام بطور کامل به همراه اورلب انجام گیرد و سپس کف زمین کفسازی گردد. (به وسیله ماسه و سیمان و یا بتن درجا)
بعد از کفسازی از همان مصالح قبلی کف (کاشی، سنگ، سرامیک و …) جهت پوشاندن زمین استفاده می کنیم.

مطلب پیشنهادیبازسازی خانه های قدیمی : یک راهنمای کامل از اصول، مراحل و قوانین

قبل و بعد از بازسازی آشپزخانه

ممکن است دلیل دیگری برای بازسازی به جهت رفع خرابی وجود داشته باشد. به طور مثال سیستم سرمایش و گرمایش خانه ای را در نظر می گیریم که دچار خرابی گردیده و امکان تعمیر آن به خاطر کارکرد بالا و یا نبود لوازم وجود ندارد. در این صورت تاسیسات سرمایش و گرمایش و شاید به طور جزئی سیستم برق باید تعویض گردند. می توان از پکیج دیواری به جای آبگرمکن استفاده نمود. می توان به جای کولر آبی از اسپلیت استفاده کرد و نیز می توان به جای بخاری از سیستم موتورخانه و شوفاژ و یا حتی داکت اسپلیت استفاده نمود. قطعا در این بین بعضی قسمت ها مانند دیوار، کف و سقف (به جهت تعویض لوله های قدیمی و لوله کشی جدید) دچار کنده کاری خواهد شد که بعد از انجام کارهای تاسیساتی مجدد باید ترمیم شود.

2- بازسازی ساختمان مسکونی به دلیل بازتر شدن فضای موجود

بازسازی می تواند به دلیل تغییر ظاهر محیط خانه باشد، این تغییر به دلیل کسل کننده بودن فضا نیست و دلیل اصلی آن بازتر شدن فضا، اضافه کردن به متراژ یک قسمت با تخریب یک دیوار و یا تعویض دو فضای متفاوت است. به طور مثال در قسمت نشیمن و آشپزخانهبا برداشتن یک دیوار می توان به بزرگتر نشان دادن آن فضا و بازتر شدن محیط دست پیدا کرد. یا با تغییر شکل اپن آشپزخانه و تغییر آن به سیستم جزیره و همچنین برداشتن درب و دیوار در آشپزخانه های قدیمی فضا بسته، می توان به تغییر فضا و بازتر شدن محیط کمک کرد. بازتر شدن فضا می تواند چیدمان لوازم خانه را بهتر کند و فضا را برای چیدن لوازمی که به دلیل کمبود جا امکان استفاده از آنها میسر نبوده را فراهم سازد.

مطلب پیشنهادیهزینه بازسازی آپارتمان چقدر است؟ بازسازی خانه یا فروش آن؟!

قبل و بعد از بازسازی خانه

گاهی می توان در خانه های 3 خوابه یا 4 خوابه، با تخریب دیوار یکی از اتاق خواب ها، فضای نشیمن را بزرگتر کرد. البته در این نوع بازسازی باید به نقشه خانه دقت کرد و بهترین گزینه مورد نظر را انتخاب کرد تا علاوه بر بزرگتر شدن فضای مورد نظر، به زیباتر شدن آن محیط بعد از بازسازی نیز کمک شده باشد.
در بعضی از قسمت ها مانند پذیرایی، می توان با حذف تراس به اضافه شدن متراژ پذیرایی کمک کرد. البته باید دقت داشت در نمای بیرونی ساختمان تغییرات چشمگیری ایجاد نشود، چون بستن تراس مستلزم تعویض پنجره های قبلی و تغییرات جزئی در نمای ساختمان است.

3- بازسازی خانه به دلیل زیباتر شدن محیط

در این مبحث، مطلب برای گفتن بسیار است. زیباتر شدن فضای خانه فقط مختص فضای نشیمن و پذیرایی نیست. می توان یک حمام بسیار زیبا و کارآمد و حتی یک سرویس بهداشتی ایده آل و لوکس را طراحی و سپس اجرا کرد. این بخش از بازسازی با توجه به بودجه تخصیص داده شده، دامنه وسیعی از متریال و مصالح را در بر می گیرد. به طور مثال بازسازی در قسمت آشپزخانه آن هم فقط در بخش کابینت از متری 850.000 تومان تا متری 7.000.000 تومان و حتی بیشتر می باشد.

مطلب پیشنهادیبازسازی ساختمان: بازسازی داخلی و خارجی ساختمان از آشپزخانه تا کف حیاط

 کابینت ام دی اف، ملامینه، هایگلاس، ممبران و تمام چوب، با برندهای ایرانی، ترک و اروپایی با قیمت های متفاوت از جمله مواردی است که در بازسازی آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرد. قطعا چهره کابینت ممبران از چهره کابینت ام دی اف ساده، زیباتر و با دوام تر است و البته قیمت بالاتری دارد.
در قسمت کاشی کاری کف و دیوار آشپرخانه، می توان از کاشی متری 25.000 تومان تا متری 1.000.000 تومان استفاده کرد. برای تعویض سینک و شیرآلات آشپزخانه، آیتم های بسیار زیادی برای جذاب تر نمودن آشپزخانه وجود دارد. لذا بودجه در نظر گرفته شده برای بازسازی نکته مهمی است که در زیباتر شدن و لوکس شدن فضا بسیار تاثیر گذار می باشد.

قبل و بعد از بازسازی ساختمان مسکونی

برای گچ بری و پتینه کاری های مجلل روی سقف و دیوارها و ایجاد نقاشی های لاکچری، در بازسازی به سبک کلاسیک به نوبه خودش فضا را بسیار جذاب و شیک می کند. زیبا کردن فضاهای خانه با انجام بازسازی، روحیه افراد ساکن در منزل را بالا می برد و احساسات افراد را برمی انگیزد. البته بازسازی به جهت زیباتر کردن فضای خانه، حتما نباید با صرف هزینه بالا انجام گیرد. گاهی با متریال ارزان قیمت اما شیک می توان چهره فضاها را تغییر داد و جذاب تر نمود. اما نکته حائز اهمیت این است که عمر و دوام متریال ارزان قیمت، پایین است و ممکن است در سال های آتی مجددا نیاز به بازسازی به جهت از بین رفتن یا خراب شدن متریال استفاده شده احساس شود.
طراحی فضاها قبل از شروع بازسازی و انتخاب متریال مصرفی نیز، نقش بسیار حساسی در انتخاب مصالح و متریال زیبا با قیمت منطقی ایفا می کند.

4- بازسازی ساختمان به دلیل بالا بودن عمر خانه

عمر مفید خانه ها و ساختمان ها متفاوت است اما معمولا پس از گذشت 10 الی 12 سال برخی از قسمت های خانه دچار خرابی می گردد. به طور مثال بعد از گذشت چند سال از عمر ساختمان و نشست خاک، ترک هایی در دیوارها، سقف و حتی کاشی و سرامیک و سنگ کف خانه به وجود می آید یا اینکه تاسیسات خانه، قدیمی و مستهلک شده و به خرج افتاده و یا خدمات پس از فروش دیگر ندارد و تعمیر نمی شود. پس مستلزم تعویض سیستم (گرمایشی و سرمایشی) است. لذا در این هنگام بازسازی امری ضروری می باشد که سریعا باید انجام پذیرد.

بازسازی خانه های قدیمی

می توان برای تغییر سیستم سرمایش و گرمایش به طور همزمان از داکت اسپلیت استفاده نمود. داکت اسپلیت یک نوع سیستم تاسیساتی است که هم دارای سرمایش است (جایگزین کولر آبی) و هم دارای گرمایش. (جایگزین بخاری و شوفاژ) 
می توان برای تعویض لوله های قدیمی و مستهلک، از لوله های پنج لایه پلی اتیلنی و پوشفیت استفاده نمود. پس بازسازی به دلیل عمر بالای ساختمان مشمول تمامی موارد در قسمت های  مختلف ساختمان می شود.

مطلب پیشنهادیبازسازی آپارتمان کوچک : بیشترین استفاده از فضا در خانه های کوچک

5- بازسازی ساختمان مسکونی به دلیل تغییر سبک زندگی (و یا تغییر کاربری)

با توجه به پشرفت تکنولوژی و تغییر نیازها و نیز پیش روی به سمت زندگی مدرن، سبک زندگی افراد تغییر می کند. این پیش روی می تواند به سمت سادگی احجام، کمتر شدن فضاهای خصوصی و تمایل به داشتن ارتباط با فضاهای باز (مثل تراس) باشد. در سال های اخیر شاهد تغییر سبک ساخت آشپزخانه بوده ایم. در حال حاضر آشپزخانه ها دیگر فضای جدایی محسوب نمی شوند و اصطلاحا به حالت اپن ساخته می شوند. در خانه های لوکس همین اپن نیز برداشته شده و جای آن را آشپزخانه جزیره گرفته است. امروزه در بازسازی آشپزخانه های خانه های قدیمی که در آن آشپزخانه ها فضایی مجزا بودند، به حالت اپن و یا جزیره تغییر شکل می دهند.

بازسازی خانه

تغییر کاربری خانه مسکونی به اداره و شرکت نیز تغییرات خاص خود را می طلبد. برای مثال انجام پارتیشن بندی شیشه ای (ایجاد فضای نیمه خصوصی) در محیط خانه و تبدیل آن به فضای اداری، نمونه ای از بازسازی خانه و تبدیل آن به محیط اداری است.

بازسازی و بهسازی ساختمان: 10 دلیل مهم

1. اگر می خواهید آسایش و لذت داشته باشید

احساستان نسبت به خانه در ارتباط با ماندن یا نماندنتان در آنجا، شما را راهنمایی می کند که از خود بپرسید آیا این خانه همانی است که دوست دارید برای سالهای زیادی در آن زندگی کنید؟

برای پاسخ درست به این سوال، به طور صادقانه به رابطه خود با همسایگان و به احساستان نسبت به منطقه و محل زندگیتان فکر کنید و اگر احساس وابستگی کردید، پس یک بله صریح بگویید و مطمئن باشید که زمان بازسازی و تغییر فرا رسیده است.

 به یاد داشته باشید که نباید صرفا برای افزایش قیمت خانه خود به هنگام فروش، آن را بازسازی کرده و در یک خانه نمایشی زندگی کنید و هیچگاه احساس یک خانه دنج و راحت را نداشته باشید. بلکه هر گونه تلاش برای فراهم کردن آسایش و لذت برای خودتان، مهم تر از تلاش برای سرمایه گذاری روی بالا بردن قیمت فروش منزلتان است.

عکس قبل و بعد بازسازی

2. اگر خانه تان رنگ کهنگی گرفته باشد

شاید خانه شما تقریبا از نظر زیرساخت و تاسیسات بی نقص به نظر برسد، اما از لحاظ اجزای داخلی، زیبایی و تمیزی خود را از دست داده و نیازمند بازسازی است. در این صورت به طور مثال، رنگ کردن دیوارها به تنهایی می تواند حس تمیزی و نو بودن را ایجاد کرده و تا مدت ها منزلمان را محیط مناسبی برای سکونت کند که این خود گزینه ای مناسب برای هرشخصی با حداقل بودجه می باشد.

 

عکس قبل و بعد آشپزخانه

3. می خواهید خانه ای مد روز داشته باشید

رسیدگی نکردن به خانه قدیمی تان باعث می شود که این خانه برای خریداران، ساده و جذاب نباشد. به روزرسانی سبک منزلتان، برای خریداران انگیزه ایجاد می کند و مهمترین شرط آن استفاده از سبک های مدرن و زیبا برای جلب توجه است. به طور مثال قسمت تاسیسات حمامتان شاید عملکرد خوبی داشته باشد اما زمان خوبی است که لوله کشی آن را تعویض کرده، روشویی جدید گذاشته و آینه ساده و قدیمی را با یک قاب آینه ی زیبا جایگزین کنید.

بازسازی سرویس بهداشتی

4. اتاق بیشتر یا فضای بزرگتری می خواهید

بسیاری از صاحبخانه ها بعد از مدتی به دلایل مختلف به فضای بیشتری نیاز پیدا می کنند و اولین تصمیم، نقل مکان به خانه ای بزرگتر است اما با یک حرکت هوشمندانه و ایجاد یک اتاق بیشتر، می توان از تصمیم احتمالی جلوگیری کرد. به طور مثال یک خانه یک خوابه بزرگ را می توان به یک خانه با چهار اتاق خواب کار آمد تبدیل کرد و یا با حذف دیواره های اضافی و یا اتاقهای کوچک، فضای نشیمن یا آشپزخانه را بزرگتر کرد که در این خصوص حتما توصیه می کنیم با یک طراح متخصص در حوزه بازسازی مشورت کنید چرا که می تواند با رعایت نکات ایمنی ساختمان و با کمترین ضرر به فضای قابل استفاده، مشکل شما را حل کند و اگر نتواند فضای مناسبی برای اتاق جدید پیدا کند تعویض خانه را به شما پیشنهاد می کند.

بازسازی پذیرایی

5. از چیدمان و فضای خانه خود خجالت می کشید

اگر از دعوت کردن دوستانتان به خاطر رنگ نامناسب و قدیمی آشپزخانه تان خجالت می کشید، زمان را هدر ندهید و برای زیباسازی منزلتان برنامه ریزی و سپس در اولین اقدام کابینت ها و یا مبلمان آشپزخانه خود را تغییر دهید. گذاشتن یک کانتر جدید تغیری تاثیرگذار و قابل توجه است. شاید دوستان شما به آن اهمیت  نمی دادند اما دفعه دیگر که به خانه شما می آیند شما و میهمانتان احساس بهتری خواهید داشت.

بازسازی آشپزخانه

6. اگر قصد بهینه سازی در مصرف انرژی را دارید

امروزه روش ها و تکنولوژی های پیشرفته بسیاری وجود دارد که می تواند اتلاف انرژی در خانه شما را کاهش دهد. بسیاری از اصلاحات موثر مانند نصب سرشیرهایی با جریان کم، تعویض تاسیسات الکتریکی معیوب و لامپ های پر مصرف، در بلند مدت صرفه جویی قابل توجهی خواهد داشت. با اینکه وسایل موثر در مصرف انرژی ممکن است هزینه بیشتری برای خرید داشته باشند اما صرفه جویی در طول زمان می تواند هزینه اولیه آن را جبران کند.

بازسازی برای بهینه سازی انرژی

7. اگر استرس خرید یک خانه جدید دارید

تلاش برای خرید یک خانه جدید استرس زا و زمان بر است و با توجه به بازار املاک، ممکن است برای چند سال آینده خانه خود را نفروشید. پس به جای صرف ماه ها برای یافتن خانه ای عالی با توجه به بودجه کم خود، چرا حمام را بازسازی نمی کنید و از شر دیوارهایی که شما را آزار می دهند خلاص نمی شوید و این به این معناست که می توانید از تغییراتی که ایجاد کرده اید نهایت لذت را ببرید.

بازسازی

8. سرمایه گذاری مقرون به صرفه داشته باشید

بودجه ای که در اختیار دارید می تواند شما را در ارتباط با نقل مکان یا نوسازی منزل، راهنمایی کند که شامل آینده نگری نیز می شود. در واقع فکر کردن و الویت بندی اهداف، خود روشی مفید برای شناسایی خطرات مالی احتمالی در آینده است اگرچه تعداد کمی از افراد وجود دارند که منابع مالی کافی برای نوسازی خانه خود دارند اما بسیاری از آنها به گرفتن وام تکیه می کنند که با توجه به گرانی قیمت مسکن، زمان مناسبی برای گرفتن وام تعمیر مسکن است. بنابراین در یک کلام اگر شما تصمیم به بازسازی دارید با توجه به قیمت های بالای خرید خانه، بازسازی با یک بودجه بندی دقیق برای شما مقرون به صرفه است.

عکس بازسازی اتاق خواب

9. افزایش سود در یک دارایی داشته باشید

قبل از تصمیم گیری برای فروش یا بازسازی، مقدار سرمایه بدست آمده در هر دو گزینه را در نظر بگیرید. این نکته را در نظر بگیرید که چه کارهایی به هنگام بازسازی، می تواند سرمایه شما را پس از فروش بازگرداند. اگر تعمیرات خانه به صورت حرفه ای انجام شود و خانه ای با کیفیت داشته باشید به هنگام فروش می توانید سود بیشتری کسب و یا پول بیشتری از اجاره ملک بدست آورید. پس اگر در حال بازسازی یک خانه به قصد اجاره دادن آن هستید تعمیرات آن باید با توجه به فاکتورهای جذب مستاجر صورت گیرد. اما بسیاری از بازسازی ها، برای فروش در آینده در نظر گرفته نمی شوند و به سختی می توان نصف هزینه های انجام شده را باز پس گرفت در صورتیکه در برخی دیگر نیز 80% تا 90% هزینه ها دریافت می شود.

بازسازی و بهسازی

10. اگر در آینده قصد فروش منزلتان را دارید

زمانی که خانه خود را برای فروش می گذارید احتمالا خریداران از تغییرات خانه فعلی شما قدردانی خواهند کرد و اگر خانه تان را سه یا پنج سال پیش بازسازی کرده باشید، به خریداران نشان می دهید که از خانه خود مراقبت کرده اید در صورتی که نوسازی خانه به هنگام فروش این شبهه را ایجاد می کند که صرفا برای فروش هرچه سریعتر خانه اقدام به تعمیرات آن کرده اید. در نتیجه بازسازی به موقع نه تنها محیط زیبا و آرامبخش و مدرنی را در اختیار خودتان خواهد گذاشت، بلکه بهترین گزینه برای فروش سودآور منزلتان در آینده است و برخلاف سایر مردم، در زمان فروش به شرکت های بازسازی نیازی نخواهید داشت و خانه شما آماده است.

بازسازی خانه ثرومندان

بازسازی کنیم یا ساختمان خود را بفروشیم؟!

پس قبل از اینکه تصمیم بگیرید منزل خود را تعمیر کنید، باید بدانید که چه بخشهایی بیشترین بازده سرمایه را برای شما خواهند داشت. برای پی بردن به این مهم پیشنهاد می کنیم که به خانه همسایه های خود و یا ملک های درحال فروش منطقه خود بروید و شرایط و رفاه این خانه ها را یادداشت کرده و آن ها را با خانه خود مقایسه کنید. اگر اکثر آنها از لحاظ امکانات آشپزخانه بهبود یافته اند باید هزینه بیشتری برای آشپزخانه خود بپردازید چرا که این خانه ها از لحاظ فروش رقبای شما هستند.

اگر نیاز به متخصص در حوزه بازسازی ساختمان دارید درخواست خود را در "سامانه ثبت درخواست کارگشا" ثبت نمایید.

برای شروع فهرستی از همه چیزهایی که معیوب، شکسته یا فرسوده شده اند تهیه کنید زیرا خریدار ممکن است از کوچکترین غفلت شما سوء استفاده کرده و بابت آن از شما تخفیف بخواهند، در صورتی که با تعمیر کم هزینه آنها می توانید خانه را به ارزش واقعی آن بفروشید. حداقل تعمیراتی که باید قبل از فروش خانه خود در نظر بگیرید شامل ترک در و دیوارها و سقف ها و تعمیر سرویس های شکسته و سیستم های معیوب الکتریکی و نشتی شیرآلات و شیشه پنجره های شکسته شده و ….. است چراکه هر خریدار واقعی کل خانه را بازرسی می کند.

بازسازی آشپزخانه های مدرن

حال اگر ملک شما نیاز به تعمیر فراوان دارد مثلا سوراخ هایی روی دیوار وجود دارد، سیستم الکتریکی ملک به درستی کار نمی کند یا شیرها نشتی دارند و …. پس این خانه، خانه ای نیست که با یک لایه رنگ بتوان آن را به راحتی از لحاظ اقتصادی تعمیر کرد و یا اینکه شما بخواهید که قیمت خانه را به قدری پایین بیاورید که خریدار پیدا کنید، زیرا بسیاری از خریداران خانه ای می خواهند که نیاز به تعمیر نداشته و یا به تعمیر کمی نیازداشته باشد و نمی توانند خانه ای گران تر از آنچه که هست بخرند. 

به طور مثال، اگر ارزش یک خانه 100 میلیون است اما نیاز به یک سقف جدید دارد، تعمیر این سقف ممکن است 10 میلیون هزینه داشته باشد. اما خریدار هرگز 90 میلیون برای این خانه نخواهد داد چرا که می تواند خانه ای با یک سقف سالم و بدون صرف زمان برای بازسازی را 100 میلیون بدون هیچ زحمتی بخرد.
 بنابراین اگر بعد از مشورت با اهالی فن و بررسی هزینه موارد بازسازی و شرایط ملک های مشابه، تضمینی برای بازگشت هزینه های بازسازی منزلتان وجود نداشت، خانه خودر را همانطور که هست بفروشید.

«درخواست خدمات بازسازی از متخصصین کارگشا»

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا