مقالات کارگشا

ایمنی و بهداشت شغلی و معرفی گواهینامه های مربوطه HSE-MS

HSE-MS مخفف Health, Safety & Environment Management System به معنای سیستم مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست می باشد. HSE-MS در واقع سیستم مدیریت HSE به نوعی از ترکیب دو استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ایی OHSAS18001 و سیستم مدیریت زیست محیطی ISO14001 حاصل شده است.

HSE-MS

هر مجموعه ای که دارای گواهینامه HSE باشد بدین معناست که آن مجموعه در راستای فعالیت خود و اجرای فرایندهای تعریف شده اش، کلیه الزامات مربوط به ایمنی و بهداشت شغلی کارکنان خود و همچنین الزامات مربوط به محیط زیست را رعایت کرده و سیستم مدیریت HSE را به صورت کامل پیاده سازی کرده است. از ترکیب دو استاندارد سیستم مدیریت زیست محیطی و سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ایی یک مدل سیستم مدیریتی تحت عنوان اچ اس ای (HSE) پدید می آید. سیستم مدیریت HSE در واقع یک مدل ترکیبی از این دو استاندارد است که به طور عام مورد استفاده قرار می گیرد.

از مزایای طراحی و پیاده سازی سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش حوادث در محیط های کاری
  • کاهش عواقب بلند مدت در زندگی کارکنان بواسطه کاهش صدمات جانی و نقص عضو
  • افزایش در ارائه تولید و یا خدمات بیشتر
  • افزایش انگیزه کارکنان به دلیل کار در یک محیط ایمن و ایده آل
  • شناسایی و ارزیابی خطراتی که در محیط وجود دارد اما دیده نمی شود
  • کاهش ضایعات (چه محصول باشد و چه خدمت)
  • کاهش آلودگی های زیست محیطی شامل آلودگی آب، خاک و هوا
  • نگهداری منابع طبیعی برای نسل های آینده
  • مدیریت صحیح پسماندها
  • کاهش بیماری ها و امراض از طریق حفظ محیط زیست

استاندارهای مربوط به HSE

گواهینامه ISO 14001

 14001 ISO – مدیریت محیط زیست (EMS)

باتوجه به مواردی که درراستای استاندارد سیستم مدیریت کیفیتISO9001 که اصلی ترین استاندارد سیستم مدیریتی درهرفعالیتی می باشد. بسته به نوع حرفه موردنظر که مربوط به مسایل زیست محیطی می باشد مشاغلی که برای محیط زیست می تواند خطرساز باشد و محیط زیست را آلوده سازد هم استانداردی تهیه و تدوین شده که به آن سیستم مدیریت زیست محیطی ISO14001 (Environment Management System) می گویند.

سیستم مدیریت زیست محیطی ISO14001 در واقع تکمیل کننده سیستم مدیریت کیفیت ISO9001 بعنوان استاندارد خاص درسیستم مدیریت زیست محیط می باشد، که لازمه ی داشتن سیستم مدیریت زیست محیطی ISO14001، سیستم مدیریت کیفیت ISO9001 است.

استاندارد سیستم مدیریت زیست محیطی برای اولین بار در سال 2004 تدوین و منتشر شد و برای پیاده سازی سیستم مدیریت زیست محیطی ISO14001 دیگر نیازی به پیاده سازی کامل نیست زیرا اگر سیستم مدیریت کیفیت ISO9001 در سازمان پیاده سازی شده باشد، تاحدی کار پیاده سازی سیستم مدیریت زیست محیطیISO14001 آسان می شود. زیرا مطالبی مشترک با تمامی استانداردها در سیستم مدیریت کیفیت وجود دارد.

از دیگر مزایای پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت ISO14001 میتوان به مدیریت صحیح پسماندها اشاره کرد که باعث می شود تا ضایعات چه محصول باشد چه خدمت کاهش یابد زیرا براساس پیاده سازی واقعی دیگر ضایعاتی نمی ماند که باعث تاثیر در تخریب محیط زیست باشد.
زمانیکه مدیریت پسماندها صورت گیرد، منابع طبیعی برای نسلهای آینده که فرزندان این آب و خاک هستند به روند طبیعی خود ادامه می دهند و دیگر محیط زیست در خطر نمی افتد.

استاندارد ISO 14001 فرایندی برای کنترل و بهبود مستمر عملکرد سازمانی، سازمان می باشد. ابزار مدیریت، سازمان را قادر می سازد تا اثرات زیست محیطی فعالیتها، محصولات و خدمات خود را شناسایی و کنترل نماید و به طور مداوم عملکرد محیطی خود را بهبود بخشد و یک رویکرد سیستماتیک برای تعیین و دستیابی به اهداف زیست محیطی پیاده سازی کند.

گواهینامه های HSE

مباحث سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ایOHSAS 18001

(Occupational Health And Saftey Assessment Series) به معنای «مجموعه ارزیابی ایمنی و بهداشت حرفه ای» است. OHSAS-18001 نام نظام جهانی مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای مصوب ISO (سازمان بین‌المللی استاندارد) است و عبارت است از نیازمندیهای نظام مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای، تا یک سازمان بتواند به خوبی مخاطرات مربوط به ایمنی و بهداشت حرفه ای را کنترل کند و یک محیط سالم و ایمن کاری را به وجود آورد و عملکرد خود را بهبود بخشد. توجه به استاندارد‌های نظام OHSAS 18001 از سال آخر دهه ۱۹۹۰ میلادی آغاز شد و سازمانهای عمومی و خصوصی زیادی در سطح دنیا با اجرای آن گزارش کردند که اجرای این نظام باعث بهبود ایمنی و بهداشت محیط کارشان شده و هزینه‌های ضایعات را نیز به شدت کاهش داده است.

اصولاً هدف از اسقرار نظام ایمنی و بهداشت شغلی، سالم‌سازی محیط کار و بهبود عملکرد سازمان در زمینه ایمنی و بهداشت شغلی از طریق پیشگیری آسیب ها و خطرات است. سری ارزیابی ایمنی بهداشت شغلی (Assessment Series Safety & Occupational Health) استانداردی قابل ممیزی و اخذ گواهینامه می باشد. استاندارد OHSAS 18001 در پاسخ به نیاز سازمانها به یک استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی که به وسیله آن بتوانند به راحتی سیستم های مدیریت کیفیت، محیط زیست و بهداشت شغلی و ایمنی را با یکدیگر ادغام و سیستم مدیریتی یکپارچه ای را ایجاد نمایند.

منبع:

www.slb.com

www.certificationeurope.com

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا