مقالات کارگشا

اهمیت امور اداری در کارگاه های ساختمانی

یک کارگاه ساختمانی خود به تنهایی می تواند یک سازمان باشد، زیرا از هنگام تحویل زمین تا برچیدن کارگاه ،تحویل موقت و تحویل قطعی دارای یک طی طریق مشخص، و سرفصل های اجرایی یکسانی می باشد که برای تمام کارگاه های ساخت و ساز صادق است.

هر کارگاه ساختمانی دارای دو بخش سازمانی می باشد که این دو بخش از امور فنی و امور اداری تشکیل شده است.

بخش فنی که به مسائل و روند کارهای اجرایی می پردازد و بخش اداری، امور اداری بخش اجرا را انجام داده و مکمل اجرای پروژه خواهد بود.

کارگاه

بخش اداری هر کارگاه شامل بخش های زیر است:

  • حفاظت فیزیکی

  • اداره نمودن انبار

  • پشتیبانی و خرید

  • واحد امور مالی

هر پروژه ساختمانی جهت حفظ امنیت و کنترل ورود و خروج ها و نگهبانی از اموال کارگاه نیاز به حفاظت فیزیکی دارد.

در کارگاه های بزرگ، حفاظت فیزیکی شامل نگهبانان شب و نگهبانان روز می باشد و کارگاه به وسایل حفاظتی مانند دوربین های مدار بسته، تامین نور شب کارگاه، ارتباط بی سیمی نیروهای حفاظتی، سگ های نگهبان، ایجاد حریم کارگاه و حصارکشی مجهز می شوند.

کارگاه

نیروهای حفاظت فیزیکی،  ورود و خروج افراد و مصالح ساختمانی را کنترل و ثبت می کنند تا جایی که ساعات ورود و خروج ماشین آلات اجاره ای مانند لودر، بیل مکانیکی و جرثقیل که حق الزحمه آنها بصورت ساعتی پرداخت می شوند، و نیز ساعت اضافه کاری نیروهای انسانی حقوق بگیر ثابت و کارگر ان روزمزد کارگاه از طریق کنترل های نگهبانی و حفاظت فیزیکی  کارگاه کنترل و تأیید می شوند.

واحد پشتیبانی و خرید که یکی از مهمترین و حساس ترین بخش های اداری هر کارگاه است که با امور مالی کارگاه ،رابطه مستقیم دارند ونیز  تصدی پست های مذکور را باید به عهده نیروی انسانی معتمد و متعهد سپرد، زیرا تأمین به موقع و خرید به صلاح و صرفه مایحتاج و نیازمندی های یک پروژه یا یک کارگاه ساختمانی از مهمترین کارهای هر کارگاه یا پروژه ساختمانی می باشد.

لازمه تهیه هرگونه کالایی چه مصالح ساختمانی و چه ابزار و وسایل مصرفی نیازمند روند اداری مربوط به خود شامل: درخواست خرید و استعلام قیمت کالا و خرید می باشد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا