مقالات کارگشا

انواع کابینت های آشپزخانه به همراه مزایا و معایب آنها

مصالح مختلفی را می‌توان به منظور ساخت و طراح کابینت‌های آشپزخانه در نظر گرفت. انواع این مصالح از فلزی گرفته تا چوبی، هر یک با توجه به مشخصات ساختاری و فنی که دارند از یک سری مزایا و معایب برخوردار هستند. این که بهترین نوع کابینت آشپزخانه کدام است و هر یک از انواع کابینت چه نقاط قوت و ضعفی دارند از جمله موضوعاتی هستند که همراه با معرفی انواع کابینت آشپزخانه از نظر جنس و مصالح به آن‌ها خواهیم پرداخت.

انواع کابینت آشپزخانه

به طور کلی بر اساس مصالحی که در ساخت کابینت آشپزخانه به کار برده می‌شود، می‌توان کابینت‌ها را به چند نوع زیر دسته بندی کرد.

  • کابینت‌های فلزی
  • کابینت چوبی
  • کابینت‌های ام دی اف
  • کابینت‌های هایگلاس
  • کابینت‌های پی وی سی

کابینت‌های فلزی

نسل این کابینت‌ها تقریباً تمام شده است؛ اما هنوز هم برای کاش هزینه‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود. در رستوران‌ها و کیترینگ‌ها برای آنکه عمر آشپزخانه بیشتر و هزینه صرف شده در آن کمتر شود از این نوع کابینت‌ها استفاده می‌شود؛ اما این پایان راه نیست شاید با یک طراحی مناسب، زیبایی خاص و دل‌پذیری از این نوع کابینت‌ها را در فضای آشپزخانه ایجاد کرد.

البته اجرای این نوع از کابینت‌ها هم بسته به بودجه‌ای که برای آن کنار گذاشته می‌شود می‌تواند از کیفیت‌های مختلفی برخوردار باشد. مطمئناً با بودجه‌ای خوب می‌توان کابینت‌هایی را از فلز شکل داد که از جنبه‌های مختلفی همچون کیفیت و زیبایی حرف‌های زیادی برای گفتن خواهند داشت.

انواع کابینت های آشپزخانه به همراه مزایا و معایب آنها

معایب و مزایای کابینت‌های فلزی

به عقیده برخی از صاحب نظران تنها مزیت این نوع کابینت‌ها قیمت ارزان آن‌ها است. این در حالی است که به اعتقاد دیگران با کمی هزینه می‌توان فضایی مدرن و کمی نوستالژیک را در آشپزخانه به وجود آورد. البته انتخاب نوع کیفیت از این جنس کابینت‌ها بسیار حائز اهمیت است.

در صورتی که این نوع کابینت از کیفیت خوبی برخوردار نباشد، پس از مدتی رنگ آن از بین می‌رود یا این که زنگ می‌زنند و در نوع قدیمی‌تر آن‌ها حتی در ساده‌ترین حالت که در آن باز و بسته می‌شود سر و صدای بدی را ایجاد می‌کنند.

مطلب پیشنهادی: کابینت آشپزخانه، صفر تا صدشو بدونی بهتر انتخاب میکنی!

کابینت‌های تمام چوب برای آشپزخانه

بدون شک چوب یکی از خواستنی‌ترین مصالح برای اجرای کابینت آشپزخانه است اما افسوس که هزینه زیادی دارد. معمولاً افرادی که مایل به آوردن گرمای سبک روستیک به یک خانه مدرن هستند، به سراغ کابینت‌های تمام چوب می‌روند. این کابینت‌ها از جمله کابینت‌های جذاب و دوست داشتنی هستند که جلوه‌ای خیره کننده به آشپزخانه شما می‌بخشد. البته این جنس کابینت‌ها برای خانه‌هایی به سبک کلاسیک هم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با این همه بسیاری دست برداری نیستند و به هر قیمتی خواهان استفاده از چوب در ساخت کابینت آشپزخانه هستند. از این رو سعی می‌کنند با ترفند‌هایی هزینه آن را پایین بیاورند. برای این کار آن را با دیگر انواع کابینت آشپزخانه عمدتاً فلزی ترکیب می‌کنند. کابینت‌های فلزی با در چوبی هم زیبایی و هم کیفیت خوبی دارند.

کابینت های تمام چوب برای آشپزخانه

مزایا و معایب کابینت‌های تمام چوب

در خصوص مزایای بالقوه کابینت‌های چوبی می‌توان در وهله اول به جنبه زیباشناسی برتر آن‌ها اشاره کرد. از طرفی هم در صورت نگهداری مناسب طول عمر و ماندگاری بالایی خواهند داشت. از معایب آن‌ها تنها می‌توان به قیمت بسیار بالای آن‌ها و البته مدت زمان زیاد برای آماده سازی و نصب آن‌ها اشاره کرد.

کابینت‌های ام دی اف برای آشپزخانه

ام دی اف‌ها امروزه یکی از رایج‌ترین انواع مصالح برای ساخت کابینت‌ها هستند. از ضایعات دورریختنی چوب‌ها به وجود می‌آیند که در واقع یک نوع کامپوزیت به حساب می‌آیند. دارای تنوع طرح و رنگ‌های زیادی هستند و همین مسئله باعث می‌شود تا این جنس از کابینت‌ها طرفداران زیادی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: کابینت آشپزخانه سفید را چطور با رنگ های دیگر ست کنیم؟!

باید گفت که ام دی اف‌ها توانایی بالایی در هماهنگی با دیگر عناصر و قسمت‌های دکوراسیون خانه دارند و این به نوعی نقطه قوتشان محسوب می‌شود. ام دی اف‌ها نیز در ترکیب با فلز یا چوب می‌توانند به ساختارهای خوب و زیبایی منجر شود. البته بهتر است بدانیم که ام دی اف‌ها دائماً در حال پیشرفت هستند که یک نمونه دیگر آن را در عنوان بعدی به نام هایگلاس می‌بینید.

کابینت های ام دی اف برای آشپزخانه

مزایا و معایب کابینت های ام دی اف

این ترکیب در برابر رطوبت هوا مقاوم است و آسیب زیادی نمی‌بیند و به همین علت کاربرد آن در محیط آشپزخانه که هنگام آشپزی رطوبتش بالا می‌رود، منطقی و مناسب به نظر می‌رسد. علاوه بر ساخت کابینت، از این ترکیب در ساخت مبلمان، میز و صندلی، دکور و کف‌سازی اتاق‌ها نیز استفاده می‌شود. ام‌دی‌اف در برابر حرارت فوق‌العاده مقاوم و عایقی مناسب در برابر صدا است.

بیشتر بخوانید: نصب نور مخفی کابینت چیست و چه مزایایی دارد؟ نصب نور مخفی کابینت را به چه کسی بسپاریم؟

کابینت‌های هایگلاس

 هایگلاس به عنوان یکی دیگر از انواع کابینت آشپزخانه، این روزها در بسیاری از خانه‌ها و آپارتمان‌ها اجرا می‌شوند. ویژگی‌های بهینه این جنس از کابینت‌ها را می‌توان گونه‌ای متفاوت از ام دی اف‌ها دانست. این نوع از کابینت‌ها بسیار شیک و زیبا هستند، سطح براق آن‌ها می‌تواند چشم هر کسی را به خودش خیره کند و البته تنوع رنگی بالای آن‌ها نیز از ویژگی‌هایی است که باید به آن اضافه کرد. سهولت در تمیز کار نیز از دیگر مواردی است که باعث می‌شود این کابینت‌ها خواهان زیادی داشته باشد.

مزایا و معایب کابینت‌های هایگلاس

شایعاتی وجود دارد در مورد این که هایگلاس خش برمی‌دارد که البته حقیقت ندارد. قیمت MDF هایگلاس از MDF معمولی بالاتر است. درخشندگی برجسته‌ترین خصوصیت هایگلاس است و همین مشخصه باعث شده است در بازار محصولات چوبی یک سر و گردن در درجه بالاتری قرار بگیرد.

کابینت هایگلاس

کابینت‌های پی وی سی

از ورق‌های PVC در ساخت کابینت سرویس بهداشتی، روشویی حمام و دستشویی و کابینت سینک ظرف‌شویی آشپزخانه استفاده می‌شود. به طور معمول در سایر قسمت‌های کابینت آشپزخانه از کابینت تمام پی وی سی کمتر استفاده می‌شود. اگرچه باید توجه کرد که از ورق‌های MDF با روکش پی وی سی در کابینت آشپزخانه به فراوانی استفاده می‌گردد که نباید آن‌ها را با کابینت تمام PVC اشتباه گرفت.

بیشتر بخوانید: کابینت آشپزخانه مدرن را چطور می پسندید؟ ایرانی، کوچک یا شیک!

کابینت های پی وی سی

مزایا و معایب پی وی سی‌ها

مهم‌ترین نقص کابینت‌های PVC در برابر کابینت‌های چوبی، مصنوعی بودن آن‌ها و آسیب رسانی آن‌ها به محیط زیست به دلیل تجزیه ناپذیری شان است. ورق‌های پی وی سی دارای طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی هستند و نیازی به رنگ آمیزی ندارند. نگهداری کابینت پی وی سی به مراتب ساده‌تر از کابینت چوبی است. ساخت و نصب آن‌ها در مقایسه با کابینت چوبی ساده‌تر و کم هزینه‌تر است.

بیشتر بخوانید: انواع طراحی آشپزخانه و مناسب ترین طرح برای آشپزخانه های کوچک و بزرگ

کابینت ممبران چیست؟

کابینت‌های ممبران از انواع جدید هستند که با فنّاوری‌های روز و با الهام از سبک‌های کلاسیک طراحی و ساخته می‌شوند. ممبران یک جنس نیست، بلکه روکشی است که به مانند هایگلاس به کابینت‌های ام دی اف معمولی اضافه می‌شود.

در کابینت‌های کلاسیک، طراحی‌ها و حکاکی‌های روی چوب با دست انجام می‌شد و به همین دلیل این مدل کابینت بسیار گران‌قیمت بود. در کابینت‌های ممبران این حکاکی‌ها با دستگاه انجام می‌شوند و قیمت به مراتب کم‌تری از کابینت‌های کلاسیک دارند. پس از حکاکی روکشی از جنس PVC و ضد آب روی کابینت کشیده می‌شود و به همین دلیل این کابینت‌ها به کابینت وکیوم نیز مشهور هستند.

کابینت ممبران چیست؟

بیشتر بخوانید: نوسازی کابینت های قدیمی : از ایده های خلاقانه تا تعویض کابینت

مزایای کابینت ممبران

طیف گسترده‌ای از رنگ‌های مات و براق و طبیعی و مدرن و طرح چوب و … در بازار ایران موجود هست و به راحتی امکان سفارش یا خرید آن را خواهید داشت. قابل تمیز کاری صفحه با انواع اسپری لکه بر از دیگر مزایای ورق‌های PVC است. شما به راحتی می‌توانید هرگونه لکه و خاک و کثیفی را با استفاده از اسپری‌های لکه بر یا پارچه نمناک تمیز کنید. فقط باید مراقب باشید ورق‌ها از پشت خیس نشوند.

ورق‌های ام دی اف به‌خصوص ورق‌هایی که روکش شده باشند مقاومت بالایی دارند و به راحتی دچار پیچیدگی، ترک و اعوجاج نمی‌شوند. کابینت‌های ممبران در هر هرگونه شرایط آب و هوایی قابلیت استفاده دارند و محدودیتی برای نصب آن در استان‌های مختلف کشور نخواهید داشت.

معایب کابینت ممبران

ورق‌های PVC شده ممبران اگر مدت زمان زیادی در معرض نور خورشید قرار بگیرید، تغییر رنگ می‌دهد. تقریباً می‌توان گفت نور خورشید و اشعه UV بر بیشتر مواد تأثیرگذاری دارد و نمی‌توان روکش ممبران را از این امر مستثنا دانست. حتی ام دی اف و فلز هم در برابر اشعه خورشید مقاومت خوبی ندارد.

برای کابینت نظافت و نگه‌داری از آن باید دقت و ظرافت بیشتری به خرج دهید. شما نمی‌توانید از هر مایع شوینده‌ای برای تمیز نمودن ورق ممبران استفاده کنید. نفوذ آب یا مواد شوینده از لبه کار، تأثیر مخربی بر ورق PVC و چسب ممبران دارد و در برخی موارد اگر کیفیت چسب ممبران مناسب نباشد، کم‌کم آزاد می‌شود و نمای بدی خواهد داشت.

در صورت ایجاد خط و خش روی ورق، امکان تعمیر ندارید و صفحه باید کامل عوض شود. البته این مورد برای MDF هم صدق می‌کند ولی برای ممبران روند تهیه ورق سخت‌تر هست. شما باید یک‌بار دیگر طرح را با CNC روی ورق حکاکی کنید و برای روکش کردن دوباره، هزینه بیشتری به نسبت قبل پرداخت کنید. پروسه تعویض ورق در صورت هرگونه مشکلی زمان‌بر و پر دردسر است.

سخن آخر

انواع کابینت‌های آشپزخانه اعم از فلزی، چوبی، ام دی اف، هایگلاس و پی وی سی، هر یک ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاص خود را دارند. سلیقه و هزینه دو مؤلفه بسیار مهم در انتخاب یکی از انواع کابینت آشپزخانه است. خوشحال خواهیم شد نظرات و پرسش‌های خود را در خصوص این مقاله با ما در میان بگذارید.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا