ماشین آلات و تجهیزات

انواع بیل مکانیکی کدام است؟ معرفی ۹ بیل مکانیکی مختلف و کاربرد آن

بیل مکانیکی را می‌توان به عنوان یک تجهیزات ساختمانی سنگین تعریف کرد که شامل یک بوم، دیپر، جام و کابین است. این نوع ماشین آلات ساختمانی ماهیت هیدرولیکی دارد. تمام حرکات و عملکردهای بیل مکانیکی با استفاده از سیلندرهای هیدرولیک و موتورهای هیدرولیک انجام می‌شود. به دلیل حرکت خطی سیلندرهای هیدرولیک، نحوه عملکرد انواع بیل مکانیکی ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد. به همین دلیل، ما در این بررسی می‌خواهیم در مورد انواع بیل مکانیکی صحبت کنیم.

انواع مختلف بیل مکانیکی

کاربردهای اصلی بیل مکانیکی، حفر ترانشه‌ها، چاله‌ها و محل فونداسیون‌ها است که قدرت انجام این کارها را بسیار راحت‌تر و موثرتر از سایر تجهیزات سنگین موجود در بازار فراهم می‌کند. در زیر برخی از انواع بیل مکانیکی آورده شده‌ است:

بیل مکانیکی خزنده (Crawler Excavators)

بیل مکانیکی خزنده (یا حفار خزنده)، نوعی بیل مکانیکی است که برای حفاری یا جابجایی خاک و اجسام بزرگ طراحی شده است و بر اساس نحوه حرکتش طبقه بندی می‌شود. انواع بیل مکانیکی شامل بیل‌های چرخدار، واکر، یدک کش و ریلی هستند. این خزنده‌ها در ارتباط با تانک‌های ردیاب ‌شده که به‌ طور گسترده توسط ارتش‌ها استفاده می‌شوند، بر روی همان سیستم چرخ‌های چرخان حرکت می‌کنند اما همچنین توانایی حفاری، جداسازی و انتقال مواد حفاری‌ شده را در حین کار دارند.

اجزای بیل مکانیکی خزنده شامل شاسی اصلی خزنده، تکیه گاه روتور، اتصالات چرخان مرکزی، میزهای گردان، وزن دستگاه، پانل، کابین و تهویه مطبوع هستند. بیل‌های خزنده به طور گسترده در کارهای ساختمانی مانند حفر ترانشه‌ها، حفره‌ها و پایه‌ها و همچنین برای جابه‌جایی مواد و خاک، تخریب، لایروبی و … استفاده می‌شوند.

انواع مختلف بیل مکانیکی

بیل مکانیکی کششی (Dragline excavators)

بیل مکانیکی کششی یا دراگلاین نوعی از تجهیزات سنگین است. دراگلاین‌ها براساس جرثقیل‌های استاندارد، بالابر و واحدهای سنگینی که باید در محل ساخته شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. اکثر جرثقیل‌های خزنده، با درام وینچ اضافه شده در جلو، می‌توانند به عنوان یک بیل مکانیکی کششی عمل کنند. این واحدها (مانند جرثقیل‌های دیگر) به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بر روی تریلرهای تختی حمل شوند. این نوع از انواع بیل مکانیکی برای ساخت جاده، بندر، لایروبی حوضچه‌ها و کانال‌ها و به عنوان دکل‌های شمع زنی استفاده می‌شوند.

بیل مکانیکی مکنده (Suction Excavators)

یک بیل مکانیکی مکنده از طریق یک لوله عریض که قطر آن تا ۳۰ سانتی‌متر شناخته می‌شود. سرعت هوای ورودی مکش ممکن است تا ۱۰۰ متر در ثانیه باشد. ساختار این بیل مکانیکی تا حدودی شبیه یک کامیون مکش خلاء است اما با شلنگ مکش گسترده‌تر و مکش قوی‌تر از آن جدا می‌شود. نازل مکش ممکن است دارای دو دسته باشد که اپراتور آنها را برای هدایت ماشین استفاده می‌کند.

این دسته‌ها می‌توانند دهانه‌های آزادکننده مکش را برای انجام مکش باز کنند. این مهم باعث می‌شود که اجسام بیش از حد بزرگ، وارد لوله نشوند. انتهای لوله ممکن است دندانه‌دار باشد که به حفاری خاک در هنگام استفاده برای حفاری کمک می‌کند. هنگامی که از دندانه‌ها برای مکیدن خاک‌های شلی استفاده می‌شود، برخی از خاک‌ها ممکن است روی دندان‌ها گیر کنند. زمینی که باید مکش شود، ممکن است ابتدا با یک لنج هوای فشرده یا یک جت آب قدرتمندی شل شود.

بیل مکانیکی مکنده (Suction Excavators)

بیل مکانیکی فرمان کشویی (Skid steer excavators)

بیل مکانیکی فرمان کشویی یک دستگاه کوچک، با چارچوب سفت و سخت، با موتوری با بازوهای بالابر است که برای اتصال طیف گسترد‌ه‌ای از ابزارها یا ملحقات استفاده می‌شود. این نوع بیل مکانیکی معمولاً خودروهای چهار چرخی هستند که چرخ‌ها به صورت مکانیکی در هر طرف قفل می‌شوند و چرخ‌های محرک سمت چپ می‌توانند مستقل از چرخ‌های محرک سمت راست رانده شوند. چرخ‌ها معمولاً مکانیزم فرمان جداگانه‌ای ندارند و تنها دارای یک تراز مستقیم ثابتی روی بدنه دستگاه هستند.

چرخش با فرمان دیفرانسیل انجام می‌شود که در آن جفت چرخ‌های چپ و راست با سرعت‌های متفاوتی کار می‌کنند و ماشین با لغزش یا کشش چرخ‌های خود روی زمین می‌چرخد. گاهی اوقات می‌توان با حفر سوراخ از داخل، به جای یک بیل مکانیکی بزرگ از یک اسکید فرمان استفاده کرد. اسکید لودر ابتدا رمپی را حفر می‌کند که به لبه گودبرداری مورد نظر منتهی می‌شود. سپس از سطح شیب‌دار برای خارج کردن مواد از محل حفاری استفاده خواهد کرد. اسکید لودر رمپ را تغییر شکل می‌دهد و با عمیق شدن گودبرداری، شیب‌دارتر و طولانی‌تر می‌شود. سایر کاربردهای این نوع از انواع بیل مکانیکی شامل حمل‌ونقل مواد خام در اطراف محل کار یا کمک به فرآیند دانه بندی ذرات خشن خاک است.

بیل مکانیکی با دسته بلند (Long reach excavators)

ماشین‌های دسته بلند برای نیروهای پیچش جانبی که می‌توانند توسط اتصالات تخریب اعمال شوند، مناسب نیستند و بسیاری از ماشین‌های تخریب در شعاع زیاد ناپایدار می‌باشند. بنابراین اغلب با وسایل قطع الکترونیکی که شعاع عملکرد ماشین را محدود می‌کنند، به کار گرفته می‌شوند. بیل مکانیکی با دسته بلند به ویژه در عملیات لایروبی مفید هستند. این ماشین دارای بخش‌های بازو و بوم طولانی‌تری نسبت به بقیه انواع بیل مکانیکی است. این طراحی امکان عملکرد بهتر در مکان‌های صعب العبور را فراهم می‌کند.

بازوی قابل گسترش بیل مکانیکی، می‌تواند به صورت افقی به بیش از ۱۰۰ متر برسد. در این ماشین‌ها پیشرفت‌هایی صورت گرفته‌اند، یعنی بیل مکانیکی با دسته بلند دارای قابلیت‌هایی مانند دسترسی بالا و تخریب فوق العاده قوی است. بیل مکانیکی با بازوی بوم بلند است که در درجه اول برای تخریب استفاده می‌شود. به جای حفاری خندق، بیل مکانیکی دسته بلند برای رسیدن به طبقات بالای ساختمان‌هایی که در حال تخریب هستند، طراحی شده و سازه را به صورت کنترل شده پایین می‌کشد و تا حد زیادی جایگزین توپ ویرانگر به عنوان ابزار اصلی تخریب شده است.

بیل مکانیکی با دسته بلند (Long reach excavators)

بیل مکانیکی بکهو (Backhoe Excavators)

بیل مکانیکی بکهو یک ماشین حفاری است که از یک پایه تراکتور استانداردی تشکیل شده است که یک سطل حفاری را در انتهای یک بازوی دو قسمتی متصل می‌کند. طرف مقابل بیل بکهو اغلب دارای یک لودر جلویی است، بنابراین صندلی ۳۶۰ درجه می‌چرخد ​​تا به اپراتور اجازه دهد به سمت هر طرفی که در آن زمان استفاده می‌شود، بچرخد. قسمتی از بازوی بکهو که به تراکتور متصل است، بوم نامیده می‌شود و قسمتی که سطل حفار را نگه می‌دارد که دیپر نام دارد.

محوری که بوم و دیپر را به هم وصل می‌کند، کینگ پست نامیده می‌شود. انواع مختلفی از ضمائم برای یک بیل بکهو وجود دارد که شامل مته، چکش، چاک دهنده، چنگک و سایر موارد است. لودر جلویی را می‌توان با گاوآهن و لیفتراک‌های مختلفی نیز تعویض کرد. در برخی موارد، یک بیل بکهو حتی می‌تواند با حلقه کردن تسمه‌ها روی میله دیپر به عنوان جرثقیل عمل کند. در قسمت جلوی بیل مکانیکی یک سطل یا تیغه بزرگی قرار دارد که برای هل دادن، تراز و جابجایی خاک و سایر مواد استفاده می‌شود. بازوی بیل مکانیکی در پشت آن مانند یک بیل مکانیکی استانداردی عمل می‌کند، با این تفاوت که به جای چرخش کامل ۳۶۰ درجه، بیل مکانیکی‌ها فقط ۲۰۰ درجه می‌چرخند.

بیل مکانیکی برقی (Power Shovel Excavators)

یکی دیگر از انواع بیل مکانیکی، نوع برقی است. بیل مکانیکی برقی شامل یک عرشه گردان با مکانیزم‌های هدایت و کنترل نیروگاه، گاهی اوقات یک وزنه تعادل و یک ضمیمه جلویی مانند بوم یا جرثقیل است که دسته‌ای را با حفاری در انتها نگه می‌دارد. کل مکانیسم روی یک سکوی پایه با چرخ نصب شده است. بیل‌های برقی عمدتاً برای حفاری و حذف آوار استفاده می‌شوند. بیل‌های مکانیکی که با کابل کار می‌کنند، نیروی موتور را با استفاده از کلاچ‌ها، چرخ ‌دنده‌ها، شفت‌ها، درام‌های وینچ و کابل به پایه و اتصالات اعمال می‌کنند.

بیل‌های کابلی برقی دارای چندین موتور الکتریکی هستند که با جریان برق توسط یک خط برق یا به ندرت توسط ژنراتور روی عرشه تامین می‌شوند و جایگزین موتور و اکثر کلاچ‌ها، چرخ دنده‌ها و شفت‌های بیل مکانیکی هستند. بیل‌های هیدرولیک از پمپ‌های موتوری برای تامین فشار رام‌ها و موتورها استفاده می‌کند. بیل‌های مکانیکی ممکن است شامل برخی عملکردهای الکتریکی یا هیدرولیکی باشند.

بیل مکانیکی چرخ‌دار (Wheeled excavators)

بیل مکانیکی چرخ‌دار (Wheeled excavators)

بیل مکانیکی چرخ‌دار بسیار قدرتمند و کاربردی است. بیل‌های چرخ‌دار برای کارهای جاده‌ای بسیار خوب عمل می‌کنند زیرا مانور بیشتری نسبت به دیگر انواع بیل مکانیکی دارند. مدل‌های چرخان دم صفر می‌توانند در یک مسیر بدون هیچ مشکلی کار کنند. با این حال، آن‌ها به اندازه یک بیل مکانیکی دراگلاین کشش خارج از جاده ندارند. زمین ناهموار نیز می‌تواند برای این ماشین آلات مشکل ساز باشد. بیل مکانیکی چرخ‌دار را می‌توان برای کاربردهای بسیار متنوعی مانند کار در جاده، جابه‌جایی مواد و زباله استفاده کرد.

مینی بیل مکانیکی (Mini Excavators)

مینی بیل مکانیکی یک ماشین چرخ‌دار با وزن عملیاتی تقریبی از ۰٫۷ تا ۸٫۵ تن است. این بیل مکانیکی معمولاً شامل یک تیغه پرکننده استاندارد و یک چرخش بوم مستقل است. مینی بیل‌های مکانیکی ماشین‌هایی هستند که تقریباً مانند یک بیل مکانیکی فرمان کشویی عمل می‌کنند اما اهداف بسیار متفاوتی دارند. این ماشین آلات ساختمانی شامل یک بازوی سنگین هستد که با طیف گسترده‌ای از اتصالات و یک تیغه در ارتباط هستند.

کاربردهای انواع بیل مکانیکی

کاربردهای انواع بیل مکانیکی

بیل مکانیکی برای انواع نیازهای پیمانکاری و صنعتی، معدن، راهسازی، ساخت‌وساز ساختمان و تخریب استفاده می‌شود. این نوع از ماشین آلات ساختمانی به روش‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • حفر ترانشه، چاله، پی
  • جابه‌جایی مواد
  • کار جنگل‌داری
  • مالچ پاشی جنگلی
  • ساخت و ساز
  • تخریب ساختمان
  • محوطه سازی
  • استخراج معادن
  • لایروبی رودخانه

سخن آخر

از انواع بیل مکانیکی بسته به ویژگی‌هایی که دارند برای کاربردهای مختلف استفاده می‌شود. این ماشین آلات برای پروژه‌های ساختمانی، استفاده در راهسازی، استفاده در سازه‌های دریایی، حفاری زمین در سایت‌های بزرگ، جابه‌جایی مصالح ساختمانی، حذف نخاله‌های ساختمانی و موارد دیگر کاربرد دارند. مهم است که با شناخت نوع ماشین مورد نظر خود و تطبیق آن با نوع کاربرد، عملیات اجرایی را به بهترین نحوه ممکن انجام دهید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا