مقالات کارگشا

انواع ام دی اف (MDF) چیست و هر کدام چه کاربردهایی دارند؟

در دهه هشتاد خورشیدی، سازوکار تهیه و تولید صفحات ام دی اف وارد ایران شد و تا پیش از آن، تمامی صفحات ام دی اف مورد استفاده در صنعت ساختمان وارداتی بودند. ام دی اف در مدل‌ها، رنگ‌ها، طرح‌ها و کیفیت‌های مختلفی تولید می‌شود. با توجه به استفاده‌های روز افزون از این فرآورده چوبی لازم دانستیم در یک مقاله از کارگشا به معرفی انواع ام دی اف (MDF)، کلاس‌های مختلف آن و کاربردهایی که دارند، بپردازیم. در ادامه با کارگشا همراه بمانید.

ام دی اف چیست و چگونه تولید می‌شود؟

ام‌دی‌اف (MDF) مخفف عبارت «تخته فیبر با چگالی متوسط» (medium density fiberboard) است که در دسته فراورده‌های چوبی قرار می‌گیرد. ام‌دی‌اف در واقع نوعی تخته فیبر است که به روش خشک تولید می‌شود و چگالی آن بین ۶۵۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است.

همانطور که گفته شد، ام دی اف یک فرآورده چوبی است. برای تولید ام دی اف از چوب استفاده می‌شود. در فرآیند آن با قطع درختان و زدودن، شاخه، برگ و پوست آن‌ها قسمت فیبری چوب را به صورت خرد چوب در می‌آورند. سپس خرده چوب‌ها را شستشو داده و از صافی‌های مختلف مانند صافی آهنربایی رد می‌کنند تا هر گونه قطعات آهنی و فلزی از آن‌ها جدا شود. خرده چوب‌ها با هوای گرم خشک می‌شوند و از مش‌هایی عبور می‌کنند. وظیفه این مش‌ها این است که خرده چوبه‌ای در اندازه مختلف را دسته بندی کند.

پس فرآیند دسته بندی، هر نوع خرده چوب در هر اندازه‌ای وارد دستگاهی می‌شود که خرده چوب‌ها را به صورت فیبر در می‌آورند. فیبرها روی نوار نقاله‌هایی حرکت می‌کنند و با فشار مختصری که روی آن‌ها وارد می‌شود به صورت یک نوار فیبری با ضخامت 20 تا 30 سانتی‌متری در می‌آیند. در طول مسیر نوارهای فیبر در اندازه‌های استانداری برش داده می‌شود و پس از آن وارد دستگاه پر خشک می‌روند.

بیشتر بخوانید: انواع کابینت های آشپزخانه به همراه مزایا و معایب آنها

از سوی دیگر دستگاه پرس خشک، قطعات ام دی اف بیرون می‌آیند. این قطعات روی نوارهای نقاله مختلف حرکت می‌کنند، سنباده زده می‌شوند، در ابعاد استاندارد برش زده می‌شوند و در نهایت، رنگ شده، روکش شده یا به صورت خام (بنا به درخواست کارفرما) به خط پایانی، یعنی بسته بندی فرستاده می‌شوند.

ام دی اف چیست و چگونه تولید می شود؟

کلاس بندی انواع ام دی اف

کلاس ام دی اف

نوع

کاربرد، خامت و توضیحات

A

ام دی اف نازک

دیوار پوش، پوشش سقف، PVC کفپوش، صنعت خودرو سازی، تخته‌های منحنی، سطح پشتی کابینت‌ها و کمدها، ساخت رویه درب‌های چوبی

1/8 میلی‌متر، 2/5 میلی‌متر، 6 – 2/5

میلی‌متر، 6 – 4 میلی‌متر

B

ام دی اف ضخیم

مناسب برای ماشین کاری، ساخت رویه‌های نقش دار

30-45 میلی‌متر و 45-60 میلی‌متر

C

ام دی اف با فرمالدهید کم

صنعت مبلمان، دکوراسیون داخلی و …؛ (حداکثر انتشار فرمالدهید آن‌ها 100gr/9mg که تأثیر زیادی در کاهش خوردگی فلزات دارد)

D

ام دی اف مقاوم در برابر رطوبت

در تولید این نوع MDF از یک نوع چسب ضد رطوبت بجای اوره فرمالدهید استفاده شده است که باعث مقاومت آن‌ها در برابر رطوبت شده است.

مبلمان حمام، درب دستشویی، پله‌ها، کفپوش‌ها و فریم پنجره‌ها

E

ام دی اف مقاوم در برابر حشرات و قارچ‌ها

این نوع MDF حاوی مواد حشره کش و ضد قارچ هستند و در ساخت پارکت، لمینت استفاده می‌شود

F

ام دی اف مقاوم در برابر آتش

دیوار پوش‌ها و قفسه‌های فروشگاهی و …

G

فیبر با چگالی بالا یا همان HDF

معمولاً با تغییر فشار پرس و نوع مواد اولیه در تهیه خمیر چوب در فرایند تولید ام دی اف فیبرهای با چگالی بالای 800 تولید می‌شود که از چوب محکم‌تر و سبک‌تر بوده که آن‌ها را HDF می‌نامند.

 

H

فیبر با چگالی پایین یا همان LDF

بیشتر به عنوان رویه و عایق حرارتی و صوتی و … کاربرد دارند.

 

I

ام دی اف با روکش تزئینی

معروف‌ترین آن‌ها شامل روکش‌هایی هستند که از چوب طبیعی ساخته شده‌اند که به روکش‌های ملامینه روکش PVC معروف هستند

J

ام دی اف‌ قالب گیری شده

این نوع ام دی اف بیشتر به عنوان رویه در ساخت درب‌های چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد

K

ام دی اف خام

کاربرد آن در ساخت آرک‌ها، ستون‌های داخل ساختمان، پارتیشن بندی، در کفش سازی، اسباب بازی و … است و مزایایی مانند قابلیت شکل پذیری و لبه‌های صاف، محکم‌تر و سبک‌تر بودن از چوبه‌ای رشته‌ای، سطوح صاف و متراکم و شباهت زیاد به چوب دارند.

 

L

ام دی اف های هایگلاس (high Gloss)

ام دی اف با نوعی روکش پلاستیکی بنام پلکسی گلاس است.

پلکسی گلاس همانند شیشه شفاف است و جنس آن از نوعی پلی کربنات است و نسبت به شیشه سبک‌تر و محکم‌تر است. صفحه AGT هایگلاس عموماً یک رو بوده که یک رویه آن را با لایه محافظ مثل سلفون پوشانده‌اند و سمت دیگر آن ظاهری سفید از جنس ملامین و کاغذ است.

 

کلاس بندی انواع ام دی اف

انواع روکش ام دی اف

به‌طورکلی پس از تولید ورق‌های ام دی اف بنا به درخواست کارفرما، ام دی اف روکش‌دار یا خام تهیه می‌شود. ام دی اف های روکش‌دار تنوع بالایی دارند و روکش‌های آن‌ها به ام دی اف خواصی مانند ضد آب بودن، مقاومت در برابر پرتو فرابنفش خورشید، حرارت، خراش و … می‌دهند. در ادامه در یک جدول انواع روکش ام دی اف معرفی شده است.

ام دی اف ملامینه

این نوع ام دی اف آغشته به رزین بوده که در فشار بالا پرس می‌گردد و معمولاً در ضخامت 16 میلی‌متر تولید می‌شود.

ام دی اف لترون

ام دی اف با روکش کاغذی و ارزان

ورق ام دی اف با روکش اچ پی ال (لمینت)

ورق ام دی اف با روکش اچ پی ال (HPL) یا لمینت رایج‌ترین صفحه رو کابینتی محسوب می‌شود. قیمت مناسب به همراه تنوع نامحدود رنگ و طرح ورق‌های اچ پی ال از علل محبوبیت آن‌ها به شمار می‌رود. این روکش در مقابل خراش مقاومت نسبی دارد اما در مقابل حرارت حساس هستند و امکان خراب شدن آن‌ها وجود دارد.

 

ورق ام دی اف با روکش ترموپلاستیک

 

این نوع روکش از ترکیب نوعی پلاستیک و چوب ساخته شده است. در برابر رطوبت دارای مقاومت بیشتری (ضدآب) است. همچنین در مقابل آتش و مواد شیمیایی نیز مقاوم بوده و خاصیت ضد باکتری دارد. محدودیت در انتخاب ابعاد این نوع ورق ممکن است هزینه تمام شده کار را بالا ببرد چرا که اگر سفارش جدیدی ثبت شود باید قالب جداگانه برای آن ساخته شود.

 

ورق ام دی اف با روکش ممبران

 

ورق‌های ام دی اف با روکش ممبران بیشتر برای درب کابینت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و عموماً سبک کلاسیک کابینت‌ها با این مدل روکش ام دی اف طراحی و ساخته می‌شوند. ساخت کابینت ممبران فرآیند مخصوص به خود را دارد اما به طور خلاصه ابتدا یک سی ان سی کار طرح مد نظر را روی ورق ام دی اف ایجاد کرده و سپس یک روکش پی وی سی روی آن چسبانده می‌شود. مزایای این ورق امکان ایجاد طرح‌های دلخواه و ضد رطوبت بودن است؛ اما با توجه به نوع روکش در برابر حلال‌هایی مثل الکل مقاومت ندارند و موقع تمیز کردن باید دقت کافی داشت.

 

بیشتر بخوانید: ورق MDF، انواع روکش ها و رنگ های آن

قیمت انواع ام دی اف

زمانی که پروژه ساختمانی با محدودیت بودجه همراه است، قیمت ام دی اف گاهی حرف اول را در انتخاب آن میزند. این سؤال پیش می‌آید که کدام برند ام دی اف ارزان‌تر از سایر برندهاست؟ تقریباً تمام برندها قیمت‌های یکسانی دارند و تنها کیفیت تعیین کننده قیمت ورق‌های ام دی اف است، با این حال در ادامه به عوامل تأثیر گذار در قیمت اشاره شده است.

در کل ورق ام دی اف سفید ارزان‌تر از ورق ام دی اف رنگی است. همچنین خرید ام دی اف به صورت پالت ارزان‌تر از ام دی اف به‌صورت تک ورق تمام می‌شود. ازآنجایی‌که هزینه گمرک برای وارد کردن ورق‌های ام دی اف بسیار بالاست، ورق‌های ام دی اف ایرانی با روکش ایرانی نسبت به ورق‌های ترک ارزان‌تر هستند. البته لازم به یادآوری است که شرکت‌ها معمولاً همه نوع ام دی اف با کیفیت‌های مختلف تولید می‌کنند و ام دی اف های با کیفیت بالاتر و با روکش‌هایی که ویژگی‌هایی مانند ضد آب، مقاوم در برابر پرتو فرابنفش، مقاوم در برابر حرارت و آتش و ضد خش دارند، مسلماً قیمت بالاتر دارند.

قیمت انواع ام دی اف

ابعاد ورق ام دی اف

معمولاً ام دی اف خام ایرانی در ابعاد 4100 در 1830، 3660 در 1830، 2440 در 1830 و 2440 در 1220 تولید می‌شود. البته لازم به یادآوری است که ابعاد ام دی اف به نوع دستگاه و خط تولید ام دی اف بستگی دارد و در بسیاری از کشورها با توجه به سلیقه کارفرمای با قرارداد بلند مدت تعیین می‌شود. ورق‌های ام دی اف وارداتی از ایتالیا معمولاً ابعاد 4100 در 2100 دارند. همچنین ورق‌های اتریشی ابعاد 2800 در 207 و 2600 در 2100 دارند. همه مقادیر به میلی‌متر بیان شده‌اند.

با در نظر گرفتن ابعاد متفاوت، ورق‌های ام دی اف، ضخامت‌های متفاوتی نیز دارند، به‌طورکلی ام دی اف ها در ضخامت‌های 3، 4، 6، 8، 10، 12، 16، 18، 20، 25، 32 و 38 میلی‌متری تولید می‌شوند. در ایران از ضخامت‌های 12، 16 و 18 میلی‌متر برای تولید مصنوعات چوبی و تزیینات داخلی و از قطر 3 میلی‌متری برای ساخت در استفاده شده و محبوبیت زیادی دارند.

سخن آخر

از ام دی اف برای ساخت سازه‌های چوبی مانند، در، کمد، کابینت، قفسه، مبلمان، میز و … استفاده می‌شود. البته مصارف تزیینات داخلی ام دی اف نیز نباید از قلم بیفتد. شرکت کارگشا در زمینه معرفی فعالان خدمات ساختمانی فعالیت می‌کند. برای سفارش خدمات ساختمانی مورد نظر خود به صفحه ثبت درخواست کارگشا مراجعه کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا