مقالات کارگشا

استراتژی (Strategy) چیست و چه مفهومی دارد؟

استراتژی

واژه استراتژی از ریشه ای یونانی به معنای فرمانده ارتش، مرکب از stratos به معنای ارتش و ago به معنای رهبر گرفته شده است، مفهوم استراتژی ابتدا به معنای فن هدایت، تطبیق و هماهنگ سازی نیروها برای نیل به اهداف جنگ در علوم نظامی به کار گرفته شد. سپس نظریه پردازان علم مدیریت، استراتژی را چگونگی تخصیص مطلوب منابع کمیاب، برای رسیدن به اهداف اقتصادی تعریف کردند. استراتژی تعیین کننده زمینه های فعالیت در محیطی پیچیده و پویا و ابزاری است که به عنصر انسانی در یک نظام سازمانی حیات بخشیده و افراد را به حرکت وا می دارد.

استراتژیآنسوف اولین دانشمندی است که استراتژی را به شکل جامع و معنادار توضیح داد؛ وی معتقد است که هر چه بین اهداف و فعالیت های فعلی سازمان سازگاری بیشتری وجود داشته باشد، نرخ رشد و توسعه بزرگتر و منظم تر خواهد بود. به عقیده این متفکر، اولین موضوع در تعیین استراتژی، انتخاب زمینه های فعالیت است که باید منطبق با اهداف باشند. از سوی دیگر مهم ترین مسئله ای که باید در این انتخاب مورد توجه قرار گیرد، ایجاد رابطه ای مشترک بین فعالیت های انتخاب شده است. به عبارت دیگر، استراتژی تعیین کننده انجام فعالیت هایی است که برای تحقق و دستیابی به اهداف ضروری به نظر می رسد.

استراتژیاز دیدگاه شاندلر (۱۹۶۲) استراتژی عبارت است از یک طرح واحد، همه جانبه و تلفیقی که نقاط قوت و ضعف سازمان را با فرصت ها و تهدیدات محیطی مربوط ساخته و دستیابی به اهداف اصلی سازمانی را میسر می کند.

اندروز (۱۹۷۱) استراتژی را چنین تعریف می کند: الگوی منظورها، مقاصد، اهداف، خط مشی های اصلی و طرح هایی برای دستیابی به اهداف.

مینتزبرگ (۱۹۷۸) استراتژی را الگوی به جریان انداختن تصمیمات می داند.

استراتژیشرکت جنرال الکتریک اولین شرکتی بود که مطالعات استراتژیک را بر روی فعالیت های خود اجرا کرد. براساس نظر جک ولش، مدیر عامل این شرکت، استراتژی به صورت زیر تعریف می شود:

« استراتژی عبارت است از تلاش برای درک این مطلب که در جهان امروزی چه جایگاهی را به خود اختصاص داده ایم و نه پرداختن به این موضوع که آرزو داشتیم در چه جایگاهی می بودیم؛ در عوض باید ببینیم به کجا می خواهیم برسیم. استراتژی به ارزیابی تغییرات رقابتی بازار پرداخته، پتانسیل های سرمایه گذاری شرکت برای رسیدن به سرمنزل مقصود را در شرایط واقعی مشخص می کند.»

استراتژیبه طور کلی می توان گفت استراتژی یک طرح عمومی و گسترده در راستای رسیدن به اهداف بلندمدت است. استراتژی های سازمانی معمولا بر ابعاد مختلفی چون بازاریابی، امور مالی، تولید، تحقیق و توسعه و روابط عمومی متمرکز هستند. برخی از انواع استراتژی های قابل طرح در سازمان ها عبارتند از حفظ وضعیت موجود، نفوذ در بازار، توسعه بازار، توسعه محصول، نوآوری، یکپارچگی افقی و …

 

منبع:

کتاب مدیریت استراتژیک پروژه

دپارتمان مدیریت پروژه کارگشا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا