مقالات کارگشا

اجرای شومینه هیزمی، چگونه و به چه کسی بسپاریم؟

شومینه هیزمی همیشه یکی از المان‌های طراحی و دکوراسیون داخلی پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز بوده است. انواع مختلفی از شومینه وجود دارد که پیش‌تر در مقاله تحت عنوان انواع شومینه به آن پرداخته شده است. در این مطلب قصد داریم که شما را با اجرای شومینه هیزمی آشنا کنیم. شومینه‌های هیزمی در واقع  بر اساس نوع سوخت که چوب باشد طبقه بندی شده است. اگرچه امروزه استفاده از این نوع از شومینه به دلایلی کاهش یافته است اما همچنان هم طرفدارانی دارد.

شومینه هیزمی

زیبایی خاص سوخت چوب و بویی به مراتب دلنشین‌تر این سوختن از مهم‌ترین دلایل گرایش افراد به سمت اجرای شومینه چوبی است. به هر حال نقاط ضعفی همچون هزینه بالای نگهداری به واسطه میزان بالای تولید دود و همچنین گرمایش کمتر در مقایسه با سایر انواع شومینه‌ها، استفاده از آن در سال‌های اخیر کاهش یافته است.

قبل از ساخت و اجرای شومینه هیزمی

به طور کلی همه شومینه‌ها از جمله نوع هیزمی از سه بخش دهانه، آتش‌دان و کوره تشکیل شده‌اند. اجرای شومینه هیزمی لازمه یک سری پیش نیازها دارد که در زیر به طور خلاصه به برخی از آن‌ها اشاره شده است.

  • لوله دودکش شومینه هیزمی باید بزرگ و اندازه‌ای تقریبا برابر با 20 در 30 سانتی‌متر داشته باشد.
  • لوله دودکش باید کاملا عمود بر محل باشد تا خروج دود با مشکل مواجه نشود. به عبارتی در اجرای شومینه هیزمی لوله دودکش را نمی‌توان داخل دیوار قرار داد و باید آن را بیرون از دیوار و داخل فضای خانه تعبیه کرد.

اجرای شومینه هیزمی

  • برای کاستن از حجم شومینه هیزمی حتما سعی کنید آن را در گوشه‌های خانه و کنج دیوار اجرا کنید.
  • در صورت اجرای شومینه هیزمی در وسط دیوار سعی کنید با استفاده از اجرای انواع مختلف سقف کاذب در اطراف شومینه مقداری از حجم آن را بکاهید.
  • برای اجرای دیوار بیرونی به آجر معمولی و دیوار داخلی یا همان قسمت آتش‌دان به آجر نسوز نیاز است.
  • مساحت لازم برای اجرای کف شومینه به طور میانگین برابر با 60 در 80 سانتی‌متر است.
  • برای پرداختن به فضای داخل شومینه هیزمی به ملات نسوز احتیاج پیدا خواهید کرد که با مخلوط کردن 60 درصد سیمان، 20 درصد پودر سنگ و 20 درصد خاک نسوز می‌توان ملاط نسوز تهیه کرد.

ساخت شومینه هیزمی

مراحل اجرای شومینه هیزمی

در مرحله اول اجرای شومینه هیزمی لازم است که طبق اصولی که در بالا به آن‌ها اشاره شد بهترین مکان مناسب برای اجرای شومینه را انتخاب کنیم. بعد از انتخاب محل مناسب باید نسبت به نصب لوله دودکش با اندازه مناسب اقدام کنیم.

بعد از مرحله نصب دودکش باید سنگ‌های پایه شومینه هیزمی را به صورت عمودی بچینیم و فضای پشیت این سنگ‌ها را نیز با آجر پر کنیم. فضای ایجاد شده بین سنگ‌های پایه و لایه آجر را باید با ملات پرکنیم. ناگفته نماند در این مرحله باید محل قرارگیری محفظه گردآوری خاکستر یا همان کشویی خاکستر را نیز مشخص کنید و آن را از سنگ پایه جدا کنید.

آموزش اجرای شومینه هیزمی

در این مرحله از اجرای شومینه هیزمی، بعد از اجرای سنگ پایه و مشخص کردن محل قرارگیری کشویی خاکستر نوبت به ساختن محل جای‌گیری این کشویی می‌رسد. اندازه این کشویی باید به گونه‌ای باید که درآوردن کشویی به راحتی صورت گیرد. این محل باید با استفاده از ملاط سیمانی معمولی و آجر نسوز ساخته شود.

اطراف این کشویی باید با استفاده از ملات کاملا مهر و موم شود و فقط باید قسمت فوقانی آن آزاد و باز نگه داشته شود تا بعدا نسبت به نصب توری فلزی یا همان دریچه اقدام شود. در واقع خاکستر پس از سوختن چوب و جمع شدن در کف شومینه از این توری فلزی عبور می کند و وارد محفظه یا کشویی خاکستر می شود.

در مرحله بعد باید یک لایه سنگی را به صورت افقی روی لایه سنگی عمودی به شکل پله اجرا کرد. بعد از این اقدام، تعدادی آجر را انتخاب کرده و با برش دادن قسمت پشتی یک شکل یو (U) مانند را درون آن‌ها ایجاد کنید. برای بهتر قرارگیری آجر ابتدا آن‌ها را کاملا خیس کنید و در محل مسطح کنار هم قرار دهید. بعد از این مرحله میلگردهای فلزی که از قبل آماده کرده‌اید را در در داخل محل برش داده شده در آجرها جای دهید و سپس آن را با ملات سیمانی نسوز کاملا پرکنید. باید تقریبا 24 ساعت به خشک شدن این ملات و شکل گرفتن قالب زمان داد.

در مرحله بعد باید این قالب را در پشت لبه سنگ افقی قرار داد. تهیه این قالب در واقع نوعی محکم کاری است که نهایتا باعث افزایش قابل توجه آجرهای پایه می‌شود و از شکسته شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند.

در مرحله بعد اجرای شومینه هیزمی نوبت به پرداختن به کف شومینه می‌رسد. کفت شومینه را می‌توانید با استفاده از ملات سیمانی و آجر نسوز بپوشانید. دقت داشته باشید که کف شومینه هیزمی باید تقریبا 10 سانتی‌متر پایین تر از لبه آجرها باشد تا از ریخته شدن خاکستر به بیرون از شومینه جلوگیری به عمل آورد.

بعد از کف چینی باید آجرهای ایستاده را ملات کشی کرد و سپس نسبت به نصب آجرهای نسوز اقدام کرد. این عمل را لایه به لایه به پیش ببرید تا به یک دیوار با ارتفاع تقریبا 60 سانتی‌متری برسید. در باقی‌مانده راه، برای شکل گیری طاق باید دیوار پشت شومینه را لایه به لایه به سمت جلو کار کرد.

پس از اجرای دیوارها نوبت به پیشانی شومینه می‌رسد. در این مرحله هم تعدادی آجر را برش داده و از داخل آن‌ها میلگرد رد کنید تا از مقاومت آجرهای پیشانی اطمینان حاصل شود. در گام آخر هم نوبت به طراحی و سبک شومینه می‌رسد که اجرای آن کاملا به سیقه شما بستگی دارد.

بعد از نصب آجرهای پیشانی می‌توانید فضای داخل کوره را با آجر نسوز و ملات نسوز بسازید. شومینه ساخته شده را می‌توانید در هوای آزاد امتحان کنید تا از مکش و عملکرد درست آن اطمینان حاصل کنید.

جدیدترین مدل های شومیه هیزمی

در ادامه چند مدل از شومینه های هیزمی مدرن و کلاسیک آورده شده است.

جدیدترین مدل های شومیه هیزمی

جدیدترین مدل های شومیه هیزمی

جدیدترین مدل های شومیه هیزمی

جدیدترین مدل های شومیه هیزمی

جدیدترین مدل های شومیه هیزمی

جدیدترین مدل های شومیه هیزمی

جدیدترین مدل های شومیه هیزمی

اجرای شومینه هیزمی را به چه کسی بسپاریم؟

شومینه‌های هیزمی همیشه حس و حال خاصی را به افراد القا می‌کنند و از این رو هم اجرای آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود. اجرای شومینه هیزمی به دانش فنی نیاز دارد و باید آن را به متخصصان بسپارید که تخصص آن‌ها صرفا ساخت شومینه است با گشت و گذاری در اینترنت می‌توانید استادکار خود را پیدا کنید.

ثبت سفارش به متخصصان اجرای انواع شومینه در کارگشا>>>

نویسنده: قادر بیری

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا