مقالات کارگشا

اجرای ایزوگام را به چه کسی بسپاریم؟ معرفی بهترین متخصصان

اجرای ایزوگام از جمله مواردی است که در فصل تابستان با توجه به افزایش ساخت‌وساز و مناسب بودن هوا برای تعمیر یا تعویض ایزوگام پشت بام، شدت می‌گیرد. د ر این مقاله اشاره‌ای بر نحوه اجرای ایزوگام، نکات قبل، بعد و حین اجرای ایزوگام و سپردن این خدمات ساختمانی به افراد و گروه‌های متخصص، داریم. با کارگشا همراه باشید.

اجرای ایزوگام در چه مناطقی از ساختمان ضروری است؟

اجرای ایزوگام به عنوان عایق رطوبتی در بخش‌هایی از آپارتمان که احتمال ایجاد نم و نفوذ رطوبت به بخش‌های دیگر وجود دارد، انجام می‌شود. از این بخش‌های می‌توان از اطراف ظرفشویی، سینک و یخچال در آشپزخانه، سرویس‌های بهداشتی، حمام، جکوزی، استخر و پشت بام اشاره کرد. در قسمت‌های داخلی آپارتمان ایزوگام در مرحله ساخت اجرا می‌شود ولی در پشت بام ایزوگام هم در مرحله ساخت و هم در حین استفاده از ساختمان به منظور ترمیم یا تعویض، اجرای ایزوگام ضرورت دارد.

ثبت درخواست «اجرای انواع ایزوگام» در سامانه کارگشا

وسایل مورد نیاز برای اجرای ایزوگام

از جمله وسایل مورد نیاز که هر ایزوگام کاری برای اجرای ایزوگام به آن احتیاج دارد؛ می‌توان به چراغ شعله پخش کن (تکی یا چند شعله)، کمچه بنایی، ماله بندکشی، تیغ موکت بری فلزی (به منظور برش لایه‌های ایزوگام)، فندک جرقه‌ای، دستکش نسوز برزنتی، کفش چرم ساق بلند و کف صاف، تیغه لاستیکی دسته دار، جارو، کپسول گاز مایع و یا دستگاه‌های مدرن نصب ایزوگام اشاره کرد.

اجرای ایزوگام در چه مناطقی از ساختمان ضروری است؟

مراحل نصب استاندارد ایزوگام

به طور کلی مراحل نصب ایزوگام شامل بازدید، تمیز کاری، زیر سازی، اندازه گیری، خرید ایزوگام و نصب آن را شامل می‌شود که در زیر هر مرحله مفصلاً توضیح داده شده است.

بیشتر بخوانید: نحوه ترمیم ایزوگام ، روش های اصولی و ارزان آن کدام است؟

بازدید از محل

با ثبت سفارش اجرای ایزوگامدر سامانه آنلاین خدمات ساختمانی کارگشاو انتخاب یک گروه یا فرد که در زمینه اجرای ایزوگام متخصص است. قرار بازدید از محل و شناسایی نوع خدمات، تعمیر یا ترمیم، میزان مورد نیاز عایق رطوبتی، اندازه گیری و … انجام می‌شود.

تمیز کاری

بهتر است پیش از اجرای ایزوگام پشت بام، سطح زیر عایق به صورت کامل با آب و جارو شسته شده و خشک شود. اشیا فلزی مانند منابع ذخیره آب، کولر، دیش و… از قبل برداشته و سطح کار کاملاً آزاد و باز باشد.

نصاب ایزوگام ماهر

زیر سازی

زیر سازی مرحله‌ای است که پیش از اجرای ایزوگام در پشت بام، بسیار مهم است؛ زیرا با عدم اجرای زیر سازی ممکن است ایزوگام تازه خراب شود. انواع زیر سازی پشت بام به شیب بندی پشت بام با شیب یک درجه به سمت ناودان، ترمیم ترک‌های احتمالی با موادی مانند ماستیک و سیمان است. ترک‌های بزرگ معمولاً با ماستیک پر می‌شوند و ترک‌های ریز با ملات سیمان پر می‌شوند و پیش از اجرای ایزوگام از خشک شدن ملات سیمان باید اطمینان حاصل شود.

یکی از مراحل زیر سازی پشت بام پیش از اجرای ایزوگام، ماهیچه کشی است. این زیر سازی در واقع اصطلاحاً به پر کردن زاویه‌های 90 درجه گوشه‌های پشت بام گفته می‌شود. دلیل اجرای این نوع زیر سازی این است که ایزوگام نباید با زاویه 90 درجه به دیواره‌ها اجرا شود زیرا احتمال ریزش آن و خراب شدن ایزوگام وجود دارد.

استفاده از قیر یا پرایمر

اگر با تشخیص متخصص اجرای ایزوگام، نیاز به ترمیم ایزوگام وجود داشته باشد و تعویض آن صورت نگیرد و یا اگر برای اولین بار است که پشت بام ایزوگام اجرا می‌شود و ساختمان تازه ساخت است، بهتر است پیش از اجرای ایزوگام و پس از گذراندن مراحل تمیز کاری و زیر سازی، پرایمر یا قیر روی سطح اجرا شود تا نصب ایزوگام با کیفیت بالاتری انجام شود و عایق کاری بهتر صورت گیرد. لازم به یادآوری است که گاهی ایزوگام کیفیت خوبی ندارد و لایه قیر آن نازک و بی کیفیت است در این صورت نیاز است که یک لایه قیر یا پرایمر پیش از اجرای ایزوگام صورت گیرد.

نصاب ایزوگام

اندازه گیری و علامت گذاری

ابعاد ایزوگام در شرکت‌های مختلف متفاوت است ولی اکثر شرکت‌ها رول‌های ایزوگام را در عرض یک متر و طول ده متر رول کرده و روانه بازار می‌کنند. ایزوگام کاران ده سانتی‌متر برای همپوشانی لایه‌ها قرار می‌دهند و به این منظور سطح پشت بام را به عرض 90 سانتی‌متر از هم علامت گذاری می‌کنند. در اطراف ناودان‌ها هم ابعاد 50 در 50 سانتی‌متری را علامت گذاری می‌کنند. همچنین در مناطقی مانند زیر کولر، منبع آب، جای دیش و … را نیز علامت گذاری کرده تا نسبت به اجرای دوبل ایزوگام از هر گونه صدمه در آن بخش پیشگیری کنند.

بیشتر بخوانید: نحوه ایزوگام سرویس بهداشتی چگونه است؟ معرفی بهترین عایق رطوبتی

آماده سازی رول‌های ایزوگام

در این مرحله رول‌ها از بسته بندی خارج می‌شوند و باز شده و نقطه وسط رول را پیدا کرده و از دو طرف به نقطه وسط، رول می‌شود. این عمل پیش از نصب ایزوگام انجام می‌شود و دلیل آن برای راحتی نصب و موازی نصب شدن لایه‌های ایزوگام است.

نصب ایزوگام

در شروع نصب لازم است مشعل‌ها روشن شوند و شعله آن‌ها تنظیم گردد. کار اجرای ایزوگام در ابتدا با نصب قسمت‌های تکه‌ای مانند اجرای تکه‌های پنجاه سانتی‌متری اطراف ناودان‌ها، زیر کولرها، دیش‌ها، منبع‌های آب و … نصب می‌شوند.

سپس به نصب دیگر مناطق پشت با به صورت رولی پرداخته می‌شود. در این مرحله همان‌طور که در قسمت‌های بالاتر نیز به آن اشاره شد. اجرای رول ایزوگام از بخش وسط رول به منظور راحتی در نصب و موازی شدن ردیف‌ها انجام می‌شود. از آنجایی که رول‌ها با حرارت اجرا می‌شوند و قیر و آلومینیوم روی لایه قیر در برابر حرارت تغییر اندازه می‌دهند لذا نصب رول از وسط آن آغاز می‌شود تا اجرای ایزوگام راحت‌تر باشد و کار تمیز در بیاید. با توجه به علامت‌گذاری‌ها، روها ده درصد با هم باید همپوشانی داشته باشد تا عایق کاری به خوبی انجام شود.

نصب ایزوگام

برای نصب ایزوگام مشعل به صورت چپ و راست در عرض رول گرفته می‌شود و لایه قیر زیر ایزوگام ذوب شده و با فشار پای نصاب به سطح پشت بام می‌چسبد. این حرکت به طور یکنواخت در تمام طول رول اجرا می‌شود و رول به طور کامل چسبانده می‌شود سپس در ادامه با هم پوشانی مناسب رول بعدی به رول قبلی نصب شده چسبانده می‌شود.

نکاتی در رابطه با نصب ایزوگام

  • اجرای ایزوگام در زمان بارش برف، تگرگ، طوفان و … نباید انجام شود، بنابراین توجه به هشدارهای هواشناسی پیش از شروع کار ضروری است. به طور کلی بهتر است اجرای ایزوگام پشت بام در فصل تابستان انجام شود.
  • اجرای ایزوگام در دمای زیر ۵ درجه سانتی‌گراد انجام نگیرد؛ زیرا ممکن است شکل گیری لایه‌ها به صورت دقیق و درست صورت نگیرد و موجب کاهش خاصیت الاستیک لایه قیری آن شود.
  • سطحی که ایزوگام روی آن اجرا می‌شود باید تمیز و شسته شده باشد و تمام موانع پیش از اجرا برداشته شده باشند.
  • تمام گوشه‌های پشت بام باید ماهیچه بندی شوند زیرا عایق ایزوگام نباید روی زاویه 90 درجه نصب شود.
  • در اجرای ایزوگام ده درصد همپوشانی رول‌ها با یکدیگر رعایت شود و در صورت تمام شدن رول در وسط کار بهتر است همپوشانی مناسبی با رول بعدی وجود داشته باشد.

نصاب ایزوگام خوب از کجا پیدا کنیم؟

با جستجو عبارت اجرای ایزوگام یا نصاب ایزوگام در قسمت جستجو سامانه خدمات ساختمانی آنلاین کارگشا می‌توانید با بهترین نصابان و کارشناسان اجرای ایزوگام در ارتباط باشید. شرکت کارگشا بستر مناسبی برای ارائه خدمات ساختمانی توسط افراد با تجربه و خبره است. این شرکت از هیچ تلاشی برای ارائه بهترین خدمات به مشتریان خود دریغ نمی‌کند.

روش اجرای عایق های رطوبتی سنتی

روش اجرای عایق های رطوبتی سنتی

نحوه اجرای عایق رطوبتی، جلوگیری از نفوذ آب در معماری سنتی ایران، عایق کاری با کاهگل، معرفی و نحوه اجرای عایق های رطوبتی قیر و گونی و ایزوگام را بخوانید.

کاهگل یکی از قدیمی ترین عایق های رطوبتی بوده که ایرانیان پیشینه وسیعی در استفاده از آن دارند. با کشف نفت و پس از آن پی بردن به توانمندی قیر در عایق نمودن فضاها، عایق بندی بوسیله ترکیب نمودن قیر و گونی رواج پیدا کرد که امروزه نیز از آن استفاده می شود. با پیشرفت بیشتر بشر در این امر، توانست محصولی را تولید نماید بنام ایزوگام که عملیات عایق بندی را ساده تر نمود. در این مقاله نیز توضیحاتی را درباره روش‌های اجرایی کاهگل، قیرگونی و ایزوگام می خوانیم.

عایق های رطوبتی سنتی

عایق کاری، بطور کلی به عملیاتی گفته می شود که جهت جلوگیری از نشت رطوبت صورت میگیرد. این امر می تواند هم برروی دیوار و هم برروی سطوح اجرا گردد. بطور معمول شیوه اجرایی عایق کاری روی کف و دیوار به یک روش و با ایجاد لایه ای ضد آب اجرا می شود.

روش اجرای عایق های رطوبتی سنتی

عایق های رطوبتی سنتی از قدیم با استفاده از کاهگل و پس از گذشت زمان و پیدایش قیر بوسیله ترکیب نمودن قیر و گونی، و با پیشرفت های انجام شده نهایتا با رسیدن به ایزوگام، عایق کاری رطوبتی سطوح صورت می گرفته است. البته در سال های اخیر با استفاده از تکنولوژی روز، عایق کاری رطوبتی توسط انواع پرایمر ها و رنگ ها نیز انجام می شود که در مقالات بعدی می پردازیم.

کاهگل: عایقی جهت جلوگیری از نفوذ آب

کاهگل در حقیقت، ترکیبی از خاک رس، کاه و آب است که بصورت ملاتی خمیری تولید می گردد. جهت ساخت این ملات، ابتدا خاک را با کاه ترکیب می نمایند. میزان کاه مورد استفاده در ملات کاهگل، تقریبا برابر 50 کیلوگرم در هر مترمکعب ملات است. پس از ترکیب نمودن کامل خاک رس و کاه بصورت خشک، آن را بصورت تپه ای کوچک در آورده و سپس میان آن را مانند حوضچه خالی می نمایند. با اضافه کردن آب داخل حوضچه تا حدی که زردی دانه های کاه در آب گل آلود دیده شود ادامه می یابد. پس از آن شروع به مخلوط کردن آن نموده و ملات ساخته شده را تا رسیدن به حالت خمیری کامل زیر پا له می کنند و مالش می دهند. جهت بوجود آوردن عایق بوسیله این ملات، لایه ای به ضخامت 20 الی 30 سانتیمتر روی سطح بصورت کاملا صاف اجرا می کنند. وجود کاه در لابلای ملات گلی، از ایجاد ترک در آن جلوگیری به عمل خواهد آورد. در صورت اجرای صحیح عایق کاری با ملات کاهگل، این پوشش در عین حال که عایق رطوبتی و حرارتی مناسبی خواهد بود، عمر مفید آن نیز کم نیست و هرچند سال یکبار تنها نیاز به ترمیم جزئی خواهد داشت. کاهگلی که برای پوشش بام ها ساخته می شود، کاه کمتری دارد و در عوض به خمیر آن، خاک شنی از شن چاه می افزایند تا در مقابل باران به جای کاه، قشر کاهگل را تقویت نماید و در مورد کاهگلی که برای پوشش دیوار تهیه می شود، کاه بیشتری به مخلوط اضافه می کنند تا متن کاهگل صاف تر شود و نیز ترک بر ندارد. با به کار بردن خاک رس سرخ تری، کاهگل، رنگ سرخی به خود می گیرد و متن آن برای گرفتن نقوشی از گچ آماده می شود.

عایق رطوبتی

عایق رطوبتی قیر و گونی

قیر یکی از فراورده های نفتی است که بدلیل وجود زیاد آن در ایران دارای قیمت نسبتا پایینی است. این ماده نفتی به دلیل خواص شیمیایی و چسبندگی بالا، عایق رطوبتی بسیار مناسبی جهت آب بندی می باشد. قیرها باتوجه به میزان روانی و غلظت دارای انواع مختلفی است که در کارهای ساختمانی از قیرهای دمیده (اکسید شده) با رده های pen یا R استفاده می گردد. این نوع قیرها با اضافه نمودن مواد روغنی سنگین به قیرهای نرم تولید می گردد که معمولا به شکل جامد به محل مورد نظر منتقل شده و پس از روانسازی آن بوسیله حرارت مورد استفاده قرار می گیرد.

عایق رطوبتی ایزوگام

جهت عایق نمودن فضاها بوسیله قیرگونی، پس از پایان مرحله شیب بندی و کف سازی زیرکار و خشک شدن آن، محل مورد نظر را کاملا تمیز می کنند تا هیچ گونه سنگدانه یا خاک روی آن باقی نماند. زیرا وجود آنها می تواند موجب عدم اتصال لایه عایق به سطح گردد. سپس لایه ای از قیر آب شده به کمک حرارت را روی محل مورد نظر کاملا پخش میکنند و یک لایه گونی نخی روی قیر پخش شده می چسبانند. باید توجه داشت، گونی باید نو ، ریز بافت ، کاملاً سالم و بدون آلودگی و چروک باشد و وزن آن در هر مترمربع حدود ۳۸۰ گرم باشد. با اتمام توزیع کامل گونی روی قیر، باید یک لایه دیگر قیر را روی گونی ریخت، تا گونی بصورت کامل به قیر آغشته شود. در صورت نیاز می توان همین مراحل را تکرار نمود تا قیرگونی بصورت دو یا چندلایه اجرا گردد. پس از سرد شدن قیر ریخته شده، عایق کاری پایان یافته محسوب می گردد ولی پیشنهاد می شود جهت محافظت از آن اقداماتی نظیر کشیدن یک لایه ملات ماسه سیمان نازک روی آن صورت پذیرد.

ایزوگام

عایق رطوبتی ایزوگام

ایزوگام را می توان، قیرگونی پیش ساخته نامید. با این توضیح که ایزوگام بصورت لایه ای می باشد که از بالا به ترتیب دارای لایه های محافظ (ساخته شده از مصالح پلی اتیلن، پودرهای معدنی و یا فویل های آلومینیومی)، لایه بافته شده (الیاف شیشه ای، تی شو tissue)، لایه پلی استری به همراه مواد افزودنی و در نهایت لایه زیرین مواد مخصوص ایزوگام (لایه قیری) می باشد. ایزوگام را میتوان به راحتی و تنها با حرارت دادن سطح قیر اندود آن، روی سطح مورد نظر چسباند.

عایق رطوبتی ایزوگام

اولین نکته در هنگام اجرای عایق کاری بوسیله ایزوگام، توجه به نوع ایزوگام مصرفی و کیفیت آن است. ایزوگام درصورت زیاد ماندن در انبار، فاسد خواهد شد، لذا باید به تاریخ انقضاء آن دقت کرد. در صورت استفاده از ایزوگام های بی کیفیت، آب بندی و عایق کاری به درستی انجام نشده و باعث هزینه های مجدد خواهد شد.
قبل از اجرای ایزوگام، سطح زیرین آن باید کاملا تمیز و عاری از عوامل تیز و برنده باشد تا موجب پارگی ایزوگام نشود. در صورت وجود رطوبت و یا هوای سرد حین عایق بندی بوسیله ایزوگام، احتمال جدا شدن آن از سطح و نقص در عایق بندی، وجود خواهد داشت. محل تقاطع کف با دیوارها باید قبل از اجرای ایزوگام به کمک ملات ماسه سیمان، از حالت تیزگوشه خارج شود. زیرا در کنج های 90 درجه احتمال شکستن ایزوگام وجود خواهد داشت.
پس از پایان مراحل اجرای ایزوگام، پیشنهاد می گردد، کفشورها را بصورت موقت ببندید و تا حدود 5 سانتیمتر بالاتر از کف، سطح را پر از آب کنید و بعد از گذشت یک روز، از آب بندی شدن کامل آن اطمینان حاصل نمایید تا پس از پایان نازک کاری مجبور به دوباره کاری و پرداخت هزینه های مجدد در اثر عایق بندی نشوید.

روش اجرای عایق های رطوبتی سنتی

سخن آخر

ایزوگام با توجه به هدفی که از اجرای آن دنبال می‌شود، از اهمیت بالایی در پروژه‌های ساختمان سازی برخوردار است و باید در اجرای آن نهایت دقت را داشت. از طرفی هم نیاز به داشتن فنی بالایی دارد و به ناچار باید آن را به اهل فن واگذار کنیم. سامانه کارگشا در خصوص مواردی زیادی خیال شما را از بابت پیدا کردن بهترین متخصصان این حوزه راحت می‌کند. در اجرای ایزوگام باید مواردی را مدنظر داشت تا به نتیجه مطلوبی دست یافت.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا