آموزش نرم افزار (ترنسیس) TRNSYS به منظور مدل سازی و بهینه سازی مصرف انرژی

 آموزش های مرتبط با این یادداشت:

آموزش نرم افزار ترنسیس (trnsys) (معرفی محیط)

آموزش نرم افزار ترنسیس (trnsys) (شبیه سازی سیکل جذبی)

آموزش نرم افزار ترنسیس (trnsys) (شبیه سازی چرخه دسیکنت)

در دنیای امروز با توجه به مسال اقتصادی مبحث شبیه سازی سیستم ها و پیش بینی عملکرد آن پیش از اجرای طرح به منظور ارزیابی آن دارای اهمیت دو چندانی شده است.

از نکات قابل تامل در شبیه سازی سیستم های تاسیساتی مخصوصا در حالت تولید و مصرف انرژی پیش بینی تغییر شرایط سیستم است زیرا در اغلب موارد شرایط اولیه (شرایط جوی و آب هوایی) گه سیستم در آن تعبیه می شود در طی زمان تغییر می کند. که این امر موجب تغییر پیک مصرف انرژِی در طی زمان های مختلف است که در نظر گرفتن این تغییرات (بشینه و کمینه مصرف انرژِی) در امر بهینه سازی مصرف انرژی بسیار حائز اهمیت است.

ترنسیس یک نرم افزار با محیط گرافیکی بسیار منعطف به منظور شبیه سازی حالت گذرای سیستم ها است.

در حالی که بیشتر شبیه سازی ها و نرم افزار های مربوط به آن متمرکز بر ارزیابی کارایی ترمودینامیکی و الکتریکی انرژی سیتم ها است اما از ترنسیس می توان به همان میزان و با همان دقت برای مدل سازی سایر سیستم های پویا استفاده نمود. مانند جریان های گذرا و فرآیند های بیولوژیکی.

نمونه شبیه سازی یک سیستم در محیط نرم افزار

نرم افزار ترنسیس از دو بخش مهم تشکیل شده است. قسمت اول یک موتور (هسته نرم افزار نیز نامیده می شود) که به خواندن و پردازش داده ها، حل مسائل با روش تکرار عددی، تعیین همگرایی سیستم و رسم نمودار متغییر های سیستم می پردازد. همچنین این موتور مجهز به پارامترهایی است که به وسیله آن می توان به مشخص کردن خواص ترمودینامیکی، ماتریس های معکوس،  انجام برگشت پذیری خطی و برسی فایل های داده های خارجی پرداخت.

قسمت دوم و بسیار مهم نرم افزار کتابخانه بسیار گسترده و متنوع نرم افزار از اجزا است که به وسیله هر کدام از آن ها می توان قسمتی از سیستم را مدل کرد. یک کتابخانه استاندارد از نرم افزار تقریبا شامل 150 مدل از  اجزا مختلف مکانیکی و الکتریکی می باشد؛ شامل پمپ ها به منظور استفاده در ساختمان های چند منظوره، سیستم های آنالیز آب و هوایی به نظور برآورد های اقتصادی و تجهیزات پایه تهویه مطبوع ….

مدل ها در واقع راهی هستند تا کاربر بتواند اجزا را برای استفاده خود اصلاح کند یا مجددا آن را برای استفاده مخصوص خود بنویسد. شاید بتوان گفت از مهم ترین قابلیت های این نرم افزار وجود این نکته است که برای مهندسین و طراحان امکان این را فراهم کرده که هر دستگاه یا مدلی که با توجه به شرایط پروژه به آن نیاز دارند از طریق کد نویسی با زبان های مرسوم خود برای نرم افزار تعریف کرده و از آن استفاده کنند در واقع این امر امکان تهیه نوار ابزار منحصر به فرد برای هر طراح را باتوجه به نیاز های او فراهم می کند.

نمونه خروجی تحلیل یک سیستم در نرم افزار ترنسیس

وبسایت TRNSYS

مطالب مرتبط:

مقایسه مبحث 19 و دستورالعمل LEED (بخش اول)

مبحث 19 (راهی برای نجات؟)

معرفی دستورالعمل LEED و اهداف آن

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا