مقالات کارگشا

آشنایی با سیستم های تهویه آشپزخانه

انواع هود ها:

انواع وگروه های مختلفی از هود ها وجود دارد و انتخاب هود تابع عوامل متعددی است. هودها بر مبنای این که برای انتقال بخارهای چرب طراحی شده یا نشده باشند گروه بندی می شوند. هودهای نوع 1 برای انتقال دود و بخارهای چرب و هودهای نوع 2 برای سایر کاربردها استفاده می شود. هودهای نوع1 را می توان به جای هودهای نوع 2 نیز بکار برد ولی خلاف آن مجاز نیست. در عین حال، مشخصه های سیستم تخلیه و هود با توجه به مشخصات تجهیزات پخت که زیر هود قرار می گیرند تعیین می شوند.

هودهای نوع 1 دارای فیلترهای چربی گیر (greas filter). صفحات منحرف کننده (baffles) با جداکننده (extractor) برای جداسازی بخارهای چرب و تجهیزات اطفاء حریق هستند. این نوع هودها برای تجهیزات رستورانی از قبیل اجاق گاز، ماهی تابه، گریدل (griddle) و کباب پز که تولید دود و بخارهای چرب می کنند استفاده می شوند.

هودهای نوع 2، هودهای عمومی هستند و برای جمع آوری و تخلیه بخار آب، سایر بخارها، حرارت و بو در هنگامی که در آنها چربی وجود ندارد استفاده می شوند. این هودها می توانند دارای فیلترهای چربی گیر (greas filter) یا صفحات منحرف کننده و سیستم اطفاء حریق باشند یا نباشند. هودهای نوع 2 عموما برای ماشین های لباسشویی و تجهیزاتی که تولید بخار آب می کنند استفاده می شوند.

هود های نوع 1- جدا ساز نوع چربی:

اصول کار اکثر وسایل چربی گیر (greas removal device) که در هودهای نوع 1 استفاده میشوند یکسان هستند. هوای تخلیه از درون گروهی از صفحات منحرف کننده می گذرد. هنگام عبور هوای تخلیه از اطراف این صفحات، مقداری نیروی گریز از مرکز ایجاد و چربی از هوا جدا می شود. فیلترهای سیمی مشبک (mesh filters) نمی توانند نیازهای UL 1046 standard را برآورده کنند و بنابراین نباید به عنوان فیلترهای اصلی برای بخارهای چرب استفاده شوند. معمولا تجهیزات تخلیه هوای چرب به صورت زیر گروه بندی می شوند.

فیلترهای دارای صفحات منحرف کننده (baffle filter). این فیلترها از تعدادی صفحه منحرف کننده عمودی ساخته می شوند. این صفحات باعث می شوند چربی ها جدا و به مخزن برگردند. معمولا هر هود دارای دو یا چند عدد از این فیلترهاست. این فیلترها عموما از جنس آلومینیوم، فولاد و یا فولاد زنگ نزن هستند و در اندازه های مختلف ساخته می شوند. تمیزکاری این فیلترها توسط ماشین ظرفشویی و یا با خیساندن و آبکشی آنها انجام می گردد.

جدا کننده قابل برداشت (removable extractor). این جداکننده ها عموما از جنس فولاد زنگ نزن هستند و دارای تعدادی صفحة منحرف کننده افقی هستند که چربی را جدا و به درون مخزن تخلیه می کنند. شستشوی این جداکننده ها مشابه فیلترهای دارای صفحات منحرف کننده است.

جدا کننده ثابت (stationary extractor). این جداکننده ها (که هودهای قابل شستشو با آب نیز نامیده می شوند) عموما از فولاد زنگ نزن ساخته می شوند و دارای تعدادی صفحه منحرف کننده افقی هستند که در سرتاسر طول هود ادامه دارند. جداکننده های ثابت دارای یک یا چند مانیفولد (manifold) و نازل های پاشش (spray nozzles) هستند که در اثر عمل کردن آن ها، جداکننده چرب با پاشش آب گرم و مواد پاک کننده شسته می شود و چربی های جمع شده از جداکننده جدا و دفع می گردد. عمل شستشو عموما در پایان روز و پس از خاموش شدن بادزن ها (fans) و تجهیزات پخت انجام می شود. مدت زمان شستشوی آنها با توجه به کارخانه سازنده هود، نوع پخت، ساعات کار کرد، و درجه حرارت و فشار آب تعیین میگردد و بین ۵ تا ۱۰ دقیقه است. اکثر سازندگان هودهای قابل شستشو، درجه حرارت آب را 130 تا 180 درجه فارنهایت و فشار آن را 30 تا psi80 توصیه می کنند. مقدار متوسط آب مصرفی حدود 0.5 تا gpm1.5 به ازاء هر فوت طول هود  است. برخی از سازندگان استفاده مداوم از پاشش آب سرد را به عنوان یک گزینه مطرح می کنند. آب سرد که به طور پیوسته در هنگام پخت پاشیده می شود ممکن است مجددا جمع آوری و گردش یابد. مصرف آب سرد عمومأ 1gph به ازاء هر فوت طول هود است. مزیت پاشش آب سرد این است که به دلیل بهبود عمل جداسازی و دفع چربی، فرآیند تمیزکردن نیز بهتر انجام خواهد شد.

منابع :

کارگشا، سامانه جامع صنعت ساختمان

کتاب تاسیسات ساختمانی مهندس کاشانی حصار

مطالب مرتبط:

آشنایی با سیستم شوتینگ زباله + دیتایل اجرایی

سیستم ها و روش های تصفیه آب استخر

محافظت تاسیسات گرمایش و سرمایش ساختمان در برابر زلزله

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا