مقالات کارگشا

آشنایی با دستگاهای تصفیه هوا و انواع آن ها

چرا باید از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنیم:

هر ساله میلیون ها نفر در جهان بر اثر تنفس هوای آلوده دچار مرگ زود رس می شوند، سهم شهر های بزرگ و صنعتی در این امر بسیار زیاد می باشد از این رو امروزه تصفیه هوا و تهیه هوای سالم مخصوصا برای ساکنین شهرهای صنعتی به یک چالش جدی و مهم تبدیل شده است.

در ادامه به اهمیت ضرورت این مسئله و ارائه توضیحاتی جامع راجع به دستگاه های تصفیه هوای خانگی و اداری می پردازیم.

طبق آمار های منتشر شده از سوی نهاد های بین المللی با توجه به وضعیت هوای شهرهای مهم، ایران در رتبه بنده شاخص کیفیت هوا از بین 133 کشور دنیا دارای رتبه 117 می باشد که همین آمار نشان دهنده وضع بد هوای تنفسی در ایران می باشد از این رو اهمیت نقش دستگاه های تصفیه هوا به خصوص در مکان های بسته دو چندان می شود.

وظیفه این دستگاه به طور کلی جذب ذرات معلق هوا و حذف یون های موجود آلوده کننده است و تصور تولید هوای تازه توسط دستگاه یک باور اشتباه در بین مردم می باشد.

انواع دستگاه تصفیه هوا:

فارغ از پارامتر های ظرفیت و ابعاد این دستگاه شامل انواع خانگی، صنعتی و پزشکی می باشد که با توجه به محیط کاربری انتخاب می شود همچنین در صورت نیاز جهت مشاوره برای انتخاب دستگاه مناسب با محیط می توانید با کارشناسان ما در سامانه کارگشا مشاوره نمایید.

در این دستگاه با انجام دو فرآیند فیلتر کردن ذرات معلق و ضدعفونی کردن، هوای محیط تصفیه می شود به این صورت که در ابتدا با عبور هوا از فیلتر های مختلف و متخلخل ذرات معلق موجود در هوا جذب می شوند سپس توسط اشعه ماوراء بنفش و یا با استفاده از لامپ های uv به ضد عفونی کردن هوای جاری در دستگاه می پردازد.

این دستگاه دارای انواع مختلفی است که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

• دستگاه هوا رومیزی :
این دستگاه به علت ابعاد کوچک و زیبایی توسط برند های متنوعی تولید می شود و به راحتی می توان آن را در هر نقطه از منزل و یا محل کار قرار داد.

• دستگاه تصفیه هوای ایستاده:
این دستگاه نسبت به سایر دستگاه های تصفیه هوا دارای ابعاد بزرگتر و ظرفیت بیشتر می باشد از این رواز این دستگاه می توان در مکان های بزرگنر مانند مراکز پزشکی نیز استفاده نمود.

• دستگاه تصفیه هوای همراه:
این دستگاه به علت اندازه و ابعاد کوچکه داردبه راحتی می تواند دور گردن شما آویخته شود و هوای سالم و تصفیه شده را به خصوص در روز های آلوده در بیرون منزل برای شما فراهم کند.

• دستگاه تصفیه هوای اتوموبیل:
با توجه به آلودگی بیشتر در سطح خیابان بسیاری از افراد ترجیح می دهند تا در هنگام حضور در اتوموبیل از هوای تصفیه شده استفاده کنند از این رو این مدل دستگاه تصفیه که به راحتی با باطری و یا فندک ماشین راه اندازی می شود را پیشنهاد می کنیم.

انواع فیلترهای موجود در دستگاهای تصفیه هوای خانگی:

• پیش فیلتر:
پیش فیلتر در واقع فیلتر ابتدایی دستگاه می باشد که علاوه بر جذب ذرات درشت تر قابلیت شست و شو را نیز دارا می باشد.

• فیلتر پلاسما:
این فیلتر به منظور جذب ذرات دارای الکتریسته ساکن استفاده می شود.

• فیلتر کربن:
فیلتر کربن فعال یا اکتیو به منظور جذب انواع گاز های سمی، بوی سیگار، بوی مواد شیمیایی و … استفاده می شود. کربن دارای توانایی واکنش سریع با اکسیژن می باشد از این رو کربن به دست آماده پس از واکنش با اکسیژن را کربن فعال می نامند. از دیگر مزیت های دیگر این فیلتر سازگاری خوب کربن با محیط زیست می باشد.

• فیلتر همپا:
 این فیلتر به منظور توان بالای آن در گرفتن و جذب ذرات معلق استفاده می شود که باعث پاکی و شفافیت هوا می گردد. میزان بازده و عملکرد این فیلتر بسیار به ضخامت و قطر فایبر های تشکیل دهنده آن بستگی دارد.

• لامپ مولد اشعه ماوراء بنفش:
لامپ های uv با تابش اشعه ماوراء بنفش به از بین بردن میکرو ارگانیسم های موجود در هوا می پردازند که این امر موجب ضد عفونی کردن هوای جاری تا حد قابل قبولی می باشد.

• فیلتر هگا:
فیلتر دی اکسید تیتانیوم که در دستگاه تصفیه هوا از ماده نیمه رسانای دی اکسید تیتانیوم تشکیل شده است همرا با لامپ های uv از بهترین سیستم های ضد عفونی کننده و جاذب آلاینده های گازی شکل و شیمیایی می باشند.

• محل نصب این دستگاه ها به طور معمول باید دور از آشپزخانه، سرویس های بهداشتی و فن اگزاست باشد.

از نکات بسیار مهم در میزان بازده و بهره وری این دستگاه ها تعویض فیلتر دستگاه در زمان های مناسب می باشد.

از این رو پیشنهاد می شود فیلتر دستگاه در ماه آذر که هوا روبه سرد شدن می ورد و با ریزش برگ درختان همراه است و دیگر تصفیه هوا توسط درختان صورت نمی گیرد و از طرفی در این ایام با پدبده وارونگی هوا مواجه می شویم، تعویض شود البته لازم به ذکر است این دستگاه ها تاثیری در سرمایش و گرمایش محیط ندارند.

منابع :

کارگشا، سامانه جامع صنعت ساختمان

www.damatajhiz.com

مطالب مرتبط:

آشنایی با سیستم شوتینگ زباله + دیتایل اجرایی

سیستم ها و روش های تصفیه آب استخر

محافظت تاسیسات گرمایش و سرمایش ساختمان در برابر زلزله

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا