مقالات کارگشا

چمن مصنوعی چیست و کاشت آن چگونه است؟ مزایا و معایب آن

شاید چمن مصنوعی در نظر بسیاری نتواند جای چمن طبیعی را بگیرد ولی مزایایی مانند عدم نیاز به نگهداری مانند کود دهی، آبیاری، رفع آفات و نمای زیبای چمن مصنوعی در همه فصول، راحتی در اجرا، جابجایی آسان و تمیزکاری بهتر و راحت‌تر آن نسبت به چمن طبیعی بسیاری را به استفاده از آن در فضاهای باز و بسته مشتاق کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره چمن مصنوعی، چگونگی ساخت، نصب و نکات نگهداری از آن در ادامه با کارگشا همراه باشید.

چمن مصنوعی چگونه ساخته می‌شود؟

درگذشته برای تهیه چمن مصنوعی مواد پلیمری را از کارخانه‌های پتروشیمی خریداری کرده و آن را به صورت ورق‌هایی به نام فیبریلیت در می‌آوردند، سپس این ورق‌ها را به رشته تبدیل کرده و رشته‌ها را روی سطوح پلی ارتان چسبانده و چمن مصنوعی تولید می‌کردند.

چمن مصنوعی چگونه ساخته می شود؟

امروزه ساخت چمن مصنوعی با گذشته متفاوت است. کارخانه‌های پیشرفته فعال در زمینه تولید چمن مصنوعی مواد اولیه پلی ارتان و نایلون را از کارخانه‌های پتروشیمی خریداری می‌کنند و آن‌ها را به الیاف تبدیل کرده و می‌ریسند. این نخ‌ها به ‌ مونوفیلامنت شهرت دارند، سپس نخ‌ها را مانند موکت به یک صفحه از جنس پلی ارتان می‌دوزند و سپس پشت موکت چمن مصنوعی را با مایعی بر پایه رزین می‌پوشانند و پس از خشک شدن لوله کرده و بسته بندی کرده و به بازار عرضه می‌کنند.

انواع چمن مصنوعی

انواع چمن مصنوعی

چمن مصنوعی انواع مختلف دارد و از نظر کیفیت، کاربری، طول رشته و بسیاری ویژگی‌های دیگر دسته بندی می‌شوند. در ادامه چمن‌های مصنوعی در ایران را از نظر کاربری و طول رشته معرفی کرده‌ایم.

انواع چمن مصنوعی از نظر کاربری

چمن مصنوعی تزیینی

چمن مصنوعی تزیینی در واقع چمنی است که از آن در مکان‌هایی مانند حیاط، بالکن، روف گاردن، تالار، باغچه، باغ، فضای سبز محیط‌های روباز که به اصطلاح پاخور کمی استفاده می‌شود. این چمن‌ها به دلیل استفاده کمتر دارای ماندگاری پایین‌تری نسبت به چمن مصنوعی ورزشی هستند و به تبع آن قیمت پایین‌تری نیز دارند.

چمن مصنوعی تزیینی

چمن مصنوعی ورزشی

چمن مصنوعی ورزشی نیز چمنی است که از آن برای پوشش محل‌های ورزشی و زمین‌های بازی استفاده می‌شود و پاخور زیادی دارد. این چمن‌ها دارای استانداردهای صادر شده از سوی فدراسیون‌های ورزشی جهت انجام بازی‌ها و مسابقات ورزشی است. ماندگاری این چمن‌ها بسیار بیشتر از چمن‌های تزیینی است.

انواع چمن مصنوعی از نظر طول رشته‌ها

چمن‌های مصنوعی از نظر طول رشته به سه دسته چمن مصنوعی بلند، متوسط و کوتاه تقسیم می‌شوند.

  • بلند
  • متوسط
  • کوتاه

چمن‌های مصنوعی بلند برای زمین‌های ورزشی و بازی مناسب‌اند و معمولاً از سوی فدراسیون‌های ورزشی مورد تائید قرار گرفته‌اند. چمن‌های مصنوعی متوسط نیز برای مصارفی مانند پوشش زمین‌های باغ و باغچه، بالکن، تراس، روف گاردن و … گزینه خوبی بوده و چمن‌های کوتاه برای مصارف فضای داخلی مانند راه پله، پاسیو، گلخانه و اجرای کفپوش سنگ و چمن یا چوب و چمن مناسب هستند.

انواع چمن مصنوعی

نصب چمن مصنوعی

برای نصب چمن مصنوعی لازم است، اقدام به اجرای زیرسازی، برش چمن مصنوعی و چسباندن کرد که در ادامه مراحل آن ر به صورت مفصل توضیح داده شده است.

مرحله اول؛ نحوه اجرای زیرسازی چمن مصنوعی

زیر سازی چمن مصنوعی در واقع مرحله‌ای است که به سطح زیر کاری چمن مصنوعی بستگی دارد. اگر زمین زیر چمن مصنوعی خاک باغچه، آسفالت، موزاییک و ایزوگام باشد، متفاوت انجام خواهد شد. زیرسازی برای نصب چمن مصنوعی برای زمین‌های بازی و استادیوم‌های ورزشی نیز باید طبق استانداردهای انجام شده توسط فدراسیون‌های ورزشی انجام شود.

نصب چمن مصنوعی

زیر سازی بر روی سطوح نفوذ پذیر مانند خاک باغچه

  • حذف فیزیکی پوشش گیاهی موجود در محل و در مواردی که پوشش گیاهی مقاوم در محل داشته باشیم از علف کش‌ها هم استفاده می‌شود.
  • مسطح، هموار کردن و کوبیدن سطح خاک
  • اجرای یک لایه هموار ماسه ریز دانه و کوبیدن و فشرده کردن آن، این مرحله باید همراه با آبپاشی سطح باشد تا یک سطح سخت برای اجرای چمن مصنوعی باشد.
  • پهن کردن ژئوتکستایل (ژئونت کامپوزیت) و سپس اجرای چمن مصنوعی

روش زیر سازی در سطوح نرم و نفوذ پذیر به شیوه ساخت سطح سخت

  • حذف فیزیکی یا شیمیایی پوشش گیاهی و بافت ریشه
  • کوبیدن و هموار کردن خاک به وسیله غلطک ویبره‌دار
  • اضافه کردن ۲ لایه شن و ماسه و خاک رس به صورت طبقاتی و کوبیدن آن
  • پخش کردن ملات سیمان معمولی و یا بتون مِگر بر روی سطح و اجرای شیب بندی مناسب و استاندارد به سمت کفشور یا نقاط خروج آب

زیرسازی چمن به روش سطح نفوذ پذیر

این شیوه از زیرسازی معمولاً در زمین‌های ورزشی و مناطق پرباران اجرا می‌شود و روشی است که از سوی فدراسیون‌های ورزشی مورد تائید است. این روش، با استفاده از متریال نفوذپذیر مانند خاک طبیعی، شن، ریگ و قلوه سنگ انجام می‌گیرد و به آن (Unbound) گفته می‌شود.

زیر سازی سطوح سخت

اصولاً سطوح سخت را به عنوان بهترین زیر سازی برای اجرای چمن مصنوعی معرفی می‌شود و در زیرسازی تلاش می‌شود تا به سطحی سخت برای اجرای چمن مصنوعی رسید.

سطح سخت مثل سیمان، سنگ و … نیازی به زیر سازی ندارد مگر در مواقعی که نیازی به اجرای سطحی برای شیب بندی باشد.

ناگفته نماند که چسبی که چمن مصنوعی با آن چسبانده می‌شود حلال ایزوگام، آسفالت و قیر است بنابراین برای اجرای چمن مصنوعی روی این سطح نیاز به زیرسازی مناسبی (اجرای لایه ژئوتکستایل) برای جلوگیری از تماس چسب با سطح است.

مرحله دوم؛ اندازه گیری و برش چمن مصنوعی

ابتدا رول‌های چمن مصنوعی را باز کرده و آن‌ها را روی زمین پهن می‌کنیم. قواره‌های پهن شده چمن مصنوعی را با دیواره‌های محل مورد نظر و لبه‌های کار تراز کرده و الگوی برش را مشخص می‌کنیم.

اندازه گیری و برش چمن مصنوعی

توجه داشته باشید که قواره‌ها به یک جهت پهن شود تا خواب متفاوت چمن مصنوعی به صورت تیره و روشن دیده نشود.

پس از پهن کردن قواره‌ها و تراز کردن آن‌ها، نوبت به نوار زائد مشکی رنگ دور چمن می‌رسد. سپس با استفاده از کاتر چمن را طبق الگویی که تهیه کرده‌اید برش بزنید.

ناگفته نماند که به دلیل سخت بودن فیکس کردن چمنم مصنوعی در محل لازم است کمی اندازه‌ها را بزرگ‌تر از الگو برش زده و در مرحله چسباندن اقدام به فیکس کردن کنید.

توجه داشته باشید که حرکت تیغ کاتر از بین الیاف چمن عبور کنند تا به ساختار اصلی الیاف آسیبی نرسد.

مرحله سوم؛ چسباندن چمن روی زیرکار

برای نصب چمن مصنوعی قواره‌های چمن مصنوعی را به آرامی تا نیمه آن پشت و رو می‌کنیم و پس از آن با قلم مو بکینگ (لایه زیرین) مشکی رنگ چمن و زمین محل قرار گیری آن قواره چمن مصنوعی را آغشته به چسب کنید.

پس از کمی خشک شدن چسب (در حدود ۱۵ دقیقه) قواره چمن مصنوعی را به حالت اول پهن کرده و با وارد آوردن فشار لبه‌های برش خورده چمن را با لبه‌های کار مماس کنید. نیمه دیگر قواره چمن مصنوعی را به نیز ترتیب با چسب به زمین فیکس کنید.

در هنگام جمع و پهن کردن چمن باید مراقب باشیم که قواره‌ها جابجا نشوند که تنظیم کردن مجدد آن کاری زمان برتر خواهد بود.

فیکس کردن و برش‌های نهایی پس از چسباندن کامل قواره‌ها لبه‌های را به یکدیگر می‌رسانیم تا اضافه‌های چمن مصنوعی مشخص شود و پس از آن با تیغ برش کار را جدا می‌کنیم.

به یاد داشته باشید که تیغ برش را به حالت عمود نگه دارید تا سهواً قواره اصلی برش داده نشود.

مرحله چهارم؛ افزودن مواد پُرکننده

مواد پر کننده چمن مصنوعی معمولاً شن سیلیس و پودر زئولیت در میان الیاف است که اجرای آن اختیاری است و با در نظر گرفتن شرایط محیطی، نوع کاربری و نیاز کارفرما انجام می‌شود.

برای انواع چمن مصنوعی تزیینی، مقدار ۵ تا ۱۰ کیلوگرم در هر مترمربع (بسته به ارتفاع الیاف و تراکم بافت) شن سیلیس با قُطر دانه بندی 0/۵ تا ۲ میلی‌متر بر روی چمن مصنوعی ریخته شود.

شن سیلیس یا پودر زئولیت را توسط جاروی دستی یا فرچه ماشینی در سطح چمن مصنوعی به‌گونه‌ای پخش کنید که در همه نقاط زمین، ضخامت و مقدار یکسان داشته باشد.

کاربرد شن سیلیس و پودر زئولیت

پُر کردن فضای خالی میان رشته‌ها با شن سیلیس یا پودر زئولیت باعث ایستایی الیاف چمن مصنوعی شده و از تغییر شکل و فشرده شدن چمن مصنوعی جلوگیری می‌کند.

ازآنجایی‌که شن سیلیس بافتی شبیه خاک دارد باعث می‌شود ظاهر چمن مصنوعی طبیعی‌تر دیده شود.

شن سیلیس پوششی ثابت و مقاوم بر روی لایه پشتیبان زیر الیاف چمن مصنوعی ایجاد کرده و از پارگی و پوسیدگی آن جلوگیری می‌کند.

شن سیلیس با وزن زیادی (چگالی ۲.۶ گرم/سانتیمتر مکعب) که دارد، باعث ثبات چمن مصنوعی شده و از جابه‌جایی و حرکت آن جلوگیری می‌کند.

شن سیلیس و پودر زئولیت به دلیل رنگ روشنی که دارد، بخشی از انرژی گرمایی نور خورشید را بازتاب کرده و مقداری را هم از طریق همرفت به هوا منتقل می‌کند که سبب کاهش دمای چمن مصنوعی می‌شود.

برای جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع در چمن مصنوعی از پودر معدنی یا سنتزی به نام زئولیت استفاده می‌شود. همچنین جذب و نگهداری آب به میزان زیاد، از ویژگی‌های ذاتی این ماده معدنی است.

سخن آخر

اگر به دنبال یافتن شرکت معتبر در زمینه فروش و اجرای چمن مصنوعی هستید به کارگشا مراجعه کنید. شرکت کارگشا همواره به دنبال جلب رضایت مشتریان و مخاطبان خود با معرفی ارائه دهندگان برتر خدمات ساختمانی است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا