مقالات کارگشا

معرفی انواع کاغذ دیواری همراه با بررسی مزایا و معایب + قیمت

استفاده از انواع کاغذ دیواری یکی از راه‌های بازسازی و نوسازی خانه به حساب می‌آید. انتخاب نوع کاغذ دیواری به بودجه، ویژگی‌های کاغذ دیواری‌ها، کاربری آن در فضای مورد نظر و سلیقه افراد بستگی دارد. در این مقاله از کارگشا به معرفی انواع کاغذ دیواری پرداخته شده است تا مخاطبان بتوانند مناسب‌ترین گزینه را برای پوشش دیوارهای فضای خود انتخاب کنند؛ در ادامه با ما همراه باشید.

انواع کاغذ دیواری از نظر فرایند تهیه

دسته بندی‌های مختلفی برای انواع کاغذ دیواری وجود دارد که دسته بندی آن‌ها بر اساس فرایند تولید، جنس، سبک و طرح بهترین شیوه برای معرفی آن‌ها است. در ادامه به معرفی کاغذ دیواری‌ها بر اساس فرایند تولید پرداخته‌ایم.

کاغذ دیواری بافته نشده

این طور نیست که کاغذ دیواری‌ها به دو گروه کلی بافته شده و بافته نشده تقسیم شوند ولی گروهی از کاغذ دیواری‌ها وجود دارند که از الیاف ساخته شده‌اند و الیاف با گره یا تار و پود به هم متصل نشده‌اند؛ در واقع چسب و مواد پلیمری هستند که این الیاف را در کنار هم نگه داشته‌اند به همین دلیل به این نوع کاغذ دیواری‌ها، کاغذ دیواری‌های بافته نشده (nonwoven) یا غیر بافته شده می‌گویند.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کاغذ دیواری : چه طرح و رنگی مناسب خانه شماست؟!

مخلوط الیاف فیبر سلولوزی بلند و الیاف نساجی در دستگاه کاغذ تولید می‌شوند، سپس شبکه به وجود آمده به وسیله مواد آکرلیک تقویت شده و به کمک رنگ‌دانه‌ها یک نوع تار ایجاد می‌کنند. افزودنی‌های دیگری هم جهت ایجاد رطوبت، استحکام و قدرت جذب برای تولید این نوع کاغذ دیواری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نصب کاغذ دیواری‌های بافته نشده بسیار راحت است و در کمترین زمان نسبت به دیگر انواع کاغذ دیواری انجام می‌شود. به این صورت که نصاب دیگر به دوباره چسب زدن کاغذ و منتظر ماندن برای تکه بعدی حین نصب نیازی ندارد.

یک ویژگی مهم کاغذ دیواری‌های بافته نشده این است که قابلیت استفاده مجدد دارند؛ زیرا حالت خود را به خاطر مواد چسبنده‌ای که در پشت کاغذ هست از دست نمی‌دهند، مواقعی که نیاز به برداشتن کاغذ دیواری به منظور انجام برخی امور مانند تعمیر سیستم تأسیسات و برق که پشت کاغذ در دیوار تعبیه شده‌اند است، می‌توان کاغذ را از دیوار جدا کرده و مجدداً نصب کرد.

انواع کاغذ دیواری از نظر جنس

انواع کاغذ دیواری از نظر جنس

دسته بندی جزئی تری از کاغذ دیواری ها بر اساس جنس صورت گرفته است. در ادامه به معرفی انواع کاغذ دیواری از نظر جنس پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: بهترین برند کاغذ دیواری خارجی موجود در بازار ایران

کاغذ دیواری‌های فایبرگلاس

فایبرگلاس از دو واژه فایبر و گلاس به معنی الیاف و شیشه تشکیل شده است و به این معنی است که شیشه را به صورت رشته‌های نازک الیاف درآورده و می‌بافند. فایبرگلاس در بسیاری از بخش‌های ساخت ساختمان مشارکت دارد.

کاغذ دیواری فایبرگلاس در واقع از موادی مانند کوارتز (شیشه)، جوش شیرین، آهک و دولومیت تشکیل شده است. طبیعی و غیر سمی بودن مواد تشکیل دهنده فایبرگلاس باعث سازگار بودن کاغذ دیواری‌های فایبرگلاس با طبیعت شده است.

همچنین کاغذ دیواری‌های فایبرگلاس در مقابل آتش مقاومت دارند و حتی می‌توان روی آن‌ها رنگ‌آمیزی کرد. مقاومت زیاد به پرتوهای خورشید، وزن کم و پوشانندگی عالی از ویژگی‌های بارز کاغذ دیواری‌های فایبرگلاسی است.

کاغذ دیواری های فایبرگلاس

کاغذ دیواری وینیل

کاغذ دیواری پی‌وی‌سی یا وینیل هر دو معرف یک نوع کاغذ دیواری هستند. در واقع پی‌وی‌سی مخفف عبارت پلی وینیل کلراید (Polyvinyl chloride) است. وینیل یا پی‌وی‌سی می‌تواند خود کاغذ دیواری را تشکیل دهد و یا می‌تواند تنها روکش آن را تشکیل دهد.

بیشتر بخوانید: انواع دیوارپوش ارزان قیمت، معرفی دیوارپوش های باکیفیت موجود در بازار ایران

کاغذ دیواری‌های وینیل به دلیل مقاومت بالا در برابر رطوبت مناسب فضاهایی مانند سرویس‌های بهداشتی، حمام و آشپزخانه‌ها هستند. به‌طورکلی کاغذ دیواری‌های ونیل به چهار دسته اصلی زیر تقسیم می‌شوند.

وینیل سخت یا جامد

این کاغذ دیواری شامل یک نوار وینیلی است که بر روی لایه پارچه‌ای یا کاغذی با فشار، حرارت و چسب چسبانده شده است. این نوع کاغذ دیواری‌ها عموماً بسیار مقاوم هستند و برای مشتریانی که به دنبال کاغذ صد در صد قابل شستشو، ضد لک و مقاوم می‌گردند مناسب هستند.

وینیل سخت یا جامد

کاغذی

این کاغذ دیواری به انواع کاغذ دیواری‌هایی که پایه کاغذی دارند و سطح طرح دار بر روی آن‌ها چاپ می‌شود، اشاره دارد. مقاومت این دسته از کاغذ دیواری‌های وینیل در برابر رطوبت از همه کمتر است ولی مقاومت آن‌ها در برابر لکه، خش و پارگی نسبت به کاغذ دیواری‌های کاغذی معمولی بسیار بالاتر است.

کاغذهای وینیلی بافته نشده

کاغذ دیواری بافته نشده همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره شده بافته نشده است و الیاف آن توسط مواد آکریلیکی به هم محکم شده‌اند. اگر الیاف کاغذ دیواری‌های بافته نشده از وینیل باشد به آن‌ها کاغذ دیواری وینیلی بافته نشده گفته می‌شود. این نوع کاغذ دیواری در برابر آب بسیار مقاوم و غیرقابل نفوذ هستند، عمدتاً از این کاغذ می‌توان در حمام و آشپزخانه استفاده نمود.

کاغذ دیواری وینیل با روکش پارچه‌ای

گروهی از کاغذهای دیواری وینیل هم هستند که از یک لایه وینیل یا آکریلیک به عنوان لایه پایه ساخته شده‌اند و سپس لایه طرح دار رویی آن از پارچه است. این کاغذ دیواری‌ها عموماً سبک‌تر هستند و برای استفاده در فضاهایی مانند نشیمن که رطوبت کمتری دارند مناسب‌اند.

انواع کاغذ دیواری از نظر طرح و سبک

جدا از فرایند تولید و جنس یکی از ویژگی‌های اصلی انتخاب در بین انواع کاغذ دیواری، طرح و سبک آن است. در ادامه به معرفی انواع سبک‌ها و طرح‌های کاغذ دیواری پرداخته شده است.

کاغذ دیواری برجسته

کاغذ دیواری‌های برجسته درواقع دارای نقوش برجسته و سایه‌های حرفه‌ای هستند و حس طبیعی بودن دارند. استفاده از وینیل و فایبرگلاس برای ایجاد طرح برجسته این کاغذ دیواری‌ها را قابل شستشو و مقاوم در برابر خش و پارگی می‌کنند. از جمله کاغذ دیواری‌های برجسته مشهور می‌توان به طرح آجر، سنگ، چوب و … اشاره کرد.

انواع کاغذ دیواری سه بعدی

کاغذ دیواری‌های سه بعدی می‌توانند از هر جنس کاغذ، وینیل، پارچه یا فایبرگلاس باشند. این کاغذ دیواری‌های به دلیل طرح خاص و سایه پردازی و رنگ آمیزی خاص در فاصله سه تا چهار متری از آن‌ها به صورت سه بعدی به نظر می‌آیند.

انواع کاغذ دیواری سه بعدی

انواع کاغذ دیواری کلاسیک

نقوش منحنی اسلیم، گل، بته‌جقه و تقارن در طرح نشانگر یک کاغذ دیواری کلاسیک است. رنگ‌های خنثی مانند کرم، بژ، طوسی، استخوانی، طلایی و … برای این کاغذ دیواری‌ها مناسب‌اند. به یاد داشته باشید که کاغذ دیواری‌های پرنقش را زمانی استفاده کنید که کف پوش ساده یا فرش‌هایی کم نقش و نگار داشته باشید تا از تراکم فضا کاسته شود.

انواع کاغذ دیواری کلاسیک

کاغذ دیواری ساده و مدرن

کاغذ دیواری‌های مدرن معمولاً دارای نقوش کوبیسم، هندسی، ساده، طرح تکراری، راه‌راه یا چهارخانه دارند. این نوع کاغذها مناسب خانه‌های مدرن و مینیمال با کمترین اکسسوری و مبلمان هستند. رنگ‌های متضاد، رنگ‌های خنثی و رنگ‌های هم‌خانواده برای این کاغذ دیواری‌ها مناسب هستند.

کاغذ دیواری پوستری

یک نوع کاغذ دیواری که جدیداً به بازار معرفی شده است. کاغذ دیواری پوستری است. این کاغذ دیواری در بر دارنده یک طرح، منظره یا تصویر غیر تکراری است و معمولاً به صورت یک تکه روی یک دیوار اجرا می‌شود. دیوارهای مجاور با کاغذ دیواری‌های ساده، طرح آجر، سنگ، چوب، رنگ آمیزی و … تزیین می‌شوند.

کاغذ دیواری پوستری با چسبی که در پشت خود دارند به روی دیوار می‌چسبند. کاغذ دیواری پوستری هم می‌تواند تمام دیوار را پوشش دهد و هم می‌تواند جزئی از کل دیوار باشند. اینکه کاغذ دیواری پوستری قابل شستشو است یا خیر بستگی به جنس آن دارد. اگر از وینیل باشد قابل شستشو بوده و اگر کاغذی یا پارچه‌ای باشد، غیر قابل شستشو است.

چه کاغذ دیواری مناسب چه فضایی است؟

اگر از کاشی کاری بین دو ردیف کابینت‌های بالا و پایین آشپزخانه ناراضی هستید کاغذ دیواری‌های وینیل یا پی‌وی‌سی گزینه خوبی برای پوشش این دیوار هستند.

پوسترهای دیواری و کاغذ دیواری‌های با طرح بزرگ می‌توانند برای پوشش دیوار پشت تلویزیون به کار برده شوند.

کاغذ دیواری‌های راه‌راه با راه‌های عمودی برای خانه‌های با سقف کوتاه یا واحدهای زیر زمین بسیار مناسب بوده و باعث بلندتر نشان دادن ارتفاع دیوارها می‌شوند.

کاغذ دیواری‌های راه‌راه با راه‌های افقی برای پوشش دیوار راهروهای باریک هستند. این نوع کاغذ دیواری‌ها با راه‌های افقی پهن باعث پهن‌تر نشان دادن راهروهای باریک می‌شوند.

کاغذ دیواری‌های وینیل با طرح‌های بچه‌گانه و شاد مناسب اتاق کودکان هستند. پوسترهایی مانند نقشه جهان، کارتن‌های معروف و شخصیت‌های کارتنی هم گزینه‌های مناسبی برای اتاق نوجوانان هستند.

استفاده از دو طرح مختلف کاغذ دیواری مانند راه‌راه و گلدار یا گل ریز و گل درشت و استفاده از رنگ‌های متضاد و طرح‌های یکسان برای پوشش دیوارهای اتاق نشیمن، پذیرایی و غذاخوری مناسب هستند.

استفاده از پوستر دیواری یا کاغذ دیواری طرح متفاوت برای اتاق خواب در قسمتی که تخت خواب قرار می‌گیرد می‌تواند ایده خوبی باشد.

بیشتر بخوانید: روش نصب کاغذ دیواری روی رنگ پلاستیکی، رنگ روغنی یا دیوار گچی

قیمت انواع کاغذ دیواری

با توجه به کیفیت، برند و طرح کاغذ دیواری قیمت آن متفاوت خواهد بود. معمولاً قیمت این محصول به صورت ارزان، متوسط و گران دسته بندی می‌شود. جنس کاغذ دیواری (کاغذی یا وینیل بودن آن) و وزن کار در کنار برند از جمله عوامل مهمی هستند که در قیمت کاغذ دیواری خارجی تأثیر می‌گذارند. هر چه محصول با کیفیت تر باشد و از دوام بیشتری برخوردار باشد طبیعتاً قیمت بالاتری خواهد داشت.

انواع مدل کاغذ دیواری شیک و ساده

در ادامه سعی شده است چند مدل ساده و شیک از جدیدترین انواع کاغذ دیواری ها آورده شود.

انواع مدل جدید کاغذ دیواری شیک و ساده 2021

انواع مدل جدید کاغذ دیواری شیک و ساده 2021

انواع مدل جدید کاغذ دیواری شیک و ساده 2021

انواع مدل جدید کاغذ دیواری شیک و ساده 2021

انواع مدل جدید کاغذ دیواری شیک و ساده 2021

انواع مدل جدید کاغذ دیواری شیک و ساده 2021

انواع مدل جدید کاغذ دیواری شیک و ساده 2021

انواع مدل جدید کاغذ دیواری شیک و ساده 2021

انواع مدل جدید کاغذ دیواری شیک و ساده 2021

انواع مدل جدید کاغذ دیواری شیک و ساده 2021

انواع مدل جدید کاغذ دیواری شیک و ساده 2021

انواع مدل جدید کاغذ دیواری شیک و ساده 2021

انواع مدل جدید کاغذ دیواری شیک و ساده 2021

انواع مدل جدید کاغذ دیواری شیک و ساده 2021

سخن آخر

برای یافتن نصاب ماهر کاغذ دیواری به کارگشا مراجعه کنید. شرکت کارگشا همواره به دنبال جلب رضایت مشتریان و مخاطبان خود با معرفی شرکت‌ها و گروه‌های معتبر فعال در زمینه خدمات ساختمانی بوده است و در این راه از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا