مقالات کارگشا

مستر روم چیست و به چه اتاقی، اتاق مستر گفته می شود؟

اگر در آگهی‌های فروش خانه و آپارتمان دقیق شویم، واژه مستر روم یا اتاق مستر به چشممان می‌خورد. مستر روم یا اتاق خواب مستر یکی از اصطلاحات معماری است که به تازگی وارد ساخت و ساز لوکس ایران شده است و در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم. با کارگشا همراه بمانید.

مستر روم چیست؟

مستر روم (master room) از نظر لغوی به اتاق بزرگ یا اتاق بزرگترین فرد خانواده گفته می‌شود. اتاق مستر دارای امکانات زیادی است و می‌توان آن را محلی برای خواب و گذران وقت برشمرد.

مستر روم چیست؟

ویژگی‌های مستر روم چیست؟

متراژ بالا از شاخصه‌های اصلی مستر روم است بنابراین اتاق مستر کوچک بی معنی است و خانه‌های با متراژ بالای 200 متر دارای دو اتاق خواب دارای مستر روم واقعی هستند.

مستر روم باید به تراس یا بالکن راه داشته باشد. حال این تراس اختصاصی است و یا با یک اتاق مستر دیگر به اشتراک گذاشته می‌شود. در و پنجره‌های اتاق مستر که به تراس راه دارد نیز معمولاً سراسری بوده و منظره خوبی دارد.

سرویس بهداشتی و حمام در مستر روم معمولاً از بخشی که تخت خواب و مبلمان در آن قرار می‌گیرد جدا بوده و به سوی تراس یا فضای باز دیگری پنجره دارد. در سرویس بهداشتی دو روشویی بزرگ و آینه‌هایی با نورپردازی خوب باید تعبیه شود. بخش کابین دوش و وان از بخش روشویی و میز آرایش مجزا است و رطوبت را به آن وارد نمی‌کند.

در اتاق مستر معمولاً پیش از ورود به سرویس بهداشتی فضای به عنوان رختکن قرار دارد که با کلازت عجین شده است. در واقع در ورودی سرویس بهداشتی کمدهای لباس و کشوها قرار می‌گیرند و فضایی برای تعویض لباس در نظر می‌گیرند که در اصطلاح به آن رست روم گفته می‌شود.

بخش اصلی اتاق نیز فضای بزرگ حدود 30 متری را در برمی‌گیرد و مبلمان شامل تخت خواب، پاتختی، آباژور، کاناپه پا تختی، مبل‌های تک نفره و میز جلومبلی، میز کار، کنسول، آینه، تابلو، فرش، سیستم صوتی و تصویری، پرده‌ها و شاید آینه قدی است.

منظره یکی از شاخصه‌های اصلی مستر روم محسوب می‌شود که در امتیاز دادن به هتل‌ها بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. داشتن دید به محله‌های شهر، کوهستان، جنگل، کوهستان، دریا، دریاچه، شهر و … می‌تواند یک اتاق مستر را کامل کند. اگر اتاق مستر به آپارتمان روبرویی مشرف است و منظره جالبی ندارد شاید نتوان آن را مستر روم در نظر گرفت.

ویژگی های مستر روم چیست؟

دکوراسیون مستر روم

چیدمان اتاق مستر به سبک دکوراسیون داخلی و سلیقه افراد بستگی دارد و می‌توان آن را از بین سبک‌های مدرن، کلاسیک، شبی چیک، ترنزیشنال، معاصر، مدرن قرن 20، صنعتی، روستیک و … انتخاب کرد. به یاد داشته باشید سبک دکوراسیون داخلی مینیمال برای آپارتمان و خانه‌های با متراژ پایین مناسب است و در خانه‌های متراژ بالا کاربرد ندارد.

رست روم چیست؟

به بخش منتهی به سرویس بهداشتی که در آن کمد و کشو و فضایی برای تعویض لباس وجود دارد، رست روم گفته می‌شود. البته در اصطلاحات زبان انگلیسی تعبیر مؤدبانه سرویس بهداشتی رست روم است و معمولاً مهمان برای یافتن سرویس بهداشتی در خانه میزبان از لفظ رست روم استفاده می‌کند.

رست روم چیست؟

متراژ اتاق خواب مستر

متراژ اتاق مستر به متراژ خانه امکاناتی که در آن تعبیه می‌شود بستگی دارد. اگر یک اتاق مستر دارای تراس، سرویس بهداشتی، رست روم، کلازت و بخش اصلی اتاق باشد همراه با تراس می‌تواند تا 70 متر باشد ولی اگر امکانات آن را به بخش اصلی اتاق و سرویس بهداشتی تقلیل دهیم می‌تواند در 30 یا 20 متر خلاصه شود. البته با توجه به ویژگی‌هایی که برای اتاق مستر بیان شد دیگر نمی‌توان لفظ مستر را برای آن به کار برد.

پلان اتاق خواب مستر

برای اتاق خواب مستر پلان‌های مختلفی با توجه به وجه‌های زمین و قرار گیری دیگر بخش‌های خانه می‌توان در نظر گرفت که در ادامه به برخی پلان اشاره شده است.

پلان اتاق خواب مستر

پلان اتاق خواب مستر

پلان اتاق خواب مستر

پلان اتاق خواب مسترپلان اتاق خواب مستر

پلان اتاق خواب مستر

پلان اتاق خواب مستر

سخن آخر

اگر به دنبال معمار و مهندس سازه ماهر و یا شرکت ساختمانی معتبر می‌گردید و قصد دارید ساخت زمین و خانه خود را به آن‌ها بسپارید، پیشنهاد می‌شود از سرویس ثبت سفارش کارگشا استفاده کنید. شرکت کارگشا همواره به دنبال جلب رضایت مخاطبان و مشتریان خود با معرفی بهترین ارائه دهندگان خدمات ساختمانی است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا