مقالات کارگشا

کدام مدل شومینه مناسب کدام دکوراسیون است؟ از شومینه هیزمی تا برقی

مدل شومینه مناسب که با دکوراسیون داخلی فضا هماهنگ باشد ممکن است از نظر بسیاری امری اجتناب پذیر باشد ولی با اتمام ساخت شومینه و چیدن وسایل ناجوری شومینه با سایر عناصر دکوراتیو می‌تواند زیبای فضا را کاهش دهد. برای دوری از اینگونه مسائل باید به سبک‌های دکوراسیون داخلی توجه شود. در این مقاله از کارگشا همراه ما باشید تا انواع مدل شومینه آشنا شوید.

انواع شومینه

به‌طورکلی شومینه‌ها را می‌توان به دو صورت از نظر سوخت مصرفی آن‌ها و از نظر دکوراسیون داخلی دسته بندی کرد. در ادامه به انواع مختلف شومینه پرداخته شده است.

انواع شومینه از نظر سوخت

در گذشته شومینه‌ها جایی برای سوزاندن چوب و هیزم برای تولید گرما بود. سپس با کشف نفت و استخراج گاز طبیعی از آن، شومینه‌های گازی به بازار آمدند، سپس با بالا رفتن دمای کره زمین و نگرانی برای به وجود آمدن تغییرات آب و هوایی، استفاده از سوخت‌های فسیلی به دلیل تولید دی اکسید کربن کاهش پیدا کرد و شومینه‌های برقی به میدان آمدند.

  • شومینه هیزمی
  • شومینه گازی
  • شومینه برقی

شومینه هیزمی

شومینه هیزمی معمولاً از سنگ و آجر ساخته می‌شود و دارای یک بخش آتشدان و یک بخش دودکش است. تمامی بخش‌ها از سنگ و آجر ساخته می‌شود و معمولاً در مرکز خانه قرار می‌گیرد تا گرمای آن بخش‌های بیشتری را گرم کند.

ورود دود و گازهای متصاعد شده از سوختن هیزم و چوب به فضای خانه، کثیف شدن خانه، نیاز به جمع آوری هیزم در طول فصل سرما، بازدهی پایین از عواملی بود که استفاده از شومینه‌های هیزمی کاهش پیدا کرد، هر چند این نوع سیستم گرمایشی هنوز در بسیاری از روستاها دیده می‌شود.

شومینه هیزمی

شومینه گازی

شومینه گازی ساختاری بسیار شبیه بخاری گازی دارد. پس از ساخت شومینه با آجر، سنگ یا هر متریال دیگر، لوله‌ای باریک، به همراه ترموکوبل و شمعک به منظور انتقال گاز به شومینه تعبیه می‌شود و روی آن با آجرهای نسوز شبیه هیزم پوشانده شده و شیشه‌ای جلوی شومینه نصب می‌شود.

گازهای مونواکسید کربن حاصل از سوختن گاز طبیعی از طریق لوله شومینه به بیرون رانده می‌شود ولی ازآنجایی‌که سیستم استانداری برای ساخت شومینه گازی وجود ندارد و فرایند ساخت آن در کارخانه صورت نمی‌گیرد، لذا نشت مونواکسید کرین در این شومینه‌ها زیاد بوده و به همین دلیل شومینه‌های گازی متر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شومینه گازی

شومینه برقی

یک محصولی که به تازگی به بازار آمده است و زیبایی ظاهری شومینه‌های قدیم را داشته و خطری برای اهالی خانه ندارد، شومینه برقی است.

شومینه برقی را می‌توان در قاب شومینه آجری، سنگی، چوبی یا حتی دیوار اجرا کرد. شومینه برقی در واقع یک سیستم گرمایشی است که از انرژی الکتریکی استفاده می‌کند و ظاهر آتش آن به پارچه‌های شبیه آتش، نور و باد گرم ساخته می‌شود.

نصب آسان، گرمایش مناسب، عدم نیاز به ساخت قاب شومینه برای نصب آن، عدم نیاز به لوله کشی باری خروج گازها، قابلیت اتصال به سیستم هوشمند خانه و بسیاری موارد دیگر شومینه‌های برقی را گزینه مناسبی برای آپارتمان‌ها، ویلاها، مراکز تجاری، رستوران‌ها، هتل‌ها و … کرده است.

انواع شومینه از نظر دکوراسیون

حالا که با انواع شومینه از نظر نوع سوخت آشنا شدید. نوبت به معرفی انواع شومینه بر اساس متریال ساخت آن‌ها و یا سبک دکوراسیون آن‌ها می‌رسد. مدل شومینه از نظر دکوراسیون داخلی به انواع زیر تقسیم می‌شود.

  • شومینه سنگی
  • شومینه آجری
  • شومینه مدرن
  • شومینه فلزی
  • شومینه گچی
  • شومینه سیمانی
  • شومینه کنج
  • شومینه فضای باز
  • نمای شومینه

شومینه سنگی

در دکوراسیون‌های کلاسیک اروپایی و روستیک از شومینه‌های سنگی استفاده می‌شود که تفاوت‌های بسیاری با هم دارند.

در دکوراسیون‌های کلاسیک اروپایی مانند فرانسوی و انگلیسی برای ساخت شومینه‌های سنگی از سنگ‌های مرمر تراش‌دار و صیقل خورده استفاده می‌شود که ظاهری شیک و لوکس دارد.

در سوی دیگر ماجرا برخی از سبک‌های کلاسیک اروپایی مانند آلمانی و سبک روستیک برای ساخت شومینه سنگی از سنگ‌های تراش و صیقل نخورده استفاده می‌شود و معمولاً سنگ‌ها به همان صورت که در طبیعت هستند استفاده شده و ظاهری خشن دارند.

اگر برای خانه‌ای لوکس قصد ساخت شومینه دارید، شومینه‌های سنگی صیقلی با سنگ مرمر بهترین گزینه هستند و برای ساخت شومینه در یک خانه باغ و خانه روستایی استفاده از سنگی‌های طبیعی و سنگ لاشه بهترین گزینه است.

شومینه سنگی

شومینه سنگی

شومینه سنگی

شومینه سنگی

شومینه آجری

ازآنجایی‌که مواد اولیه ساخت آجر در شرق از جمله ایران و خاورمیانه فراوان بوده است. شومینه‌های آجری در این بخش طرفداران زیادی دارند. به‌طورکلی شومینه‌های آجری هماهنگی خوبی با سبک‌های دکوراسیون کلاسیک خاورمیانه، کلاسیک غربی، مدرن قرن 20 و ترنزیشنال دارند.

شومینه آجری

شومینه فلزی

یکی از شومینه‌هایی که در سبک‌های دکوراسیون مدرن قرن 20، معاصر و صنعتی رواج دارد شومینه‌های فلزی هستند. شومینه‌های فلزی شباهت زیادی به بخاری گازی دارند ولی با استن تفاوت که شومینه‌ها قابلیت جابجایی ندارند و بخاری‌ها را در فصل گرما جابجا می‌کنند.

شومینه فلزی

شومینه مدرن

شومینه مدرن همانطور که از نامش پیداست، هماهنگی زیادی با دکوراسیون داخلی مدرن، معاصر و مینیمال دارد. ظاهر ساده و بی آلایش، تزیینات کم، استفاده از انواع برقی و با تناژ رنگی سفید، طوسی و مشکی از خصوصیات اصلی شومینه‌های مدرن است.

شومینه گچی

شومینه‌های گچی معمولاً دارای یک اسکلت سنگی یا آجری هستند و از گچ برای تزیین بخش رویی شومینه استفاده می‌شود و معمولاً بخش آجری یا سنگی آن نیز در بخش‌هایی دیده می‌شود. شومینه‌های گچی برای استفاده از سبک‌های دکوراسیون داخلی اسکاندیناوی، بوهمیان و شبی چیک مناسب هستند و می‌توانند با شومینه‌های بتنی یا سنگی نیز جایگزین شوند.

شومینه گچی

شومینه شیشه‌ای

یکی از شومینه‌های جالب توجه و مدرن شومینه‌های شیشه‌ای هستند که طرفداران زیادی دارند. شومینه‌های شیشه‌ای معمولاً با سوخت گاز طبیعی و بیشتر برق کار می‌کنند.

شومینه‌های شیشه‌های دو طرفه نیز نوعی از شومینه است که در بین یک دیوار حائل قرار گرفته و به طور مثال از دو سوی سالن پذیرایی و اتاق نشیمن قابل روئیت هستند.

شومینه کنج

شومینه کنج نوعی از شومینه است که ر خارج از ایران از آن زیاد استفاده نمی‌شود ولی در ایران به دلیل پایین بودن متراژ بسیاری از آپارتمان‌ها از این سبک شومینه استفاده‌های زیادی می‌شود.

شومینه‌های کنج در آپارتمان‌ها و خانه‌های با سبک دکوراسیون داخلی نئوکلاسیک گزینه خوبی است. نوع سنگی ساخته شده با سنگ آنتیک یا نوع فلزی آن هم نمای یک شومینه را تداعی می‌کنند و هم جای زیادی را اشغال نمی‌کنند.

شومینه کنج

شومینه نما

اگر سیستم گرمایش خانه شوفاژ، اسپیلیت، گرمایش از کف و … باشد و یا جایی برای ساخت شومینه وجود نداشته باشد. از ایده شومینه نما استفاده می‌شود. شومینه نما در واقع تنها بخش جلویی شومینه است و دارای آتشدان، دودکش و … نبوده و تنها نمای سنگی، آجری، چوبی، فلزی و … جلوی شومینه در آن اجرا می‌شود.

شومینه نما برای مکان‌هایی که فصل بسیار سرد وجود ندارد و آب و هوا معتدل است و خانه‌های با سبک دکوراسیون ساحلی و مونو کروم تناسب زیادی دارد.

شومینه نما

شومینه فضای باز

یکی از شومینه‌ها که معمولاً برای ویلاها و تراس‌های با متراژ بالا اجرا می‌شود شومینه فضای باز است. استفاده از محیط باغ و بالکن در فصل تابستان بسیار دلپذیر است ولی با سرد شدن هوا این محیط‌ها دیگر قابل استفاده نیستند. با اجرای شومینه در فضای باز می‌توان از دور همی‌های فضای آزاد لذت برد.

به‌طورکلی شومینه‌های با سبک دکوراسیون روستیک که از سنگ‌های تراش و صیقل نخورده برای ساخت آن‌ها استفاده می‌شود، برای فضاهای آزاد می‌توان بهترین بهره را برد.شومینه فضای باز

سخن آخر

برای یافتن بهترین فرد و شرکت به منظور ساخت شومینه و استعلام قیمت هزینه ساخت آن به کارگشا مراجعه کنید. شرکت کارگشا همواره با معرفی بهترین ارائه دهندگان خدمات ساختمانی به دنبال جلی رضایت مشتریان و مخاطبان خود است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا