مقالات کارگشا

لوله کشی با برگشت مستقیم؛ از انواع سیستم های لوله کشی ساختمان

 در شبکه های لوله کشی دو لوله ای، از لوله های مجزا برای تامین آب گرم به دستگاه های پخش کننده حرارت و برگشت آب به دیگ استفاده می شود. برحسب نحوه برگشت آب به موتورخانه این لوله کشی به سه روش‌ قابل اجرا است.

  1. لوله‌کشی با برگشت مستقیم
  2. لوله‌کشی برگشت معکوس
  3. لوله‌کشی مختلط

لوله‌کشی با برگشت مستقیم

در این روش، آب برگشتی از هر دستگاه پخش‌کننده حرارت مستقیماً وارد لوله برگشت شده و به سمت دیگ در موتورخانه منتقل می شود. در این حالت، مجموع طول لوله های رفت و برگشت دستگاه های پخش کننده حرارت برابر نیست. لذا شبکه لوله کشی از نظر حرارتی متعادل نخواهد بود. برای مثال دستگاه پخش کننده حرارتی که به موتورخانه نزدیک تر است نسبت به دستگاه های دیگر، مجموع طول لوله رفت و برگشت کمتر و در نتیجه افت فشار اصطکاکی کمتری در مسیر دارد و آب گرم در مدار آن بیشتر گردش می کند، این امر موجب می شود که دستگاه های پخش کننده حرارت نزدیک تر به موتورخانه گرم تر بوده و گرمای بیشتری به محیط منتقل کنند.

 همانطور که در شکل (1) مشاهده می شود طول و افت فشار مسیر لوله کشی دستگاه پخش حرارت موجود در مدار شماره یک از بقیه مسیرها کمتر است لذا آب گرم در آن بیشتر جریان می یابد و نسبت به بقیه دستگاه های پخش حرارت انتقال حرارت بیشتری با محیط انجام می دهد.

مشخصات سیستم بازگشت مستقیم دولوله‌ای

به طور کلی سیستم بازگشت مستقیم دولوله‌ای دارای مشخصات زیر است:

– مصرف‌کننده‌ها سیال را در دمای یکسانی دریافت می‌کنند که این مسأله باعث ساده‌شدن سایززنی مصرف‌کننده‌ها می‌شود.

– مصرف‌کننده‌ای که در مسیر تغذیه به پمپ نزدیک تر است همچنین در مسیر برگشت نیز به سیرکولاتور نزدیک‌تر می‌شود. مصرف‌کننده بعدی فاصله بیشتری تا سیرکولاتور دارد و همین‌طور دورترین مصرف‌کننده دارای بیشترین طول لوله‌کشی می‌باشد. اگر هر مصرف‌کننده در سیستم دارای مقاومت جریان یکسانی باشد، بیشترین دبی از مصرف‌کننده‌ای که کمترین طول لوله را دارد می‌گذرد که اگر این مشکل رفع نشود باعث کاهش دبی در آخرین مصرف‌کننده می‌گردد.

بنابراین عیب اصلی این سیستم عدم تعادل شبکه از نظر حرارتی است. برای تنظیم دبی در مصرف‌کننده‌ها بر حسب حرارت خروجی‌شان از شیر تنظیم کننده یا زانو قفلی استفاده می‌شود. با استفاده از شیر تنظیم کننده یا زانو قفلی می توان تا حدودی شبکه را از نظر حرارتی متعادل کرد. در شکل 1 یک نمونه سیستم برگشت مستقیم بالانس شده از طریق شیرهای تنظیم کننده و زانو قفلی در دو حالت پمپ دور متغیر و دور ثابت نان داده شده است.

  • جریان هر مصرف‌کننده را می‌توان توسط شیرهای روشن/خاموش و یا شیرهای ماژولار کنترل جریان تنظیم کرد. با این عمل می‌توانیم هر مصرف‌کننده را مستقلاً کنترل کرده و یا به صورت اتاق به اتاق زون‌بندی نماییم.
  • مزایای لوله کشی با برگشت مستقیم عبارتند از هزینه و مصرف لوله کمتر (البته فقط در صورتیکه مصرف کننده ها بصورت خطی نسبت به یکدیگر قرار گیرند)، سادگی، سرعت اجرای لوله کشی و همچنین کاهش فضای مورد نیاز برای لوله کشی.
  • این نوع لوله‌کشی برای ساختمان های با متراژ کم (ساختمان های کوچک یا ساختمان های بلند با متراژ کم)، شبکه های باز و در موارد استفاده از دستگاه‌های پخش کننده حرارت با افت فشارهای داخلی نامساوی، توصیه می شود.

سیستم لوله کشی برگشت مستقیم

شکل 1: لوله کشی با برگشت مستقیم الف) پمپ دور متغیر ب) پمپ دور ثابت

شکل 2: لوله کشی بالانس نشده با برگشت مستقیم

 

مطالب مرتبط:

منبع: 

کارگشا، سامانه جامع صنعت ساختمان

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا