مقالات کارگشا

علت خاموش و روشن شدن کولر گازی چیست و راه حل آن چیست؟

قطعاً برای شما هم پیش آمده که متوجه شوید کولر گازی‌تان خاموش و روشن می‌شود. اما واقعا علت خاموش و روشن شدن یا آف شدن کولر گازی چیست؟پیشنهاد کارگشا به شما همراهان عزیز این است که از ابتدای این مقاله تا انتها با ما همراه باشید تا بتوانید علت خاموش و روشن شدن کولر گازی خود را بررسی کنید. در صورتی که تجربه کافی برای رفع مشکل کولر خود را ندارید پیشنهاد می‌شود حتماً از کمک متخصصین کارگشا برای عیب یابی کولر گازی یا سرویس کولر گازی خود استفاده کنید.

علت خاموش و روشن شدن کولر گازی

همان‌طور که می‌دانید علت خاموش و روشن شدن کولر گازی می‌تواند به دلایل متعددی باشد. در ادامه قصد داریم چند دلیل رایج را که باعث بروز این مشکل می‌شوند، بررسی ‌کنیم. با کارگشا همراه باشید.

با درجه حرارتی که هوا در روزهای گرم بهار و تابستان دارد، تنها راه خنک شدن، پناه بردن به کولر است. بعضی مواقع ممکن است ناگهانی کولرها دچار مشکلاتی شوند که یکی از رایج ترین آن‌ها خاموش شدن کولر باشد. اگر بخواهیم علت آف شدن کولر گازی را بررسی کنیم، باید چند مورد را بررسی کنیم که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

سیستم برق‌کشی ساختمان یا سیستم برق کولر گازی

  • برد کولر گازی
  • کمپرسور کولر
  • اور لود
  • ترموستات
  • مسیر جریان گاز
  • کویل کنداسور

در ادامه به بررسی تک تک این موارد می‌پردازیم و با هم خواهیم دید که در صورت وجود اختلال در کارکرد هر کدام از این موارد، چه راهکاری را باید به کار ببرید. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: کولر گازی چند هزار بخریم؟ راهنمای خرید کولر گازی بر اساس متراژ

مشکلات برق کشی ساختمان یا کولر گازی

در بررسی علت خاموش و روشن شدن کولر گازی، اولین موردی که باید چک کنید، سلامت سیم و برق ساختمان است؛ اینکه سیم‌کشی‌ها طبق اصول باشند و اختلالی در سیستم آن وجود نداشته باشد. گاهی ممکن است یک اتصالی بسیار کوچک، علت خاموش و روشن شدن کولر گازی شما باشد. بنابراین پیشنهاد کارگشا به شما این است که قبل از هر اقدامی از برق رسانی صحیح به کولر خود اطمینان حاصل کنید.

ترموستات

یکی دیگر از مسائلی که باید برای یافتن علت خاموش و روشن شدن کولر گازی (اسپیلت) بررسی کنید، تنظیمات ترموستات کولر می‌باشد. ترموستات یکی از مهم‌ترین قطعات کولر گازی است که وظیفه آن تنظیم زمان خاموش شدن کولر در یک درجه حرارت مشخص است.

در صورتی که این قطعه تنظیمات نامناسبی داشته باشد و یا با مشکلاتی مواجه شده باشد، می‌تواند مشکلات و آسیب‌هایی جدی را به کولر وارد کند که خاموش و روشن شدن دستگاه، یکی از این مشکلات خواهد بود. سعی کنید تنظیمات ترموستات را به صورت مداوم بررسی کنید و از تنظیم بودن آن مطمئن شوید تا بتوانید در صورت معیوب بودن، آن را تعویض یا تعمیر کنید.

اگر تنظیمات ترموستات، به صورت خودکار باشد، در یک زمان مشخص خاموش و روشن می‌شود اما در صورتی که شما درجه ترموستات را بیش از حد معمول آن تنظیم نمایید، ممکن است کولر خاموش شود.

خراب شدن اور لود موتور

بعضی از کمپرسورها یا موتورهای کولر گازی دارای سوئیچ استراحت هستند که به هنگام اور لود موتور، آن را خاموش می‌کنند. دلیل این موضوع می‌تواند مدت زمان کارکرد طولانی، تهویه نامناسب و ولتاژ نامناسب باشد. برای اطمینان از مشکل اورلود باید با قرار دادن آمپر متر در مدار، اورلود از جریان خارج شود. اگر چنین اتفاقی افتاد، اورلود باید تعویض شود.

علت خاموش و روشن شدن کولر گازی

کثیف بودن فیلترهای کولر

همان‌طور که می‌دانید فیلترهای هوا، هوای محیط را از آلودگی و گرد و غبار پاک می‌کنند. اگر این فیلترها با گرد و خاک پوشیده شود یا کثیف شود، ممکن است برای کولر شما مشکل به وجود آورد و به نوعی علت خاموش و روشن شدن کولر گازی شما باشد.

یک فیلتر هوای کثیف، جریان هوا را در کانال‌های هوای منزل شما مسدود می‌کند و باعث می‌شود کولر به‌سختی و در مدت زمان طولانی‌تری خانه را خنک سازد. این مسئله تا زمانی ادامه خواهد داشت که یا کولر شما از کار بیوفتد یا کولر بیش از حد گرم شود و جریان برق سیستم را قطع کند.

بیشتر بخوانید: بهترین کولر گازی کدام است؟ معرفی بهترین برند و مدل موجود در بازار

خراب شدن برد کولر گازی

خراب شدن برد کولر گازی اسپیلت هم می‌تواند علت خاموش و روشن شدن کولر گازی باشد. اگر در اتصالات و سیم‌کشی کولر گازی مشکل وجود نداشته باشد، باید به تعمیر برد کولر گازی بپردازید. برد کولرگازی (اسپلیت) مهم‌ترین قطعه این سیستم به حساب می‌آید چرا که مرکز اصلی فرماندهی کولر گازی است و تمام دستورات و اطلاعات از این قطعه به سایر قطعات ارسال می‌شود.

بردها با دریافت اطلاعات باعث می‌شوند که کولر در وضعیت‌های مختلف شروع به کار کند. در صورتی که برد دچار اختلال شود، از کار بیافتد و یا به دلیل عمر طولانی فرسوده شود، می‌تواند دستورات اشتباهی به قطعات مختلف ارسال کند.

این مسئله می‌تواند باعث بروز اختلالاتی در عملکرد کولر شود و مشکلات و آسیب‌های جدی به سیستم وارد کند؛ یکی از این مشکلات می‌تواند آف شدن یا خاموش شدن کولر گازی است. با توجه به اهمیتی که برد دستگاه دارد، در صورت خرابی قطعه، باید حتماً کار تعمیر برد کولر اسپیلت را به تعمیرکار حرفه‌ای بسپارید.

معیوب شدن برد کولر گازی (اسپلیت)

چنانچه برد کولر گازی با مشکل مواجه شود، می‌تواند دستورات اشتباهی به قطعات مختلف ارسال کند و در نهایت مشکلات و آسیب‌های جدی به سیستم وارد شود. خاموش و روشن شدن کولر گازی یکی از نتایج خراب شدن برد است و باید بررسی و در صورت نیاز تعمیر یا تعویض شود.

در بعضی مواقع کثیف بودن کولر شما هم به عنوان یک عیب شناخته میشه برای داشتن اطلاعات در رابطه با تميز كردن كولر اسپيلت بر روی لینک کلیک کنید.

خراب شدن کمپرسور کولر گازی

علت خاموش و روشن شدن کولر گازی می‌تواند خراب شدن کمپرسور کولر باشد. برای اینکه کولر گازی شروع به کار کند، کمپرسور باید استارت کند؛ اگر پس از اینکه کولر را روشن کردید، بلافاصله با صدایی مواجه شدید و یا کولر بدون صدا و در عرض چند ثانیه خاموش شد، احتمال دارد کمپرسور دچار مشکل شده باشد.

در این حالت کمپرسور دیگر نمی‌تواند کار کند و علت خاموش و روشن شدن  کولر گازی شما همین است؛ بهتر است نسبت به تعمیر یا تعویض این قطعه اقدام کنید و تا زمانی که مشکل را بر طرف نکرده‌اید، بهتر است از کولر استفاده نکنید.

گرفتگی مسیر جریان گاز

یکی از دلایلی که کولر  بلافاصله پس از روشن شدن صدایی از خود تولید می‌کند و فورا از کار می‌افتد، این است که مسیر گاز به دلایلی مسدود شده است. مثلاً احتمال دارد لوله‌های رابط بر اثر برخورد با جسمی سخت، له شده باشند و مسیر جریان گاز را گرفته باشند. علت خاموش و روشن شدن کولر گازی نیز می‌تواند همین مسئله باشد.کثیف بودن کویل کنداسور

یک علت خاموش و روشن شدن کولر گازی کثیف بودن کویل کنداسور یا همان فن بیرونی کولر است. زمانی که کویل کنداسور که وظیفه‌ی آن انتقال گرمای داخل منزل به بیرون است، به وسیله‌ی گرد و غبار و خاک کثیف می‌شود، می‌تواند باعث شود موتور کولر زود به زود موتور خاموش شود. البته جای نگرانی نیست؛ این مشکل با پاک کردن کویل‌ها بر طرف می‌شود.

علت خاموش و روشن شدن کولر گازی

عدم سرویس به موقع

سرویس به موقع و مداوم کولر گازی و یا اسپیلت می‌تواند از بروز مشکلاتی مثل خاموش شدن ناگهانی کولر و از کار افتادن کولر و یا خراب شدن قطعاتی از دستگاه جلوگیری کند؛ به این دلیل که اگر هر چند وقت یک‌بار تمامی قطعات را بررسی کنید، اگر مسکلی جزئی وجود داشته باشد، سریعاً بر طرف می‌شود و به مرور زمان به مشکلی جدی تبدیل نمی‌شود.

 حداقل یک بار سرویس در سال برای هر کولر گازی یا اسپیلت امری ضروری است. با این کار می‌توانید به موقع عیب یابی کوار گازی خود را انجام دهید.

بیشتر بخوانید: نکاتی برای بهره وری بیشتر کولر منزل شما در فصل گرما

علت آف زیاد کولر

وجود اختلال در عملکر هر یک از اجزای کولر گازی می‌تواند علت آف زیاد کولر یا خاموش و روشن شدن خودکار اسپلیت باشد. برای بر طرف کردن این مورد می‌توانید فاکتورهایی که از ابتدای این مطلب تا به این‌جا به آن اشاره کردیم را بررسی و در صورت پیدا کردن مشکل، آن را بر طرف نمایید. اگر موفق نشدید مشکل را پیدا کنید، پیشنهاد می‌شود از یک متخصص کمک بگیرید.

علت روشن شدن ناگهانی کولر گازی

در بررسی علت روشن شدن ناگهانی کولر گازی که شاید یکی از رایج‌ترین مشکلات کولرهای گازی باشد، به وجود اشکال در اتصالات برقی دستگاه یا اختلال در سیم‌کشی ساختمان، وجود اختلال در ترموستات، عدم وجود هوای کافی و تهویه مناسب در فضای اطراف کولر گازی، کثیف بودن فیلترهای هوا، مسدود بودن دریچه‌های کولر، خرابی فن کولر یا وجود نشتی می‌رسیم.

علت روشن شدن خودکار کولر گازی

علت روشن شدن خودکار کولر گازی که ممکن است زیاد هم اتفاق بیافتد، وجود نقص در بخش‌های مختلف دستگاه است. اگر چنین موردی برای کولر شما اتفاق افتاد، پیشنهاد می‌شود آن را نادیده نگیرید؛ چون تکرار زیاد آن می‌تواند به دستگاه آسیب‌های جدی وارد کند.

با بررسی مواردی که تاکنون به آنها اشاره شده، می‌توانید مشکل را شناسایی کرده و برطرف نمایید. اگر تمامی موارد به درستی کار می‌کردند، باید از یک متخصص برای تشخیص علت روشن شدن خودکار کولر گازی یا علت خاموش و روشن شدن کولر گازی کمک بگیرید.

خاموش و روشن شدن خودکار اسپلیت

اگر شما هم با مشکل خاموش و روشن شدن خودکار اسپلیت مواجه شده‌اید، جای نگرانی وجود ندارد؛ دستگاه شما خراب نشده است ولی ممکن است یکی از اجزای داخلی آن به درستی کار نکرده یا دچار اختلال شده باشد. معمولا در صورتی که به درستی از کولر نگهداری نکنید و یا سرویس‌های سالانه آن را به موقع انجام ندهید، این کولرها با مشکلاتی این چنینی مواجه می‌شوند.

سخن آخر

کارگشا سامانه آنلاین خدمات ساختمانی است که علاوه بر این خدمات، اطلاعات بسیار جامعی در خصوص تجهیزات، دستمزد انجام کارها، عیب یابی تجهیزات و لوازمی که هر روزه با آن سر و کار داریم؛ مانند عیب یابی پکیج، عیب یابی کولر گازی، عیب یابی کولر آبی و… ارائه کرده است. در این مطلب سعی کردیم به رایج‌ترین مواردی که می‌توانند علت خاموش و روشن شدن کولر گازی باشند، اشاره کنیم. در صورتی که شما راهکار دیگری برای از بین بردن این مشکل می‌شناسید، در بخش نظرات آن را با ما به اشتراک بگذارید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا