مبلمان و وسایل

طراحی کمد مخفی در واحدهای مسکونی، تجاری و اداری

طراحی کمد مخفی و ساخت آن از دیرباز با نمایش‌های شعبده‌بازی معرفی شد. از آن گذشته بسیاری از افراد به منظور محافظت از جان، اموال و پنهان کردن وسایل با ارزش خود از دسترس مزدوران به طراحی و اجرای این نوع کمد یا فضاهای مخفی در خانه‌ها روی آوردند. البته با به وجود آمدن انواع ادوات امنیتی این روش کمی دور از ذهن به نظر می‌آید ولی هستند افرادی که به داشتن فضای مخفی علاقه دارند و از آشکار شدن وسایل و در دسترس بودن آن‌ها واهمه دارند. در این مقاله به چند ایده در رابطه با طراحی کمدهای مخفی پرداخته‌ایم. در ادامه با ویکی ساختمون همراه باشید.

دلایل طراحی و ساخت کمد مخفی چیست؟

همان‌طور که پیش از این نیز به آن اشاره شد، بسیاری به منظور امنیت و حفاظت از اموال با ارزش خود مانند طلا، جواهرات، اوراق، اسناد، اسلحه و … از انواع کمد و فضاهای مخفی استفاده می‌کنند. در این میان نیز گروهی هستند که تمایل دارند از فضاهای بی‌مصرف و بلااستفاده بهره لازم را ببرند و می‌خواهند برای دست‌یابی به هدف خود از زیبایی و هماهنگی فضا نیز کاسته نشود، به این ترتیب به طراحی کمدهای مخفی روی می‌آورند. البته ناگفته نماند که در برخی طراحی‌های دکوراسیون داخلی به دلیل کمبود جا طراح مجبور به طراحی بسیاری از قسمت‌های خانه مانند آشپزخانه و لاندری به صورت مخفی است.

بیشتر بخوانید: طرح اپن آشپزخانه ؛ کانتر آشپزخانه را با چه متریالی بسازیم؟

طراحی کمد مخفی در قالب گچ‌بری و تزیینات دیوار

یکی از راه‌های مخفی کردن کمد، طراحی کمد همانند گچ‌بری و تزیینات روی دیوار است. برای این کار باید ابعاد کمد را کمی کوچک‌تر ساخت و یک لایه از گچ‌بری یا تزیین دیوار را روی در کمد نیز اجرا کرد. اندازه‌گیری دقیق و هماهنگ کردن دیگر بخش‌های گچ‌بری با درب کمد از ترفندهای طراحی کمد مخفی در درون دیوار است.

طراحی کمد مخفی در قالب کتابخانه

یکی دیگر از راه‌های طراحی کمدهای مخفی استفاده از فضای پشت کتابخانه است. البته ناگفته نماند که این ترفند بیشتر برای طراحی اتاق مخفی به کار می‌رود ولی در ساخت کمد مخفی نیز کاربرد دارد. نصب گاوصندوق یا ساخت کمد در پشت دیوار کتابخانه به دلایل امنیتی انجام می‌شود. این نوع طراحی در مرحله ساخت کتابخانه اجرا می‌شود و معمولاً این کتابخانه‌ها از نوع متصل به دیوار هستند و قابلیت جابجایی ندارند. برای مخفی کردن کمد پشت کتابخانه یا از کتاب‌های واقعی استفاده می‌شود و یا از انتهای صحافی کتاب استفاده می‌شود که در آن در واقع از کتاب‌ها به عنوان در استفاده می‌شود.

طراحی کمد مخفی در قالب کتابخانه

طراحی کمد مخفی در قالب آینه

یکی از راه‌های پرطرفدار ساخت کمدهای مخفی به منظور امنیت اشیاء با ارزش مانند طلا و جواهرات، طراحی کمد مخفی در قالب آینه دیواری، آینه کنسول و یا آینه روی میز آرایش است. در این روش معمولاً یک قاب چوبی ضخیم برای آینه در نظر گرفته می‌شود و سپس از پشت فضای به وجود آمده به عنوان کمد برای نگهداری جواهرات استفاده می‌شود.

طراحی کمد مخفی در قالب آینه

طراحی کمدهای مخفی در قالب تابلو

تبدیل تابلوها به کمدهای مخفی صحنه‌های آشنای فیلم‌های جنایی و معمایی است. با اینکه این ایده کمی کلیشه‌ای است ولی راحت‌ترین طراحی برای ساخت کمدهای مخفی به حساب می‌آید. ابتدا یک دیوار که دارای یک قسمت توخالی است را انتخاب کرده سپس اقدام به ساخت کمد مخفی در دیوار کرده سپس دیوار مورد نظر و دیوارهای مجاور را با تابلوها تزیین می‌کنیم. گاهی نیز تابلوی نصب شده روی دیوار نقش در کمد مخفی را بازی می‌کند که آن هم ایده جالبی است.

طراحی کمد مخفی در قالب تابلو

طراحی کمدهای مخفی در قالب زیر پله

استفاده از فضای زیر پله به منظور طراحی کمدهای مخفی از راه‌های استفاده از فضاهای بی مصرف و جاسازی وسایلی که استفاده کمتری از آن‌ها می‌شود است. این ایده به تازگی بیشتر برای خانه‌های با متراژ پایین اجرا می‌شود ولی اجرای آن در خانه‌های با متراژ بالا هم بسیار دیده می‌شود.

گاهی نیز خود پله‌ها نقش کمدهای مخفی را بازی می‌کنند. این فضا بیشتر به منظور نگهداری اشیاء، لباس و کفش‌هایی است که به صورت فصلی از آن‌ها استفاده می‌شود و تا فصل استفاده آن‌ها را در جایی قرار می‌دهند که در دسترس نباشد و شلوغی ایجاد نکند.

طراحی کمد مخفی در قالب زیر پله

طراحی کمد با کشوهای مخفی

یکی دیگر از ایده‌های کمدهای مخفی در کمدهای معمولی است. به منظور طراحی کمدهای مخفی می‌توان از کمدهای معمولی هم استفاده کرد. به این منظور یکی از فضاها یا کشوها را با طراحی دوباره می‌توان به یک کمد یا کشوی مخفی تبدیل کرد. این روش معمولاً برای دور از دسترس قرار دادن برخی وسایل مانند اسناد با ارزش، اسلحه، جواهرات و … استفاده می‌شود.

استفاده از کمد مخفی در فضاهای مسکونی، اداری و تجاری به چه شکل است؟

به طور کلی طراحی کمدهای مخفی در فضاهای مسکونی و بیشتر در آشپزخانه مرسوم است. مخفی کردن آشپزخانه‌ها یا آشپزخانه پنهان از ایده‌هایی است که امروزه در بسیاری از طراحی‌های داخلی دیده می‌شود. از طرفی هم برخی فضاها مانند سرویس‌های بهداشتی و لاندری ممکن است به دلیل کمبود فضا در جایی نامناسب قرار گرفته باشند که از طراحی کمدهای مخفی می‌توان برای پنهان کردن آن‌ها نیز استفاده کرد.

از این ایده فضاها و کمدهای پنهان نه تنها در واحدهای مسکونی بلکه برای فضاهای تجاری و اداری هم بهره گرفته می‌شود. برخی از طراحی‌های داخلی اداری که از سبک‌های مدرن و مینیمال استفاده می‌کنند برای کم کردن جزییات و مجبور به مخفی کردن کمدها در دیوار و فضای پشت کتابخانه هستند. حتی کار به جایی می‌رسد که بایگانی‌ها و محل نگهداری دفاتر و اسناد را یک اتاق مخفی قرار می‌دهند تا آسیبی به سبک دکوراسیون داخلی وارد نشود.

استفاده از کمدهای پنهان در فضاهای تاریک مانند طلا فروش‌ها یا صرافی‌ها نیز امری متداول است که بیشتر دلیل امنیتی دارد. حتماً با صحنه به پایین رفتن ویترین طلافروشی‌ها مواجه شده‌اید. این ویترین در واقع یک گاوصندوق یا کمدهای مخفی است که در زمان بسته بودن مغازه از دید پنهان می‌شود و در زمان باز بودن در معرض دید قرار دارد.

ایده برای طراحی کمد مخفی

در زیر چند ایده کاربردی برای طراحی انواع مختلفی از کمدهای مخفی در فضاهای مختلف ارائه شده است.

سخن آخر

طراحی کمدهای مخفی هنری است که طراحان دکوراسیون داخلی با توجه به سبک دکوراسیون داخلی و نیاز کارفرما از آن استفاده می‌کنند. طراحی کمدهای مخفی به منظور ایجاد امنیت وسایل و اشیا با ارزش، دور از دید قرار دادن وسایلی که استفاده از آن‌ها کمتر است و استفاده از فضای پرت در آپارتمان با متراژ پایین است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا