مقالات کارگشا

صندلی هایی جالب برای دوستداران کتاب

از راه‌های مهم توسعه فرهنگی و سطح دانش عمومی اهمیت دادن به مساله کتاب، کتاب‌خوانی و ترویج مطالعه در جامعه، خصوصا در میان جوانان و نوجوانان است.  در واقع از شاخص‌های مهم توسعه‌یافتگی هر جامعه سرانه مطالعه، میزان تولید و مصرف اطلاعات و کالاهای فرهنگی در آن جامعه است. کتاب بهترین وسیله انتقال میراث ادبی از نسلی به نسل دیگر است و به انسان ها کمک می کند تا میراث فرهنگی و ارزش های دینی وتاریخی خود را بشناسد و به آن ارج نهند.

صندلی هایی جذاب برای دوستداران کتاب

اهمیت کتاب و کتابخوانی در جوامع، به خصوص جوامع امروزی در حدی بروز و ظهور کرده است که بنا بر اهمیت این مساله دولت‌ها و سیاست‌گذاران برنامه‌ریزی‌هایی در این رابطه صورت داده‌اند. دولت ها و سیاست گذاران در پی نهادینه کردن عادت کتابخوانی در همه تفکرات و اندیشه ها بوده تا با ایجاد شور و علاقه به مطالعه کتاب، کتابخوانی را در آن جامعه استمرار بخشند. با وجود این تلاش ها جای تاسف دارد که عادت به مطالعه جایگاهی در رشد همه جانبه در همه سطوح جوامع پیدا نکرده است و تعداد افرادی که از خواندن کتاب سر باز می زنند زیاد است.

این معضل در کشور ما ایران نیز به نسبت سایر جوامع بیشتر بروز کرده است که بایستی در شیوع این آفت به منظور رشد و اعتلای فرهنگ عمومی تلاش نمود. آمار حاکی از این است که سرانه مطالعه در ایران 13 دقیقه در روز است. این مشکل بزرگ بایستی با به کار گیری درایت و با جدیت و سخت کوشی از جامعه دور کرد. اکنون موقع آن شده است که تمامی موانعی که به هر دلیل در زمینه کتاب و کتابخوانی ایجاد شده است را کنار رانده و با اراده قاطع تصمیم به احیای کتاب و کتابخوانی بگیریم.

ساخت صندلی چوبی متحرک یا متفاوت یکی از جذاب ترین گزینه ها برای افرادی است که تمایل به داشتن وسایل خلاقانه دارند.

صندلی کتابخوانی

اگر بخواهیم تحلیلی بر جایگاه کتابخانه در طرح دکوراسیون داخلی خانه های ایرانی داشته باشیم باید گفت که متاسفانه نه تنها فضا و اتاقی تحت عنوان کتابخانه و محل مطالعه در خانه های ایرانی در نظر گرفته نشده است، بلکه حتی قفسه کتاب و جایی برای قرار دادن کتاب ها در آن وجود ندارد. دیده می شود حتی در خانه های بسیار بزرگ اتاقها با تخت خواب تجهیز شده اما به کتابخانه اختصاص داده نمی شوند و کتابها به جای کتابخانه درون جعبه نگهداری می شوند. حتی اگر در طراحی دکوراسیون داخلی کتابخانه در نظر گرفته شود این کتابخانه جنبه تزییناتی و دکوراتیو دارد و کتابها با رنگ هایی را انتخاب می کنند که با رنگ دکوراسیون خانه ست باشد، فارغ از عملکرد و اهمیت آن، افراد معدودی که واقعا به کتاب و کتابخانی اهمیت داده و فضایی را به کتابخانه اختصاص می دهند و حضور در کتابخانه جزئی جدا ناپذیر از زندگی روزمره آنها تلقی می شود.
در این مطلب قصد داریم تا طرحهایی از صندلی های خلاقانه به عنوان کتابخوانه های کوچک و شخصی را معرفی کنیم که توسط طراحان معروف در دنیا ساخته شده اند که هدف این اثاثیه و مبلمان این است که افراد را به کتابخوانی علاقه مند کرده و آنها را به سوی این هدف سوق دهد.

صندلی هایی جذاب برای دوستداران کتاب
 

صندلی کتابخانه ای

صندلی گهواره ای Dondola طراحی شده توسط  Pucci de Rossi 

صندلی مدرن ofo یا هیبریدی، طراحی شده در استودیو Solovyov

 صندلی مدرن ofo  یا هیبریدی، طراحی شده در استودیو Solovyov

صندلی کتابخانه

صندلی شناور Ransa ،طراحی شده توسط Younes Duret

صندلی کتابخانهصندلی Fishbowl طراحی شده توسط Bookseat

صندلی کتابخانه

صندلی  Bookinist طراحی شده توسط Nils Holger

صندلی کتابخانهصندلی مدرن طراحی شده توسط استودیو TILT 

 

علاقه مندان به کتابخوانی ساعاتی از روز را در کنار قفسه ی کتاب خانه شان سپری می کنند ولی اینکه همیشه در این شرایط مطالعه کنند ممکن است خسته کننده باشد، ولی یک صندلی کتابخانه یا بهتر بگوییم داشتن یک کتابخانه سیار که متصل به صندلی باشد می تواند علاوه بر دسترس بودن کتاب های مورد نظر در نوع خود جالب باشد.

حتی در خانه های کوچک هم می توانید دکوراسیونی زیبا داشته باشید و نه تنها مجبور نیستید کتاب ها را به انباری خانه بفرستید، بلکه می توانید کتاب هایتان را به آسانی و هر زمان که خواستید، استفاده کنید. علاوه بر این با ایده های خلاقانه چیدمان کتاب و ساخت کتابخانه، دکوراسیونی زیبا برای خانه خود بسازید.

در ادامه چند نوع دیگر این صندلی ها را با هم می بینیم:

 

 

 

صندلی کتابخانه ای

 

صندلی کتابخانه ای

 

صندلی کتابخانه ای

 

صندلی کتابخانه ای

 

شاید دوست داشته باشد این مطلب را هم بخوانید:

مبلمان کافه از نگاه مشتریان

 

منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا