مقالات کارگشا

شیب بندی، روش پایدارسازی گود و دیوار ترانشه

پایدارسازی ترانشه های خاکی در هنگام گود برداری و خاکبرداری ها، می تواند به صورت برداشت خاک و ایجاد ترانشه شیبدار باشد که در خاکبرداری های با حجم و وسعت بالا بدلیل صرفه اقتصادی نسبت به مهاربندی های دیگر خاک برتری دارد. در این روش ایمن سازی محیط و مهاربندی جداره های محل خاکبرداری بدون استفاده از دیگر روش های مهاربندی، صرفا با استفاده از پارارمترهای مکانیکی خاک نظیر اصطکاک داخلی و چسبندگی خاک انجام می شود.

«چنانچه قصد اجرای دیوار حائل را دارید می‌توانید درخواست اجرای دیوار حائل را در سامانه ثبت درخواست کارگشا درج نمایید.»

مهاربندی ترانشه های خاکی بوسیله شیب دار کردن

یکی از روش‌های پایدار نگه داشتن خاک در هنگام گودبرداری، برداشت خاک بصورت شیبدار می باشد که در خاکبرداری های با حجم و وسعت بالا بدلیل صرفه اقتصادی نسبت به مهاربندی های دیگر خاک برتری دارد. این امر بصورت متدوال در بیشتر خاکبرداری های شهری نیز تا زمان پایدار سازی کامل خاک به روش های دیگر و برداشت کامل دیواره خاکی انجام می شود. ناگفته نماند زمانی می توانیم در پروژه های شهری این نوع خاکبرداری را اجرا نماییم که هم بتوانیم شیب را با توجه به فواصل املاک مجاور گود، در داخل زمین مورد نظر اجرا نمائیم و هم دبی آب زیرزمینی که به شیب وارد می‌شود کم باشد یا بتوانیم آن را کنترل نماییم.

شیب دار کردن خاک

برای مطالعه: شیب بندی پشت بام

عملی بودن یا نبودن خاکبرداری بصورت شیبدار به میزان عمق خاکبرداری، نوع خاک، میزان رطوبت خاک، فشارهای سربار خاک، زاویه شیب خاکبرداری، میزان هوازدگی خاک و عواملی این چنینی بستگی دارد. داشتن آگاهی کافی درخصوص این موارد قبل از خاکبرداری و ایجاد شیب الزامی است و صرفا نمی توان بر مبنای ملاحظات ظاهری و یک شیب فرضی اقدام به برداشت خاک نمود.

گاهی برای بهبود پایداری شیب می‌توانیم از روش‌های تحکیمی و مکمل استفاده نمود که باز هم باتوجه به نوع خاک می توان انتخابی صحیح و اصولی داشت. روشهایی مانند استفاده از گابیون (توری گابیون که گاهی به آن توری سنگی گفته می شود، سبد های سیمی پر از مصالح سنگی است که در زمینه های مختلف عمرانی کاربرد دارد. این سبد ها با به هم پیوستن و در کنار هم قرار گرفتن، سازه هایی با ابعاد بزرگ تشکیل می دهند)، افزایش وزن پنجه به طریق خاکریزی که معمولاً به وسیله ایجاد سکوهای خاکی صورت می گیرد، مهاربندی خاک توسط انکراژ و نیلینگ، برداشت خاک بصورت پلکانی و روشهای مشابه می باشد.

شیب دار کردن خاک

خاکهای چسبنده بیشترین مقاومت برشی را دارند و مشکلات کمتری را در هنگام خاکبرداری دارد ولی با افزایش رطوبت خاک مقاومت برشی کاهش یافته و احتمال وقوع ناپایداری افزایش می یابد بنابراین در صورتی که آبهای زیرزمینی تحت کنترل نباشد احتمال بوجود آمدن نشست‌های بزرگ و نامنظم ناشی از روان شدن خاک به داخل گود بالا خواهد رفت. در کلیه موارد باید در نظر داشت افزایش ارتفاع و کاهش شیب، باعث افزایش نیروهای محرک ثقلی شده و لزوم استفاده از روش های پایدار سازی گود را به صورت مضاعف برای حفاظت گود افزایش می دهد.
بطور کلی یکی از نکات بسیار مهم در هنگام خاکبرداری به صورت شیبدار، توجه به نوع خاک و پایداری آن می باشد. درصورتی که خاک پایداری لازم را نداشته باشد می تواند منجر به حوادث خطرناکی گردد لذا قبل از هرگونه اقدامی جهت شروع عملیات خاکبرداری، مطالعات ژئوتکنیکی اولویت دارد.

مطالب مرتبط با این مقاله را در کارگشا دنبال کنید:

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا