مقالات کارگشا

شهر هوشمند بستری برای درآمدزایی شهری

امروزه شهر هوشمند و شهر الکترونیک به عنوان راهکار بی بدیل حل معضلات شهری مورد توجه شهرسازان و مدیران شهری واقع شده است. هوشمند سازی شهرها به خصوص کلانشهرها یک اولویت مهم و اساسی است. همانطور که دنیا به سمت هوشمند سازی شهرها حرکت کرده است ما نیز باید به سمت هوشمند سازی شهرهای ایران حرکت کنیم. 

هوشمند سازی نیاز به یک خرد جمعی و یک همت بزرگ دارد تا بحث هوشمندسازی شهرهای ایران به صورت جدی شروع شود. مهمترین بخش هایی که باید هوشمندسازی در آن ها هر چه سریعتر شروع شود  اول بخش کشاورزی شهری و حوزه پسماند است که با استفاده از اینترنت اشیاء در سطل های هوشمند تفکیک زباله، تجهیزات کشاورزی هوشمند انجام می شود و دوم حوزه حمل و نقل است که برای کاهش آلودگی، ترافیک و سهولت در جابه جایی های شهری  هم در حوزه خودروهای خودران و هم الکتریکی کردن اتوبوس های شهری می بایست هوشمند سازی توسعه پیدا کند تا ما بتوانیم تا سال 1400 به در آمدهایی از حوزه شهر هوشمند به شکل متفاوتی از درآمدهای سنتی که تاکنون وجود داشته برسیم.
در حقیقت هوشمند سازی یک ضرورت برای وضعیت فعلی کشور است و برای پیاده سازی این سیستم نیاز به ایجاد مشاغلی در حوزه فناوری اطلاعات است که می‌تواند تحولی را درآمدهای پایدار شهرداری‌ها به دنبال داشته باشد.

شهر هوشمند بستری برای درآمدزایی شهری

کشورهایی که به سوی هوشمند سازی رفته اند، توانسته اند از طریق کسب و کارهای نوین افزایش اشتغال بسیار زیادی داشته باشند و شهر هوشمند توانست یک عامل محرک اقتصادی برای درآمد زایی بیشتر شهری باشد. این مسئله حقیقت دارد که با هوشمند سازی کلانشهرهای ایران نیز برخی کسب و کارها از جمله خواندن کنتورهای گاز و …. با توجه به حضور کنتورهای هوشمند از بین می‌رود اما می‌توان با شهر هوشمند کسب و کارهایی با حجم درآمدی بالا و اشتغال زیاد به خصوص اشتغال برای افراد بیکار تحصیل کرده را ایجاد کرد.

هوشمندسازی شهر منجر به کاهش هزینه‌های مدیریت شهری و هزینه‌های فردی خانوار می‌شود، به‌طورمثال وقتی خدمات شهرداری از حالت سنتی خارج و به صورت مجازی و الکترونیک انجام شود سبب کاهش هزینه‌های رفت‌وآمد، صرفه‌جویی در زمان، هزینه‌های ناشی از آلودگی هوا وخطرهای محیط شهری و… می‌شود. در صورت استفاده از خدمات الکترونیک همه این هزینه‌ها حذف شده و فرد در هر مکان می‌تواند از خدمات به صورت الکترونیک بهره‌مند گردد. این مثال را می‌توان به سایر بخش‌های خدماتی و صنعتی نیز تعمیم داد. در حوزه اقتصاد بین‌الملل نیز تجارت الکترونیک کمک شایانی به اقتصاد کرده و باعث کاهش هزینه‌ها شده است. ابزارهای موجود امروزه نه تنها در اقتصاد بلکه درکاهش هزینه‌های خانوار و تأثیر مثبت در سبک زندگی ایرانی اسلامی نیز می‌تواند نقش پررنگی داشته باشد. 

منابع: 

http://donya-e-eqtesad.com

http://www.ilna.ir

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا