مقالات کارگشا

سیستم های گرمایش خورشیدی هوایی

آب گرم کن های خورشیدی

در دنیای امروز که مواجه شدن با چالش اتمام منابع سوختی به یکی از دغدغه های اصلی انسان تبدیل شده است استفاده از انرژی های تجدید پذیر همواره به عنوان راهکاری جایگزین سوخت های فسیلی مورد توجه بوده است از این رو تلاش شده در این یادداشت به ارائه توضیحات کاملی راجع به یکی از سیستم هایی که در این فرآیند تغییر الگوی مصرف بسیار کارآمد هستند بپردازیم.

آب گرم کن های خورشیدی 

همان طور که از عنوان مطلب واضح می باشد آبگرم کن های خورشیدی برای گرمایش آب مصرفی خانه ها از گرمای بی نهایت خورشید استفاده می کنند عموما این سیستم ها به دو گروه دسته بندی می شوند ، اول سیستم هایی که درون کلکتور سیستم یک سیال ضد یخ جریان دارد و دسته دوم سیستم هایی هوایی که گرما توسط سیال یا هوای موجود در کلکتور ها جذب و ذخیره و می شود و پس از انجام فرآیند انتقال حرارت موجب گرمایش آب مصرفی می شود.

هر دو دسته گرمای مورد نیاز را دریافت و آن را به منبع ذخیره انتقال می دهند. اگر سیستم به هر دلیل نتواند گرمای لازم جهت مصرف را دریافت کند بایستی از از سیستم کمکی گرمای لازم دریافت شود. سیستمی که باسیال فعالیت می کند شامل یک منبع ذخیره می باشد و در سیستم های تابشی، بویلر های آب داغ و حتی پمپ ها و کولر ها مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است که دو دسته توانایی فراهم کردن هوای اجباری را دارا می باشند. در این یادداشت به توضیح سیستم های هوایی پرداخته ایم.

آب گرم کن های خورشیدی 

سیستم های گرمایش با هوا

عامل جاذب و انتقال دهنده حرارت در این سیستم ها هوا می باشد. این سیستم ها می توانند به طور مستقیم هوای هر محیطی را گرم کنند و یا جهت پیش گرمایش هوایی که وارد کویل پمپ های حرارتی می شود استفاده شوند.

این سیستم ها دارای مزایای خاصی نسبت به سیستم های با سیال کاری است از جمله این که سریع تر شروع به تولید گرما می کنند ، دچار یخ زدگی نمی شوند و بنابراین کلکتور مسدود نمی شود و همچنین نشتی در سیستم رخ نمی دهد اما برتری بسار مهمی که سیستم های با سیال کاری دارند در این است که مایع گرما را بهتر انتقال می دهد بنابراین می توان گفت سیستم های هوایی دارای راندمان کمتر نسبت به سیستم های مایع می باشد.
این کلکتور ها معمولا در سقف ها جایگذاری می شوند بنابراین می توان به راحتی برای آن ها یک سطح جاذب هوا تعبیه کرد. هوا معمولا با دمای ۲۱ درجه سلسیوس وارد و سپس با دمای ۳۲ درجه خارج می شود.

این کلکتور ها به صورت قاب های عایق فلزی و با یک سطح فلزی سیاه ساخته می شوند تا تابش اشعه خورشید بهتر صورت بگیرد پس از گرم شدن صفحه کلکتور و انتقال حرارت به هوا فن های تعبیه شده هوای اتاق را مکش کرده و پس از فرآیند انتقال حرارت مجددا به اتاق می فرستند. نکته قابل توجه تعبیه کانال برای کلکتور های سقفی می باشد اما کلکتور های دیواری نیازی به تعبیه کانال ندارند و تنها حفره هایی برای ورود و خروج هوا تعبیه می شود.

مطالب مرتبط:

آشنایی با سیستم شوتینگ زباله + دیتایل اجرایی

سیستم ها و روش های تصفیه آب استخر

محافظت تاسیسات گرمایش و سرمایش ساختمان در برابر زلزله

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا