مقالات کارگشا

پاسخ به 10سوال عمومی هوشمند سازی ساختمان از هزینه تا بهترین برند

آیا برای هوشمندسازی ساختمان نیاز به اصلاح سیستم سیم کشی است؟

تقریباً در بیشتر موارد نیاز است که سیم کشی ساختمان از روش سنتی به روش هوشمند تغییر پیدا کند، البته برخی پروتکل‏ های بیسیم نیز به صورت محدود می توانند بر روی سیستم سیم کشی سنتی پیاده سازی شوند، لیکن آنچه که مهم است این است که کلیه زیرساخت موردنیاز هوشمندسازی ساختمان، در مرحله طراحی پروژه دیده شود.

چه سیستم ‏هایی می توانند تحت کنترل مدیریت هوشمند ساختمان قرار گیرند؟

سیستم کنترل به صورت جامع تقریباً می تواند هرآنچه که در یک ساختمان موردنیاز است را تحت کنترل داشته باشد به شرطی‏ که زیرساخت موردنیاز آن دیده شود. ولی در مجموع می توان به سیستم روشنایی، سیستم تهویه مطبوع، کنترل تردد و امنیت، کنترل پرده، سیستم ایمنی و … اشاره نمود.

هزینه موردنیاز برای هوشمندسازی ساختمان چقدر است؟

هوشمندسازی ساختمان مجموعه بسیار گسترده از خدمات در ساختمان است و قطعاً نمی توان هزینه موردنیاز را ارائه نمود، هزینه تمام شده طرح بستگی به زیرسیستم‏ های موردنیاز جهت برآورده سازی نیاز کارفرما دارد.

آیا با هوشمندسازی ساختمان، امکان کنترل دستی از کاربر سلب می شود؟

برای پاسخ به این سوال ذکر این نکته مهم است که یکی از اهداف هوشمندسازی ساختمان کاهش خطای انسانی برای مدیریت انرژی میباشد فلذا هرچقدر که نقش کاربر در سیستم هوشمند کمرنگ تر باشد و سیستم به صورت هوشمند و اتوماتیک عمل نماید بهتر است. اما جهت بالابردن سطح آسایش ساکنین میتوان درکنار سیستم هوشمند، امکان کنترل دستی را نیز به سیستم اضافه نمود.

کدام پروتکل‏ برای هوشمندسازی ساختمان مناسب است؟

پروتکل‏ های متنوعی در زمینه هوشمندسازی ساختمان وجود دارند که هرکدام از این پروتکل ‏ها دارای ویژگی های خاص خود هستند. نکته مهم انتخاب مناسب ترین پروتکل برای کاربری و نیاز خاص آن پروژه است. اما به صورت کلی برای هوشمندسازی ساختمان در فضاهای اختصاصی مانند خانه، ویلا، دفترکار، اتاق هتل و… از پروتکل‏ های KNX, Modbus, Zigbee, Zwave, …  استفاده می شود و در فضاهای مشاع ساختمان مانند موتورخانه، روشنایی مشاعات و … از پروتکل‏ های BACNet، Lonworks و … استفاده می شود.

آیا امکان اتصال به موبایل و تبلت در هوشمندسازی ساختمان وجود دارد؟

بله، امروزه ارتباط با سیستم هوشمند از طریق گوشی های هوشمند و تبلت تبدیل به یکی از اصلی ترین مشخصه های سیستم هوشمند شده است.

آیا امکان ارتباط با سیستم هوشمند از طریق پیام کوتاه شبکه تلفن همراه وجود دارد؟

بله، این امکان وجود دارد.

آیا در استفاده از کلیدهای هوشمند، همچنان خطر برق گرفتگی با باز کردن کلید وجود دارد؟

کاملاً بستگی به انتخاب پروتکل و برند هوشمندسازی ساختمان دارد. لیکن امروزه در بسیاری از پروتکل ها از برق 220 ولت که خطر برق گرفتگی دارد در پشت کلید استفاده نمی شود و صرفاً ارتباط داده ای با برق جریان ضعیف وجود دارد که خطری برای برق گرفتگی نیست.

کدام برند برای هوشمندسازی ساختمان مناسب است؟

نمی توان قطعاً به این سوال پاسخ داد زیرا همه برندها ویژگی های خاص خود را دارند و انتخاب می بایست بر اساس فاکتورهایی مانند هزینه تمام شده، سیستم های تحت کنترل، پروتکل موردنیاز، خدمات پس از فروش و پشتیبانی فنی و… باشد.

پیاده سازی هوشمندسازی ساختمان چقدر زمان نیاز دارد؟

هوشمندسازی ساختمان فرایندی است که از مهندسی شروع گردیده و نهایتاً به موازات فعالیت‏ های تاسیسات برقی و مکانیکی به مراحل خرید و تدارک و در خاتمه به نصب و برنامه نویسی و تست خواهد رسید. فلذا امکان ارائه زمان دقیق موردنیاز برای پروژه میسر نیست.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا