مقالات کارگشا

مراحل تخریب ساختمان فلزی از صفر تا صد با تمامی نکات اجرایی

عملیات تخریب شامل برچیدن یک ساختمان، دیوار، محوطه یا قسمت‌هایی از این‌ها می‌باشد که پیامد آن نوسازی، بهسازی و مرمت است. چنانچه ساختمان متعلق به بخش خصوصی باشد، تخریب زیر نظر مهندس دارای تجربه مفید در امر تخریب صورت می پذیرد. قطع جریان گاز، آب، برق و تلفن قبل از اقدام به تخریب از الزامات اولیه تخریب می‌باشد. در صورت مجاورت ساختمان در دست تخریب با معبر پیاده رو، محدود کردن آن‌ها برای ایجاد حریم امن عابران ضروری است. با توجه به تأثیر تخریبدر ساختمان‌های مجاور، باید قبل از تخریب تدابیر لازم برای حفظ استحکام آنها اندیشید.

مراحل تخریب ساختمان اسکلت فلزی

چنان چه نوع سقف ساختمان در دست تخریب، اسکلت فلزی و پوشش آن طاق ضربی باشد، ابتدا اقدام به تخریب سقف آن می گردد.

اولین مرحله تخریب در هر نوع ساختمانی برچیدن سقف‌ها می‌باشد، البته در برخی موارد خاص با در نظر گرفتن تدابیر ایمنی کل ساختمان را بصورت یکجا با انفجار تخریب می‌نمایند. این نوع تخریب از موضوع بحث ما خارج است و متعاقباً بصورت مفصل به آن پرداخته می شود.

در ساختمان‌هایی با اسکلت فلزی پس از قطع انشعابات و جمع آوری شیرآلات، درها و پنجره‌های چوبی و فلزی و هرآنچه که قبل از تخریب سقف‌ها و دیوارها قابل تبدیل به نقدینگی است از  بالاترین طبقه اقدام به تخریب سقف می‌نمایند.

تخریب ساختمان فلزی

چنانچه ساختمان جهت حضور ماشین آلات مربوطه به تخریب محدودیت مکانیداشته باشد یعنی در معابری با عرض کم و یا محدودیت تردد ماشین آلات سنگین مواجه باشد، تخریب با نیروی انسانی ماهر صورت می‌پذیرد و در چنین شرایطی عوامل تخریب چی باید مجهز به کفش، کلاه، عینک، کمربندنجات و ماسکباشند.
آب پاشیمحل در حال تخریب و نیز مصالح و مواد تخریب شده جهت جلوگیری از ایجاد گردوخاک ضروری می‌باشد.
در تخریب سقف به تدریج تیرها و پل‌ها پدیدار می‌گردند و ایستادن کارگران بر روی سقف محدودتر می‌شود، لذا قراردادن چند تخته زیر پایی با طول، عرض و ضخامت استاندارد و مهار لازم جهت ایستادن و تردد کارگران تخریب چی بر روی آن‌ها ضروری است، زیرا هرچقدر سقف بیشتر تخریب شود محل ایستادن کارگران بر روی آن محدودتر می‌گردد.

پس از تخریب سقف هر طبقه، دیوارآن تخریب می شود و تدابیری که در تخریب سقف در نظر گرفته شده برای دیوارها هم رعایت می گردد.

«چنانچه نیاز به تخریب ساختمان در تهران دارید؛ می‌توانید درخواست خود را در سامانه ثبت درخواست کارگشا درج نمایید.»

هدایت مواد حاصل از تخریب به مکانی در مجاور ساختمان باید بدون ایجاد گردوغبارو آلودگی صوتی باشد.
بدین منظور لوله‌هایی مخصوص، در طبقه ای که در حال تخریب است تا کف محوطه مجاور ساختمان تعبیه می‌کنند و مواد حاصل از تخریب را با این لوله‌ها به پایین هدایت می‌نمایند.

باید از دپو شدن مصالحو مواد تخریب شده بر روی سقف‌ها جلوگیری نمود و به ترتیبی که سقف و دیوارها تخریب می‌شوند، نخاله‌ها را از طریق لوله ذکر شده به سطح معبر یا خیابان هدایت کرد.

تخریب در ساختمان اسکلت فلزی طبقه به طبقه از بالا به پایین انجام می‌گیرد و پس از تخریب هر طبقه پل‌ها، تیرها، بادبندها، پروفیل‌های راهپله و ستون‌ها با رعایت تدابیر ایمنی توسط نیروی ماهر برشکار، از اسکلت فلزی برش داده می‌شوند و با رعایت ایمنی به پایین انتقال می‌یابند.

تخریب ساختمان فلزی

هنگام برش قطعات مجاور پرتگاه باید به وسیله طناب و زنجیر، طوری آن‌ها را مهار نمود که پس از جدا شدن به پایین پرت نشوند و یا با ضربه روی سقف سقوط نکنند.

چنین مرحله‌ای از تخریب اسکلت فلزی نیاز به نیروی فنی ماهر دارد و از عهده نیروی معمولی و نیمه ماهر خارج است.

کار تخریب ساختمان با اسکلت فلزی طبقه به طبقه توسط پیمانکار تخریب ساختمان انجام می‌گیرد. در مواردی ابتدا کلیه سقف‌ها و دیوارها را تخریب کرده و سپس به برچیدن اسکلت فلزی ساختمان مبادرت می‌ورزند که این کار مستلزم برنامه ریزی دقیق‌تر، استفاده از نیروی انسانی ماهر و جراثقال های سنگین می‌باشد.

چنانچه پوشش سقف ساختمان با اسکلت فلزی، تیرچه بلوک باشد، تخریب سقف با چکش های هیدرولیکی دستییا کمپرسورهای دستیعملیات تخریب انجام گرفته که این این کار به کندی پیش می‌رود و توجیه اقتصادی نخواهد داشت، لذا از چکش هیدرولیکی(پیکور) که بر روی بیل‌های مکانیکی نصب می‌شود استفاده می‌گردد.

در چنین مواردی مشروط به اینکه مکان استفاده از ماشین آلات تخریب و حمل در آنجا محیا باشد، موازی با تخریب سقف و دیوارها برش و جداسازی قطعات اسکلت فلزینیز صورت می‌پذیرد.

در مواردی خاص که امکان حضور ماشین آلات سنگین تخریب و حمل امکان پذیر نیست، از ماشین آلات سبک تخریب و حمل مانند بابکت که قادر به استفاده از چکش هیدرولیکی و عملکرد آن مانند وانت‌های کمپرسی است، استفاده می‌کنند.

برای ماشین‌آلات سبک تخریب مانند بابکت به دلیل وزن کمامکان تردد بر روی سقف‌ها مهیا می‌باشد.
چنانچه سقف از نوع کامپوزیت باشد، مانند تیرچه‌بلوک اقدام به تخریب آن می‌نمایند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا