مقالات کارگشا

بهترین ماهی های تمیز کننده آکواریوم از ماهی تا حلزون و میگو

رشد جلبک یکی از مشکلات رایج آکواریوم‌های آب شیرین است که خلاص شدن از آن‌ها ممکن است به این سادگی نباشد. یکی از ساده‌ترین راهکار‌ها برای از بین بردن جلبک گذاشتن ماهی های جلبک خوار تمیز کننده در آکواریوم است. ماهی های تمیز کننده آکواریوم و لجن خوار از جلبک داخل آب تغذیه می‌کنند و نقش مؤثری در تمیز نگه داشتن آب ایفا می‌کنند. در ادامه در مورد انواع ماهی های تمیز کننده آکواریوم مناسب آب شیرین بیشتر توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید!

نکات مهم در خرید ماهی های تمیز کننده

همان‌طور که از نامشان پیداست، برخی از ماهی های جلبک خوار تمیز کننده آکواریوم از جلبک موجود در آب تغذیه می‌کنند اما برخی از آن‌ها از گیاهان آکواریوم تغذیه می‌کنند بنابراین قبل از خرید ماهی های جلبک خوار به خوبی در مورد آن‌ها تحقیق کنید.

در صورت نیاز به خدمات نگهداری، تعمیر و نصب آکواریوم درخواست خود را می‌توانید در سامانه جامع خدمات ساختمانی کارگشا ثبت کنید.

انواع ماهی های تمیز کننده آکواریوم

بهترین ماهی های جلبک خوار تمیزکننده آکواریوم به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • ماهی
  • حلزون
  • میگو

که در ابتدا به ماهی‌ها خواهیم پرداخت.

بهترین ماهی های جلبک خوار تمیز کننده آکواریوم

جلبک خوار سیامی (Siamese Algae Eater)

جلبک خوار سیامی (Siamese Algae Eater)

جلبک خوار سیامی (Siamese Algae Eater) از بهترین ماهی های تمیز کننده آکواریوم است. نگهداری از این ماهی‌ها بسیار آسان است و تا زمانی که جلبک کافی برای خوردن در آکواریوم وجود داشته باشد مشکلی برای آن‌ها پیش نخواهد آمد.

آکواریوم مناسب برای این ماهی‌ها باید بزرگ‌تر از 110 لیتر باشد و اسیدیته (PH) آب باید بین 6/5 تا 7 و دمای آب نیز باید بین 23 تا 26 درجه سانتی‌گراد باشد.

بیشتر بخوانید: چگونه سیفون آکواریوم درست کنیم؟ آموزش استفاده از کلینر یا سیفون گراول

بهترین ماهی های جلبک خوار تمیز کننده آکواریوم

جلبک خوار چینی (Chinese Algae Eater)

مراقبت از این ماهی‌ها نیز بسیار راحت است و باید در آکواریوم‌های بالاتر از 110 لیتر نگه داری شوند. این ماهی‌ها آب‌های نسبتاً گرم‌تر را ترجیح می‌دهند و اسیدیته (PH) آب نیز باید بین 6/8 تا 7/4 و سختی کربنات نیز باید بین 8 تا 10 باشد.

بهترین ماهی های جلبک خوار تمیز کننده آکواریوم

گربه ماهی شاخه‌ای (Twig Catfish)

بدون شک گربه ماهی شاخه‌ای (Twig Catfish) از بهترین ماهی های تمز کننده آکواریوم است. نگه داری از این ماهی‌ها نسبتاً سخت‌تر بوده و همچنین بهتر است به صورت جفت و در آکواریوم‌های به اندازه حداقل 45 لیتر نگه داری شوند.

اسیدیته (PH) مناسب برای نگه داری از این ماهی‌ها باید بین 6/0 تا 8/0 بوده و اگرچه اغلب رژیم غذایی آن‌ها شامل جلبک‌ها می‌شود اما باز هم به غذا‌های تکمیلی نیاز دارند.

بیشتر بخوانید: راهنمای آموزش تعویض آب آکواریوم اتوماتیک و دستی و نکات مهم

بهترین ماهی های جلبک خوار تمیز کننده آکواریوم

گربه ماهی (Otocinclus Catfish)

گربه ماهی یکی از کوچک‌ترین ماهی های موجود در این لیست است که نگه داری از آن‌ها نسبتاً آسان است. برای اطمینان از اینکه جلبک کافی برای تغذیه دارند بهتر است در آکواریوم‌های بزرگ‌تر از 110 لیتر نگه داری شوند.

گربه ماهی اسیدیته (PH) آب بین 6/5 تا 7/5 را ترجیح می‌دهد و خصوصاً در خوردن جلبک‌های قهوه‌ای تبحر زیادی دارد.

گربه ماهی دم شلاقی (Whiptail Catfish)

گربه ماهی دم شلاقی (Whiptail Catfish)

گربه ماهی دم شلاقی همه چیز خوار است و علاوه بر جلبک از پسماند‌های غذایی و … نیز تغذیه می‌کند. آکواریوم مناسب برای این ماهی‌ها باید بزرگ‌تر از 190 لیتر باشد، همچنین سختی کربنات نیز باید بین 4 تا 8 و اسیدیته (PH) مناسب برای آن‌ها حدود 7/0 تا 6/5 است. علاوه بر این دمای مناسب آب برای نگه داری از گربه ماهی دم شلاقی بین 23 تا 26 درجه سانتی‌گراد است.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد آکواریوم دیواری از نکات مهم تا نصب و اجرا

انواع حلزون تمیز کننده آکواریوم

علاوه بر ماهی چندین گونه حلزون جلبک خوار تمیز کننده آکواریوم وجود دارند که از جلبک‌های موجود در آب تغذیه می‌کنند.

انواع حلزون تمیز کننده آکواریوم

حلزون نیرایت (Nerite Snail)

حلزون نیرایت از رایج ترین حلزون  های تمیزکننده آکواریوم است. اندازه نسبتاً کوچکی دارد و لازم است در نگه داری آن‌ها همراه با ماهی های بزرگ و درنده دقت شود.

نگه داری از این حلزون‌ها اگرچه راحت است اما مسلماً باید به چند نکته توجه شود. یکی اینکه اسیدیته (PH) آب باید بین 6/5 تا 8/5 بود و میزان سختی کربنات نیز باید در حدود 12 تا 18 باشد. این نوع حلزون دامنه وسیعی از دمای آب را تحمل کرده و با دمای 19 تا 29 درجه سانتیگراد سازگار است.

انواع حلزون تمیز کننده آکواریوم

حلزون رامشورن (Ramshorn Snail)

حلزون‌های رامشورن همه چیز خوار بوده و علاوه بر جلبک‌ها از پسمانده‌های غذایی و گیاهان پوسیده نیز تغذیه می‌کنند؛ البته آن‌ها هیچ علاقه‌ای به خوردن گیاهان زنده ندارند. این حلزون‌ها آکواریوم‌هایی با آب نسبتاً خنثی در حدود اسیدیته (PH) 7/0 را ترجیح می‌دهند.

انواع حلزون تمیز کننده آکواریوم

حلزون شیپوری مالزیایی (Malaysian Trumpet)

حلزون شیپوری مالزیایی یکی از کوچک‌ترین جلبک خواران این فهرست است. اندازه آکواریوم ایده آل برای این حلزون‌ها حداقل 38 لیتر است و اسیدیته (PH) آب مناسب 7/0 تا 7/5 را ترجیح می‌دهند.

مراقبت از این حلزون‌ها بسیار راحت است اما باید مراقب باشید چرا که خیلی زود تولید مثل می‌کنند.

انواع میگو جلبک خوار تمیز کننده آکواریوم

یکی دیگر از ماهی های مناسب برای از بین بردن جلبک موجود در آب میگو‌ها هستند.

انواع حلزون تمیز کننده آکواریوم

میگو آمانو (Amano Shrimp)

مراقبت از میگو‌های آمانو خیلی راحت بوده و به دلیل اندازه کوچکشان می‌توان آن‌ها را در آکواریوم‌های نسبتاً کوچک نیز قرار داد. این میگو‌ها نه تنها از جلبک بلکه از غذاهای مانده ماهی‌ها و هرچه که در آکواریوم مانده باشد نیز تغذیه می‌کنند.

میگو‌های آمانو به آب نرم تا کمی سخت در بازه اسیدیته (PH) 6/5 تا 7/5 نیاز دارند و دمای آب ایده آل برای آن‌ها بین 22 تا 25 درجه سانتیگراد است.

 

انواع میگو جلبک خوار تمیز کننده آکواریوم

میگو چری (Cherry Shrimp)

میگو‌های چری علاوه بر تغذیه روی جلبک‌ها و پاک‌سازی آکواریوم بسیار زیبا بوده و کاربرد زینتی نیز دارند.

این میگو‌ها در گروه‌های 2 تا 4 نفره بهترین عملکرد را داشته و می‌توان آن‌ها را در آکواریوم‌های کوچک با ظرفیت حداقل 37 لیتر نگه داری کرد.

اسیدیته (PH) مناسب برای میگو‌های چری بین 6/0 تا 8/0 بوده و سختی کربنات نیز 10 است. همچنین دمای مناسب آب برای این میگو‌ها بین 15 تا 26 درجه سانتیگراد است.

انواع میگو جلبک خوار تمیز کننده آکواریوم

میگو گوست (Ghost Shrimp)

میگو‌های گوست جثه کوچکی دارند و برای مراقبت از آن‌ها به گالن‌های با اندازه حداقل 37 لیتر نیاز دارید. این میگو‌ها با دمای آب بین 20 تا 30 درجه سانتیگراد سازگار بوده و همچنین سختی کربنات مناسب برای آن‌ها بین 10 تا 3 و اسیدیته (PH) مناسب نیز بین 6/5 تا 8/0 است.

انواع میگو جلبک خوار تمیز کننده آکواریوم

میگو بامبو (Bamboo Shrimp)

میگو‌های بامبو نسبت به سایر میگو‌ها جثه بزرگ‌تری دارند و یکی از گونه‌های بزرگ میگو جلبک خوار به شمار می‌روند. این میگو‌ها به آکواریوم‌های بزرگ‌تر از 75 لیتر و به اسیدیته (PH) آب بین 7/0 تا 7/5 نیاز دارند.

این میگو‌ها ذاتاً صلح آمیز بوده و به طور کلی با ماهی های دیگر به خوبی کنار می‌آیند اما ممکن است طعمه ماهی های بزرگ‌تر یا گوشت‌خوار شوند.

سخن آخر

در این مقاله به معرفی بهترین ماهی های تمیز کننده آکواریوم از جمله حلزون و میگو پرداختیم. در صورت نیاز به خدمات نگهداری، تعمیر و نصب آکواریوم درخواست خود را می توانید در سامانه جامع خدمات ساختمانی کارگشا ثبت کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا