مقالات کارگشا

ایمنی تخریب ساختمان، روش های مواجهه با خطرات تخریب ساختمان

هر اقدامی که مستلزم جدا کردن مصالح از ساختمان به منظور حذف، نوسازی، تعمیر، مرمت و بازسازی تمام یا قسمتی از بنا باشد، تخریب نامیده می شود. رعایت نکات ایمنی در تخریب ابنیه صنعتی، ساختمان های بلند مرتبه، آپارتمان ها و برج ها جهت کاهش خطرات احتمالی و افزایش راندمان عملیات اجرایی بسیار مهم است. با رعایت روش های نوین تخریب و نیز رعایت اصول ایمنی طبق آیین نامه ها و بخشنامه های مربوطه می توانیم عملیات ساختمانی و اهداف پروژه را بیمه کنیم.

با توجه به خطراتی که هنگام تخریب، نفرات مشغول به فعالیت، عابرین پیاده و همچنین همسایگان را تهدید می نماید رعایت نکات ایمنی هنگام تخریب بسیار حائز اهمیت می باشد و ما سعی برآن داریم تا در این بخش اطلاعاتی مفید و اجرایی را در این زمینه ارائه نماییم.

«چنانچه نیاز به تخریب ساختمان در تهران دارید؛ می‌توانید درخواست خود را در سامانه ثبت درخواست کارگشا درج نمایید.»

ایمنی پیش از تخریب ساختمان

نکات کلی که باید پیش از آغاز عملیات تخریب به آنها توجه داشت را می توان به شرح زیر دسته بندی نمود:

  1. قطع نمودن انشعابات اصلی آب و برق و گاز جهت جلوگیری از خطرات احتمالی هنگام تخریب و همچنین تغییر مسیر لوله های اصلی آب و گاز و یا کابلهای برق با هماهنگی سازمان های مربوطه.
  2. حصار کشی کارگاه و حریم ایمنی آن قبل از شروع عملیات تخریب جهت جلوگیری از ورود افراد غیر مسئول به پروژه و همچنین ایجاد موانع و حفاظ در محل عبور عابرین پیاده و خودروها در صورت وجود احتمال خطر هنگام تخریب.

پیشنهاد می شود قبل از شروع عملیات تخریب اقداماتی صورت پذیرد تا در زمانهایی که اکیپ تخریب در حال فعالیت می باشند از ورود اشخاص دیگر به محل تخریب جلوگیری بعمل آید. زیرا به دفعات دیده شده است که در حین عملیات اجرایی بدلیل عدم آگاهی اکیپ تخریب از ورود افراد به کارگاه موجب آسیب دیدگی این نفرات گردیده است.

  1. قبل از شروع عملیات تخریب، محلی جهت دپوی مصالح تخریب مشخص گردد تا از انباشته شدن نخاله ها در کف طبقات ممانعت بعمل آید و نخاله از طبقات به این محل انتقال داده شود. این مساله از دو جهت بسیار حائز اهمیت می باشد. اولا دپوی زیاد مصالح روی سقف طبقات فوقانی بسیار خطرناک بوده و احتمال ریزش آوار و در نتیجه تخریب سقف به سقف سازه و در نهایت تخریب یکباره ساختمان را به همراه خواهد داشت. ثانیا در صورت زیاد شدن دپوی نخاله در داخل ساختمان و خصوصا ساختمان های کوچک موجب ایجاد مزاحمت در رفت و آمد و نظم در تخریب کامل بنای قدیمی می گردد.
  2. یکی دیگر از نکاتی که قبل از تخریب ساختمانها باید به آن دقت نمود ، طول عمر ساختمان های مجاور و همچنین عمق شناژ یا فونداسیون زیر این ساختمان ها می باشد.

ایمنی تخریب

به عنوان مثال باید با توافق و هماهنگی همسایگان و بازدید از دیوار های مجاور آنها با محدوده تخریب و نیز اطمینان از وجود و یا عدم وجود زیرزمین در این بناها و مقایسه تراز تقریبی فونداسیون آنها با تراز گودبرداری ساختمان درحال تخریب اطلاعات مورد نیاز را جهت ضریب ایمنی مجاورین بدست آورد. بعد از بدست آوردن این اطلاعات ، قبل از شروع عملیات تخریب با مهندس ناظر و مهندس محاسب تبادل نظر نمایید و راهکارهای دقیق اجرایی را با همکاری آنها بدست آورید.

  1. مشخص نمودن نوع سازه قدیمی (اسکلت بتنی، اسکلت فلزی و یا مصالح بنایی) هنگام تخریب از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید با توجه به آن عملیات تخریب را آغاز نمود.
  2. در آخر باید توجه داشت هنگام تخریب حتما از نیروهای متخصص و تجهیزات مناسب بهره گرفته شود.

این مطلب خواندنی را از دست ندهید: فناوری واقعیت مجازی برای آموزش ایمنی در مدیریت پروژه

ایمنی در تخریب سقف ها و دیوارها

  1. با توجه به مراحل فوق و پس از مشخص نمودن نوع سازه، اقدامات لازم جهت برداشتن پوشش روی سقفها و کفها (در صورت نیاز) و همچنین جدا نمودن درب ها و پنجره ها و شیشه ها را صورت می دهیم.

تخریب سقف ها و دیوارها

  1. اقدام بعدی پس از این مرحله باز نمودن منافذی در سقف طبقات، جهت انتقال نخاله طبقات بالا به پایین می باشد.
  2. در صورت وجود سقف طاق ضربی شروع به تخریب و برداشتن آجر بین تیرآهن سقف ها می نماییم. این عملیات را از طبقات فوقانی شروع می کنیم

تذکر: بعد از تکمیل تخریب باید نخاله از طبقات فوقانی خارج گردد و در محل مناسب جهت بارگیری دپو شود.

  1. پس از تخریب سقف اول از بالاترین طبقه و یا سقف خرپشته و اطمینان از عدم وجود بار بر روی دیوارها ، شروع به تخریب دیوار های آن می نماییم و همین عملیات را بصورت طبقه به طبقه تا انتها ادامه خواهیم داد.
  2. باید توجه داشت هنگام تخریب دیوارها عملیات تخریب را از بالا به پایین انجام می دهیم

ایمنی در تخریب اسکلت ساختمان

  1. در صورت فلزی بودن اسکلت، ایمنی استفاده از تجهیزات برش آهن بخصوص دستگاه هوا برش دارای اهمیت بسیاری می باشد.
    –    از ریختن روغن ها بر روی درپوش کپسول هوا به شدت پرهیز کنید
    –    مراقب پاره شدن شلنگ دستگاه هوا برش باشید
    –    در صورت بروز نشتی گاز و یا هوا سریعا شیرهای آن را ببندید
    –    قبل از شروع استفاده از دستگاه هوا برش بست های مربوط به شلنگ آن را کنترل نمایید

ایمنی تخریب ، هوا برش

هنگام تخریب اسکلت سازه های بتنی، یکی از نکات مهم امکان آزاد شدن میلگردهای تحت فشار می باشد که می تواند مانند شلاق عمل نماید و باعث آسیب دیدگی افراد گردد.

  1. تخریب سقفهای بتنی پیش تنیده یکی از پرخطر ترین تخریبها به دلیل انرژی ذخیره شده در کابلهای آن می باشد. بنابراین قبل از تخریب آنها با مشاورین متخصص در این امر مشاوره نمایید.

مطالب مرتبط با این مقاله را در کارگشا دنبال کنید:

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا