مصالح

انواع شیشه پنجره ؛ از شیشه‌های سکوریت تا دو جداره و رفلکس

قبل از معرفی و آشنایی با انواع شیشه پنجره، باید بگوییم: «پنجره می‌تواند عملکرد حرارتی و بهره وری انرژی در یک فضای داخلی را فراهم کند. پنجره با نوع شیشه اشتباه باعث گرم شدن اتاق‌ها در تابستان می‌شود و بالعکس در زمستان به سرد شدن هوا دامن می‌زند. این مورد می‌تواند از یک سو هزینه‌های گرمایشی و سرمایشی را کاهش داده و از سویی دیگر میزان راحتی و سلامت محیط داخلی را افزایش می‌دهد.»

پس می‌توان به اهمیت حضور پنجره در خانه، محیط کار و هر فضای دیگر پی بُرد. در این راستا، برحسب نوع کاربری ساختمان و ویژگی‌های دیگر بنا می‌توان به انواع شیشه پنجره فکر کرد. از بین گزینه‌های متعدد باید به دنبال شیشه‌ای باشید که حداکثر کارآیی را داشته و در حفظ سلامت محیط خانه و صرفه‌جویی در انرژی و هزینه‌ها مؤثر باشد؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

انواع شیشه پنجره

در زیر به معرفی انواع شیشه‌های پنجره می‌پردازیم:

شیشه شناور (Float Glass)

انواع شیشه پنجره شیشه شناور

شیشه شناور به‌دلیل فرآیند تشکیل شیشه مذاب در پنل‌های بزرگ و مسطح نامگذاری شده است. در طی این فرآیند، شیشه مذاب روی قلع شناور می‌شود و شیشه‌ای نازک و نرم را ایجاد می‌کند. این شیشه کم هزینه و بی رنگ بوده و برای پنجره‌های باکیفیت، درهای شیشه‌ای و پانل‌های ساختمان‌های مختلف کاربرد دارد. همچنین این شیشه پنجره به‌عنوان شیشه ایمنی، شیشه رفلکس و شیشه‌ای خود تمیز کن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شیشه لمنیت (Laminated Glass)

انواع شیشه پنجره، شیشه لمنیت

شیشه لمینت به‌عنوان یکی از انواع شیشه پنجره، محصولی فوق العاده قوی است که با اتصال حداقل دو صفحه در اطراف یک لایه داخلی PVB (پلی وینیل بوتیرال) ایجاد می‌شود. در فرآیند تولید آن همجوشی گرما و فشار بالا برای ایجاد یک پنل فوق العاده قوی استفاده می‌شود. اگر به شیشه‌ای احتیاج دارید که دارای ایمنی و امنیت بالا باشد، شیشه لمینت بهترین است. از این گذشته، لمینت شیشه‌ای چند لایه است که شما آن را در شیشه جلوی خودرو خود نیز مشاهده می‌کنید (این شیشه برای اطمینان از برخورد اشیاء به شیشه و جلوگیری از ضربه به سرنشینان استفاده می‌شود).

پنجره دو جداره (Glass Double Glazed)

انواع شیشه پنجره، پنجره دو جداره

پنجره‌های دو جداره گزینه‌ای ایده‌آل برای صرفه جویی در مصرف انرژی با افزودن مزیت به حداقل رساندن سر و صدا هستند. شکاف هوای بسته شده بین دو صفحه به عنوان یک لایه عایق عمل می‌کند. مقاومت حرارتی اضافه شده میزان فرار گرما در زمستان را کاهش می‌دهد و خانه شما را در دمای راحت‌تری نگه می‌دارد. شیشه دو جداره در تابستان اثر معکوس دارد و از ورود گرمای ناخواسته به خانه جلوگیری می کند. این عایق اضافی اعتماد شما به بخاری‌های مصنوعی و تهویه هوا را کاهش می دهد و درنهایت می‌تواند هزینه‌های انرژی شما را کاهش دهد. پنجره‌های دو جداره در مقایسه با پنجره‌های تک جداره گزینه‌ای امن‌تر هستند. همچنین شکستن دو ورق شیشه بسیار سخت‌تر از یکی است!

شیشه مات (Obscured Glass)

انواع شیشه پنجره، شیشه مات

شیشه مات هر نوع شیشه‌ای است که اجازه ورود نور را می‌دهد، اما به راحتی نمی‌توان سمت دیگر شیشه را مشاهده کرد. شیشه پنجره مات ممکن است خود به تنهایی دارای انواع الگوی طرح‌دار باشد که می‌توان برحسب علاقه و موقعیت استفاده هر کدام را انتخاب کرد. در بین انواع شیشه پنجره، این نوع محبوب‌ترین مدل برای شیشه حمام، اتاق‌های دوش و درب ورودی مراکز تجاری و شرکت‌های بزرگ است. به طور کلی، شیشه مات معمولاً برای هر فضایی که نیاز به کاهش دید از بیرون دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شیشه تابکاری شده (Annealed Glass)

انواع شیشه پنجره، شیشه تابکاری شده

یکی دیگر از انواع شیشه پنجره، شیشه تابکاری شده یا آنیل شده است. آنیلینگ فرآیند آهسته، دقیق و کنترل شده برای خنک کردن پنل‌های شیشه شناور است. هدف از این فرآیند تقویت شیشه با کاهش استرس ناشی از خنک کنندهِ سریع است. این معمولاً قدم بعدی برای شیشه شناور است و اکنون می‌توان برای آن به روزرسانی‌های بیشتری انجام داد. شیشه‌های تبکاری شده یا آنیل شده گزینه‌ای مناسب برای پنجره نیست، زیرا اگر شکسته شوند، قطعات بزرگ و تیزی از خود باقی می‌گذارند.

شیشه رنگی (Tinted Glass)

انواع شیشه پنجره، شیشه رنگی

شیشه رنگی هر نوع شیشه‌ای است که رنگ آمیزی به آن اضافه شده است. این امر به دلایل مختلفی از جمله طراحی، زیبایی شناختی، حفظ حریم خصوصی و کاهش گرمای ناشی از نور خورشید قابل انجام است. شیشه رنگ شده همچنین می‌تواند نوعی محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش که برای پوست مضر است باشد. شما معمولاً شیشه‌های رنگ شده را روی خودروها، پنجره‌های شیروانی و پنل‌های تزئینی مشاهده کنید، اما می‌توانید برای حریم خصوصی بیشتر آنها را برای پنجره‌های خارجی خانه یا محل کار خود نیز استفاده کنید.

شیشه سکوریت (Tempered Glass)

انواع شیشه پنجره، شیشه سکوریت

شیشه سکوریت نوعی شیشه تابکارش شده است، اما با استحکام چهار برابر! این شیشه به‌عنوان شیشه نشکن شناخته می‌شود و نمی‌توان آن را برش داد. برش تنها بعد از روند خنک کنندگی شیشه آنیلینگ و در اندازه دلخواه انجام می‌شود. شیشه سکوریت تا بالاتر از 1200 درجه گرم می‌شود و سپس به سرعت تحت خنک کنندگی قرار می‌گیرد. اگر شیشه ناپایدار باشد، شکسته می‌شود. بنابراین، قبل از استفاده شیشه را آزمایش می‌کنند. از این شیشه در خودروسازی، ورودی ساختمان‌ها، لوازم خانگی و موارد دیگر استفاده می‌شود.

شیشه عایق (Insulated Glass)

انواع شیشه پنجره، شیشه عایق

یکی دیگر از انواع شیشه پنجره، شیشه عایق است که برای بهره وری انرژی در فضاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شیشه ممکن است دو یا سه جداره داشته باشد که آرگون در فضای بین صفحات قرار می‌گیرد. جام‌های شیشه در یک واحد عایق که معمولاً شیشه لمینیت یا شیشه تابکاری شده است حرارت داده می‌شوند. شیشه عایق گزینه مناسبی برای شیشه‌های بیرونی خانه، محل کار و محیط‌های داخلی دیگر است که به شما کمک می‌کند تا هزینه‌های گرمایش و سرمایش کاهش یابد. همه واحدهای شیشه عایق به طور مساوی ایجاد نمی‌شوند، بنابراین حتماً انتخاب خود را برای بهترین درجه بهره وری انرژی مقایسه کنید تا شیشه مناسب را خریداری کنید.

شیشه رفلکس (Reflex Glass)

انواع شیشه پنجره، شیشه رفلکس

شیشه رفلکس با استفاده از آلیاژها و فلزات خاص تولید می‌شوند که بر میزان بازتابش نور تأثیر می‌گذراند. این شیشه‌ها تنوع گسترده‌ای دارند، برخی در نور روز و شب اجازه دیده شدن فضای داخل را نمی‌دهند و برخی دیگر تنها امکان دیدن شب را فراهم می‌کنند. در میان انواع شیشه پنجره، شیشه رفلکس زیبایی ظاهری بیشتری دارد و میزان ورود اشعه رادیواکتیو و حرارت را نیز کاهش می‌دهند. این شیشه برای ساختمان‌های تجاری، اداری و مسکونی کاربردی است.

شیشه کنترل کننده انرژی (Low-E Glass)

انواع شیشه پنجره، شیشه کنترل کننده انرژی

این شیشه به‌طور خاص تولید می‌شود تا تابش حرارت را منعکس کند. پوشش کمی از الکترونیکی اشعه مادون قرمز را حفظ می‌کند، در حالی که هنوز هم نور از آن عبور می‌کند. چرا این موضوع برای خانه‌ها بسیار مفید است؟ در طول تابستان، گرما از طریق پنجره به داخل محیط وارد و فضا را گرم می‌کند و در زمستان این اتفاق به‌شکلی برعکس رخ می‌دهد. این به معنی کاهش هزینه‌های گرمایشی و سرمایشی است. شیشه کنترل کننده انرژی می‌تواند یک سرمایه گذاری بلند مدت باشد که به پس انداز بیشتر هزینه‌ها کمک می‌کند.

شیشه سیمی (Wired Glass)

انواع شیشه پنجره، شیشه سیمی

شیشه سیمی لزوماً یک شیشه امنیتی محسوب نمی‌شود، اما  مقاوم در برابر حرارت است. به‌همین دلیل بیشتر در مدارس، بیمارستان‌ها و سایر ساختمان‌های تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. شبکه سیم‌های ساخته شده در این شیشه پنجره اگر در زیر گرمای زیاد مانند آتش سوزی ساختمان قرار گیرد، فرم شیشه را نگه می‌دارد و از ریزش آن جلوگیری می‌کند. در حالی که شیشه سیمی برای بسیاری از ساختمان‌های تجاری و آسمان خراش‌ها کاربرد دارد، به‌ندرت آن را می‌توان در ساختمان‌های مسکونی چند طبقه مشاهده کرد.

اهمیت شناخت انواع شیشه پنجره

شناخت اسامی و نوع کاربرد انواع شیشه پنجره می‌تواند فوایدی بسیاری داشته باشد. از یک سو به هزینه مؤثر می‌انجامد و از سویی دیگر به سلامت محیط داخلی کمک شایانی می‌کند. شیشه پنجره رابطه بین داخل و بیرون از محیط است و به‌عنوان چشم ساختمان شناخته می‌شود. می‌توان زیبایی ظاهری بنا و شرایط تهویه داخلی محیط را مؤثر از شیشه پنجره دانست. بنابراین ضروریست در زمان خرید، برحسب نیازهای خود نوع مناسب شیشه پنجره را انتخاب کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا