مقالات کارگشا

انواع سرامیک کف همراه با قیمت و بررسی مزایا و معایب هر کدام، مات بهتره یا براق؟

سرامیک کف را می‌توان بر اساس ظاهر، جنس، اندازه، درجه سختی و … تقسیم بندی کرد. اینکه از چه نوع سرامیکی مات یا براق با چه طرح و رنگی به عنوان کفپوش استفاده کنید به کاربری، ویژگی‌های سرامیک، بودجه و سلیقه بستگی دارد. بهترین نوع سرامیک کف کدام است؟ مات بهتر است یا براق؟ در این مقاله با کارگشا همراهی تا بتوانید مناسب‌ترین سرامیک کف را با توجه به قیمت، کاربردها، مزایا و معایب انتخاب کنید.

انواع سرامیک از نظر جنس

همانطور که در مقاله «راهنمای خرید کاشی و سرامیک سرویس بهداشتی» نیز به طور مفصل به خرید بهترین سرامیک پرداخته شده است، به‌طورکلی دو نوع سرامیک پرسلان و غیر پرسلان از نظر جنس وجود دارد

 سرامیک‌های پرسلان از خاک رس تصفیه شده، ماسه خیلی ریز، پودر فلدسپار در دما و فشار بالا ساخته شده‌اند و این در حالی است که سرامیک‌های غیر پرسلان از خاک رس تصفیه نشده و برخی افزودنی‌های معدنی در دما و فشار کمتر از سرامیک‌های پرسلانی ساخته شده‌اند. در مقاله «تفاوت کاشی پرسلان با سرامیک چیست؟ مقایسه کامل با بررسی مزایا و معایب» به تفاوت میان کاشی پرسلان و سرامیک پرداخته شده است.

مواد مورد استفاده و فرایند تولید سرامیک‌های پرسلانی تنها تفاوت آن‌ها با سرامیک‌های غیر پرسلانی هستند. هر دو نوع سرامیک در ظاهرهای براق و مات و در ابعاد و درجه‌های سختی مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

سرامیک‌های پرسلانی به دلیل تحمل فشار و دمای بیشتر تخلخل کمتر و در پی آن لکه گیری کمتر و قیمت بالاتری نسبت به سرامیک‌های غیر پرسلانی دارند. در ادامه در جدول زیر انواع سرامیک‌های پرسلانی را مشاهده می‌کنید.

نوع سرامیک پرسلانی

ویژگی

سرامیک پرسلانی لعاب‌دار

بسیار شبیه سرامیک‌های غیر پرسلان لعاب‌دار است که تشخیص را سخت می‌کند. یک لایه لعاب با ضخامت بسیار کم روی بدنه سرامیک قرار گرفته است

سرامیک پرسلانی بدون لعاب

فاقد هر گونه لعاب بوده و سطح آن نیز کاملاً مات است

سرامیک پرسلانی پولیش خورده

فاقد هر گونه لعاب بوده اما به واسطه پرداخت‌هایی که روی سطح آن صورت گرفته سطحی کاملاً براق دارد

سرامیک پرسلانی دو لایه

متشکل از یک لایه بدنه سرامیک و یک لایه لعاب ضخیم است

سرامیک پرسلانی بافت دار

سطح این انواع از سرامیک مناسب کف دارای طرح‌های مشابه با سنگ‌های طبیعی هستند

سرامیک کف پرسلانی لعاب دار و بدون لعاب

فرآیند تولید سرامیک‌های لعاب‌دار و بدون لعاب، مشابه یکدیگر است. تنها تفاوت آن‌ها در این است که پخت سرامیک لعاب‌دار در کوره یک مرحله اضافه دارد.. در واقع، یک لایه شیشه مایع روی سطح خاک رس کشیده شده و پخته می‌‌شود.

لعاب در کنار خلق رنگی ماندگار و طرح‌های متنوع، از سرامیک در برابر لکه و رطوبت هم محافظت می‌کند. کاشی و سرامیک‌های تک پخت، دو پخت و پرسلانی لعاب‌دار در دسته سرامیک‌های لعاب‌دار قرار می‌گیرند.

سرامیک پرسلانی پولیش خورده

سرامیک های با بدنه پرسلان پس از پخت از بافتی فشرده و متراکم و سطحی زبر برخوردار هستند. خاصیت زبری برای سرامیک هایی که با هدف استفاده در فضای خارجی تولید میشوند نوعی امتیاز محسوب میشو.

اما برای نصب در فضاهای داخلی به خصوص برای فضای داخلی با کاربرد مسکونی اکثر مصرف کنندگان به دنبال نوعی از پوشش سرامیکی هستند که دارای جلا و درخشش بالا باشد و به نوعی جایگزین مناسبی برای پوشش سنگ طبیعی باشد.

با استفاده از روش پولیش بر روی سرامیک پرسلانی (خام و یا لعاب دار) سطح محصول تا درجه ای بسیار ریز پرداخت میشود و سرامیک به شفافیت سطوحی مانند سطوح شیشه ای میرسد. این پرداخت و پولیش توسط یک خط از ماشین آلاتی  با برس های متنوع و در طی یک فرآیند جداگانه پس از تولید سرامیک انجام میشود.

سرامیک نانو گلیز

وجود منافذ و درزهای بسیار ریز بر روی سطح سرامیک کف باعث جذب شدن ذرات خاک و غبار و همچنین نفوذپذیزی سطح در برابر مایعات ریخته شده بر سطح میشود. این نفوذ اگر اتفاق بیوفتد باعث کاهش درجه درخشندگی و جلای این محصولات خواهد شد.

راه حل جلوگیری از این اتفاق استفاده از پوشش های نانوست. این پوشش ها که به نوعی مکمل لعاب و پرداخت سطح هستند با نفوذ در منافذ سطح باعث میشوند تا سطح پرداخت شده در مقابل نفوذ غبار و مایعات ایمن شده و خاصیت آب گریزی (Hydriphobicity) به سطح اضافه شود.

فرآیند اضافه کردن این پوشش نانو به سطح محصولات فرایندی زمان بر و سخت است که در آن دو ترکیب برای حداقل ده مرتبه بر روی سرامیک اضافه شده و در میان هر نویت سرامیک ها مجداد در داخل کوره قرار میگیرند.

لازم به توضیح است که دوام این نوع پوشش ها مادام العمر نیست و سرامیک های نصب شده پس از مدتی استفاده این خاصیت را به تدریج از دست خواهند داد.

سرامیک کف از نظر ظاهر

ظاهر سرامیک‌ها به‌طورکلی به دو نوع مات و براق تقسیم می‌شود که به نوع لعابی که روی آن‌ها اجرا شده و یا پرداخت شدن سطح آن‌ها بستگی دارد.

ظاهر سرامیک‌های کف بسیار مختلف است و انتخاب بین آن‌ها به سلیقه افراد بستگی دارد. سرامیک‌های طرح پارکت، سرامیک‌های طرح سنگ، سرامیک‌های طرح مرمر، سرامیک طرح گرانیت و … انواع سرامیک با طرح‌های مختلف هستند که در بازار موجود هستند.

از طرفی هم برخی سرامیک‌ها ظاهری برجسته و غیر صاف دارند که معمولاً برای دیوار یا کف سرویس‌های بهداشتی به منظور کاهش لغزندگی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع سرامیک از نظر ظاهر

سرامیک کف از نظر درجه سختی

با توجه به نوع خاک رس مورد استفاده در سرامیک کف، دما و فشاری که در فرایند تولید تحمل می‌کنند، سرامیک‌ها از نظر سختی به پنج دسته کلی تقسیم می‌شوند که در جدول زیر آمده است.

سرامیک‌های کف با درجه سختی پایین در برابر خراش، نفوذ رطوبت، فشار، سایش و رفت و آمد حساس بوده و آسیب می‌بینند و سرامیک‌های با درجه سختی بالا در برابر این عوامل مقاوم بوده و ظاهر خود را تا سالیان حفظ کرده و در هر شرایط آب و هوایی تاب می‌آورند.

درجه سختی

مورد استفاده

درجه یک

در مکان‌های با رفت و آمد کم مانند حمام و سرویس بهداشتی مهمان

درجه دو

در مکان‌های با رفت و آمد متوسط مانند فضاهای داخلی به جز فضاهای پر مصرف مانند آشپزخانه، ورودی، پله و …

درجه سه

در مکان‌های با رفت و آمد متوسط مانند آشپزخانه، حمام و …

درجه چهار

در مکان‌های پر رفت و آمد مانند خانه‌ها، مراکز تجاری و …

درجه پنج

این سرامیک‌ها در هر مکانی با هر شرایط آب و هوایی قابلیت اجرا دارند.

انواع سرامیک از نظر ابعاد

ابعاد سرامیک کف با توجه به طرح و نوع کاشی که انتخاب می‌شود. به‌طورکلی سرامیک کاری در سبک‌های کلاسیک ایرانی و اروپایی با سرامیک‌های مات یا براق در ابعاد کوچک استفاده می‌شود ولی برای سبک‌های مدرن بیشتر از سرامیک‌های با ابعاد بزرگ 80 در 80 یا 60 در 60 مات یا براق استفاده می‌شود. ابعاد استاندارد سرامیک‌های کف در بازار در  زیر آمده است.

  • ۲۰ در ۲۰ سانتی‌متر
  • ۲۵ در ۲۵ سانتی‌متر
  • ۳۰ در ۳۰ سانتی‌متر
  • ۳۰ در ۶۰ سانتی‌متر
  • ۳۰ در ۹۰ سانتی‌متر
  • ۴۰ در ۴۰ سانتی‌متر
  • ۴۰ در ۸۰ سانتی‌متر
  • ۴۰ در ۱۰۰ سانتی‌متر
  • ۵۰ در ۵۰ سانتی‌متر
  • ۶۰ در ۶۰ سانتی‌متر
  • ۶۰ در ۱۲۰ سانتی‌متر
  • ۸۰ در ۸۰ سانتی‌متر

انتخاب بهترین مارک سرامیک کف

در ایران شرکت‌های زیادی به تولید انواع سرامیک پرسلان، غیر پرسلان، مات، براق، طرح سنگ، پارکت و … می‌پردازند و ازآنجایی‌که معادن خاک رس در ایران زیاد هستند و صنعت کاشی سازی در ایران هم قدمت دیرینه‌ای دارد، بنابراین کیفیت ساخت آن‌ها با نمونه‌های اروپایی قابل رقابت است.

بهتر است برای خرید سرامیک تنها به برند اکتفا نکرده و درجه، سختی، میزان نفوذ رطوبت، ابعاد و ظاهر آن را نیز در نظر بگیرید. اطلاعات معمولاً روی بسته بندی سرامیک‌ها درج شده است. برای یافتن بهترین برند کاشی و سرامیک هم می‌توانید به مقاله‌ای با همین موضوع مراجعه کنید.

انتخاب بهترین مارک سرامیک کف

قیمت سرامیک کف

اگر به دنبال تخمین قیمت سرامیک کف هستید. بهترین راه انتخاب نوع سرامیک و ارائه آن به همراه متراژ کار به متخصص سرامیک کاری است. ازآنجایی‌که قیمت مصالح ساختمانی همواره در تغییر است و ممکن است قیمت هفته گذشته با امروز متفاوت باشد، بهتر است آن را از یک منبع معتبر پرس و جو کنید. برای استعلام قیمت سرامیک و سرامیک کاری می‌توانید از وب سایت کارگشا به بخش قیمت سرامیک رجوع کنید.

اجرای سرامیک کف

نصب یا اجرای سرامیک کف پس از انتخاب نوع سرامیک می‌تواند اهمیت زیادی داشته باشد که به نوع آن هم وابسته است. به طور مثال اجرای سرامیک‌های پرسلان و غیر پرسلان تفاوت زیادی با هم دارند که نیازمند یک مقاله جداگانه بوده و از بحث این مقاله خارج است.

سرامیک کف مات بهتره یا براق؟

یکی از مهم‌ترین پرسش‌ها در انتخاب بهترین نوع سرامیک کف بهتر بودن کدام نوع سرامیک است، مات یا براق؟ شاید بد نباشد برای یافتن پاسخ چند پاراگراف زیر را دنبال کنید.

سرامیک کف براق

سرامیک کف براق

در ادامه به بررسی مشخصات، مزایا و معایب سرامیک‌های کف براق پرداخته‌ایم.

مزایای سرامیک کف براق

  • بزرگ‌تر جلوه دادن فضاهای کوچک از طرق انعکاس بالای نور می‌شوند و این نور را در فضا منتشر می‌کنند.
  • نمایی لوکس‌تر دارد. اگر زیاد طرفدار فرش و سایر کفپوش های پارچه ای نیستید بهتر است سرامیک کف براق را انتخاب کنید.
  • اگر فضا نورگیری ضعیفی دارد بهتر است از سرامیک برق استفاده کنید. این کاشی‌ها با انعکاس نور بیشتر فضا را روشن‌تر جلوه می‌دهند، طبیعتاً استفاده از رنگ‌های روشن‌تر این روشنایی را بیشتر می‌کند و فضا را سفیدتر نشان خواهد داد.
  • تمیز کردن و نظافت سرامیک های براق به دلیل سطح جلا داده شده‌ای که دارند، در مقایسه با سرامیک‌های ما راحت‌تر است.

معایب سرامیک کف براق

  • یکی از مهم‌ترین معایب سرامیک‌های کف براق این است که هر گونه کثیفی و آلودگی را به وضوح از خود نشان می‌دهند؛ بنابراین سرامیک براق نیاز به رسیدگی روزمره بیشتری نسبت به سرامیک مات دارد.
  • سطح آن‌ها به دلیل جلا داده شدن بسیار لغزنده و در مواقعی می‌تواند بسیار خطرناک باشد. از این رو استفاده از سرامیک‌های براق برای کف سرویس بهداشتی و حمام یا سایر فضاهای مرطوب یا مکان‌های پر رفت و آمد شاید چندان توجیه پذیر نباشد.
  • در صورت تابش نور، درخشندگی و بازتاب زیادی دارند و در مواقعی می‌تواند آزار دهنده باشد.برای کف مات

سرامیک‌های مات یا پولیش نیز مزایا و معایبی در مقایسه با نوع براق دارند که در ادامه بیشتر به آن‌ها پرداخته شده است.

مزایای سرامیک کف مات

  • چسبندگی سطح سرامیک کف مات به مراتب بهتر است. از این رو برای مکان‌های پر رفت و آمد و سرویس‌های بهداشتی بسیار مناسب است.
  • سرامیک مات جلوه نوری کمتری دارد و لک و کثیفی را هم به نسبت کمتر نشان می‌دهد.
  • کمتر کثیف می‌شوند و در نتیجه نگهداری و نظافت از آن‌ها ساده‌تر است.

معایب سرامیک کف مات

  • در صورت کثیف شدن، به دلیل سطح زبرتری که دارند، تمیز کردن آن‌ها سخت‌تر خواهد بود.
  • کاشی و سرامیک‌های مات برای فضاهای نسبتاً بزرگ با نور کافی پیشنهاد می‌شود.

بهترین نوع سرامیک کف کدام است؟

برای پاسخی درست به این پرسش در وهله اول باید به خود رجوع کنید و اینکه در چه فضایی و با چه هدفی قصد استفاده از سرامیک را دارید را مشخص کنید. مسلما سرامیک های براق زیبایی های خود را دارند و از طرفی هم سرامیک های مات نیز مزیت های بالقوه ای دارند.

برای بهترین انتخاب سرامیک کف مزایا و معایبی را که در بالا ارائه شده است را در نظر بگیرید. نکته مهم این است که هر دوی این سرامیک ها از نظر کیفیت هم م توانند خوب و هم بد باشند و این بستگی به برندی دارد که انتخاب می کند.

سخن آخر

باری یافتن بهترین سرامیک کار که آشنایی به اجرای انواع سرامیک کف را دارد به سایت کارگشا مراجعه کنید. شرکت کارگشا با معرفی بهترین ارائه دهندگان خدمات ساختمانی همواره به سوی جلب رضایت مخاطبان و مشتریان خود گام بر می‌دارد و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا