مصالح

گچ سیوا چیست + آیا می‌توان آن را جایگزین گچ‌های معمولی نمود؟

در فرآیند ساختمان سازی از مصالحی بسیار متنوعی استفاده می‌شود و همه آن‌ها نقش خود را در تکمیل شدن ساختمان ایفا می‌کنند. گچ از پرکاربردترین مصالح مورد استفاده به ویژه در مراحل نازک کاری است. از آنجایی که بسیاری اوقات این گچ در سطح رویی اعمال می‌شود کیفیت آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. فناوری در این خصوص به بهبود ویژگی‌های گچ کمک کرده است. گچ سیوا از دیگر مصالح جدید در صنعت ساختمان سازی به شمار می‌رود که بسیاری از نقطه ضعف‌‌های گچ‌ معمولی را برطرف می‌کند؛ اما آیا واقعاً می‌توان آن را جایگزین مناسبی برای سایر انواع گچ در نظر گرفت؟ برای پاسخ به این پرسش با ویکی ساختمون همراه باشید.

گچ سیوا چیست؟

گچ سیوا که گاهی گچ پلیمری دستی خوانده می‌شود در واقع نوعی گچ است که به شیوه سنتی و از طریق دست اجرا می‌شود. این نوع گچ یک محصول مهندسی شده است و به همین دلیل از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است که آن را به گزینه بسیار ایده آلی برای جایگزینی گچ‌های معمولی تبدیل کرده است. از این ویژگی‌های ایده‌آل می‌توان به مواردی همچون زمان گیرش بالا اشاره کرد. استفاده از این نوع گچ به عنوان زیر کار از مهم‌ترین کاربردهای آن تلقی می‌شود. در ادامه بیشتر به مزیت‌ها و کاربردهای گچ سیوا خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: گچ گیپتون چیست؟ معرفی، نحوه اجرا و اجزای تشکیل دهنده

گچ سیوا چگونه ساخته می‌شود؟

گچ سیوا در مقایسه با سایر انواع گچ فرآیند ساخت و ترکیب متفاوتی دارد. به طوری که ماده اصلی ساخت آن در واقع گچ میکرونیزه است که در سفید کاری کاربرد دارد. برای تولید گچ سیوا، گچ میکرونیزه را طی یک فرآیند با مواد و ترکیبات دیگری مخلوط می‌کنند. از مواد افزونی به گچ سیوا، پرلیت است که باعث سبک وزن شدن محصول نهایی می‌شود.

گچ سیوا چیست؟

گچ و خاک یا گچ سیوا، کدام بهتر است؟

همان‌طور که در بالا عنوان شد، استفاده در زیر کاری از اصلی‌ترین کاربردهای گچ سیوا است و از این رو بسیاری آن را به عنوان جایگزینی برای گچ و خاک در نظر می‌گیرند. گچ و خاک از اصلی‌ترین مصالح برای زیر کاری است اما در مقایسه آن با گچ سیوا از برتری خاصی برخوردار نیست. این نوع از گچ به عنوان گچ زیر کار از مزیت‌های بالقوه‌ای همچون وزن بسیار سبک‌تر، عایق حرارتی و صورتی بهتر برخوردار است؛ بنابراین بدون شک گچ سیوا را می‌توان جایگزین به حق برای گچ و خاک در نظر گرفت.

بیشتر بخوانید: گچ ساتن ؛ مشخصات + نحوه اجرا + کاربردها و نحوه نگهداری آن

مشخصات گچ سیوا

گچ سیوا به دلایل فرآیند ساختی که دارد از ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی متفاوتی در مقایسه با سایر انواع گچ‌ برخوردار است. از مهم‌ترین این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مقاومت آن در برابر نیروهای فشاری و خمشی بیشتر است.
  • قدرت چسبندگی آن با سطوح از جنس مختلف همچون سیمان و بتن بسیار بالا است.
  • در شرایط مختلف آب و هوایی قابل اجرا هستند.
  • ضریب انتقال حرارتی کمتر
  • ضریب انتقال صوتی کمتر
  • مقاومت بهتر در برابر رطوبت نسبت به سایر انواع گچ
  • وزن مخصوص کمتر
  • زمان گیرش اولیه آن بالاتر و تقریباً 90 دقیقه است.
  • زمان گیرش ثانویه آن بالا و برابر با 120 دقیقه است.
  • زمان گیرش بالا ایجاد ترک در آن را به حداقل می‌رساند.

مشخصات گچ سیوا

کاربرد گچ سیوا

گچ سیوا به مانند گچ و خاک که به جای آن نیز به کار برده می‌شود بیشتر به منظور گچ کاری روی سطوح مختلفی همچون بتن، آهن، چوب و رابیتس کاربرد دارد که این موضوع هم به قدرت چسبندگی بالای آن بر می‌گردد. از طرفی نیز گچ سیوا برای استفاده در سفیدکاری نهایی بسیار مناسب است.

بیشتر بخوانید: مراحل گچ کاری ساختمان ؛ از ابزار تا اجرا

مزایا و معایب گچ سیوا

مزایای متنوعی که در خصوص این نوع از گچ‌ها مطرح است بیشتر مدیون فرآیند ساخت آن است و از اصلی‌ترین این مزایای می‌توان به موارد رو به رو اشاره کرد. اول از همه اینکه اجرای آن در مقیاس‌های مختلف به دلیل عدم نیاز به توقف برای آماده شدن سریع‌تر خواهد بود و همین موضوع در پروژه بزرگ مقیاس تأثیر زیادی می‌تواند در سرعت اجرای پروژه و هزینه نهایی آن داشته باشد. موضوع مثبت دیگری که در خصوص گچ سیوا مطرح است در واقع عایق بودن بهتر در برابر حرارت و صدا است.

از طرفی هم به دلیل توقف زمانی کمتر و وزن سبک‌تر استفاده از آن زحمت کمتری دارد. نکته دیگری که تأثیر زیادی بر کاهش هزینه‌ها به ویژه در پروژه‌های بزرگ می‌گذارد این است که ضایعات گچ سیوا در مقایسه با سایر گچ‌ها به مراتب کمتر است. دست آخر این نوع گچ در مقایسه با سایر گچ‌ها از مقاومت خوبی در برابر خط و خراش برخوردار است. به طور کلی معایب آنچنانی را نمی‌توان در خصوص این نوع گچ مطرح کرد و شاید هزینه بالاتر آن در مقایسه با گچ‌های معمولی که البته آن هم بیشتر در مورد پروژه‌های کوچک‌تر صادق است را می‌توان تنها نقطه ضعف آن در نظر گرفت.

روش اجرای گچ سیوا

روش اجرای گچ سیوا

در اجرای گچ سیوا به منظور اهداف مختلف باید نکات مهمی را مورد توجه قرار داد. اول اینکه باید حتماً دقت داشت که سطح زیر کار باید کاملاً یکنواخت و عاری از هر گونه گرد و غبار باشد. وجود ناهمواری در سطح باید ایجاد ضخامت‌های مختلف از این نوع گچ و در نهایت کاهش کیفیت نهایی کار می‌شود. در گام بعدی بهتر است که از آب گرم برای آماده کردن آن استفاده کرد؛ به طوری که به ازای هر 6 لیتر آب می‌توان از 9 تا 10 کیلوگرم گچ سیوا استفاده کرد. بعد از اضافه کردن گچ به آب، معمولاً چند دقیقه صبر و سپس اقدام به مخلوط کردن آن می‌کنند. بعد از مخلوط کردن می‌توان نسبت به اعمال آن روی سطح مورد نظر با خیال راحت اقدام کرد. ناگفته نماند که سطح گچ کاری شده تقریباً بعد از گذشت 4 روز خشک و به سختی مناسبی می‌رسد.

سخن آخر

انواع مختلفی از گچ در صنعت ساخت‌وساز به کار برده می‌شوند. به طوری که تعداد آن‌ها امروز به بیش از 10 نوع می‌رسد. گچ سیوا یکی از این انواع است که با بهره گیری از یک فرآیند تولید مهندسی شده و به لطف اضافه شدن بعضی از موادها از خصوصیات بسیار کاربردی برخوردار است و به همین دلیل بسیاری آن را به عنوان جایگزین بسیار مناسبی برای گچ و خاک‌ها در نظر می‌گیرند.

منبع
gypsland
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا