مقالات کارگشا

معماری منظر چیست؟ + 9 ایده جدید برای فضاهای عمومی

در این مطلب می خوانیم:

1- پارک حاشیه ای

2- استخر طبیعی

3- دکوراسیون صندلی

4- سایبان های رنگارنگ

5- سایبان های ساحلی

معماری منظر چیست؟

معماری منظر، علمی است طبیعت گرا، مخاطب محور و عملکرد گرا و با سازماندهی زمین و ساختمان ها برای استفاده و بهره مندی انسان سروکار دارد. ایده پردازی، بازتابی است که در مواجهه با یک مسئله طراحی، در ذهن طراح، شکل گرفته و نمود پیدا می کند که در این مطلب به بررسی چند روند معماری منظر در پروژه های اخیر معماران دنیا می پردازیم.

1- پارک حاشیه ای

طراحی پارک حاشیه ای توجه بازدیدکنندگان، مشتریان و کارگران زیادی را که مایلند نگاه اجمالی از مناظر داشته باشند را جلب می کند. به همین دلیل است که یکی از آخرین روندها در معماری منظر ساخت صندلی ها در داخل راهروها و فرودگاه ها است تا مسافران فرصتی برای نشستن و لذت بردن از مناظر را داشته باشند.
پارک حاشیه ای جنوب هانتر نیویورک، پروژه منظر برنده جایزه چند جانبه، نه تنها راهروهای چوبی عالی، بلکه نیمکت های جالب نیز از همان مواد درست کرده است. آنها همزمان با طراحی نگاه خیره کننده خط آسمان شهر نیویورک، یک محیط طبیعی منسجمی را نیز به طراحی فضا اضافه کرده اند.

معماری منظر

2- استخر طبیعی

در طبیعت مواردی وجود دارد که غالب مردم را به سمت خود جذب می کند. استخر طبیعی در مورگ، آلمان، با داشتن پیاده روهای چوبی گسترده و مسیرهای اطراف لبه، باعث می شود مردم نزدیک شدن به آب را حق مسلم خود دانسته و از آب بصورت صحیح استفاده کنند. این امر باعث می شود تا تمام افراد ارزیابی خوبی از فضا داشته و در کل از استخر بهتر استفاده کند.
در این استخر منحصر به فرد و پایدار از روش آب های بیولوژیکی و حرارت خورشید استفاده می شود. بنابراین این پیاده روهای منظم چوبی با مواد غیر سمی و پایدار، با این رویکرد اکولوژیکی مطابقت دارند.

9 ایده جدید معماری منظر برای فضاهای عمومی

3- طراحی صندلی و نیمکت

ارائه یک محل نشستن و استراحت برای مردم به  این معنی نیست که شما طرح نیمکت های معمولی را کنار هم قرار دهید. این نیمکت های خلاقانه بزرگ که توسط عناصر شهری شرکت دانمارک ساخته شده است، معماری کل خطوط و منطقه آن را نشان می دهد و باعث می شود مردم نگاه دقیق تری نسبت به آن داشته باشند. چوب های منظم این نیمکت ها، سختی لبه های آن را از بین برده است، و باعث می شود که نیمکت نسبت به اشیایی که محیط اطراف آن را احاطه کرده اند، بیشتر دیده شود.

9 ایده جدید معماری منظر برای فضاهای عمومی

4- سایبان های رنگارنگ

در طراحی کلیه شهرها، زمین های بازی و مدارس، برای کمک به ایجاد انواع سایبان های منحصر به فرد و جالب از معماری منظر بهره می برند. سایبان های ایستگاه های اتوبوس، زمین های بازی و مناطق دیگر، سایه، مکان استراحت و همچنین محل اجتماع را ارائه می دهند.
این سایبان های منحصر به فرد کودکان ، که توسط معماران (TYIN Tegnestue)  در یک ایستگاه اتوبوس طراحی شده است، داخل آن با رنگ های متهوری رنگ آمیزی شده است، عنصر طراحی سرگرم کننده و خلاقانه است که ازقبل برای یک ساختار کودکانه طراحی شده است. در بیرون آن چوب های ساده ای قرار گرفته که به سازگاری سایبان با محیط طبیعی کمک بسزایی می کند.

9 ایده جدید معماری منظر برای فضاهای عمومی

5- سایبان های ساحلی

منطقه دیگری که در آن در روز آفتابی از سایبان ها بیشتر استفاده می شود، ساحل است. معماری این سایبان ها یک توهم نوری منحصر به فرد را ایجاد می کند که در آن شما شگفت زده می شوید که با تمام شدن نمای بیرونی، نمای داخلی شروع می شود.
فضاهای گسترده در سایبان ها باعث می شود نور بیشتری به داخل آن نفوذ کرده و همچنین بسیاری از منظره-های اقیانوس و اطراف ساحل دیده شود. سایبان ها از چوب های ساده ساخته شده اند که با یاد آوری تصور تخته پاره روی آب مطابقت دارد.

9 ایده جدید معماری منظر برای فضاهای عمومی

6- صندلی های ساحلی

گاهی اوقات طراحی معماری منظر خیلی کم تردیده می شود. در این پروژه، مبلمان، صندلی است که در منطقه بیشترین تاثیر را دارد. موازنه لبه های اسکله که در آن مردم به طور طبیعی می خواهند کنار هم باشند، نیمکت های منحصر بفرد فرصتی را ارائه می دهند تا مردم به روش های مختلفی نشسته و استراحت کنند. تمام نیمکت ها از یک چوب اصلاح شده و منظمی ساخته شده اند تا در برابر رطوبت و نمک هوای دریا مقاومت داشته باشند. اشکال نه تنها برای جلب توجه بلکه برای راحتی بیشتر و ترویج انواع تجمعات مختلف طراحی شده اند.

9 ایده جدید معماری منظر برای فضاهای عمومی

7- پیاده روی ساحل

گاهی اوقات مهمترین بخش معماری منظر، تجمع مردم در مقصد آنها است. این پیاده روهای ساحلی چوبی به عنوان جاده هایی برای ماهیگیران و سایر کارگران محلی استفاده می شود، همچنین مسیرهای حفاظت شده ای است که مردم بدون نگرانی از شن و ماسه، تپه ها و یا پوشش گیاهی دو طرف، می توانند به سمت ساحل بروند.
پیاده روهای چوبی منطقه را به طور کامل با سطح آب و هوای آن ها تطبیق می دهند، و وقتی مردم به مقصد خود وارد می شوند، به قسمت راست ذهن آن ها کمک می کند تا متوجه شوند که به مقصد رسیده اند.

9 ایده جدید معماری منظر برای فضاهای عمومی

8- استخرهای لنگرگاه

یکی از اهداف معماری منظر، دعوت از مردم برای برقراری ارتباط با محیط زیست است. و این دقیقا همان چیزی است که با طراحی استخرلنگرگاه (LPO Arkitekter) انجام شده است.
مرکز این استخر در مرکز شهر اسلو، نزدیک یک پارک تفریحی واقع شده است، استخر لنگرگاه نه تنها عرشه، بلکه استخر های جداگانه و شناور را نیز در بر می گیرد. مبلمان عرشه درست درون عرشه ساخته شده است و مردم را به استفاده بهتر از کل منطقه تشویق می کند و از مردم دعوت می کند یک تجربه تعاملی تر را تجربه کنند.

9 ایده جدید معماری منظر برای فضاهای عمومی

9- تفرجگاه ساحلی

چیزی در آب و سواحل وجود دارد که مردم را به سمت خود می کشد و سالانه هزاران نفر در مناطق ساحلی گرد هم می آیند. پس بنابراین هنگام ارائه روشی برای اجتماع، چه روشی بهتر از آماده کردن تفرجگاه ساحلی، به  حفاظت سواحل کمک می کند؟
این پیاده رو چوبی در (Bethany Beach)، (Delaware) در حالی که مردم را به مغازه ها و جاذبه های اطراف هدایت می کند، آن ها را از شن زارها و مناطق حساس دیگر حفظ می کند. بدون اشاره به شن و ماسه، چوب در زیر پا نسبت به مواد پوششی دیگر خنک تر  است که مردم را به راحتی بیشتر در منطقه دعوت می کند و هم زمان باعث می شود آن ها از این منطقه بیشتر لذت ببرد.

9 ایده جدید معماری منظر برای فضاهای عمومی

جمع بندی

معماری منظر، یک رشته رو به رشد است. که در سال های اخیر فضاهای عمومی بیشتری را دربر می گیرد تا مزایای شکل دادن فضاهای اطراف آنها نمود بهتری پیدا کند. اینکه در یک طرح منظر آیا به اهداف طرح نزدیک شده ایم طراحی منطقه اطراف طرح را با محیط طبیعی مطابقت می دهد و عملکرد و آسایش را به استفاده کنندگان  منطقه ارائه می دهد، و این تا حد زیادی به نفع طرح است. با استفاده از برخی از تغییرات معماری منظر چشم انداز های محوطه ها به شکال چشم گیری بهبود می یابد تا بهترین پیامد منطقه خود را معرفی کند. بررسی نکات مثبت طراحی ها به معماران منظر تازه کار کمک زیادی می کند و راهبردهایی برای خلق ایده ها و روندهایی نو در معماری منظر می شود.

 

منابع:

    landscape architecture trends for public spaces (Kebony company,2017)
Project architects
    Thomas Balsley Associates, WEISS/MANFREDI
    TYIN Tegnestue Photo by: Pasi Aalto
    Millimetre
    Goose Foot & Freshwest Design Photo by: Goose Foot
    de+ architekten Photo by: Mike Haran
    LPO Arkitekter Photo by: Nils Petter Dale
   Pine River Group

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا