مقالات کارگشا

جشنواره «جوکول» در رشت برگزار می شود

سومین جشنواره جوکول تا 31 شهریور از ساعت 17 الی 23 در پیاده راه فرهنگی رشت برگزار می شود.
جوکول از دو کلمه جو به معنای برنج و کول به معنای نارس تشکیل شده است و در واقع جوکول برنج نارسی است که در گذشته های دور گیلانی ها پس از فرآوری با شکر آن را به عنوان تنقلات و آجیل استفاده می کردند. بنابراین به برنج نارس در گویش گیلکی، جوکول می گویند.

جوکول نوعی برنج نارس است که پیش از سفت شدن شالی برداشت می‌شود و پس از دانه کردن و تفت دادن پوستش گرفته‌شده و سپس آماده استفاده می‌شود. این میان وعده خوشمزه را برنج‌کاران معمولاً با شکر، گلاب و یا عسل مخلوط می‌کنند و طی سنن قدیمی با عنوان محصولی نوبرانه در اختیار همسایگان، بستگان و خویشاوندان قرار می‌دهند.

هدف از برگزاری این جشنواره حفظ و احیای سنت های محلی، آشنایی نسل جوان با آئیین های بومی- محلی و افزایش شور و نشاط اجتماعی است. در واقع این جشنواره به ‌منظور انتقال آداب ‌و رسوم، حفظ آیین‌های بومی و محلی و احیای سنت‌های قدیمی برگزار و در آن برنامه‌ هایی از قبیل عروس بران، جوکول گیری، لافند بازی اجرا می شود.

جشنواره «جوکول» در رشت برگزار می شودعلاوه بر نمایش مراحل درست کردن جوکول و عرضه 30 نوع غذای محلی گیلان آئین های بومی و محلی نظیر لافند بازی هم اجرا می شود.
با نگاهی به استقبال شهروندان رشتی از دوره های گذشته ی این جشنواره می توان گفت: با توجه به این موضوع، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت تصمیم گرفته تا امسال این جشنواره را همزمان با آغاز فصل برداشت محصول برنج در فضایی شاد و مفرح با هدف حفظ و احیای آداب، سنن و رسوم بومی استان گیلان و نیز انتقال این داشته‌ های فرهنگی به نسل جوان جامعه برگزار نماید.

جشنواره ی جوکول در راستای برنامه برندسازی های شهر رشت به عنوان «شهر جشنواره‌ها» در رشت اجرا می شود. آیین افتتاحیه این جشنواره ساعت هفت عصر روز دوشنبه ۲۹ مرداد ماه بوده و تا روز چهارشنبه ۳۱ شهریور ماه امسال نیز در پیاده راه فرهنگی رشت ادامه خواهد یافت.

جشنواره «جوکول» در رشت برگزار می شوداین جشنواره در چند بخش ارائه ی محصولات فرآوری شده ی جوکول و عرضه ی جوکول به عنوان «خوشه های سبز برنج» همراه با نمایش ادوات سنتی همچون پادنگ و آبدنگ و نیز اجرای برنامه های شاد و مفرح برگزار می شود.
امیدواریم با اجر ای این برنامه ها ضمن ایجا فضایی شاد و شاداب در شهر و نمایش آیین ها، آداب و سنن مربوط به گیلان و رشت، این شهر به قطب گردشگری استان تبدیل شده و روزهایی خاطره انگیز برای شهروندان و مسافران و گردشگران ایجاد شود.
در اجرای این جشنواره برنامه هایی همچون موسیقی محلی، آیین های سنتی، عرضه ی محصولات و صنایع دستی و برنامه های شاد تدارک دیده شده است. زمان برداشت جوکول از 15 مرداد است و در واقع جوکول نوید رسیدن برنج را می دهد و گیلانیان آن را به عنوان سنتی تبرک می شمارند. 

جشنواره «جوکول» در رشت برگزار می شوددر ادامه به این تصاویر جذاب در مورد این جشنواره نگاهی می اندازیم:

جشنواره «جوکول» در رشت برگزار می شود

جشنواره «جوکول» در رشت برگزار می شود

جشنواره «جوکول» در رشت برگزار می شود

جشنواره «جوکول» در رشت برگزار می شود

جشنواره «جوکول» در رشت برگزار می شود
در تور جشنواره جوکول توسط کارگشا با شما همراه هستیم.

منابع: 

www.iribnews.ir

diyarmirza.ir

www.irna.ir

www.ichto.ir

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا