مقالات کارگشا

چرا کارفرمایان باید از مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) در پروژه های خود استفاده کنند؟

مزایای اصلی برای یک کارفرمای صنعت ساخت در استفاده از مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) چیست؟

مصاحبه دکتر تقدس و مزیت های استفاده از BIM

براساس نظر دکتر تقدس (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران مدرس گروه مدیریت ساخت دانشگاه تهران) مدلسازی اطلاعات ساختمان برخی از مزیت های مهم برای کارفرمایان پروژه ها را اشاره نمودند که شامل:

  1. در ابتدای هر پروژه یک کارفرما با کمک تکنولوژی VR می تواند یک مدل واقعی از پروژه خود را مشاهده کند و این موضوع کمک بسیار شایانی را در مدیریت تغییرات و کاهش هزینه تغییرات در طول اجرا را به همراه خواهد داشت.
  2. مدلسازی اطلاعات ساختمان به دلیل اینکه یک پایگاه اطلاعاتی صحیح به همراه دارد، کارفرما می تواند در مرحله بهره برداری از این اطلاعات صحیح استفاده نماید. در واقع شناسنامه دار کردن پروژه ها کمک شایانی می نماید. این مسئله در حالی است که برای پروژه های موجود نقشه های ازبیلت تهیه می شود ولی این ازبیلت ها عملا قبل استناد نبوده و تا کنون نتوانسته در مرحله بهره برداری اطلاعات صحیحی را به کارفرما ارائه دهد.
  3. مدلسازی اطلاعات ساختمان به کمک مدیریت و برنامه ریزی به موقع پروژه نقش موثری در کاهش هزینه ها، افزایش کیفیت و زمانبندی اصولی پروژه ها خواهد داشت.

BIM

با صحبت های انجام شده با دکتر نورزایی (مدرس مدلسازی اطلاعات ساختمان، دانشکده هنرهای زیبا) ایشان نیز به مزیت های مدلسازی اطلاعات ساختمان برای کارفرمایان صنعت ساختمان پرداختند:

  1. شبیه سازی پروژه پیش از شروع عملیات ساخته شدن برای اطمینان از این موضوع که پروژه می تواند نیازهای کارفرمایان را برآورده کند یا نه.
  2. شبیه سازی برای آنالیز کردن میزان بهره وری های مورد نیاز پروژه بخصوص در زمینه انرژی.
  3. ریسک پایین سرمایه گذاری به دلیل کم کردن اتفاقات غیر قابل پیش بینی و همچمنین به حداقل رساندن میزان تغییرات داخل پروژه.
  4. فروش بهتر پروژه با داشتن اطلاعات جامع و کامل و همچنین در دسترس بودن شمای کلی طرح به منظور پیش فروش کردن

ایشان همچنین در کتاب خود به این موضوع که، کارفرمایان می توانند با استفاده از پردازش ها و ابزارهای BIM در ساده و موثر کردن تحویل ساختمان های با کیفیت بالا و با اجرای بهتر، به فواید  قابل توجه BIM در پروژه ها پی ببرند اشاره کرده اند.

همچنین این مسئله که BIM همکاری را بین ذینفعان پروژه تسهیل می کند، خطاها و تغییرات هنگام کار را کاهش می دهد و به سمت یک فرآیند موثرتر و قابل اعتمادتر که زمان و هزینه پروژه را کاهش می دهد، رهنمون می شودرا از جمله مسائل قبل تأمل بیان کردند.

حوزه های بالقوه ی زیاد دیگری که برای استفاده از BIM برای کارفرمایان می توان ذکر کرد، شامل موارد زیر است:

  • افزایش عملکرد ساختمان از طریق طراحی و آنالیز انرژی و روشنایی بر پایه BIM جهت بهبود عملکرد  کلی ساختمان
  • کاهش ریسک مالی عجین شده با پروژه با استفاده از مدل BIM برای دستیابی به تخمین های هزینه ابتدایی تر و قابل اعتمادتر و همکاری بهتر تیم پروژه
  • کوتاه کردن زمان بندی پروژه از طراحی تا تکمیل کار از طریق هماهنگ کردن و پیش ساخته کردن قطعات
  • بدست آوردن تخمین های هزینه قابل اعتماد و دقیق از طریق ایجاد کمیت اتوماتیک از مدل ساختمان، تأمین بازخورد اولیه در یک پروژه در زمانی که تصمیمات تأثیر بزرگتری دارند
  • تضمین اجرای کار مطابق برنامه از طریق آنالیز روبه پیشرفت و مداوم مدل ساختمان در برابر نیازهای کارفرما و آیین نامه محلی تعیین شده
  • بهینه کردن مدیریت و نگهداری تسهیلات با مستندسازی اطلاعات مرتبط ساختمان و تجهیزات  اجرا و همه سیستم هایی که در طول چرخه عمر ساختمان استفاده می شوند
  • افزایش هماهنگی لازم در کل ساختمان

این فواید برای همه کارفرمایان در تقریباً تمام انواع پروژه در دسترس هستند. با توجه به بحث های صورت گرفته BIM می تواند تغییرات قابل ملاحظه ایی را در فرآیند تحویل، انتخاب تأمین کننده خدمت، و رویکرد پروژه ها برای کارفرمایان ایجاد کند.

برنامه ریزی و تفکر قبل از شروع اجرای پروژه ها:

از جمله مباحث مهم که در این جلسه بدان اشاره شد، مشکل اساسی پروژه های نیمه تمام و یا ناموفق در کشور ما عدم وجود برنامه ریزی های صحیح و واقع بینانه از پروژه و همچنین فاصله میان مباحث برنامه ریزی و مسائل اجرایی بوده که می توان به کمک مدلسازی اطلاعات ساختمان در کاهش این فاصله گام موثری برداشت. بنا به گفته دکتر تقدس پروژه های ما ابتدا شروع می شوند سپس درباره آن ها فکر می شود. این درحالی است که باید سال ها فکر و برنامه ریزی انجام شود و سپس می توان یک اجرای موفق طبق برنامه زمانبندی داشت. که این بستر تفکر در مدلسازی اطلاعات ساختمان فراهم گردیده است.

پروژه های ما مبتلا به بیماری عدم امکانسجی قبل از شروع اجرا هستند. که این مسئله باعث بروز مشکلات فروانی گردیده است. که وجود 71 هزار پروژه نیمه تمام در کشور حاکی از این عدم مدیریت صحیح پروژه ها داشته که باید راه چاره ایی برای آن اندیشید.

صنعتی سازی پروژه ها و مزایای آن:

صنعتی سازی پروژه های ساختمانی از جمله مباحثی است که در مدلسازی اطلاعات ساختمان بدان پرداخته شده است. این فرآیند به کمک طراحی دقیق از ماژول های مختلف یک پروژه می تواند کمک شایانی به دقت در اجرا، مسائل کاهش نخاله های ساختمانی و همچنین بازیافت و استفاده مجدد ضایعات ساختمانی ، کمک به کاهش آلودگی های هوا و محیط زیست کند. به عنوان مثال ساختمان سازی صنعتی یکی از شیوه های مؤثر در کاهش حجم دورریزهای ساختمانی عنوان شده است.

آلودگی محیط زیست و صنعت ساختمان

آمارها بیانگر آن است که ۳۰ تا ۴۰ درصد گاز های گل خانه ای و ۴۰ تا ۵۰ درصد پسمانده های تولید شده در زمین محصول صنعت ساختمان است. تولید دورریزهای ساخت و تخریب در ایران به خصوص در مقایسه با کشورهای توسعه یافته، بسیار بالاتر از دیگر کشورهاست.

همانطور که در آمارها و گزارش ها بیان شده، صنعت ساخت درصد زیادی از آلودگی هوا و محیط زیست را به خود اختصاص داده است. اینکه چگونه می توان به کاهش آلودگی ها و اثرات مخرب این صنعت در محیط زیست کمک کرد، ازجمله مباحث مطرح شده در مدلسازی اطلاعات ساختمان است. این موضوع خود به تنهایی الزام استفاده از مدلسازی اطلاعات ساختمان را در کشور ما بیان می دارد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا