مقالات کارگشا

آزمایش خاک برای احداث ساختمان، آزمایش های صحرایی مکانیک خاک

برای بدست آوردن پارامترهای رفتار خاک محل پروژه های شهری، نیاز به آزمایشاتی می باشد که در این مقاله مختصرا به توضیح گروه آزمایشات صحرایی که در محل پروژه انجام می شود، می پردازیم.

آزمایشات صحرایی مکانیک خاک

برای مشخص شدن و بدست آوردن پارامترهای مکانیک خاک محل پروژه های شهری، نیاز به انجام آزمایشاتی می باشد تا بتوان میزان مقاومت و تراکم خاک، نوع خاک، تراز آبهای سطحی و عوامل تاثیر گذار دیگر هنگام طراحی سازه را مشخص نمود. این آزمایشات دارای مراحل اجرایی می باشد که دانستن آن جهت آماده سازی محل انجام آزمایش قبل از اجرای آن، خالی از لطف نیست. زیرا در بسیاری از مواقع، جهت انتقال و مستقر نمودن دستگاه های مورد نیاز انجام آزمایشات باید مسیر عبور و محل استقرار آنها را آماده نمود.

آزمایش مکانیک خاک با حفر گمانه

عملیات حفر گمانه در پروژه های شهری بسته به نوع خاک منطقه، متراژ زیربنای پروژه و نیز تعداد طبقات آن متفاوت می باشد. بدین معنا که در صورت امکان ورود دستگاه حفاری به داخل زمین پروژه این عملیات معمولا توسط دستگاه صورت می گیرد و در غیر این صورت بوسیله حفاری دستی اقدام به برداشت نمونه از خاک محل می نمایند.

پیشنهاد ویژه: خاکبرداری و گودبرداری، صفر تا صد اصول و اجرا و هزینه ها

آزمایشات صحرایی مکانیک خاک

آزمایش مکانیک خاک با تست نفوذ استاندارد (SPT)

این آزمایش جهت بدست آوردن معیاری از تراکم لایه های خاک و همچنین تخمین برخی از پارامترهای مقاومتی و تغییر شکل پذیری خاک صورت می پذیرد. آزمایش نفوذ استاندارد با نفوذ یک نمونه گیر استاندارد با ضربات ناشی از سقوط چکشی به وزن مشخص و از ارتفاع مشخص انجام می شود.

آزمایشات صحرایی مکانیک خاک

مشخص نمودن تراز آب های زیرزمینی در آزمایش خاک

در هنگام حفاری با توجه به عمق برداشت گمانه ها سطح تراز آبهای زیرزمینی را نیز مشخص می نمایند. این مساله با توجه به عمق گودبرداری مورد نیاز پروژه و همچنین نوع خاک دارای اهمیت بالایی می باشد.

آزمایش مکانیک خاک با آزمایش بارگذاری صفحه

آزمایش بارگذاری صفحه روشی برای تخمین میزان نشست بستر، ناشی از ساخت سازه و یا تعیین ظرفیت باربری نهایی بستر ساختگاه است. آزمایش بارگذاری صفحه برای دستیابی به میزان نشست و ظرفیت باربری پی با اعمال بار طراحی پیشنهادی بر صفحه‌ای با ابعاد کوچک انجام می‌شود. انجام این آزمایش در سطح زمین و یا در انتهای چاله دستی حفر شده امکان ‌پذیر است اما با ازدیاد عمق ، زمان و هزینه انجام آن به‌صورت تصاعدی افزایش می‌یابد.

آزمایشات صحرایی مکانیک خاک

آزمایش مکانیک خاک با آزمایش برش برجا

بمنظور تعیین پارامترهای مقاومتی خاک در شرایط تحکیم یافته زهکشی شده این آزمایش انجام می شود . در این آزمایش، ابتدا خاک تحت تنش قائم معینی تحکیم یافته و سپس ضمن ثابت نگاه داشتن تنش قائم، تنش برشی با سرعت تنظیم شده به نمونه خاک وارد می شود تا نمونه گسیخته شود.

آزمایشات صحرایی مکانیک خاک

مطالب مرتبط با این مقاله را در کارگشا دنبال کنید:

به منظور آشنایی بیشتر با این مبحث و رسیدن به جواب سوالات خود و یا ارائه هر گونه انتقاد و پیشنهاد به بخش مشاوره آنلاین کارگشا مراجعه فرمایید.

منبع : دپارتمان اجرا سامانه جامع صنعت ساختمان (کارگشا)

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا