مقالات کارگشا

انواع ماشین آلات ساختمانی، 3 ماشین اصلی برای گودبرداری

ماشین آلات ساختمانی و راهسازی از اهمیت ویژه ای در اجرای عملیات ساختمانی برخوردار است. ماشین آلات ساختمانی طیف وسیعی را شامل می شود که می توان به انواع کامیون و کمپرسی و تریلر، لودر، بیل مکانیکی، انواع بابکت، باگت ها و جام ها، کمپرسورها و چکش های بادی (دج بر) و مواردی اینچنین اشاره نمود.

معرفی ماشین آلات گودبرداری

کامیون ها

معمول ترین وسیله برای حمل و نقل خاک و مصالح سنگی کامیون ها هستند. این ماشینها به دلیل  سرعت و ظرفیت زیاد، هزینه حمل و نقل مواد را تا حدودی کاهش می دهند. کامیونها به دونوع معمولی وکمرشکن تقسیم بندی می شوند که نوع کامیون های معمولی آن عموما به دو صورت یک یا دو محوره ساخته و به بازار عرضه می شود. کامیونت های سبک نیز جزء این دسته می باشند که جهت حمل و نقل های درون شهری و حجم بارهای کم مورد استفاده قرار می گیرند. کامیون های یک یا دو محوره عموما امکان عبور و مرور در شهرها را هنگام روز ندارند و عملیات جابجایی بار و حمل مصالح ساختمانی را شبها انجام می دهند. کامیونهای کمر شکن نیز که در اصطلاح عامیانه به آنها تریلی گفته می شود دارای ظرفیت های بالایی بوده و همانطور که از نام آنها مشخص است شامل دو شاسی می باشد که توسط یک مفصل به یکدیگر متصل هستند.

بیشتر بخوانید: کامیون ها و دسته بندی آنها

ماشین آلات خاکبرداری

لودر ها

لودر عبارت است از تراکتوری که در قسمت جلوی آن جامی جهت بار کردن مصالح مختلف نصب شده است. این ماشین در کارهای خاکبرداری ساختمانها به خصوص گودبرداری خاکهای سست تا متوسط بسیار کاربردی است، زیرا لودر سریعتر از سایر ماشین آلات دیگر مانند بیل مکانیکی عملیات مورد نظر را انجام می دهد. در زمین هایی که جنس آن زیاد سخت نباشد، از لودر برای تمیز کردن محل کار نیز استفاده می شود.
این ماشین که در اندازه های مختلف ساخته میشود و به دلیل انعطاف پذیری زیادی که دارد و نیز با تغییر جام (جام یونیورسال با قابلیت نفوذ به توده خاک، جام حفاری عمومی با قابلیت حفاری با تحمل نیروی فشاری و پیچشی، جام صخره کنی با قابلیت حفاری در زمینهای سخت، جام تخلیه از بغل با قابلیت تخلیه بار از بغل و عدم نیاز به دور زدن کامیون جهت تخلیه) می تواند بسیاری از کارها را انجام دهد.

بطور کلی لودرها در دو نوع چرخ لاستیکی و چرخ زنجیری ساخته می شوند. نوع چرخ لاستیکی آن دارای سرعت حرکت و قابلیت مانور بالاتری نسبت به لودر چرخ زنجیری است ولی بدلیل جنس چرخهای آن امکان آسیب پذیری بیشتری دارد. ناگفته نماند لودرهای چرخ لاستیکی عموما قدرت عملیات در زمینهای با شیب 15 درجه و قدرت حرکت در شیب 30 درجه را دارد و لودرهای چرخ زنجیری قدرت عملیات در زمینهای با شیب 35 درجه و قدرت حرکت در شیب 60 درجه را دارا می باشند. در بعضی از مواقع و بدلیل حجم کوچکتر و امکان حرکت در داخل خیابان ها و کوچه ها و همچنین آلایندگی صوتی و هوایی کمتر نسبت به لودر از مینی لودرها (بابکت) نیز جهت انجام عملیات خاکی بهره میگیرند.

بیشتر بخوانید: ماشین آلات کارگاهی پرکاربرد در ساختمانهای مسکونی

ماشین آلات خاکبرداری

بیل مکانیکی

بیل های مکانیکی عمدتا برای گودبرداری و پی کنی و بار کردن آن به کار می رود. ارابه یا شاسی بیل های مکانیکی به دو صورت چرخ زنجیری و چرخ لاستیکی ساخته می شوند که اتاقک گردان و بخش الحاقی به آن متصل می باشند. بیل های مکانیکی چرخ زنجیری بدلیل ثبات بیشتر برروی زمین و همچنین توان حرکتی بالاتر بیش از بیل های چرخ لاستیکی کاربرد دارند ولی بیل های چرخ لاستیکی به جهت سرعت بالاتر هنگام حرکت برای کارهای کوچکی که تعداد سفر زیاد است کاربرد بیشتری دارند.
بیل های مکانیکی با توجه به نوع جام آنها در مدل های مختلفی همچون کج بیل (جام معکوس که در بیشتر عملیاتهای گودبرداری کاربرد دارد)، بیل کششی (دراگلاین که بدلیل داشتن بازوی طویل جهت گودبرداری های عمیق کاربرد زیادی دارد) و همچنین بیل مکانیکی کابلی (بازوها و جام این نوع بیل مکانیکی بوسیله کابلها کنترل می شوند) ساخته می شوند.

بیشتر بخوانید: معرفی کامل بیل های مکانیکی از قبیل: دسته بندی، انواع، شرکت های تولید کننده و ….

ماشین آلات خاکبرداری

مطالب مرتبط با این مقاله را در کارگشا دنبال کنید:

به منظور آشنایی بیشتر با این مبحث و رسیدن به جواب سوالات خود و یا ارائه هر گونه انتقاد و پیشنهاد به بخش مشاوره آنلاین کارگشا مراجعه فرمایید.

منبع : دپارتمان اجرا سامانه جامع صنعت ساختمان (کارگشا)

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا