مقالات کارگشا

مهاربندی جداره های گود و تحکیم بستر توسط میکروپایل

مهاربندی یا بهسازی خاک بوسیله میکروپایل

میکروپایل همانظور که از نام آن مشخص است به شمع‌های (پایلهای) با قطر کوچک (کمتر از 300 میلیمتر) گفته میشود که غالباً با تسلیح فولادی سبک (آرماتور) و تزریق دوغاب سیمان همراه می‌باشند. میکروپایل علاوه برآنکه به عنوان یک المان باربر و مقاوم در برابر نشست عمل می‌کند، بدلیل تزریق دوغاب سیمان، سبب بهبود خاک اطراف نیز می‌گردد.

کاربرد میکروپایل ها در مهندسی مشتمل بر دو بخش است :

  1. مقاوم سازی بستر پی سازه‌ها
  2. بهسازی و افزایش پایدارسازی ترانشه های خاکی

ما در این بخش توضیحاتی را درخصوص روش اجرای بهسازی خاک جهت پایدارسازی شیبها و تحکیم بستر فونداسیون ساختمان ها خواهیم داد.

مهاربندی میکروپایل

مراحل اجرای میکروپایل :

  1. مشخص نمودن محل دقیق اجرای میکرو پایل و عمق آن با توجه به مشخصات داده شده توسط طراح  و نیز آماده سازی محیط کار و تجهیزات مورد نیاز.
  2. در مواقعی امکان کوبیدن لوله‌های میکروپایل از ابتدا میسر نباشد، می‌بایست نسبت به انجام عملیات حفاری اقدام نمود. عملیات حفاری بوسیله دستگاه مربوطه (دریل واگن) به عمق و قطر مورد نیاز صورت میپذیرد. این عملیات بصورت قائم و در بعضی مواقع بصورت زاویه دار صورت می پذیرد و بستگی به نوع کاربری میکروپایل و مشخصات خاک منطقه مورد نظر دارد.

مهاربندی میکروپایل

  1. در این مرحله پس از خارج نمودن میله حفاری از زمین اقدام به کوبیدن لوله های میکروپایل ( به قطر بیرونی 76 میلیمتر و قطر داخلی 68 میلیمتر ، به طول دو متر که در هرمتر طول آن 50 سوراخ به قطر 8 میلیمتر) در درون سوراخ های حفاری شده می نمایند. این کار را در مرحله اول با لوله نوک ‌تیز میکروپایل آغاز می نمایند و پس از کوبیدن لوله اول ، لوله های بعدی تا عمق مورد نیاز به لوله اول بوسیله بوشن و جوش متصل شده و عملیات کوبش را ادامه می دهند. اگر در ازای حدود 30 ضربه متوالی ، لوله بیشتر از 10سانتی‌متر داخل خاک فرو نرود ، عملیات کوبش لوله میکروپایل متوقف می گردد و حفاری توسط دریل واگن انجام می شود. ناگفته نماند در صورتی که امکان کوبیدن لوله های میکروپایل به عمق مورد نیاز از ابتدا فراهم باشد عملیات حفاری صورت نمیپذیرد.

مهاربندی میکروپایل

  1. بعد از قراردادن لوله های میکروپایل داخل حفره ها حال نوبت به مرحله تزریق دوغاب و پس از آن تسلیح پایل بوسیله آرماتور(در صورت نیاز) می باشد.
    ابتدا دوغاب بوسیله شلنگ های چند لایه و فشار حدود 10 اتمسفر داخل لوله های میکروپایل از قسمت پایین میکروپایل به سمت بالا صورت میگیرد تا دوغاب کاملا به منافذ خاک نفوذ نماید. مقدار سیمان مصرفی در هر متر طول میکروپایل در حدود 100 کیلوگرم می باشد که با توجه به نوع خاک و میزان فشردگی یا تخلخل آن متغیر می باشد.

مهاربندی میکروپایل

  1. حال آرماتورهای تهیه شده با طول عمق حفاری و سایز مشخص شده را داخل لوله میکروپایل قرار می دهیم و فلنج آن را در صورت نیاز نصب می نماییم. بدیهی است که آرماتور تسلیح می‌بایست قبل از گیرش سیمان، در داخل گمانه نصب شود. فلنج که به منظور ایجاد اتصال کامل بین میکروپایل و بتن فونداسیون و همچنین جلوگیری از برش پانچ سر میکروپایل در داخل بتن پی بکار می‌رود، می‌بایست در آخرین مرحله به آرماتور تسلیح میکروپایل جوش شود .

در نهایت بستر خاک منطقه مورد نظر به دلیل نفوذ دوغاب سیمان داخل خاک به مقاومت مورد نیاز خواهد رسید و قادر به تحمل بارهای وارده به آن خواهد بود.

مهاربندی میکروپایل

مطالب مرتبط با این مقاله را در کارگشا دنبال کنید:

به منظور آشنایی بیشتر با این مبحث و رسیدن به جواب سوالات خود و یا ارائه هر گونه انتقاد و پیشنهاد به بخش مشاوره آنلاین کارگشا مراجعه فرمایید.

منبع : دپارتمان اجرا سامانه جامع صنعت ساختمان (کارگشا)

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا