مقالات کارگشا

طراحی کتابخانه توسط گروه معماران دانمارکی

این کتابخانه یک بنای برجسته طراحی شده توسط استودیو معماری COBE می باشد. این طرح در پاسخ به مسابقه معماری برگزار شده توسط شهر داری کپنهاگ در سال 2009 طراحی شده است. در واقع شهرداری به دنبال نقطه عطف جدیدی بود که از بالای ساختمان های بلند مرتبه در حال ساخت در بخش شمال غربی کپنهاگ قابل رویت باشد. 

COBE با پروپوزال خود که بعدا برنده این مسابقه بود، به احیا و امتداد بنای موجود "خانه فرهنگ" پرداخت. این در حالی است که برای سایت مجموعه ویژگی های جدیدی در نظر گرفته شده بود. چهار بلوک طلایی معلق که معماران به عنوان قفسه کتاب طراحی کرده بودند با هدف اتحاد جامعه کپنهاگ در نظر گرفته شده بود.

امروز، هفت سال از زمان ساخت این مجموعه می گذرد و کتابخانه همچنان در میان جوانان، کودکان و خانواده ها به خصوص برای استفاده در آخر هفته ها، بسیار محبوب است. آتریومی که در سراسر ارتفاع ساختمان کشیده شده است به سیرکلاسیون مجموعه از طریق شبکه پله و بالکن  که دید به کتابخانه کودکان در طبقات پایینی فراهم می کند، جهت می دهد. دسترسی عمومی به حیاط شمالی در سراسر بنا حفظ می شود، با اینکه استفاده از این دسترسی به ندرت صورت می گیرد.

سالن بتنی معلق در بالای ساختمان برگزاری رویدادهایی که در طول سال مقرر هستند را درخود جای می دهد. در پایین این سالن دو طبقه قفسه کتاب به هم پیوسته دیده می شود که کتب مربوط به افراد میانسال و نوجوان در آن جای دارد. این کتابخانه همچنین کارگاه های هنری عمومی را با امکاناتی نظیر ماشین های دوخت و چرخ دنده ها، شامل می شود.

"موج جدید معماری دانمارکی"، نشان می دهد که این کتابخانه، نمونه ای جدید از معماری اسکاندیناوی را شامل می شود. این ساختمان در واقع انعکاسی است از تمام رویاهای جاه طلبانه گروه های معماری دانمارکی.

یکی از ویژگی های معمارانه اجتناب ناپذیر این مجموعه پوشش طلایی سوراخداری است که نمای بیرونی و آتریوم درونی را پوشش می دهد. استودیو COBE از آن زمان به اجرای طرح های دیگر از جمله موزه Ragnarock در سال 2016 پرداخته است.

نمونه هایی نیز موجود است که این پوشش ها همپوشانی شده و درجات مختلفی از شفافیت ایجاد می کند و به ساختمان اجازه می دهد تا در شب جلوه ای متمایز و در روز جزییاتی به همراه تابش خورشید پدیدار سازد.

کتابخانه دانمارکی

کتابخانه دانمارکی

کتابخانه دانمارکی

کتابخانه دانمارکی

منبع:

arcspace

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا