مقالات کارگشا

شیرآلات ساختمان: تمام نکات انتخاب شیرآلات مناسب برای ساختمان

در این یادداشت تلاش شده تمام نکاتی که برای انتخاب شیرآلات مناسب برای ساختمان مورد نیاز است بیان شود ت خواننده بعد مطالعه یادداشت بتواند با دید بهتری نسبت به انتخاب و خرید شیرآلات اقدام نماید.

«ثبت درخواست نصب شیرآلات ساختمان در سامانه ثبت درخواست کارگشا»

شیرآلات از چه جنسی ساخته می شود؟

به طور کلی شیرآلات از نظر جنس دو دسته تقسیم می شوند:

  1. آلیاژ برنج
  2. سرب خشک

تنها تفاوت دو مدل در روکش آن هاست که باعث تفاوت شکل ظاهری آن ها می شود .از بین این دو نوع جنس، نوع برنج بهتر از سرب خشک عمل می‌کند؛ چرا که به علت خاصیت انحلال سرب در آب، پس مدتی سرب خشک در آب حل می شود و این امر برای شیرآلاتی که آب شرب آشامیدنی را تامین می کنند مضر و برای مصرف کننده خطرناک می باشد و به بدن آسیب می رساند. مشکل دیگری که این مدل از شیرآلات دارند این است که نسبت به مدل برنجی سریع تر دچار شکستگی و پوسیدگی می شود.

مطلب پیشنهادیتعمیر شیر اهرمی ؛ چکه کردن، فشار کم آب و مشکلات دیگر

فاکتور مهم بعدی که در افزایش مقاومت شیر دارای اهمیت بسزایی است بحث آبکاری شیرآلات می باشد بدین صورت که هر چه آبکاری و نحوه آبکاری شیر بهتر باشد طول عمر شیر آلات بیشتر می شود و دیرتر دچار فرسودگی و خوردگی می شوند. مثلا اگر شیرآلاتی دارای آبکاری ۲۵ میکرونی باشد و روکش آن هم استیل واقعی باشد از نظر کیفی عمری بسیار طولانی خواهد داشت.

خود روکش ها نیز دارای انواع مختلفی می باشد که انواع : استیل، برنج، برنز و مس دارای کاربرد بیشتری می باشند و در میان آن ها مدل استیلی (اگر استیل آن استاینلس باشد) مرغوب تر است زیرا هم در مقابل خوردگی دارای مقاومت بیشتری است و هم به علت ظاهرش لکه های آب را کمتر نشان می دهد.  بقیه موارد نیز مانند برنج و مس تنها آب کاری مس و برنج دارند و بیشتر به علت تنوع و رنگ قرمز و زرد آن ها که باعث حس نوستالژیک می شوند مورد استفاده قرار می گیرند.

مهم ترین فاکتور خرید شیرآلات ساختمانی

به گفته فروشندگان امروزه مهترین  فاکتور خرید با توجه به طرح های متنوع و زیبایی که وجود دارند تنها طراحی زیبا می باشد. چرا که اکثر مدل ها و برند ها ( ایرانی و خارجی) دارای حد مطلوبی از کیفیت و کارایی هستند و تفاوت چندانی در قیمت با یک دیگر ندارند.

طراحی مدل‌های جذابی که الهام گرفته از طبیعت هستند، مدل‌هایی که شباهت‌های بسیاری به پرندگانی چون پنگوئن دارند یا مدل‌های متنوع دیگری که تداعی کننده آثار تاریخی معروف جهان هستند. حتی یک مدل بسیار زیبا و پرفروش هم وجود دارد که برگرفته از یک بادبزن ساده چینی است. تمام اینها به خلاقیت طراحان برمی‌گردد و به نظر می‌رسد امروزه مهم‌ترین ملاک خریدارها قرار گرفته است. هرچند مدل‌های تک و سفارشی هم وجود دارند که برای مشتریان خاص ساخته می‌شوند. مثلا یک تک دوش سفارشی به تنهایی در حدود ۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد چرا که با نگین‌های گران قیمت تزئین شده است و به سفارش یکی از معروف‌ترین برندهای دنیا همچون جسی یا دنیل ساخته شده‌اند.

تغییر شیرآلات در گذر زمان

مهم ترین تغییر شیرآلات از گذشته تا به امروز در طراحی آن ها به منظور کاهش اتلاف در مصرف آب می باشد، در گذشته شیرآلات اکثرا حالت توپی و پروانه ای داشتند که کنترل میزان آب خروجی آن ها مقداری سخت بوده که همین امر موجب طراحی و ساخت شیرآلات بهینه تر به صورت اهرمی شد؛ این مدل از شیرآلات نسبت به مدل های قبلی راحت تر باز و بسته می شوند و همین امر موجب صرفه جویی در میزان آب مصرفی می شود. امروزه دیگر شیرآلات توپی و پروانه ای تولید نمی شوند مگر برای مدل های تزئینی که بیشتر بخاطر القای حس نوستالژیکشان استفاده می شوند.

شیرآلات ایرانی بخریم یا خارجی

امروزه به طور قطع نمی توان گفت که کدام مدل و کدام جنس بهتر است چون که اکثر شرکت های اروپایی و آمریکایی سفارش محصولات خود را به کشور چین می دهند و تنها تحت لیسانس آن ها تولید می شود در میان خود برند های چینی نیز دست به تولید شیرآلات می زنند که دارای کیفیت پایین تری می باشند.

در این میان حتی شرکت های ایرانی نیز قطعات خود را از چین وارد میکنند و تحت لیسانس برندهای اروپایی و آمریکایی با چند سال ضمانت عملکرد روانه بازار می کنند.

البته ناگفته نماند در این میان برند های داخلی نیز وجود دارند که با تولید شیرآلات مرغوب در داخل کشور به رقابت با برند های خارجی می پردازند از جمله این برند ها می توان به شیرآلات قهرمان اشاره نمود.

نکته آخر

نکته آخر این که حواستان باشد که شیرهای آب یا دوش‌ها همگی به صورت تکه‌ای فروخته می‌شوند و قیمت بالای بعضی از آنها تنها به خاطر مدل‌های عجیب و غریبشان است‌، پس در خرید یک جنس زیبا و بی‌نقص دقت فراوان داشته باشید و قطعا قبل از مراجعه به بازار با مراجعه به بخش قیمت و مصالح سامانه کارگشا از انواع شیرآلات و قیمت آن ها مطلع شوید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا