تعمیر و نگهداری

تعمیر شیر اهرمی ؛ چکه کردن، فشار کم آب و مشکلات دیگر

تعمیر شیر اهرمی یا شیرآلات تک دسته (Single Handle) متفاوت از شیر پیچی یا دوگانه است. این شیرآلات برای به جریان انداختن و تنظیم میزان فشار آب گرم و سرد تنها از یک دسته بهره می برند. شیرهای اهرمی در فضای آشپزخانه، دستشویی (توالت) و حمام مورد استفاده قرار می‌گیرند. شیرآلات اهرمی رابطه کاربری ساده‌تری دارند و فضای کمتری را در محیط اشغال می‌کنند. با این حال، شیرهای تک دسته‌ای بدون مشکل نیستند! اگر قسمت‌های داخلی آنها آسیب ببینند، می‌توانند باعث بروز انواع و اقسام مشکلات شوند. برای شناخت این مسائل و نحوه تعمیر شیر اهرمی کافی است مقاله دیگری از ویکی ساختمون را مطالعه فرمایید.

تعمیر شیر اهرمی

تعمیر شیر اهرمی

قبل از اینکه بتوانید هر مشکلی را بر طرف کنید، نخست ضروری است با قسمت‌های داخلی یک شیر اهرمی  آشنا شوید. این مورد به این دلیل است که در هنگام جداسازی و مونتاژ قطعات، هر قسمت دوباره به درستی در جای خود قرار گیرد. سپس، منبع آب (شیرفلکه اصلی خانه) و شیرهای آب گرم و سرد زیر سینک ببندید. حالا با بیرون آوردن دسته و قطعات داخلی شروع کنید.

وسایل مورد نیاز:

  • آچار آلن
  • آچار فرانسه

باز کردن اهرم

باز کردن و تعمیر شیر اهرمی

برای بیرون آوردن قطعات داخلی شیر، نخست باید دسته را باز کنید. در زیر دسته شیرآلات اهرمی اغلب یک پولکی به رنگ قرمز و آبی وجود دارد، این پولکی را برداشته و با استفاده از آچار آلن دسته شیر را در جای خود شُل کرده و به عقب بکشید تا کاملاً بیرون بیاید. ممکن است یک گیره نگهدارنده کارتریج را در جای خود نگه داشته باشد. این گیره را با انبر دم باریک برداشته و سپس باید بتوانید کارتریج را به سمت بالا بیرون بکشید.

عدم تنظیم کنترل دما آب

عدم تنظیم کنترل دما شیر آب

گاهی اوقات به سختی می‌توان درجه حرارت دقیق را با شیرهای تک اهرمی تنظیم کرد. اگر دسته را به یک طرف بچرخانید، آب خیلی گرم خواهد بود و اگر دسته را در جهت مخالف تا انتها بچرخانید، آب یقیناً سرد خواهد بود. اما برای به دست آوردن میزان دمای آب مورد نظر (ولرم یا کمی داغ و یا کمی سرد) ممکن است به مشکل بخورید. در بیشتر موارد مشکل درون کارتریج است که در صورت آسیب دیدگی، آب گرم و سرد را به درستی مخلوط نمی‌کند. بنابراین جایگزینی کارتریج جدید به جای قدیمی مسلماً دمای دقیق‌تری به شما می‌دهد.

تعمیر نشت یا چکه کردن شیر اهرمی

تعمیر نشت یا چکه کردن شیر اهرمی

در تعمیر شیر اهرمی همیشه چک کردن آب رایج‌ترین مشکل موجود است. در صورت آسیب دیدن کارتریج یا واشر اورینگ (حلقه O)، نشت آب شیرآلات اهرمی اجتناب‌ناپذیر است. حلقه O قطعه‌ای لاستیکی است که روی کارتریج نصب می‌شود. برای تعویض هر دو قسمت باید نخست دسته را جدا کنید. با جایگزین کردن واشر ترک خورده، ممکن است مشکل نشت آب حل شود، اما اگر کارتریج ترک خورده یا فرسوده باشد، جایگزین کردن کارتریج جدید تنها راه ممکن است. ناگفته نماند، می‌توانید برای خرید واشر اورینگ یا کاتریج به فروشگاه مرتبط مراجعه کنید.

چنانچه برای تعمیر شیرآلات، به متخصص نیاز دارید، درخواست خود را در کارگشا ثبت نمایید.

بسته شدن خودکار دسته

تعمیر بسته شدن خودکار دسته شیر اهرمی

مسئله‌ای مشترک در مورد شیرهای اهرمی، وجود دستگیره شُل یا به اصطلاح بسته شدن خودکار شیر است. گاهی اوقات سفت کردن پیچ نصب دسته با آچار آلن مشکل را حل می‌کند. اگر اینگونه نباشد، ممکن است باز هم کارتریج شما مشکل اصلی باشد. استفاده از روان‌کننده سیلیکونی روی کارتریج می‌تواند دلیل دیگری برای مشکل بسته شدن خودکار شیر باشد. برای اصلاح این مورد، کارتریج را بازرسی کنید، اگر روغن کاری شده باشد، روغن را با یک پارچه مرطوب پاک کنید و دوباره کارتریج را در جای خود نصب کنید.

تعمیر دسته سفت شیر اهرمی

تعمیر دسته سفت شیر اهرمی

گاهی اوقات بالا بردن، پایین آوردن یا چرخاندن دسته شیرآلات اهرمی دشوار می‌شود. این مشکل اغلب در اثر جمع شدن مواد معدنی در قسمت‌های مختلف شیرآلات یا وجود ساقه (Seal) آسیب دیده در داخل کارتریج ایجاد می‌شود. جدا کردن قطعات شیر آب و تمیز کردن هر قسمت با سرکه سفید ممکن است باعث رفع مشکل شود. به هر حال، اگر کارتریج آسیب دیده باشد، آن را تعویض کنید. اگر کارتریج هنوز سالم است و قطعات آن عاری از مواد معدنی هستند، استفاده از روان کننده سیلیکونی روی کارتریج به احتمال بسیار زیاد مشکل را برطرف می‌کند.

کم بودن فشار آب

تعمیر کم بودن فشار آب شیر اهرمی

به طور معمول، فشار کم آب در اثر تغییر مسیر سوپاپ دایورتر شیر ایجاد می‌شود. دایورتر قطعه کوچکی است که در داخل بدنه شیر آب قرار دارد و انتقال آب به شیر (ورود و خروج آب به داخل شیر) را کنترل می‌کند. بنابراین باید بررسی کنید که دایورتر از قطعات کوچک سنگی و مواد معدنی مسدود تمیز باشد. اگر دایورتر مسدود نشده است، ولی مشکل همچنان باقی است، شما نیاز به تغییر دایورتر دارید. منطقه دیگری که ممکن است باعث فشار کم آب باشد، درپوش یا پرلاتور است. درپوش را مانند دایورتر می‌توان با یک برس و محلول تمیز‌کننده تمیز کرد. همچنین می‌توانید برای از بین بردن مواد معدنی و رفع انسداد آن از سرکه استفاده کنید. در آخر، اطمینان حاصل کنید که مشکل کمی فشار شاید از شیرهای اصلی آب گرم و سرد در زیر سینک باشد.

تعمیر صدا دادن شیر اهرمی

تعمیر صدا دادن شیر آب شیر اهرمی

هنگامی که بعد از بستن شیر آب، صدای گوش خراشی شنیدید (صدای جیغ پیره زن)، صدا ممکن است ضربه قوچ آب (آبکوبش) باشد. این مشکل ممکن است با نصب یک محفظه هوا حل شود. اگر قبلاً بر روی شیرآلات خود محفظه هوا نصب کرده باشید، شیرهای آب گرم و سرد را از زیر سینک ببندید، شیر آب را باز کنید تا آب اضافی مسیر تخلیه شود، در پایان دوباره شیرهای آب گرم و سرد را باز کنید. هنگامی که دوباره بعد از باز کردن شیر آب سر و صدای اضافی شنیدید، ممکن است شیر نیاز به یک واشر جدید داشته باشد. مشکل حتی ممکن است به دلیل فشار آب خیلی زیاد یا خیلی کم خطوط آب گرم و سرد باشد.

ویدئو تعمیر شیر آب اهرمی

اهمیت تعمیر شیر اهرمی

بسیاری از مشکلات رایج در شیرآلات اهرمی را می‌توان بدون خبر کردن لوله کش ماهر، به تنهایی انجام داد؛ لازمه این مهم تنها کمی دست به آچار بودن است. برای تعمیر شیرآلات اهرمی، ضروری است نخست وسایل لازم را تهیه و سپس با مطالعه روند انجام کار، عملیات تعمیر و یا تعویض قطعات را بر حسب مشکل به ترتیب انجام دهید.

نصب و تعمیر شیرآلات

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

29 دیدگاه

  1. باسلاماز این کاملتر و جامع تر امکان نداشت که به بهترین شکل ممکن تمام ایرادات احتمالی شیرهای اهرمی را همراه با نحوه رفع ایراد توضیح داده شود. بی نهایت از تهیه کننده این مطلب و همچنین تمامی همکاران محترمتان سپاسگزارم و بهترینها را برایتان آرزومندم. 

    1. با سلام و احترام
      خدار را شاکریم که کاربرانی مثل شما داریم که نظرات شایسته خود را برای ما ارسال میکنند.
      تمام تلاش ما این است که محتواهای کاربردی در حوزه صنعت ساختمان تولید کنیم.
      سپاس از شما

  2. سلام من دوبار کارتریج رو عوض کردم باز هم چکه میکنه ممکنه برنجی داخل شیر خورده شده باشه؟ 

    1. با سلام
      در انتهای محتوای تعمیر شیر اهرمی یک ویدئو که زیرنویس هم شده است؛ وجود دارد. این ویدئو مشکل و سوال شما را برطرف نمی نماید؟!

  3. با سلام و تشکر از مطالبتون ،1- من با استفاده از راهنماییهای شما اهرم شیر و کارتربج را باز کردم و با دست تلاش کردم که  شوره یا اشغالی اگر هست پاک کنم. و دوباره آنها را بستم اما چکه قطع نشد. از کجا بفهمم که کارتریج خرابه یا خوب تمیز نکردم ؟ 2- اگر کارتریج خراب باشد میتوان آنرا تعمیر کرد؟ چگونه؟ 

    1. با سلام و احترام
      مشکل از کارترج است و باید سرویس گردد تا مشکل شوره و چکه برطرف شود. به احتمال خیلی زیاد کارتریج باید کاملا تعویض گردد.

    1. ممنون از شما که ویکی ساختمون را دنبال می‌کنید
      و با پیام های زیبایتان به ما انرژی مضاعف تزریق می‌فرمایید.

  4. باسلام وخسته نباشید ٢ نفر از عزیزان تو نظراتشون نوشتن بعدازباز کردن پیچ آلنی دسته ازجاش درنیامد شما به هر نفر پاسخ دادید که پشت دسته پیچ آلنی رو باز کنید بعد دسته را آزاد کنید لطفا راه حل اثاثی را بنه ما بگویید چون برای خود من پیش اومده.سپاس بیکران ودرضمن برای رفع چکه و سفتی و شل بودن شیر اهرمی لطفا ویدیویی تهیه نمایید ودر اختیار کاربران قرار دهید پاینده باشید و کارتون واقعا بیسته..

    1. با سلام و احترام
      ممنون ازاینکه نظرتان را با ما به اشتراک گذاشتید.
      در انتهای مقاله یک ویدئو هم وجود دارد.

    2. سلام، چند تا ضربه با اچار فرانسه از سمت داخل به سمت بیرون دسته بزن دسته از جاش در میاد وازاد میشه

  5. با تشکر از راهنمایی هایتان دوست عزیز بعد از باز کردن کامل پیچ آلن متاسفانه اهرم از شیر جدا نمیشه خواهشمند است جهت رفع مشکل و در آوردن اهرم توضیح کامل لطف فرمایید.

    1. با سلام و احترام
      داخل اهرم یک پیچ هست که با آچار آلن باید شُلش کنید، بعد اهرم رو باید به بالا بکشید تا باز شه.

  6. سلام .
    اکثر موارد مشکلات شیرهای اهرمی رو گفتید الا مهمترینشون که اونم مشکل خارج نشدن دسته اهرم از جای خود بعد از باز کردن پیچ الن به خاطر رسوباته((از روغن-روغن ترمز-دبلیو فورتی استفاده کردم جواب نداد))راه حلی دارین ممنون میشم ارایه بدین

    1. سلام و شاد باش
      داخل اهرم یک پیچ هست که با آچار آلن باید شُلش کنید، بعد اهرم رو باید به بالا بکشید تا باز شه.

  7. سلام من هرکار کردم پس از بازکردن پیچ اهرم اهرم شیر در نیومد چه کار کنم؟

    1. سلام و شاد باش
      داخل اهرم یک پیچ هست که با آچار آلن باید شُلش کنید، بعد اهرم رو باید به بالا بکشید تا باز شه.

    1. سلام، چند تا ضربه با اچار فرانسه از سمت داخل به سمت بیرون دسته بزن دسته از جاش در میاد وازاد میشه

  8. سلام وقت بخیر
    ممنون از راهنماییتون امروز من تونستم با کمک از راهنمایی شما مشکل سفت بودن اهرم را حل کنم.
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا