راهنمای خرید و مشاغل

راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی مقایسه برندها و قیمت آن

دسترسی به آب خالص از طریق دستگاه تصفیه آب خانگی به معنای داشتن یک زندگی سالم است. امروزه به همه صاحبان منازل پیشنهاد می‌شود که از تصفیه آب استفاده کنند تا بتوانند ناخالصی‌های مضر آب شهری را فیلتر کنند. پس هر وقت برای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی وارد بازار شدید، مهم است که نکاتی را در زمینه انتخاب بهترین محصول در خاطر نگه دارید. با ویکی ساختمون همراه باشید.

دستگاه تصفیه آب خانگی چیست؟

دستگاه تصفیه آب خانگی محصولی برای حذف ناخالصی‌های فیزیکی، حذف TDS اضافی، فلزات سنگین، آفت کش‌ها و ناخالصی‌های مضر شیمیایی آب شهری است. وقتی آب آشامیدنی از لوله‌های قدیمی و زنگ زده عبور می‌کند تا به مصرف برسد، آلوده می‌شود و مصرف چنین آبی می‌تواند سلامت و رفاه ما را تهدید کند. بنابراین، توصیه می‌شود یک دستگاه تصفیه آب با کیفیت که فیلتراسیون قوی داشته باشد را خریداری کنید.

دستگاه تصفیه آب خانگی چیست؟

انواع دستگاه تصفیه آب خانگی

در گام نخست به سراغ انواع دستگاه آب خانگی می‌رویم:

غیر برقی با ذخیره سازی

این واحدهای تصفیه آب دارای مخازنی برای ذخیره آب پس از تصفیه آب از طریق رسوبات و فیلترهای کربن فعال هستند. در مکان‌هایی که منبع آب غیرقابل اطمینان است، از این نوع تصفیه آب استفاده می‌شود.

غیر برقی بدون ذخیره سازی

این دستگاه‌های تصفیه آب که از پلاستیک درجه یک ساخته شده‌اند، مستقیماً روی شیر آب نصب می‌شوند. آن‌ها معمولاً واحدهای فیلتر شمعی شکل هستند که از یک فیلتر رزینی تشکیل شده‌اند که باید ماهی یکبار تعویض شوند. این دستگاه‌ها فیلترهای UF و کربن فعالی هستند که بدون برق کار می‌کنند.

مطلب پیشنهادی: علت برق دار شدن آب منزل چیست و چگونه از این خطر در امان باشیم؟!

برق با ذخیره سازی

دستگاه‌های تصفیه آب برقی همیشه به منبع آب متصل می‌شوند و با برق کار می‌کنند. آن‌ها از فیلترهای رسوب و فیلترهای آب فعال با سیستم‌های تصفیه UV یا RO استفاده می‌کنند که نیاز به برق دارند. میزان مصرف برق این دستگاه را باید در نظر بگیرید.

برق بدون ذخیره سازی

واحدهای برقی بدون مخزن ذخیره نیز در بازار موجود هستند. این نوع دستگاه تصفیه آب خانگی بسیار محبوب است و بسیاری از منازل از این مدل استفاده می‌کنند. کیفیت فیلتراسیون در مکان‌هایی که دارای منبع برق ثابت در طول سال هستند، بسیار بالاست.

دستگاه‌های تصفیه آب با پمپ‌های داخلی

با استفاده از پمپ‌های داخلی، دستگاه‌های تصفیه کننده آب حتی می‌توانند آب ذخیره شده در یک ظرف را به سمت خود بکشند. این کار باعث می‌شود تا آن‌ها برای مناطقی که فاقد آب جاری و فشار آب کم هستند، ایده آل باشند.

انواع دستگاه تصفیه آب خانگی

انواع فیلتر دستگاه تصفیه آب خانگی

ضروری است که TDS (نمک‌های کل محلول) موجود در آب شهری را در نظر بگیریم. این امر بر نوع فیلتر انتخاب شده تأثیر زیادی می‌گذارد. TDS بر حسب ppm اندازه‌گیری می‌شود. متداول‌ترین ترکیبات TDS عبارتند از کلسیم، فسفات‌ها، نیترات‌ها، سدیم، پتاسیم، کلر و آهن. براساس رتبه TDS آب شهری می‌توانید دستگاه تصفیه آب خود را براساس نوع فیلترهای زیر خریداری کنید:

فناوری UF (دستگاه تصفیه آب مبتنی بر جاذبه)

  • بدون برق کار می‌کند.
  • ناخالصی‌های محلول را از بین نمی‌برد.
  • مانعی مطلق برای ویروس‌ها نیست.
  • ضد عفونی کننده دارد.

برای استفاده با آبی که TDS کمی دارد، مناسب است. اکثر دستگاه‌های تصفیه کننده مبتنی بر جاذبه، دارای یک مخزن ذخیره آب هستند که می‌تواند تا 13 لیتر آب را ذخیره کند.

فناوری اشعه ماورا بنفش (UV)

  • آب را از نظر شیمیایی تغییر نمی‌دهد.
  • میکروارگانیسم‌های استریل شده از آب حذف نمی‌شوند.
  • مواد آلی محلول، معدنی یا ذرات را حذف نمی‌کند.
  • فرآیند ضدعفونی سریعی دارد.

انرژی ماورا بنفش به غشای سلولی خارجی میکروارگانیسم نفوذ می‌کند، از بدن سلول عبور کرده و DNA آن را مختل کرده و از تولید مثل آن جلوگیری می‌کند. اشعه ماورا بنفش با چشم غیر مسلح نامرئی است و می‌توان آن را به عنوان نوعی تابش نامرئی توصیف کرد.

انواع فیلتر دستگاه تصفیه آب خانگی

فناوری RO (اسمز معکوس)

  • راحت‌ترین و مؤثرترین روش برای تصفیه است.
  • زمانی مؤثر است که رتبه TDS بین 200 تا 2000 باشد.
  • سختی آب که ناشی از نمک‌های کلسیم و منیزیم زیاد است را کاهش می‌دهد.
  • آب را از آلودگی ناشی از فلوراید یا سایر مواد شیمیایی مضر و فلزات سنگینی مانند آرسنیک، سرب و جیوه تصفیه می‌کند.

این دستگاه تصفیه آب خانگی با فشار دادن آب از طریق غشای نیمه نفوذپذیر که 0.0001 میکرون (حدود 0.00000004 اینچ) نامیده می‌شود، عمل می‌کند. اسمز معکوس سومین فناوری برتر است که برای تولید آب سالم استفاده می‌شود. این تنها فناوری است که می‌تواند آب دریا را نمک زدایی کرده و آن را قابل نوشیدن کند.

فناوری EAT (فناوری جذب الکتریکی)

فناوری تصفیه EAT دارای پنج مرحله پیشرفته تصفیه است. این نوع فیلتر بهترین فیلتراسیون را برای جذب حداکثر ناخالصی‌ها دارد. برای آبی که کمتر از 500 ppm (قسمت در میلیون) TDS دارد، ایده آل خواهد بود.

  • مرحله اول: پیش فیلتر خارجی؛ ماسه، سیلیس، لای، خاک و گرد و غبار موجود در آب را از بین می‌برد و همچنین عمر فیلتر آب را افزایش می‌دهد.
  • مرحله دوم: فیلتر مکانیکی؛ خاک و سایر مواد جامد معلق را از طریق یک شبکه رسوبی حذف می‌کند.
  • مرحله سوم: فیلتر چسبندگی الکتریکی؛ ناخالصی‌هایی که دارای بار منفی هستند را حذف می‌کند، کیست‌های بیماری زا، میکروب‌هایی مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها را از بین می‌برد.
  • مرحله چهارم: تبادل یونی که دارای گرانول‌های کربن ویژه است و فلزات سنگینی مانند سرب و آرسنیک را حذف می‌کند.
  • مرحله پنجم: جذب الکتریکی مواد شیمیایی مضری مانند کلر، آفت کش‌ها و اندوتوکسین‌ها را حذف می‌کند.

چه زمانی باید یک دستگاه تصفیه آب خانگی بخریم؟

چه زمانی باید یک دستگاه تصفیه آب خانگی بخریم؟

در صورتی که آب حاوی مواد جامد محلول مانند فلوراید، آرسنیک و سرب باشد که باعث مشکلات جدی سلامتی می‌شوند، خرید دستگاه تصفیه آب خانگی را در نظر بگیرید. چگونه می‌توان فهمید که آب حاوی این مواد جامد محلول است یا خیر؟ بهترین روش برای آزمایش آب منزل در آزمایشگاه است. آزمایشگاه‌های نزدیک به شهر خود را در گوگل جستجو کنید. بسته به گزارش آزمایش آب، اگر آب حاوی فلوراید، آرسنیک و سرب بیش از حد توصیه شده است، باید از دستگاه تصفیه آب خانگی استفاده کنید.

در صورتی که آب حاوی بیماری‌های منتقل کننده است که باعث ایجاد باکتری، ویروس و سایر عوامل بیماری‌زا می‌شود، یک دستگاه تصفیه آب UV را خریداری کند. اگر آب حاوی مواد جامد محلولی مانند آرسنیک، فلوراید، سرب به همراه باکتری‌ها و ویروس‌های آلاینده و سایر است، از دستگاه تصفیه آب RO + UV استفاده کنید.

کدام دستگاه تصفیه آب خانگی را انتخاب کنیم؟

در زمان خرید دستگاه تصفیه آب خانگی باید مواردی مانند برند، کشور سازنده، حجم ذخیره سازی، برقی یا غیر برقی بودن، نوع و تعداد فیلتر را در نظر بگیرید. برای مثال، برای سازمان‌ها که تعداد نفرات زیادی روزانه در حال کار هستند، خرید چندین تصفیه کننده آب با حجم زیادی، انتخاب عاقلانه است؛ اما برای منازل که تعداد نفرات چهار، پنج یا بیشتر یا کمتر هستند، خرید یک دستگاه تصفیه آب با حجم کم مناسب‌تر است.

به کیفیت و تعداد فیلتر توجه کنید؛ هر چه فناوری ساخت فیلتر پیشرفته باشد، فیلتراسیون با قدرت بیشتری انجام می‌شود. از نظر بهترین کیفیت به ترتیب می‌توان از فناوری EAT، اسموز معکوس، UV و UF استفاده کرد. تعداد بیشتر فیلتر نیز به معنای کیفیت بالای آب خروجی است.

از نظر برندهای معتبر تولید کننده تصفیه آب نیز می‌توان از جدول زیر استفاده کرد:

برند کیفیت قیمت گارانتی میزان رضایت
CCK خیلی خوب مناسب 12 ماه زیاد
SSV خیلی خوب مناسب 12 ماه زیاد
زینود خوب بالا 12 ماه خوب
آکوا اسپرینگ خوب مناسب 18 ماه مناسب
آکوا کلیر خوب مناسب 18 ماه متوسط
اولانسی خوب مناسب 18 ماه زیاد

قیمت دستگاه تصفیه آب خانگی چقدر است؟

مقدار قیمت این دستگاه به برند، تکنولوژی ساخت، گارانتی، میزان عرضه و تقاضا، نوسانات ارزی و غیره بستگی دارد. برندهای معتبر بازار که از بهترین فناوری‌ها استفاده می‌کنند، قیمت بیشتری دارند. در هر صورت، مهم است که محصولی را انتخاب کنید مطابق با مقدار بودجه و نیازهای شما باشد.

قیمت دستگاه تصفیه آب خانگی چقدر است؟

دستگاه تصفیه آب برای مسافرت چیست؟

هنگام مسافرت، پیاده روی و کمپینگ، پیدا کردن آب تصفیه شده همیشه سخت است. یکی از راه حل‌ها این است که آب را بجوشانید اما این فرآیند زمان‌بَر است و همچنین انجام آن دشوار خواهد بود. یک راه حل جایگزین حمل دستگاه تصفیه آب مخصوص سفر است. این دستگاه‌ها دارای وزن کم و اندازه کوچکی هستند.

انواع مختلفی از دستگاه‌های تصفیه آب برای سفر در بازار وجود دارد. دستگاه تصفیه آب ماورا بنفش با ابعاد کوچک، بیماری‌های منتقل شده از طریق آب که باعث ایجاد باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌شوند را از بین می‌برد. مدل دیگر بطری مانند است، نوعی از تصفیه آب تحت فرآیند فشار، آب را تصفیه می‌کند.

سخن آخر

خرید دستگاه تصفیه آب خانگی یک ضرورت مهم است، این مهم باعث افزایش سلامتی و کیفیت زندگی افراد می‌شود. می‌توانید به صورت اینترنتی یا از مراکز خرید اقدام به خرید دستگاه تصفیه آب کنید؛ اما مهم است که محصول با کیفیت و مناسبی را خریداری کنید تا بتوانید تا سال‌ها از دستگاه تصفیه آب خود استفاده کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا