مقالات کارگشا

بررسی تفاوت پنجره آلومینیومی با UPVC و مزایا و معایب هر کدام چیست؟

با به بازار آمدن پروفیل‌های پی وی سی و یو پی وی سی، بسیاری این پروفیل‌ها را برای ساخت در و پنجره برگزیدند و بسیاری نیز به پروفیل‌های آلومینیومی که ظاهری تازه پیدا کرده و مدرن شده‌اند را پسندیدند. حالا با وجود دو متریال متفاوت برای در و پنجره، بسیاری به دنبال بهترین گزینه هستند. در کارگشا با پاسخ به پرسش‌هایی از قبیل تفاوت پنجره آلومینیومی با یو پی وی سی (UPVC) چیست و مزایا و معایب هر کدام است؟ کدام پروفیل مناسب من است و کدام بهتر است، همراه باشید.

مزایای پنجره UPVC در مقابل آلومینیومی

ازآنجایی‌که پروفیل‌های پی وی سی و یو پی وی سی در صنعت ساختمان تازه وارد هستند و به اندازه آلومینیوم قدمت ندارند. ابتدا به چند تا از مزایای این پروفیل از جمله مقاومت، عایق بودن، ضد آتش بودن و دوست دار محیط زیست بودن پرداخته شده است.

مقاومت پروفیل‌های پنجره یو پی وی سی (UPVC)

یکی مشکلاتی که همه پروفیل‌های چه آلومینیومی، چه گالوانیزه و آهنی با آن مواجه هستند، خوردگی است. پنجره‌ها در تمام طول عمر خود در برابر ناملایمات جوی قرار مانند آلودگی هوا، گازها، کودهای شیمیایی، باران‌های اسیدی و … قرار دارند و ممکن است به ساختار آن‌ها صدمه وارد شود. خوشبختانه پروفیل‌های یو پی وی سی در برابر این عوامل مقاومت بالایی دارد و در طول سالیان زیبایی، کیفیت و ساختار خود را حفظ می‌کند.

بنابراین اگر در شهرهای بزرگ و صنعتی که آلودگی هوای آن‌ها بالا است زندگی می‌کنید، بهتر است از پنجره‌های ساخته شده با پروفیل یو پی وی سی ساخته شده‌اند، بهره ببرید تا در مواقع آلودگی هوا و یا بارش باران‌های اسیدی، صدمه‌ای به پنجره و به تبع آن به خانه شما وارد نشود.

مزایای پنجره UPVC در مقابل آلومینیومی

عایق بودن پروفیل‌های پنجره UPVC

همانطور که می‌دانید، آلومینیوم فلز است و فلزات رسانای خوبی برای گرما هستند بنابراین تبادل گرمایی بین بیرون و درون پنجره‌های با فریم آلومینیومی به راحتی برقرار می‌شود که در فصول مختلف سال مشکلات زیادی را برای ساکنان خانه‌ها به وجود می‌آورد.

اما پنجره (UPVC) عایق بسیاری خوبی برای گرما و سرما هستند و از تبادل انرژی جلوگیری می‌کند. امکان ساخت پنجره از پروفیل‌های چند حفره‌ای یکی از خصوصیات ویژه پنجره‌های (UPVC) است. این حفره‌ها عایق بودن پنجره را تقویت می‌کنند، حفره‌های پروفیل‌ها در پنجره (UPVC) با عایق مخصوصی احاطه شده که برخلاف حالت حفره در پنجره آلومینیمی هوای بیرون به داخل راه پیدا نمی‌کند.

اگر در مناطق بسیار سرد و بسیار گرم زندگی می‌کنید پیشنهاد می‌شود پنجره‌های یو پی وی سی را انتخاب کنید تا عایق بهتری در برابر سرما و گرما داشته باید و هزینه مصرف انرژی نیز برای شما بسیار پایین‌تر آید.

بیشتر بخوانید: تعویض پنجره های قدیمی با پنجره جدید را به چه کسانی بسپاریم؟

مقاومت در برابر آتش‌گیری

پنجره‌های ساخته شده با پروفیل یو پی وی سی (UPVC) در برابر آتش گرفتن مقاومت زیادی دارند و در هنگام بروز آتش سوزی؛ شعله ور نشده و موجب زیاد شدن آتش سوزی نمی‌شوند. برخلاف آن‌ها پنجره‌های آلومینیومی هستند که مقاومتی در برابر آتش ندارند و در برابر حرارت ذوب شده و از بین می‌روند. اگر از جمله افرادی هستید که به مسائل ایمنی اهمیت می‌دهید. بهترین انتخاب برای شما پنجره‌های یو پی وی سی هستند.

تنوع در طرح و رنگ

یکی از مزیت‌های پروفیل‌های پنجره‌ای یو پی وی سی تنوع در طرح و رنگ است. رنگ پایه همه پروفیل‌های یو پی وی سی (UPVC) سفید است ولی در صورت سفارش مشتری می‌توان آن‌ها را با استفاده از روکش‌های پی وی سی در طرح‌های مختلف مانند چوب، فلز و رنگ‌های متنوع تولید کرد. لازم به یادآوری است که مقاومت روکش‌های پی وی سی بسیار زیاد است و در برابر ناملایمات جوی، باران‌های اسیدی و هوای آلوده خرده نشده و ظاهر زیبای خود را از دست نمی‌دهند.

دوستدار محیط زیست

در ساخت یو پی وی سی برخلاف آلومینیوم از مواد سمی و خطرناک استفاده نمی‌شود و در طول بهره برداری از آن‌ها مواد سمی به هوا و محیط اطراف متصاعد نمی‌شود. از طرفی نیز یو پس وی سی قابلیت بازیافت دارد و نخاله ساختمانی تولید نمی‌کند. اگر از طرفداران محیط زیست هستید و می‌خواهید خانه شما به محیط زیست صدمه وارد نکند از پنجره‌های ساخته شده با پروفیل یو پی وی سی (UPVC) استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: تفاوت پنجره PVC با UPVC چیست و کدام بهتر است؟ ویژگی ها، مزایا و معایب

برتری‌های پنجره آلومینیومی در مقابل یو پی وی سی

از برتری‌های پروفیل‌های پنجره‌ای پی وی سی خواندید حالا نوبت به طرفداران آلومینیوم می‌رسد تا از محصول خود دفاع کنند. آلومینیوم ویژگی‌هایی مانند استحکام و قدرت خمش بالا، سختی، امکان رنگ آمیزی و نصب یراق و اتصالات را در برابر یو پی وی سی دارد که در ادامه مفصلاً به آن‌ها اشاره شده است.

برتری های پنجره آلومینیومی در مقابل یو پی وی سی

استحکام و قدرت خمشی بالا

ازآنجایی‌که پنجره‌های امروزی ابعاد بزرگی دارند و همگی برای مطابقت با قوانین ملی ساختمان از شیشه‌های دوجداره بهره می‌برند، وزن زیادی دارند. در اینجاست که استحکام و قدرت خمشی فریم یا پروفیلی که فرمی پنجره از آن ساخته شده است، بسیار اهمیت دارد. پروفیل‌های آلومینیومی از آلیاژ 6063 ساخته می‌شوند و از این نظر استحکام بالایی دارند و پروفیل‌های یو پی وی سی نقطه استحکامشان پروفیل یو (U) شکل گالوانیزه است که گاهی به دلیل مخفی بودن آن در درون پروفیل یو پی وی سی (UPVC) از به کاربر بردن آن صرفه نظر می‌شود و استحکام پنجره بیش از پیش پایین می‌آید.

قدرت خمشی و استحکام پروفیل‌های آلومینیوم چند برابر پروفیل‌های یو پی وی سی است بنابراین، اگر پنجره‌های بزرگ با ابعاد شیشه بزرگ دارید، به منظور مسائل ایمنی و زیبایی یک منظره یک تکه از پروفیل‌های آلومینیومی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: تعمیر پنجره دوجداره چگونه است و آن را به چه کسی بسپاریم؟

سختی

 از جمله برتری‌های پروفیل‌های آلومینیوم سختی آن است. به‌طورکلی سختی آلومینیوم حدود 27 برابر یو پی وی سی است و جالب است بدانید که سختی چوب 4 برابر یو پی وی سی است. این موضوع بسیاری از افراد را که در مناطق زلزله خیز زندگی می‌کنند برای استفاده از پنجره‌های یو پی وی سی به شک می‌اندازد.

اتصالات

همانطور که میدانید برای سات پنجره در ساده‌ترین حالت چهار پروفیل با برش‌های فارسی به هم متصل می‌شوند. این اتصالات برای پروفیل‌های یو پی وی سی (UPVC) در سراسر آن صورت نمی‌گیرد و پروفیل گالوانیزه یو شکل درون یو پی وی سی هم در این اتصالات درگیر نمی‌شوند. این در حالی است که در پنجره‌های آلومینیومی قدرت اتصال بسیار بالاست و قطعات پروفیل با استفاده از پیچ، پرچ و پانچ لقمه‌ای تو پر به هم وصل می‌شوند.

نصب یراق آلات

تمام وزن یک پنجره بازشو روی یراق آلات و لولاهای آن است. در پنجره‌های ساخت شده با پروفیل یو پی وی سی در اثر استفاده در گذر زمان پدیده‌هایی مانند لنگر انداختن، افتادگی و تغییر شکل هستیم. این اتفاق در پنجره‌های ساخته شده با پروفیل آلومینیومی به مراتب بسیار کمتر است و نیاز به رگلاژ و هزینه تعمیر بسیار کمتر خواهد بود.

امکان رنگ آمیزی متفاوت

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد آلومینیوم قدرت رنگ کاری آن است. با استفاده از رنگ پودر الکترواستاتیک می‌توان پروفیل‌های آلومینیومی را به رنگ دلخواه درآورد. از طرفی رنگ آمیزی می‌تواند باعث افزایش مقاومت آن در برابر ناملایمات جوی شود. از طرفی امکان رنگ آمیزی متفاوت داخل و بیرون پروفیل نیز یکی از مزیت‌های آن به شمار می‌آید.

بیشتر بخوانید: بهترین پنجره دوجداره، معرفی و مقایسه برندهای برتر

عایق کاری

درست است که پروفیل‌های یو پی وی سی در برابر برودت و حرارت عایق خوبی هستند ولی با اضافه کردن تیغه‌های پلی آمید امکان عایق کردن پروفیل‌های آلومینیومی نیز وجود دارد. این پروفیل‌های آلومینیومی به پروفیل‌های ترمال بریک شهرت دارند و عایق خوبی برای گرما و سرما هستند.

عایق کاری

قیمت

به‌طورکلی از نظر قیمتی پنجره‌های آلومینیومی هزینه بالاتری نسبت به پنجره‌های یو پی وی سی دارند که به دلیل بالاتر بودن استحصال آلومینیوم و مواد به کار برده برای ساخت آلیاژ است. با در نظر گرفتن مقاومت بیشتر آلومینیوم در گذر زمان نسبت به یو پی وی سی، می‌توان هزینه بالاتر را جبران کرد. هزینه ساخت پنجره به عوامل مختلف مانند اندازه پنجره، تعداد شیشه‌های آن، نوع شیشه (دوجداره یا سه جداره)، سازوکارهای قفل و یراق آلات، رنگ و روغن و کیفیت آلومینیوم مورد استفاده (ورق‌های آلومینیوم اولیه یا آلومینیوم بازیافتی) بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: بررسی انواع مختلف دربها و پنجره ها

زیبایی شناسی

به دلیل ظاهر براق و جلای فلزی پروفیل‌های آلومینیومی، بالا بودن استحکام قدرت خمشی و در پی آن به وجود آوردن یک منظره بی‌نقص و باریک بودن فریم‌های آلومینیومی نسبت به پی وی سی محبوبت زیادی در بین کارفرمایان پیدا کرده‌اند. اگر خانه شما دارای چشم اندازی زیبا است، ممکن است تنها جنبه از پنجره‌های آلومینیوم را دوست داشته باشید. پنجره‌های یو پی وی سی (UPVC) به بزرگ و بدشکل بودن معروف هستند و ظاهر پلاستیکی آن‌ها برای صاحب خانه‌هایی که مایل به چیزی منحصر به فردتر برای خانه خود هستند، جذاب نیست.

 

پنجره آلومینیومی ترمال بریک

پنجره (UPVC)

 

 

ظاهر

 

طول عمر

 

نگهداری و نظافت

  • دارای انواع طرح‌ها با ضخامت‌ها و ظاهر‌های متفاوت از نظر سایز و ابعاد
  • قابلیت انتخاب انواع طرح‌های چوب در رنگ‌های مختلف
  • قابلیت انتخاب رنگ و طرح متفاوت نمای خارج با داخل پنجره به علت داشتن عایق پلی آمید
  • جلای فلزی و براق

 

  • محدودیت در تنوع رنگ در تولید کارخانه‌ای و تنوع رنگ زیاد در رنگ آمیزی غیر کارخانه‌ای
  • دارای ضخامت، ابعاد و ظاهر مشابه در همه انواع آن
  • عمر مفید نامحدود
  • ماندگاری بسیار بالا و عدم تغییر رنگ پروفیل در هر شرایط آب و هوایی
  • عمر مفید حداکثر ۱۲ سال
  • مناسب برای جاهایی که تغییر آب و هوایی کمتری دارند
  • حداقل تعمیر و نگهداری
  • قابلیت تمیزکاری و جلوه دائمی
  • حداقل تعمیر و نگهداری
  • قابلیت تمیزکاری اما کاهش جلوه در دراز مدت را دارد

قیمت

  • قیمت نسبتاً بالا
  • قیمت پایین

بازگشت پذیری به محیط زیست

  • آلومینیوم سرمایه ملی است و قابلیت بازگشت پذیری به صنعت را دارد
  • upvc با محدودیت زیاد در بازگشت به صنعت مواجه است

محبوبیت

  • آلومینیوم به علت تنوع طرح و رنگ، همچنین کاربرد، از استقبال بیشتری در دنیا برخوردار است
  • کیفیت خوب با کمترین هزینه اما در مدت محدود

حفظ انرژی

  • با ایجاد سه عایق اتاقک هوایی و همچنین عایق کردن محیط بیرون سازه از داخل آن با پلی آمید و استفاده از فوم منبسط شونده پلی اورتان که مزیت عایق بودن بین پنجره و سازه بسیار در بهره وری انرژی و حفظ دمای داخل ساختمان ایده آل عمل می‌کند
  • با ایجاد سه یا چهار اتاقک هوایی و همچنین عایق بودن خود پروفیل، در بهره وری انرژی و حفظ دمای داخل ساختمان ایده آل عمل می‌کند

عبور گرد و غبار

  • در صورت استفاده از لاستیک‌های EPDM درجه یک، عالی عمل می‌کند
  • در صورت استفاده از لاستیک‌های EPDM درجه یک، عالی عمل می‌کند

سخن آخر

برای یافتن مجری در و پنجره یو پی وی سی و آلومینیومی به کارگشا مراجعه کنید. با جست و جوی عبارت مجری در و پنجره دوجداره می‌توانید با افراد، گروه‌ها و شرکت‌های فعال و معتبر در زمینه خدمات ساختمانی آشنا شوید.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا